Vizsgálatot indíthat az EU a Liberty ellen a MotoGP-felvásárlás miatt
https://formula.hu/parc-ferme/38794
Még áprilisban jelentette be a Liberty Media, hogy felvásárolja a MotoGP (és a Superbike-vb) kereskedelmi jogait birtokló Dorna Sports 86 százalékos tulajdonrészét. A megállapodás 3,5 milliárd eurós üzletről szólt, ennek érdekében a Liberty augusztusban jelezte: az F1-ből egy 825 millió dolláros részesedést el is adnak.
Ugyanakkor a Bloomberg értesülései szerint komoly akadály gördülhet a Liberty szándékai elé, ugyanis „kettes fázisú” vizsgálatot indíthat az üzlet kapcsán az Európai Unió trösztellenes szervezetének új főnöke, Teresa Ribera. Spanyolország miniszterelnök-helyette idén került ebbe a pozícióba, és a sajtóbeszámoló szerint aggódik amiatt, milyen helyzet állhat elő a közvetítési és streamingpiacon, ha egy kézbe kerülne a Formula-1 és a MotoGP. A riport szerint december 19-ig indíthatják el a kettes fázisú vizsgálatot az EU illetékesei.
Noha a Liberty-vezérek rendre magabiztosan nyilatkoztak az üggyel kapcsolatban, hasonlóra számítani lehetett egyébként annak fényében, hogy annak idején az F1 korábbi tulajdonosa, a CVC Capital kénytelen volt megválni a MotoGP tulajdonjogától, amikor 2006-ban felvásárolta a száguldó cirkuszt.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Sajtó: Ricciardót nem érdekli a Cadillac F1-es ülése
https://formula.hu/parc-ferme/38795
Néhány hete jelentették be, hogy a korábbi elutasítás ellenére mégis érkezhet 2026-ban a Formula-1-be a tizenegyedik csapat, az Andretti és a General Motors együttműködésével felálló Cadillac F1 Team. Bár még bő egy évet várni kell a beszállásukra, az igazgatótanácsban helyet kapó 1978-as F1-es világbajnok, Mario Andretti már arról is beszélt, hogy a céljuk az lenne, hogy egy rutinos versenyzőt és egy tehetséges amerikai fiatalt szerződtetnének a párosuknak.
Ennek kapcsán pár napja a Bild már arról írt, hogy értesüléseik szerint a rutinos pilóta pozícióra Daniel Ricciardo lehet a fő favorit a Cadillacnél. Ricciardót idén az F1-es Szingapúri Nagydíj után rakta ki a Visa Cash App RB, és egyelőre nem tudni, mit tartogathat számára a jövő. Mindenesetre a német lappal ellentétes információról számolt be most az ESPN: a sportportál arról írt, hogy Ricciardóhoz közeli források szerint „nem vették fel a kapcsolatot” az ausztrállal, és „nem is érdeklődik” a Cadillac-projekt iránt.
Mindenesetre Ricciardón kívül is van bőven olyan tapasztalt, az F1-ből frissen kikerült versenyző, akik közül az amerikai istálló válogathat: elég csak például Valtteri Bottast vagy Kevin Magnussent említeni.
Megszavazták: még nagyobb hatalom került az FIA-elnök kezébe
https://formula.hu/parc-ferme/38793
Mi is beszámoltunk arról a vitákat kiváltó javaslatról, miszerint megváltoztatná a belső alapszabályait a Nemzetközi Automobil Szövetség. A változtatás lényege, hogy az etikai panaszok kivizsgálását ezentúl nem az FIA Szenátusa, hanem annak elnöke, valamint személyesen az FIA első embere – aki jelenleg Mohammed ben Sulayem – felügyelné. Emellett a könyvvizsgálói bizottság sem vizsgálhatna pénzügyi kérdéseket önállóan, hacsak a Szenátus elnöke nem kéri azt. Mindez azt jelentené, hogy az említett két területet érintő panaszok közvetlenül az FIA legfelső vezetéséhez, azaz az elnökhöz és a Szenátus elnökéhez – aki Carmelo Sanz de Barros, aki Ben Sulayem négyfős vezetői csapatának tagja – futnának be, ők vizsgálnák ki az esetleges ügyeket.
