DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 18. péntek

„Russell túlerőltette, 110%-ot akart” – Montoya

George Russell hozzáállását értékelte Juan Pablo Montoya: a korábbi F1-es pilóta szerint túllépte a határokat a brit, de ő megérti, hogy miért akart mindenáron erőn felül teljesíteni a múlt hétvégi Kanadai Nagydíjon.

„Azért hibázott, mert 110%-on akart menni végig. Ha megnézzük, amikor odakerült a Mercedeshez, a csapat azóta nem tud nyerni. Győzött 2022-ben Brazíliában és ennyi, a Mercedes tavaly sem volt gyors, és idén sem az eddig. Szóval ha van esélyed nyerni, akkor nem fogsz konzervatívan vezetni” – mondta Montoya.

„A probléma az, hogy pontosan a hibái miatt nem lett végül esélye a győzelemre. Túl sokat hibázott, de nem szabad elítélni azért, mert megpróbálta. Azért hibázott, mert túl gyorsan ment, mert őrült módon erőltette” – tette hozzá a kolumbiai.

f1-russell-mercedes

Sokkoló baleset az F2-ben, a halo mentette meg Nissanyt (videó)

 Roy Nissany és Dennis Hauger is saját lábán hagyta el a helyszínt a Formula-2 vasárnapi főfutamán történt balesetben. A két versenyző az első körös tülekedésben akadt össze, Nissany a fűre kényszerítette Haugert a Vale előtti egyenes szakaszon, aki a defektes Premát nem tudta megállítani a kanyarig.

A sebesség nem volt nagy, az igazi bajt az okozta, hogy a magasított kerékvető külső oldala megdobta a norvég autóját, amely éppen a pilóta magasságába emelkedett és keresztezte az éppen ekkor kanyarodó Nissany útját. A visszajátszásokon jól látható, a halo állította meg a rendkívül szerencsétlen szögben érkező Premát. Ha ez a baleset néhány évvel korábban, a halo bevezetése előtt történik meg, a Prema egyenesen Nissany sisakjának csapódik.

 

F3: Egy győzelmet már szerzett a Leclerc család Silverstone-ban

Arthur Leclerc két alkalommal is megelőzte a pole-pozícióból induló Zak O’Sullivant a Formula-3 brit főversenyén. Először a második körben, éppen azokban a pillanatokban, amikor biztonsági autót rendeltek meg – ezért a monacóinak vissza kellett adnia a vezető pozíciót az SC-fázis alatt. Később, a 6. körben külső íven újabb manővert produkált, és innentől vezette az egész futamot, annak ellenére, hogy fő üldözőjét sosem sikerült leszakítania magáról. A Ferrari akadémistája F3-as pályafutása harmadik, saját és a Prema idei első futamgyőzelmét aratta.

Az első öt helyezett egy csoportban száguldott a célba. A Williams-támogatott O’Sullivan második helyezéssel szerezte első F3-as dobogóját. Az eredmény nem múlt sokon: Oliver Bearman az utolsó kanyarban belső íven támadta a carlinost, a kerékvetőn megcsúszott, ezért O’Sullivan az aszfaltról kikényszerülve szelte át a célvonalat. A dobogó utolsó fokára felérő Bearman mögött az egy körrel korábban még harmadik Caio Collett és a sprintfutamot megnyerő Isack Hadjar végeztek az első öt közt a biztonsági autóval kétszer is megszakított versenyen.

Megvan, melyik Red Bull-junior veszi át Vips tartalékosi posztját

Néhány napja jelentette be a Red Bull, hogy rasszista megnyilvánulás miatt (egy játékstream közben ejtett el oda nem illő kifejezést) felbontották Jüri Vips szerződését. Miközben az észt a Formula-2-ben versenyez – és ottani alakulata nem is tette ki a szűrét –, egyúttal a Red Bull és az AlphaTauri hivatalos F1-es tartalékversenyzőjeként is funkcionált az energiaitalosoknál. Christian Horner csapatfőnök Silverstone-ban elárulta: ezt a posztot Liam Lawson fogja mostantól betölteni mindkét alakulatuknál. Lawson ugyancsak az F2-ben szerepel, idén egy győzelmet aratott eddig.

