DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. szeptember 28. szombat

Gyász: elhunyt Robert Fernley

Elhunyt az FIA együléses autókért felelős testületének elnöke. Robert Fernley, vagy ahogya a paddockban ismerték, Bob Fernley Stefano Domenicalitól vette át az imén említett titulust, mikor az olasz a Formula-1 vezérigazgatójává vált. Amellett, hogy számos IndyCar-csapatnál megfordult, az F1-ben is fontos szerepet játszott Fernley. Amikor Vijay Mallya felvásárolta a Spyker csapatát, nem kellett sok időnek eltelnie, hogy Bob Fernley legyen a Force India megbízott csapatfőnöke. Egészen Lawrence Stroll érkezéséig dolgozott a csapatnál Fernley, majd a McLaren Indy500-as projektjének felelőse lett. Miután 2019-ben Fernando Alonso nem tudott kvalifikálni a legendás versenyre, a felek bejelentették, hogy nem hosszabbítanak szerződést, ezután vette át Domenicalitól az együléses versenyautókért felelős bizottság irányítását. Robert Fernley 70 évet élt. Nyugodjon békében!

Tisztázták a mai különleges szabályokat

Az FIA nemrég hivatalosan is megerősítette, hogy a Katari Nagydíjon egy szett abroncson legföljebb 18 kört lehet megtenni. A helyszínen tartózkodó tudósítónk a Pirelli képviselőjétől, Luca Colajannitól a különleges szabályok tisztázását illetően a következőket tudta meg:

– A rajtrácsra kivezető kör(ök), a felvezető kör(ök) és a levezető kör nem számítanak a 18 körös limitbe.

– Biztonsági autós fázis esetén nem nő a maximálisan megtehető körszám, azaz a safety car mögötti körök is a limit hatálya alá tartoznak.

– A csapatok nem kapnak figyelmeztetést a kötelező kerékcsere előtt.

FRISSÍTVE:

- A hétvége korábbi részében már használt gumik esetében a korábbi körök is beszámítanak ebbe a limitbe, de a körszám kettővel csökken. Azaz egy 7 körön át használt keveréket 18 mínusz 5, azaz 13 körig lehet még használni a nagydíjon.

- A csapatok minden egyes gumiszettüket illetően hivatalos állásfoglalást kapnak arról, hogy hány körön át szabad használni az adott szettet.

Ez a következőképp néz ki az egyes versenyzők esetében.

pf-pirelli

Amennyiben további tájékoztatást kapunk, frissítjük ezt a bejegyzést.

pirelli-japan

Helyszíni: Kötelező a három kiállás, fekete zászló terhére

A Formula.hu helyszíni értesülése szerint a szombati gumik vizsgálata alapján megszületett a Pirelli és az FIA döntése: legfeljebb 18 körös etapokat lehet teljesíteni az 57 körös F1-es Katari Nagydíjon. Hivatalos bejelentés még nem történt – bármelyik pillanatban várható –, de forrásunk az FIA-nál már megerősítette a hírt.

A csapatok számára vasárnap kora délután tartott tájékoztatón pont került a Katari Nagydíj gumiügyének végére. A biztonságra hivatkozva, hogy elkerüljék az abroncsok sérülését, amely a pénteki tapasztalatok szerint 20 kör után keletkezett, döntés születetett az etapok hosszának maximalizálásáról.

Egy etap az esti futamon legfeljebb 18 körig tarthat (korábban 20-22 körről esett szó), függetlenül a gumikeveréktől – ez azt jelenti, hogy kötelező lesz három alkalommal is kiállni a Katari Nagydíjon. A felső határt átlépő versenyzők büntetése kizárás lesz.

Az utolsó előtti gyorsaságin esett ki a Rally Hungary vezető helyéről Csomós Miklós

A hazai győzelem reménye az utolsó előtti szakaszon foszlott szerte: az Európa-bajnokság magyar fordulóját vezető Csomós Miklós sima vezető pozícióban törte össze a Skodát.

Magyar helyett így norvég vezetés a Rally Hungaryn, Mads Ostberg lépett az első pozícióba Vincze Ferenc előtt az utolsó gyorsaságira.