Nos, ezeket a módosításokat az FIA pénteken meg is szavazta a Ruandában tartott közgyűlésen. A Szövetség a közleményében több indokot is felhozott a változtatás mellett: állításuk szerint előny, hogy az etikai bizottság már nem csak az FIA-elnöknek, hanem a Szenátus elnökének is jelentéssel tartozik, másrészt így szeretnék elejét venni a médiába történő kiszivárogtatásoknak – amelyekből valóban volt néhány, konkrétan Ben Sulayemmel kapcsolatos vád az utóbbi évben – és annak, hogy bizalmas információk túl sok FIA-dolgozóhoz jussanak el egyből. A könyvvizsgálói bizottsággal kapcsolatos módosítás kapcsán megjegyzik: ezzel pusztán azt akarják tisztázni, hogy az a Szenátus támogató szervezeteként működik.
Az akkor még csak tervezett alapszabály-változtatásokról és arról, hogy mindezek miért visszásak, a Pitwall hétfői adásában is szót ejtettünk:
Videó: Így töltötte le a trágárságért kiszabott „közmunkáját” Verstappen
https://formula.hu/parc-ferme/38792
Max Verstappent még a Szingapúri Nagydíj hétvégéjén ítélték közhasznú munkára, amiért a hivatalos sajtótájékoztatón úgy fogalmazott az autójáról, hogy „el volt b*szódva”. Néhány napja már kiderült, hogy a négyszeres F1-es világbajnok az FIA év végi díjátadó gálája előtt, Ruandában fogja letölteni a büntetését, pénteken pedig a Szövetség és elnöke, Mohammed ben Sulayem rövid videót is posztolt minderről:
„Öröm volt üdvözölni Max Verstappent Kigaliban, ahol az FIA-gála előtt csatlakozott néhány ruandai junior gokartosunkhoz, hogy megnézze az új, helyben épült krosszautót, ami része az FIA megfizethető krosszautó programjának. Nagyszerű, hogy itt vagy a közösségünkben, Max” – írta Ben Sulayem.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Itt nézheted élőben az FIA díjátadó gáláját
https://formula.hu/parc-ferme/38791
Ruandában tartja szokásos évzáró díjátadó gáláját a Nemzetközi Automobil Szövetség: az esemény magyar idő szerint 20:00-tól élőben nézhető az FIA YouTube-csatornáján!
Ruanda hivatalosan is bejelentette: F1-es nagydíjat akar rendezni
https://formula.hu/parc-ferme/38790
Az amerikai terjeszkedés lezárulta után egy-két éve már az afrikai kontinensre való visszatérés került a Formula-1 fókuszába: a korábban a Dél-afrikai Nagydíjaknak otthont adó Kyalami esélyesnek is tűnt egy ideig a bekerülésre, ám az a projekt nem valósult meg. Úgy tűnik, egy másik viszont jól halad: néhány hónapja mi is írtunk róla, hogy Ruanda is szeretne F1-es nagydíjat rendezni egy új, állandó versenypályán, és Stefano Domenicaliék már egyeztettek is a helyi illetékesekkel.
Nos, az FIA év végi közgyűlésének és gálájának helyszínén Ruanda elnöke, Paul Kagame formálisan is megerősítette a szándékukat: „Örömmel jelentem be hivatalosan is, hogy Ruanda pályázik arra, hogy visszahozza Afrikába a versenyzés izgalmait azzal, hogy Formula-1-es nagydíjat rendez. Nagy köszönet illeti Stefano Domenicali és az egész F1-es csapatot azért, hogy eddig jól haladunk az egyeztetésekkel. Biztosíthatok mindenkit, hogy komolyan és elköteleződéssel közelítjük meg ezt a lehetőséget.”
Az Autosport értesülései szerint az új, állandó – tehát az elmúlt évek trendjeivel ellentétben nem utcai – pálya a főváros, Kigali közelében építendő Bugesera repülőtér mellett épülne fel. A pálya tervezésért a korábbi F1-es pilóta, a száguldó cirkusz vérkeringésében a versenyzők érdekvédelmi szervezete, a GPDA elnökeként máig jelenlévő Alexander Wurz és cége felel: az Autosport úgy tudja, Wurzék már több mint egy éve dolgoznak a projekten a helyi hatóságokkal és illetékesekkel. Maga a pálya nyomvonala a lap szerint gyors és lendületes lenne, a helyi erdőt szelné át és a környéken található tó mellett húzódna, és kihasználná a hegyes vidék nyújtotta lehetőségeket is.