Horner egyúttal arról is beszélt, hogy természetesen a többi juniorjuk útját is figyelemmel kísérik, beleértve a nemrég a McLarennel tesztelő Jehan Daruvalát, valamint Dennis Haugert is.

lawson-dppi

IndyCar: Pato O’Ward a McLarennel indulhat az élről

Az Arrow McLaren kormánya mögött O’Ward érte el a legjobb időt és szerezte meg az első rajthelyet az Honda Indy 200 futamra, amit magyar idő szerint vasárnap este fognak megrendezni Ohióban. A széria által használt kvalifikációs rendszerben a legjobb 6 pilóta külön dönti el a rajtelsőség kérdését a Fast 6-nek nevezett utolsó időszakban.

O’Ward használt gumikon kezdte a körözést, de már ezekkel is jó időt ért el, amit nehezen tudtak megközelíteni a riválisok. Legközelebb ekkor Scott McLaughlin (Team Penske-Chevrolet) és saját csapattársa Felix Rosenqvist volt hozzá. Majd a friss gumikkal tovább javította a köridőt 1:06,7054-re, amit már nem tudott senki megjavítani. A második helyre McLaughlin érkezett, míg Rosenqvist kénytelen volt beérni a 4. hellyel, mert Colton Herta (Andretti Autosport) elhappolta előle a 3. legjobb időt.

Az 5. helyre Scott Dixon (Chip Ganassi Racing Honda) érkezett, aki korábban már 6 alkalommal nyert ezen a pályán, de ezúttal 0,7 másodperccel lemaradt az első helyről. Mögötte Simon Pagenaud hozta be a 6. helyre a Meyer Shank Racing Honda autóját. A legjobb 10-be befért még Alex Palou, David Malukas, Kyle Kirkwood és Callum Illot.

Fotó: Arrow McLaren SP

Így szerezte meg a silverstone-i pole-t Sainz – videó

A Formula-1 hétperces összefoglalót tett közzé az esős időmérőről és Sainz karrierjének első F1-es pole-járól - ezen a linken vagy a képre kattintva megtekinthető!

maxresdefault_4

 

Itt pedig Sainz pole-köre is visszanézhető belülről:

maxresdefault (1)_3

Jön a futamok napja: íme a vasárnapi menetrend

A Formula-1-es Brit Nagydíj 16:00-kor kezdődik, de lesz F2, F3, WTCR, Kamion-Eb, DTM, TCR Europe és IndyCar is - mutatjuk a bőséges vasárnapi programot:

09:35 Formula-3, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)

11:05 Formula-2, Főfutam (tv: M4 Sport, élő)

12:55 Kamion-Eb, 3. futam 

13:30 DTM, 2. futam 

14:10 WTCR, 1. futam (tv: Eurosport 1, 19:00, felv.)

15:00 Kamion-Eb, 4. futam 

15:45 - 16:15 IndyCar, Warm up 

16:00 Formula-1, Futam (tv: M4 Sport, élő)

17:00 TCR Europe, 2. futam 

18:15 WTCR, 2. futam (tv: Eurosport 1, 20:00, felv.)

18:45 IndyCar, Futam (arena4plus.network4.hu, élő)

pf_2

fotó: dppi

WTCR: Michelisz Q3-ba, Tassi fordított rajtrácsos első sorba jutott

Nincs megállás a Túraautó-világkupa mezőnye számára, amely a hétvégén Vila Real utcáin vendégeskedik. A szombati időmérő edzésen Santiago Urrutia bizonyult a leggyorsabbnak, saját Lynk & Có-s márkatársát, a kétszeres bajnok Yann Ehrlacher-t megelőzve. A legjobb ötöt felvonultató Q3-ban volt magyar szereplő is Michelisz Norbert, aki az ötödik pozícióban végzett, így egy-egy ötödik és rajthelyet szerzett a vasárnapi futamokra.