Mi zajlik az Audinál? – F1-es Katari Nagydíj, szombat

Max Verstappen visszafogottan értékelte 3. F1-es világbajnoki címét, Oscar Piastri és Mark Webber ünnepelt, a Pirelli gondban van, de az Audiról is vannak exkluzív információink: Mészáros Sándor, a Formula.hu helyszíni tudósítója számolt be a bajnokavatást hozó szombati napról a Katari Nagydíj paddockjából.

13 órakor dől el, kötelező lesz-e a három kiállás Katarban

Csupán pár órával a szombati sprintszétlövés előtt tett rendkívüli bejelentést a Pirelli – a pénteken használt abroncsok ellenőrzése során részleges leválást fedeztek fel a 20 körnél tovább használt abroncsokon. A defektek kockázata miatt módosították a pályahatárokat a 12-13-as kanyarban, ahol a gumikat terhelő magas rázókövek találhatók, valamint beiktattak egy 10 perces ismerkedő gyakorlást az elhalasztott szétlövés előtt.

A 19 körös, három biztonsági autós fázissal is megszakított sprinten sem voltak látható problémák, de az igazán kritikus a nagydíj 57 körös távja a gumik számára. A Pirelli ezért a szombati adatok alapján folytatta a vizsgálódást, kilátásba helyezve, hogy korlátozásra lehet szükség a futamon: ebben az esetben az abroncsok használhatóságát 20 (használt gumik esetében 22) körben limitálják és három kötelező kiállást írnak elő.

A végső döntés csak vasárnap születik meg és délután kerül nyilvánosságra. Helyi idő szerint 14:00-kor – azaz nálunk 13 órakor – tart tájékoztatót az FIA a csapatoknak a Pirelli vizsgálatának eredményéről és a döntésről, ezt követően kap hírt a nagyközönség.

Fotó: DPPI

Sajtó: Maradhat a Pirelli az F1 gumigyártója – de utoljára

Egybehangzó sajtóértesülések szerint a korábbi pletykáknak megfelelően eldőlt, hogy a Pirelli nyerte (függetlenül a Katarban felmerült problémáktól) a 2025-től 2027-ig tartó időszakra – 2028-as hosszabbítási opcióval – kiírt tendert a Formula-1 hivatalos és egyedüli gumibeszállítói pozíciója kapcsán. Az olasz cég maradását elvileg a Motorsport Világtanács is jóváhagyta, ami az utolsó szükséges lépés volt, így a várakozások szerint jövő héten megtörténhet a hivatalos bejelentés is.

Az FIA még év elején írta ki a tendert, amelyre a Pirelli mellett a Bridgestone is jelentkezett, méghozzá sajtóhírek szerint kereskedelmileg is roppant erős ajánlattal, amely miatt egy ideig a japánok visszatérésére is mutatkozott esély állítólag. A Motorsport.com szerint az első akadályt sikerrel is vette a Bridgestone azzal, hogy az FIA zöld jelzést annak kapcsán, hogy adottak a technikai feltételek. Ami végül a Pirelli felé billenthette a mérleg nyelvét, az a jelenlegi autókkal való tapasztalat, valamint az, hogy a Bridgestone-nak úgy kellett volna megérkeznie 2025-ben az F1-be, hogy rögtön egy évvel később új abroncsokkal kellett volna előállnia az új technikai szabályok miatt. Így a stabilitás lehetett a döntő érv a Pirelli maradása mellett, amely egyúttal a Formula-2-re és a Formula-3-ra is szerződhet Stefano Domenicaliékkal.