Hamilton hátrahagyott egy üzenetet Antonellinek
https://formula.hu/parc-ferme/38789
A Mercedes versenycsapatának koordinációjáért felelő Stephen Lord az F1 hivatalos podcastjében felidézte, hogy amikor Lewis Hamilton Monzában utoljára távozott a csapat csak Európában használt motorhome-jából, a brit versenyző egy kedves üzenetet hagyott hátra utódának, Andrea Kimi Antonellinek: „Visszamentem a szobájába, hogy összepakoljam az utolsó néhány pilótafelszerelését, és elhozzam a sisakokat, meg mindent. Bementem a szobába, és a falon volt egy elég hosszú, kézzel írt üzenet, ami Kiminek szólt. Gyakorlatilag üdvözölte őt az új szobájában.”
„Sok szerencsét kívánt neki, és nagyon szép dolgokat mondott a csapatról, például hogy ha törődsz velük, ők is törődni fognak veled, mert ők egy nagyszerű csapat. És azt gondoltam, hogy hű, ez milyen kedves dolog!” – mondta Lord, s azt is elárulta, hogy gondoskodtak róla, hogy ez az üzenet megmaradjon.
Hamilton emellett a mosdóban is hátrahagyta kézjegyét: „Arra gondoltam, hogy bemegyek a fürdőszobába, és megnézem, hogy minden el van-e pakolva, és minden megvan-e, amire szükségünk van. Bementem, és a WC-papírtartó fölött ott volt egy Itt járt Lewis felirat egy nagy smiley-val.”
Képeken a Hungaroring aktuális állapota
https://formula.hu/parc-ferme/38788
Már épül az új paddock-épület a Hungaroringen: a pálya közösségi oldalára kikerült képek szerint folyamatosan haladnak a munkálatok a mogyoródi létesítmény területén.
Fotók: ilyen lehet az új 2026-os F1-es autó
https://formula.hu/parc-ferme/38787
Az FIA új képeket mutatott a 2026-ra tervezett F1-es autókról:
„Lando a fő esélyes a 2025-ös F1-es vb-címre” – Rosberg
https://formula.hu/parc-ferme/38784
Karrierje legjobb világbajnoki helyezését érte el 2024-ben Lando Norris azzal, hogy második helyen zárta az összetettet. A brit az idei Miami Nagydíjon aratta első Formula-1-es futamgyőzelmét, azóta összesen négy sikernél jár. Ennek ellenére sokszor hangoztatott kritika a McLaren-pilóta idei teljesítménye kapcsán, hogy több lehetőséget és esélyt is eldobott magától saját vagy esetleg a csapata hibáiból. Norris maga úgy érzi, hogy ezek csak erősebbé tették őt és immár biztosan ki tudja jelenteni, hogy képes harcba szállni a címért – és ezt így gondolja a 2016-os világbajnok Nico Rosberg is, amennyiben a brit ki tudja küszöbölni a „belső démonjait”:
„Olyan szintű nyers tempót mutatott, amire azt mondanám, hogy ott van a legjobbakkal, szóval még Max Verstappennel is. Szóval a nyers tempó ott van, ami fenomenális és világbajnok szintű. Ahol még látunk kisebb problémákat nála, hogy van néhány belső démonja a fejében, ami egyik vagy másik hibájához vezet. A legkézenfekvőbb Szingapúr volt, ahol 20 másodperccel vezetett, mégis kétszer majdnem a falnak ment. Az ilyen szempontból furcsa volt. Dolgoznia kell kicsit ezen, hogy csökkentse egyik-másik hibáját, ami egy olyan terület, ahol Piastri erősebb. Piastri nem annyira gyors a csúcstempóját illetően, de mindig konzisztens, mindig ott van, nem hibázik. Lando viszont a fő esélyes most jövőre, hogy megnyerje a világbajnokságot.”