A legjobb magyar rajtpozíció így Tassi Attiláé, aki kilencedik lett, ezzel a fordított rajtrácsos versenyen a második kockából startolhat majd. Ami a Zengő Motorsportot illeti: Rob Huff hetedik időt futott (ez hetedik és negyedik rajthelyeket jelent az összetett dobogóért harcban álló brit számára), Nagy Dániel viszont az utolsó, 17. pozíciót kaparintotta meg. A világkupa pontversenyét vezető hyundaios Mikel Azcona egyébként nyolcadik lett a kvalifikáción. Vasárnap a futamok magyar idő szerint 14:10-kor és 18:10-kor startolnak.

michelisz-vilareal-idomero-wtcr-1

Csődeljárás alá került a finn MotoGP-pálya

Három éve folyamatosan halasztódik a KymiRing debütálása a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, de lehet, hogy már nem is fog sor kerülni rá. A The Race szaklap ugyanis arról számolt be, hogy csődeljárási folyamatot indítottak a vadonatúj finn pálya ellen: a tulajdonosok állítólag 600 ezer euróval tartoznak az építési vállalatoknak.

Eredetileg már 2020-ban versenyt kellett volna rendezni a KymiRingen, ám akkor és tavaly is lefújták azt a koronavírus-járványra hivatkozva, míg idén az orosz-ukrán háború közelsége volt a hivatalos magyarázat – igaz, arról is szóltak értesülések, miszerint a pálya egész egyszerűen még mindig nincs kész, miután nem sokat nyúltak hozzá az ott tartott 2019-es teszt óta. Tény, hogy a homologizációra még mindig nem került sor – és lehet, hogy már nem is fog…

kymi-ring-motogp_1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Történelmi Porsche-győzelem a DTM szombati futamán

A Norisringen vendégeskedik a DTM, ahol az első futamon verseny helyett inkább roncsderbi zajlott. A gördülő rajthoz 27 versenyautó sorakozott fel, de az első visszafordító kanyarban rögtön tömegbaleset történt: a biztonsági autó hét körön keresztül volt a pályán, a mezőny létszáma pedig lecsökkent 21 autóra. A versenyen ekkor az első három helyezett Thomas Preining (Porsche), a pole-ból induló Kelvin van der Linde (Audi), René Rast (Audi) volt. A versenyzők továbbra sem kímélték a technikát és egymást sem, folyamatosak volt a kisebb-nagyobb ütközetek, a 34 körben már csak 13 autó volt versenyben: kiesett többek között az összetettben élen álló Sheldon van der Linde is. Az élen továbbra is Preining haladt.

Az utolsó tíz percre a 2. helyért alakult ki óriási küzdelem, Rast, Dennis Olsen (Porsche) és Laurens Vanthoor (Porsche) küzdöttek, de a tavalyi bajnok, Maximilian Götz (Mercedes) sem volt távol. Az első helyet továbbra is Preining birtokolta, a DTM-ben eléggé szokatlan négy másodperces előnnyel.

A sok biztonsági autós fázis miatt nem futották végig a kitűzött versenytávot, életbe lépett az ilyenkor alkalmazandó szabály: 55 perc után további 3 kört következett és jött a kockás zászló. A célban végül Preining ünnepelhetett. Történelmi győzelmet könyvelhetett el ezzel a Porsche, mert soha eddig nem szerzett DTM-versenyen első helyet a márka. A második helyre Olsen, a harmadikra Rast érkezett.

porsche-dtm-norisring-1

Chadwick megállíthatatlan: négyből negyedik győzelmét aratta

Nem úgy tűnik, mintha bárki meg tudná akadályozni, hogy Jamie Chadwick harmadszor is megnyerje a W Seriest: a kétszeres bajnok a pole-pozícióból indulva győzött hazai versenyén, Silverstone-ban. A brit hölgyversenyzőt még a futam közepén néhány percig szemerkélő eső sem zavarta meg, magabiztos előnnyel húzta be idei negyedik sikerét. A második helyért zajló csatából hamar kiszállt Alice Powell, akit tíz másodperces stop & go büntetéssel sújtottak, amiért a felvezető körön a majdnem lefulladása után nem került vissza az eredeti pozíciójába az SC1-es vonalig.