Viszont úgy fest, ez lesz az utolsó megállapodás a Pirellivel: mivel 2028 végéig immár 18 éve fogja betölteni a Formula-1 hivatalos gumibeszállítói szerepkörét, az olaszok a hírek szerint úgy érzik, nem tudnak már igazán újat elérni a márka építése szempontjából – ez pedig azt jelentheti, hogy 2029-től valóban új gumipartnere lesz a száguldó cirkusznak, ami újabb esélyt adhat a Bridgestone-nak vagy egy másik érdeklődő gyártónak.

f1-pirelli-katar

Döntöttek a felügyelők a vb-címet végleg eldöntő hármas ütközés ügyében

A sprint után vizsgálták a stewardok Esteban Ocon, Nico Hülkenberg és Sergio Perez hármas balesetét, amelynek mindhármuk kiesése és ezzel Max Verstappen vb-címének biztossá válása lett az eredménye. Mint a felügyelők megállapították, Ocon és Hülkenberg egymással harcolt az 1-es kanyarban, aminek köszönhetően Perez külső íven melléjük ért, így a 2-es előtt hárman voltak egymás mellett. A bal oldalon lévő Alpine ugyan valóban a pálya közepe felé húzódott a kanyarhoz közelítve, de nem láthatta, hogy a Haas mellett ott van már a Red Bull is, márpedig a stewardok úgy ítélték meg, hogy ez esetben lett volna elegendő hely a két autónak. A felügyelők így arra jutottak, a trióból egyik pilóta sem hibáztatható túlnyomórészt az incidensért, így azt versenybalesetnek minősítették és senkit sem büntettek.

Persze így sem maradtunk utólagos szankció nélkül: mint arról már írtunk, Charles Leclerc és Lance Stroll is öt másodperces büntetést kapott többszörös pályaelhagyásért.

Verstappen az F1 hetedik szombati világbajnoka

Max Verstappen egyik specialitása a különleges bajnokavatás: első trófeáját máig sokat vitatott körülmények között szerezte, a második suzukai bebiztosítását szabályértelmezési kérdések vették körül, és gyakorlatilag az interjú közben tudta meg, hogy matematikailag is övé a 2022-es cím, míg idén olyasmi történt, ami 40 éve soha: szombaton lett világbajnok.

verstappen-champ-3

Az F1-ben korábban hat alkalommal fordult elő, hogy szombaton dőlt el a világbajnoki cím: Juan Manuel Fangio 1955-ös (Brit Nagydíj), Jack Brabham 1959-es (USA Nagydíj), Graham Hill 1962-es (Dél-Afrikai Nagydíj), Nelson Piquet 1981-es és 1983-as (Caesars Palace, illetve Dél-Afrikai Nagydíj), valamint Keke Rosberg 1982-es (Caesars Palace Nagydíj) végső győzelme szintén szombaton vált biztossá.

brabham-1981

Piquet egyébként egyszer sem biztosította be a címét vasárnap: harmadik győzelme 1987-ben a Japán Nagydíj pénteki napján vált biztossá Nigel Mansell balesetét követően, melyben a brit oroszlán megsérült, és ki kellett hagynia a szezon hátralévő részét.

F1: Verstappen fenomenális volt idén

Természetesen a Formula–1 szervezeti szinten sem hagyhatta szó nélkül a tényt, hogy Max Verstappen bebiztosította karrierje harmadik világbajnoki címét, és az F1 történetében tizenegyedikként triplázni tudott. A Formula One Group elnök-vezérigazgatója, Stefano Domenicali a személyes gratuláció mellett hivatalos közleményben is köszöntötte az új bajnokot:

„Hatalmas gratuláció Max Verstappennek a hihetetlen idei teljesítményéért, akárcsak a Red Bull csapatának, akik mindannyian fáradhatatlanul dolgoztak azért, hogy megnyerjék a versenyzői és a konstruktőri bajnoki címet ebben a szezonban. Max hihetetlen tehetség, amit idén csinált, az fenomenális volt” – áll a közleményben.

verstappen-katar-2

„Helyesen döntöttünk a karrierje elején, most már rajta múlik” – Jos Verstappen fia harmadik címéről

Max Verstappen a Formula-1-es Katari Nagydíj sprintjén elért második helyével bebiztosította karrierje harmadik világbajnoki címét, ezzel Jack Brabhammel, Jackie Stewarttal, Niki Laudával, Nelson Piquet-vel és Ayrton Sennával került egy polcra ebben a tekintetben a holland. A fia pályafutását a kezdetektől egyengető, az F1-et ugyancsak megjárt édesapja, Jos Verstappen is természetesen jelen van a hétvégén, s így értékelt a Sky Sports F1 kamerái előtt:

„Természetesen megbecsüljük ezt, de azt is, amilyen domináns volt ebben az évben. Nagyon jól teljesített, mi pedig roppant büszkék vagyunk erre. Én régóta tudtam már ezt, amikor még gokartos volt. Úgy gondolom, helyes döntéseket hoztunk a karrierje elején, és azt kell mondanom, most már rajta múlik, mit csinál. Ahogy csinálja, amilyen erős és ahogy ezért dolgozik, ezért mind Maxé az érdem” – fogalmazott idősebb Verstappen. A helyes döntéssel alighanem arra utalt Max apja, hogy annak idején a Mercedesszel is tárgyaltak, de végül a Toro Rossónál egyből F1-es ülést kínáló Red Bull kötelékeibe kerültek.

f1-verstappen-vb-redbull

Az F1-es szezon végéig várhat Sargeant ülése kapcsán a Williams

Már csak egyetlen hely kiadó a 2024-es Formula-1-es rajtrácson: a Williams nem jelentette még be, marad-e Logan Sargeant Alexander Albon csapattársa. Az amerikai alatt sokak szerint inoghat az ülés, köszönhetően annak, hogy nem mutat erőteljesen fejlődést, ráadásul az utóbbi nagydíjakon több autótörést is produkált. James Vowles, a Williams csapatvezetője azonban Katarban a Formula.hu jelenlétében elárulta: nem kapkodják el a döntést.

„Azt gyanítom, ez a szezon végén lesz” – felelte a határidőre irányuló kérdésre Vowles. „Úgy gondolom, már elköteleztük magunkat az irányunk mellett: vannak célok, amelyeket teljesítenie kell, és helytelen lenne szembemenni ezzel a döntéssel. Szóval az év vége.”

A csapatfőnök azért tart ki a hibái ellenére Sargeant mellett, mert látják a biztató jeleket: „A tempó megvan. Ez az, amit nem tudnánk megjavítani. De az történik, hogy amikor a lényeg jön, olykor még bizonyos elemeiben inkonzisztens és ez néha balesetekhez vezet. A suzukai köre például az adatok szerint összhangban volt Alexével, csak ezt nyilván elrontotta, hogy az utolsó kanyarban túl nagy gázt adott és összetörte az autót” – magyarázta Vowles. Hozzátette: azon dolgoznak az újonccal, hogy folyamatosan fejlődjön, valamint ismét hangsúlyozta, hogy a Williams felelősséggel is tartozik a versenyzőért, hiszen ők hozták fel az F1-be és dobták a mélyvízbe a szabályok adta minimális tesztlehetőség után.

f1-sargeant-williams

Videó: Itt úszott el Michelisz versenye a Rally Hungaryn

A hétvégén rendezik a Rali-Eb, azaz az ERC hazai futamát, a Rally Hungaryt, amelyen rajthoz állt új szakágba belekóstolva Michelisz Norbert is. A 2019-es világkupagyőztes túraautós nem ment rossz tempót a szakaszokon, a 13. helyen állt szombat délután, amikor azonban utolérte őt egy defekt, így meg kellett állnia és ki kellett cserélnie a kereket navigátortársával, Tagai Róberttel. Helyszíni exkluzív videónk minderről:

„Most mondtam le a reggeli piláteszt…” – így reagált fia sprintpole-jára Piastri anyja

Oscar Piastri szerezte meg a rajtelsőséget a Formula-1-es Katari Nagydíj szombati sprintjére, ezzel karrierje során először indulhat majd az első startkockából az F1-ben. Édesanyja, Nicole Piastri, aki már a korábbi hónapokban is óriási népszerűségre tett szert humoros bejegyzéseivel – például amikor megtiltotta fiának a motorozást –, most újfent egy humoros poszttal jelentkezett Twitteren: „Épp most mondtam le a reggel 7 órás piláteszt…” – írta a boldog anyuka, akinek a posztja azt is érzékelteti, micsoda időeltolódás ellenére is követte Ausztráliából a mclarenes újonc produkcióját.