Közzétették Michelisz és Kiss Norberték 2025-ös versenynaptárát
https://formula.hu/parc-ferme/38786
Két olyan széria jövő évi menetrendjét fogadták el és jelentették be az FIA Motorsport Világtanácsának szerdai ülésén, amelynek magyar versenyző lett a bajnoka idén. Az egyik a TCR World Tour, ahol Michelisz Norbert védte meg a címét néhány hete, s amely jelentősen hozzányúlt a versenynaptárához, amely az idei héttel ellentétben jövőre nyolc állomásból fog állni. A szezon Mexikóban indul az F1-ből is ismert pályán, majd három fordulót rendeznek Európában: Valenciában, Monzában és a Vila Real-i utcai pályán. Ezt követően az ősz elején Ausztráliába utazik a túraautós világsorozat mezőnye a Bend Motorsport Parkba, majd új helyszínként következik Dél-Korea. Az évad az idén is látott kínai pályán folytatódik, és a hagyományoknak megfelelően Makaóban zárul.
A TCR World Tour 2025-ös versenynaptára:
Május 2-3. | Mexikóváros, Mexikó |
Június 14-15. | Valencia, Spanyolország |
Június 21-22. | Monza, Olaszország |
Július 5-6. | Vila Real, Portugália |
Szeptember 12-14. | Bend Motorsport Park, Ausztrália |
Október 18-19. | Inje Speedium, Dél-Korea |
November 1-2. | ZhuZhou, Kína |
November 13-16. | Makaó |
A másik említett sorozat a Kamion-Eb, ahol Kiss Norbert idén már hatodik címét zsebelte be. A kamionosok naptára szinte változatlan, a megszokott hét helyszínen rendezik jövőre is a futamokat:
A Kamion-Eb 2025-ös versenynaptára:
Május 17-18. | Misano, Olaszország |
Június 7-8. | Slovakia Ring, Szlovákia |
Július 12-13. | Nürburgring, Németország |
Augusztus 30-31. | Most, Csehország |
Szeptember 13-14. | Zolder, Belgium |
Szeptember 20-21. | Le Mans, Franciaország |
Október 4-5. | Jarama, Spanyolország |
Átalakítja sokat kritizált pontrendszerét a WRC, bemutatták a 2027-es szabályokat
https://formula.hu/parc-ferme/38785
A Rali-világbajnokság idei szezonjában gyakori beszédtémát jelentett az idén bevezetett új pontrendszer, amely a vasárnapi izgalmakat volt hivatott fokozni. Az idei szisztéma szerint a szombati állás alapján osztottak ki pontokat 18-15-13-10-8-6-4-3-2-1 leosztásban a top 10-nek, de csak akkor, ha vasárnap is célba ért az adott pilóta, emellett külön a vasárnapi eredmények alapján is járt az öt leggyorsabbnak pont (öt az elsőnek, egy az ötödiknek), valamint ugyanilyen leosztásban külön az utolsó szakaszt, a Power Stage-et is díjazták. Csakhogy emiatt gyakran előfordult, hogy a rali tényleges győztese, aki az összértékelés végén az első helyen állt, nem a legtöbb pontot vihette haza vagy csak alig szerzett többet, mint a második-harmadik helyezettek.
A kritikát meghallgatásra találtak, ugyanis a Motorsport Világtanács szerdai ülésén elfogadták 2025-re a pontrendszer módosítását. A szombati pontok intézményét kukázták, mostantól a rali végeredménye alapján kap a top 10 helyezett pontokat 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1 leosztásban. A vasárnapi külön pontok (5-4-3-2-1) és a Power Stage-ért járó egységek továbbra is megmaradnak, így maximálisan 35 pontot lehet begyűjteni egy vb-forduló során.
Az FIA emellett elfogadta az új, 2027-es szabályrendszer alapjait is. A közlemény szerint a WRC27 névre keresztelt autók sokoldalúbbak lesznek a jelenleginél: továbbra is a mostani karosszériákra fognak épülni, azonban a szabályrendszer többféle hajtáslánc használatát lehetővé teszi, beleértve a belsőégésű motorokat, a hibrideket vagy a teljesen elektromos erőforrást. Fontos eleme az új szabályoknak a 345 ezer eurós költségsapka, amellyel több csapatot és gyártót sarkallnának a részvételre. A szabályrendszert tíz évre fixálják, stabilitást adva a bajnokságnak.