A dobogó második és harmadik foka így Emma Kimilainen és Abbi Pulling között dőlt el, méghozzá a legvégén: az utolsó előtti körben próbálkozott utóbbi, ám megforgatta a finnt. Végül Pulling visszaengedte riválisát, így Kimilainen lett a második, Chadwick idei legközelebbi kihívója pedig a harmadik, így értelemszerűen újfent nő a hátránya az összetettben, 37-ről 47 pontra.

chadwick-wseries-silverstone-1

Formula-E: Da Costáé a pole Marrakeshben, Vandoorne a mezőny végén

A Vancouver helyére beugró Marrakeshben vendégeskedik a hétvégén a Formula-E mezőnye, amely az idén megszokottaknak megfelelően csoportkörös-kieséses rendszerben döntött a rajtsorrendről. Már az első csoport óriási meglepetést hozott, ugyanis az utolsó helyen esett ki a világbajnokságot vezető Stoffel Vandoorne, aki így csupán a 20. rajtkockából indulhat majd a Mercedesszel. A csapattárs és címvédő Nyck de Vries sem jutott be a kieséses fázisba, de ő legalább a kilencedik pozíciót kaparintotta meg.

A párharcok során Edoardo Mortara és Antonio Felix da Costa jutott a fináléba – előbbi Mitch Evanst és Pascal Wehrleint, utóbbi Oliver Askew-t és a csapattárs Jean-Eric Vergne-t ejtette ki menet közben –, ahol végül csupán 24 ezredmásodperc döntött a DS Techeetah korábbi bajnoka javára, aki idei első pole-ját zsebelte be. A vb-tabellán második Vergne a harmadik rajtkockát kaparintotta meg. A Marrakesh ePrix itthoni idő szerint 18 órakor startol.

dacosta-marrakesh-kvali-dppi

fotó: DPPI

Kettős francia diadal az F3-ban, csapattárs ütközött Tóth Lászlónak

A Formula-3-asok első versenye nyitotta a szombati programot Silverstone-ban. A Brad Benavides lassan csordogáló autója miatt elrendelt második felvezető kör után Reece Ushijima várhatta a pole-ból a piros lámpák kialvását, a startot azonban a mellőle induló Victor Martins kapta el a legjobban, így az élre állt. A brit színekben szereplő pilóta ugyanakkor nem hagyta ellógni a bajnokság éllovasát: meg is indult a csata közöttük, aminek köszönhetően Isack Hadjar is felért rájuk – sőt, hamarosan meg is előzte Ushijimát.

A 10. körben képernyőre került Tóth László is, de nem jó okból: a csapattársa, Zdenek Chovanec koccant neki, s mivel ő a pályán ragadt (de a magyar is csak a bokszig jutott), beküldték a safety cart. Az újraindítást követően Hadjar tapadt honfitársára, az utolsó előtti körben pedig el is ment Martins mellett. Hadjar pedig már nem hibázott utána, így megszerezte idei második sprintversenyes győzelmét, amivel felzárkózott harmadiknak az összetett pontversenyben. Martins és Ushijima még a dobogón (utóbbi első alkalommal), az összetettben második Roman Stanek a hatodik pozícióban látta meg a kockás zászlót.

hadjar-f3-silverstone-dppi

Horner Verstappen kifütyüléséről: „Szokatlan a brit közönségtől”

Pfujolás és füttyszó: bár nem ez volt a jellemző, ilyet is lehetett hallani, amikor Max Verstappen csütörtökön pályabejárást tartott Silverstone-ban. A regnáló világbajnok fogadtatása talán a Lewis Hamilton elleni tavalyi ádáz vb-küzdelemnek volt köszönhető, mindenesetre Christian Hornert meglepte a dolog – bár azt is hozzátette, hogy pilótáját egyáltalán nem foglalkoztatja a dolog:

„Sosem jó hallani, hogy kifütyülnek egy pilótát és szokatlan a Brit Nagydíj közönségétől, hogy ezt csinálják, mert általában minden versenyzőt elismernek. De ezt elfogadja. Lewis az itteniek kedvence, nincs problémám ezzel. A jövő hétvégén mi fogunk óriási támogatást kapni” – utalt a Red Bull hazai versenyének számító Osztrák Nagydíjra. „Mindenhol óriási támogatásban van része, bárhova megyünk a világban.”