Átfestik a pályahatárokat Katarban

Átfestették a 12-es, 13-as kanyaroknál a pályahatárokat Losailban, miután a Pirelli komoly gondokba ütközött az ún. "piramis" kerékvetőkkel. Egyelőre ezzel próbálkozik az FIA, de komolyabb változtatások is történhetnek a hétvégén, ha nem sikerül orvosolniuk a problémát, vagyis nem az említett rázókövektő "betegedtek meg" a Pirelli abroncsai. Albert Fabrega képeit láthatjátok alább:

 

Rendkívüli sajtótájékoztatót tart a Pirelli az F1-es Katari Nagydíjon

Amint arról beszámoltunk, komoly problémákba ütközött a Pirelli a pénteken számukra visszaküldött abroncsok vizsgálatakor. A gumik oldalfala egyszerűen elkezdett leválni a karkaszról, ami miatt biztonsági intézkedéseket vezetett be az FIA a hétvége további részére, ami a sprintszétlövést is érinti, az ugyanis a tervezettnél 20 perccel később, 15:20-kor fog elkezdődni. Hamarosan jövünk a rendkívüli sajtótájékoztató részleteivel! Kollégánk a helyszínen hallgatja Mario Isola szavait.

Bajnokavatásra készül az F1 – szombati program

Pénteken már lezajlott a vasárnapi nagydíj rajtsorrendjét meghatározó időmérő edzés, amelyen nem történt nagy meglepetés, ugyanis Max Verstappen megszerezte idei tizedik pole-pozícióját. Ma pedig sprintnapot tartunk! Előbb a szétlövés következik délután, majd kora este maga a sprint, ahol jó eséllyel világbajnokká koronázzák Max Verstappent, harmadik alkalommal is.

 

Szombat (október 7.)  
15:00-15:44 Formula-1, Sprintszétlövés (tv: M4 Sport, élő)
19:30 Formula-1, Sprint (tv: M4 Sport, élő)

A katari hétvége teljes menetrendje ide kattintva érhető el!

Verstappen a pole-ban, de mi történik az Andretti körül? – F1-es Katari Nagydíj, péntek

Mészáros Sándor, a Formula.hu helyszíni tudósítója számolt be a paddocból az F1-es Katari Nagydíj aktualitásairól.

Négy hónapja nem volt ilyen jó rajthelye Fernando Alonsónak

A két McLaren körelvétele után az eredetileg elért hatodik helyezés helyett negyedikként értékelték az F1-es Katari Nagydíj időmérőjén Fernando Alonsót, a mezőny egyetlen tagját, aki eddig minden hétvégén a Q3-ban szerepelt. Jól tükrözi az Aston Martin idei formahanyatlását, hogy az első két sor valamelyikéből mind a futamokat, mind a sprinteket tekintve a spanyol utoljára majdnem négy hónappal ezelőtt, a június közepi Kanadai Nagydíjon indult – akkor második lett, de hozzá kell tenni, esős időmérőn.

„Nagyon örülök a vasárnapi negyedik rajtpozíciónak, néhány olyan hétvége után, ahol nem voltunk versenyképesek” – ismerte el péntek esti nyilatkozatában Alonso is, hogy ilyen eredmény mostanában nem volt a pakliban. Az autót gyorsnak éreztem a szabadedzésen és jó volt utána az időmérőn is, de nagyon nehéz volt a csúszós pályával és széllel boldogulni.”

Lusail különleges helyszín Alonso pályafutásában, az eddigi egyetlen, 2021-es Katari Nagydíjon szerezte az Alpine-nal visszatérése utáni (sőt, egészen 2014 óta) első dobogóját. A csütörtöki sajtótájékoztatón arról beszélt, hogy egy újabb top 3-as eredmény túl optimista elképzelés a hétvégén: könnyen lehet, hogy a rajtsorrend ismeretében már másképp gondolkodik.