A WRC 2027-es terveiről raliszakértő főszerkesztőnk, Gobodics Tamás már a Pitwall hétfői adásában is hosszabban beszélt:
„Maxnak óvatosabbnak kell lennie” – Marko
https://formula.hu/parc-ferme/38783
A vasárnapi F1-es Abu Dhabi Nagydíj startja után ütközött Max Verstappen és Oscar Piastri, amiért a felügyelők a hollandot látták felelősnek, így tíz másodperces büntetést és két büntetőpontot osztottak ki neki. Márpedig utóbbiból már nyolcat összegyűjtött az elmúlt hónapokban a négyszeres világbajnok, és mivel június végéig egy sem évül el, jövőre az évad első felében rendkívül közel lesz ahhoz, hogy Kevin Magnussen idei esetéhez hasonlóan egyfutamos eltiltást kapjon amiatt, mert összegyűlt neki a 12 büntetőpont.
Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója szerint ezt észben is kell tartaniuk: „Két büntetőpontot megint begyűjtött. Most már nyolcnál jár, szóval el kell kezdenünk óvatosabbnak lenni” – nyilatkozta a Sky Germanynek a szakember, aki hozzátette: „Egyes felügyelőknél ezek a büntetések gyakran keményebbek. De mindenki szembesül ezzel a problémával, és már számos alkalommal felvetettük korábban, hogy jobb lenne a nagyobb következetesség, és az összességében a sportnak is jót tenne.”
A Petronasnál kezdte mercedeses búcsúturnéját Hamilton
https://formula.hu/parc-ferme/38782
Miközben a mezőny egy jelentős része még Abu Dhabiban tesztelt kedden, Lewis Hamilton számára megkezdődött a Mercedestől való búcsú formális része – ami többek között az oka volt annak, hogy a brit nem ülhetett be már most a Ferrariba. A „turné” első állomása Kuala Lumpur, Malajzia volt, ahol a Mercedes csapatának névadó szponzora, a Petronas székhelyét látogatta meg, valamint természetesen az ikonikus Petronas-tornyokat is.
Hamilton a tervek szerint szerdán Stuttgartba látogat, ahol a Mercedes vezetőségével találkozik, a hét későbbi részében pedig az F1-es istálló brackley-i és brixworthi főhadiszállásán is elköszön a csapattagoktól.
The PETRONAS towers will always feel like home pic.twitter.com/8fl0hUUuvS
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) December 10, 2024
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) December 10, 2024
That was loud! What a reception, KL pic.twitter.com/tf6vLeIgpZ
— Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) December 10, 2024
Montoya fia már az F1 előszobájában folytatja 2025-ben
https://formula.hu/parc-ferme/38781
Újabb fontos bejelentést tettek kedden a jövő évi Formula-2-es mezőnyt illetően: kiderült, hogy az idei Formula-3-as ezüstérmes Gabriele Mini mellett Sebastian Montoya alkotja majd a Prema párosát a 2025-ös évadban. A vezetéknév nem véletlen egybeesés, a 19 éves pilóta a korábbi többszörös F1-es nagydíjgyőztes és kétszeres Indy 500-győztes Juan Pablo Montoya fia.
A kolumbiai 2023 eleje óta a Red Bull juniorprogramjának a tagja, idén második szezonját töltötte az F3-ban, mérsékelt sikerekkel, hiszen a Campos Racinggel csupán hatszor szerzett pontot – igaz, ezek között ott volt egy spái főfutamos második hely is –, és a tabella 17. helyén végzett. Az ifjú Montoya tehát jövőre már az F1 közvetlen előszobájában fog versenyezni, a Prema Racing viszont nem lesz ismeretlen közeg számára, hiszen korábban a német és olasz F4-es sorozatokban, valamint a Formula Regionalban is náluk szerepelt.
Újabb Ferrari-akadémista érkezik az F2-be
https://formula.hu/parc-ferme/38780
A Hitech csapata hivatalos oldalain jelentette be, hogy leigazolták Formula-2-es csapatukba a Ferrari akadémiájának tagját, Dino Beganovicot. A svéd zászló alatt versenyző, de bosnyák származású fiatal az elmúlt két szezont a Formula-3-ban töltötte a Prema színeiben, mindkét évben a bajnoki összetett hatodik helyén végzett, előtte pedig 2022-ben megnyerte a Formula Regional európai bajnokságát.
Beganovic 2020 óta erősíti a maranellóiak akadémiáját. Idén már két versenyhétvégén szerepelt az F2-ben a DAMS színeiben, első főfutamán, Katarban rögtön az ötödik lett, míg Abu Dhabiban a sprintfutamon megszerezte első dobogós helyezését.