Horner azt is egyértelművé tette, hogy Verstappen és ők is kiállnak Hamilton mellett, miután Piquet rasszista jelzővel illette a britet: „Max abszolút világossá tette, hogy teljes mértékben támogatja Lewist, de nem is csak őt, hanem a rasszizmus és diszkriminációja minden formájának felszámolását a sportban. Mi pedig a Red Bullnál egy fiatal és befogadó csapat vagyunk” – mondta el a csapatfőnök. Hozzátette: bár ők nem adtak ki a Piquet-ügyben közleményt, de ugyanazon a napon bontottak szerződést tartalékos juniorukkal, Jüri Vipsszel hasonló ügyben, ezzel pedig Horner szerint egyértelművé tették, hogy elítélik a rasszista nyelvezet használatát.

verstappen-silverstone-rb-1

Tökéletes péntekjük volt a Williams-akadémistáknak

Három utánpótláskategória, három időmérő edzés, három pole-pozíció. Tarolt a Williams-akadémia pénteken Silverstone-ban: az F3-ban Zak O’Sullivan, az F2-ben Logan Sargeant, a W Seriesben pedig Jamie Chadwick szerezte a rajtelsőséget. Vajon hány futamgyőzelmet ünnepelnek Grove-ban a hazai nagydíjhétvégén a fiatalok révén?

Hogyan került Bottas az első helyre? A pénteki szabadedzések összefoglalói

Ha lemaradtál volna a két tegnapi tréningről, pótolhatod a hivatalos összefoglalók formájában. A felszáradó pályán zajló első felvonást Valtteri Bottas vitte, a másodikon Carlos Sainz volt a leggyorsabb másfél tizeddel Lewis Hamilton előtt, Alex Albon pedig félig pinkre festett Williamsével feltett feltűnést. Az összefoglalók a képekre kattintva érhetők el.

Első F2-es pole-pozícióját szerezte a Williams akadémistája

Amerikai versenyző indul az élről a Formula-2 silverstone-i főfutamán: Logan Sargeant, aki idén kétszer állt dobogóra, nyolcadik versenyhétvégéjén szerezte első időmérős sikerét. Gyakorlatilag végig vezette az időmérőt, korábbi gyorsköréhez képest fél másodpercet lefaragva végül 1:38,432-es eredménnyel zárta az élen a kvalifikációt a Carlinnal – amely a szintén Williams-támogatott Zak O’Sullivan révén az F3-as rajtelsőséget is bezsebelte.

A második helyen 0,107 másodperc hátránnyal a Mercedes védence, Frederic Vesti végzett, a bajnokság éllovasa, Felipe Drugovich pedig a harmadik lett, miután utolsó gyorskörén megfordult. A tabellán a brazilt távolról üldöző – 49 pont a különbség – Theo Pourchaire lett a negyedik, az összetett harmadik Jehan Daruvala pedig a tizedik helyre kvalifikált, ami a szombati sprintfutamon ér pole-pozíciót. A két verseny között rasszista kifejezés miatt botrányba keveredett, Red Bulltól kirúgott, Hitech GP-nél viszont megtartott Jüri Vips a nyolcadik lett.

Az időmérő edzés eredménye:

  Versenyző Csapat Köridő Hátrány
1 Logan Sargeant  Carlin 1:38.432  
2 Frederik Vesti ART Grand Prix 1:38.539 0.107
3 Felipe Drugovich MP Motorsport 1:38.553 0.121
4 Theo Pourchaire ART Grand Prix 1:38.553 0.121
5 Liam Lawson Carlin 1:38.625 0.193
6 Ayumu Iwasa DAMS 1:38.734 0.302
7 Jack Doohan UNI-Virtuosi 1:38.901 0.469
8 Jüri Vips HitechGP 1:39.013 0.581
9 Enzo Fittipaldi Charouz Racing System 1:39.077 0.645
10 Jehan Daruvala Prema Powerteam 1:39.115 0.683
11 Roy Nissany DAMS 1:39.222 0.790
12 Marcus Armstrong HitechGP 1:39.266 0.834
13 Dennis Hauger Prema Powerteam 1:39.429 0.997
14 Jake Hughes Van Amersfoort Racing 1:39.448 1.016
15 Richard Verschoor Trident 1:39.492 1.060
16 Olli Caldwell Campos Racing 1:39.580 1.148
17 Ralph Boschung Campos Racing 1:39.597 1.165
18 Clement Novalak MP Motorsport 1:39.660 1.228
19 Marino Sato UNI-Virtuosi 1:39.677 1.245
20 Cem Bolukbasi Charouz Racing System 1:39.691 1.259
21 Calan Williams Trident 1:39.912 1.480
22 David Beckmann Van Amersfoort Racing 1:40.291 1.859