Fotó: Aston Martin

Espargaro állítja: közös megállapodással, a KTM jövőjéért fokozzák vissza

Pénteken jelentették be, hogy végre megoldotta dilemmáját a KTM: 2024-ben Augusto Fernandez és Pedro Acosta lesz a GasGas Tech3 két motorosa, így Pol Espargaro annak ellenére is átadja a helyét a Moto2-ben világbajnoki éllovas fiatal spanyolnak, hogy érvényes szerződése volt a következő idényre. A szezon első felét a portimaói nyitányon elszenvedett súlyos sérülése miatt kihagyó Espargaro ugyanakkor Instagram-posztban írt arról, hogy nem egyoldalú döntéssel bontották fel a szerződését, hanem kölcsönösen megállapodtak erről az osztrák márkával, annak jövőjét szem előtt tartva – és egyúttal az is kiderült, hogy tesztmotoros lesz, néhány szabadkártyás beugrással:

„Üdv mindenkinek, mint tudjátok, nem rajongok a közösségi médiáért, de mivel rengeteg üzenetet és támogatást kapok a Pierer Mobility Group engem érintő hírével kapcsolatos, szeretnék tisztázni néhány dolgot. Először is, nagyon köszönöm az üzeneteket, ezért is szeretném elmondani, hogy ez nem egyoldalú döntés, pont ellenkezőleg!” – írta Espargaro.

„Tény, hogy szerettem volna továbbra is teljes szezont futva versenyezni a MotoGP-ben, mert úgy gondolom, még mindig megvan a sebességem ahhoz, hogy a legjobbak között legyek, de az igazság, hogy az a félreállás, amelyet jövőre megteszek azzal, hogy csatlakozom a tesztcsapathoz és számos szabadkártyás szereplést vállalok, annak az eredménye, hogy megértette a két fél, milyen szerződéses problémák vannak a csoportnál jelenleg, és a hosszú távú együttműködésben gondolkodunk, hogy a Pierer Mobility Group jelentse a referenciát a MotoGP-ben!”

„Még sok verseny van hátra idén és a jövőben is, mivel én hiszek abban, hogy egységben az erő, és összetartunk, hogy emlékezetessé tegyük az idény végét. Nagyon köszönöm!” – zárta sorait egy szív emoji kíséretében a spanyol versenyző.

motogp-pol

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

 

Sainz figyelmeztetést kapott, Hamilton megúszta

Két esetet is vizsgáltak a felügyelők az F1-es Katari Nagydíj időmérőjét követően. Az egyikben Carlos Sainz került „összetűzésbe” Max Verstappennel még a Q2-ben: a stewardok szerint „kiszámíthatatlanul” vezetett a spanyol, amikor utolérte a holland, de nem engedte el maga mellett. A Ferrari versenyzője végül megúszta a figyelmeztetéssel az incidenst. A felügyelők indoklása szerint Sainz le-, Verstappen pedig kivezetőkörön volt, előbbi viszont azzal indokolta, hogy védekezett a Red Bull-os ellen, mert a két SC-vonal között meghatározott maximumidő alatt maradás okán nem engedhette meg magának, hogy még egy versenyzőt elengedjen maga mellett. Ezt a stewardok és Verstappen is elfogadták, de így is szükségtelennek minősítették a két pilóta „versenyzését”, ezért végül a figyelmeztetést találták megfelelő szankciónak.

A másik eset épp a maximumidőkkel volt kapcsolatos, ugyanis hat alkalommal – Lewis Hamilton és Yuki Tsunoda kétszer, Liam Lawson és Oscar Piastri egyszer – nem felelt meg annak, hogy legfeljebb 1:46 alatt kellett teljesíteniük az SC1-es és SC2-es vonalak közötti szakaszt. Beidézésre csak Hamilton esetében került sor, mert a többieknél a videofelvételek is elegendő bizonyítékul szolgáltak arra, hogy a pilóták a pálya jelentős részén megfelelő tempóban haladtak a limitidőn belül maradáshoz, azon kívül pedig azért lassítottak, hogy ne tartsanak fel másokat. Éppen ezért a stewardok úgy ítélték meg, egyikük sem vezetett „szükségtelenül lassan”, így senkit sem szankcionáltak.

f1-sainz-1

fotó: DPPI