„Nagyon örülök, hogy csatlakozhatok a Hitech csapatához az első teljes Formula-2-es szezonomban. Az elmúlt hetekben kaptam egy kis bemutatót az F2-ben, nagyon lenyűgözött az autó és a bajnokság színvonala. Nagy, fontos lépés ez a karrieremben, alig várom, hogy elkezdhessem a közös munkát a csapattal a szezonzáró teszten” – mondta a 20 éves versenyző.
Beganovic csapattársa a Hitech istállójánál jövőre az a Luke Browning lesz, aki szintén az F3-ból lép fel, Williams-juniorként pedig részt vesz az F1-es szezonzáró teszten Abu Dhabiban Carlos Sainz oldalán. Tegnap pedig az is hivatalossá vált, hogy a juniorkategóriák királyának számító Prema az Alpine-junior Gabriele Minit szerződtette F2-es csapatába 2025-re.
„Nem idióta” – Verstappen védelmébe vette Perezt
https://formula.hu/parc-ferme/38779
Alighanem a következő napokban dől el Sergio Perez sorsa: hiába hosszabbítottak vele még hónapokkal ezelőtt szerződést, a Red Bull vezetése nyíltan arról beszélt, hogy leülnek a mexikóival áttekinteni a lehetőségeket, sőt a vasárnapi futam után már maga a pilóta is utalást tett rá a korábbi nyilatkozataival ellentétben, hogy kérdéses lehet a helye.
A csapattárs Max Verstappen azonban védelmébe vette a csupán világbajnoki nyolcadikként záró Perezt. Amikor arról kérdezték, hogy az autó általa is emlegetett problémái miatt szenvedett-e a pilóta, a négyszeres világbajnok így felelt: „100 százalékig, igen” – idézi a RacingNews365.com Verstappent, aki elismerte, hogy együttérez kollégájával:
„Hétről hétre minden hétvégén vele dolgozom, és úgy érzem, az emberek nagyon keményen bántak vele. Természetesen volt néhány hétvége, amelyek talán lehettek volna jobbak, de olykor nagyon kemények voltak vele, hiszen nem egy idióta. Mindig remek versenyzőnek tartották, és ez így nehéz, de nehéz volt mindenkinek a csapatban, mert néha rendkívül nehéz volt vezetni az autót.”
Arra a kérdésre, hogy számít-e csapattársváltásra, kitérő választ adott a holland: „Nem tudom. Ez a csapattól függ” – fogalmazott Verstappen, akitől azt is megkérdezték, van-e preferált jelöltje a másik Red Bull-ülésre, amire ezt a választ adta: „Mindig jól dolgoztam együtt Checóval. Remek srác. Hogy őszinte legyek, nagyon ritka egy ilyen csapattárs. Mindig nagyon jó volt, és egyszerűen egy kedves fickó.”
Sainz máris beült a Williamsbe – és egy szponzort is vitt magával
https://formula.hu/parc-ferme/38778
Mint arról korábban beszámoltunk, a keddi hivatalos tesztig sem kell várnia a williamses debütálásra Carlos Sainznak, hiszen már hétfőn beülhet Abu Dhabiban új csapata idei Formula-1-es autójába egy filmforgatási nap keretein belül. Minderről a Sky Sports F1 egy rövid „kémvideót” is megosztott a helyszínről:
Carlos Sainz seen driving a Williams car for the first time! pic.twitter.com/pD1ppkTHMf
— Sky Sports F1 (@SkySportsF1) December 9, 2024
A Sainz–Williams partnerség amúgy máris eredményezett gyakorlatilag egy komoly szponzort a grove-i F1-es alakulat számára. A Williams ugyanis hétfőn bejelentette, hogy több évre szóló megállapodást kötöttek a Santanderrel, amely az idei szezonig a Ferrari támogatója volt. A spanyol bank viszont gyakorlatilag Sainzcal együtt csapatot vált az F1-ben, s a matricájuk már a keddi tesztnapon fel fog tűnni az autón.