 

Fordítva akarták feltenni a kereket Norris autójára

A második szabadedzésen meggyőzően szereplő, harmadik helyezést szerző Lando Norris számára a bokszutcában kevésbé mentek gördülékenyen az események. Egy gyorsnak szánt kiállása elhúzódott, mikor a hátsó emelőt kezelő szerelő leejtette az autót – talán az eszköz hibásodhatott meg, mert hoztak egy másikat. De nem ez volt az egyetlen probléma: ezeken a képeken jól látható, hogy fordítva, felnivel az autó irányába akarták a bal hátsó abroncsot feltenni. Videót itt találtok az incidensről.

Brundle: Piquet mindig szemtelen volt

Hatalmas port kavart Nelson Piquet 2021 végén tett kijelentése, melyre a napokban derült fény, a Formula-1 közege pedig elítélte azt, ahogyan a brazilok háromszoros világbajnoka megnyilvánult Lewis Hamiltonról. A Sky Sports adásában a csatorna szakértőit, köztük Martin Brundle-t is megkérdezték az esetről, az egykori F1-es pilóta pedig úgy véli, korábbi versenyzőtársa nem először ment ilyen messzire. „Versenyeztem Nelson ellen annak idején, és mindig szemtelen volt. Sosem tudta, hol a határ a (Nigel) Mansellre, és (Ayrton) Sennára vonatkozó személyes megjegyzések tekintetében, de ez egy teljesen új szint. Miért kell neki ilyeneket mondania? Egyszerűen hatalmasat csalódtam Nelsonban, amiért szükségét érzi annak, hogy így beszéljen” – mondta Brundle.

Kedvenc háziállatai szerepelnek Alex Albon sisakján Silverstone-ban

Egy különleges sisakfestéssel készült a hétvégén rendezendő futamra Alexander Albon. A Williams brit-thai versenyzője a család házi kedvenceit helyezte el a bukósisak tetején, melyet a csapat, és Albon is megosztott közösségi oldalain. Utóbbinak köszönhetően arra is fényderült, hogy a szóban forgó állatoknak saját Instagram-oldaluk is van, melyet a 26 esztendős pilóta családja kezel.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Albon_Pets (@albon_pets) által megosztott bejegyzés

Silverstone egy fesztivált is bevállal az új szerződésért

Hivatalosan 2024-ig érvényes a pálya kontraktusa, így eddig biztosított ezen a helyszínen a Brit GP jövője. A szervezők abban bíznak, hogy hamarosan meghosszabbíthatják a szerződésüket, ehhez pedig attól sem zárkóznak el, hogy fesztiválhangulatot generáljanak a hétvégéken. A pálya ügyvezető igazgatója, Stuart Pringle szerint az F1 elvárja, hogy a versenyzésen túl, már más programok is elérhetőek legyenek a rajongók számára.

 „Felismerve, hogy Miamiban és Las Vegasban ez már most működik, olyan szintű szórakozást várnak el, amire korábban nem volt példa Silverstone-ban. Ez egy másfajta sportággá válik, és egy teljesen új embertömeg érkezik ide. Nagy kihívás elé állította ez a csapatunkat. Hogyan tudunk lépést tartani ezzel? Hogyan tudjuk ezt a magunk módján csinálni anélkül, hogy valami homogenizált, amerikai alapú termékké válnánk, és közben megőrizzük a Brit Nagydíj egyedi identitását? A válasz az, hogy inkább egy brit nyári fesztivált csinálunk belőle. A következő néhány évben a zenei fellépők színvonalát nagymértékben emelni fogjuk” – idézte Pringle szavait a PlanetF1.