Stella: Felesleges volt Verstappen manővere
https://formula.hu/parc-ferme/38777
A szezonzáró Abu Dhabi Nagydíjat a McLaren számára a tervezettnél izgalmasabbá tette az a tény, hogy Oscar Piastri a mezőny végére esett vissza a rajtot követően, miután Verstappen megforgatta, majd az ausztrál a maga dolgát is megnehezítette egy balesetokozással, s végül a pontszerzésért is vért kellett izzadnia. A McLaren csapatfőnöke, Andrea Stella szerint Verstappen megmozdulása felesleges volt:
„Az első gondolatom az első kanyar után az volt, hogy feleslegesnek érzem ezt. Amikor csapatok a bajnoki címért küzdenek... Ilyenkor ez a csúcs, ilyenkor lehet learatni a szezon erőfeszítéseit, és ez kissé feleslegesnek tűnt. De néha a viszontagságok lehetőséget adnak arra, hogy megmutasd az erősségeidet, és azt hiszem, ma pontosan ez történt” – mondta az olasz szakember.
Verstappent is természetesen többen többféle szempontból kérdezték meg az esetről, s valaki azt is nekiszegezte, hogy vajon az ütközés után azt szerette volna-e, hogy a McLaren legyen a bajnok, ám ő abszurdnak érezte a felvetést. „Nem, nem csinálok ilyesmit szándékosan. Úgy értem, ez is a versenyzés része, nem igaz? Nem csak arról szól, ami itt történik, hanem az egész szezonról. Aztán meg lehet hibáztatni a dolgokat. Így nyerhetsz meg vagy veszíthetsz el egy bajnokságot.”
Utoljára hangzott el a hammertime
https://formula.hu/parc-ferme/38776
Az Abu Dhabi Nagydíjon utoljára hangzott el az elmúlt évtized egyik ikonikus rádióüzenete, amikor Peter Bonnington a balszerencsés időmérőt követően előretörő Lewis Hamilton fülére mondta a hammertime utasítást. De pontosan honnan is ered ez a kifejezés? A hétszeres világbajnok erről is beszélt a szezonzáró után:
„Amikor kimondta, feltűnt, hogy: nem is emlékszem, mikor mondta nekem utoljára, hogy hammertime. Emlékszem, az első közös évünkben arra kértem Bonót, hogy használja ezt a kifejezést, valami olyasmit mondtam, hogy ne azt mondd, hogy menjek gyorsabban, hanem azt, hogy itt a hammertime” – idézte fel a Ferrarihoz távozó klasszis, majd kitért Bonóval való különleges kapcsolatára:
„Micsoda hullámvasút volt ez Bonóval! Hosszú évek óta az egyik legközelebbi barátom, olyasmi van köztünk, amire nem is számítottam, hiszem már együtt dolgozott Michael Schumacherrel és más nagyszerű versenyzőkkel is. De ő mellém állt, és tekintve, hogy egy mérnöknek akkor is ki kell tartania valaki mellett, ha az néha frusztráló és fájdalmas… Ő minden egyes nap hiba nélkül állt mellettem.”
Alonso csak azért sem lesz a morcos fickó!
https://formula.hu/parc-ferme/38775
Fernando Alonso a szezonzáró előtt ismét kritikával illette a nemzetközi adás rendezőit – immár nem először –, amiért olyan rádióüzeneteket vágtak be tőle, melyek eltorzítják a róla kialakult képet. A spanyol az időmérőn morgott kicsit a forgalom miatt, de szerinte ez koránt sem volt olyan súlyú, mint az adásból tűnhetett:
„Rossz volt a forgalom, frusztrált lettem, de mint mindig, most is néhány megjegyzésem jó volt, néhány pedig rossz. Csakhogy a FOM-nak megvan ez a rögeszméje velem és a rossz megjegyzéseimmel. De ez az ő dolguk, én boldog vagyok” – mondta a spanyol, majd így folytatta:
„A FOM-nak el kell adnia, hogy én vagyok a mogorva srác. Sok éven át próbálkoztak, és nem fognak sikerrel járni” – hangsúlyozta Alonso, majd hozzátette: „A mérnökeiddel folytatott beszélgetések nagyon privát dolgok. Néha kipróbálsz valamit, beszélsz a kivezető körös előkészítésről, vagy arról hogy esetleg nem értek egyet azzal, amit a mérnökök ki akarnak próbálni. De amikor a rádióüzenetet leadják, nincs mögöttee ez az egész kontextus. Ez egyszerűen rossz, de ők így csinálják.”