Visszavette az uralmat a bokszban a Ferraritól a Red Bull – videó
https://formula.hu/parc-ferme/35885
Az előző években rendre a Red Bull produkálta a leggyorsabb kerékcseréket, az idei szezon elején azonban méltó kihívójukra leltek a Ferrari révén. Most azonban ismét a bikák felé látszik billenni a mérleg nyelve: az F1-es Kanadai Nagydíjon az első és második helyet is elhozták az energiaitalosok. A leghamarabb ismét Sergio Perez kiállásával végeztek a szerelők, egész konkrétan 2,23 másodperc alatt – ez látható alább videón is –, ami azért 16 századdal elmarad a Barcelonában beállított szezonbeli rekordtól. A montreali dobogóra az Aston Martin fért még fel, míg a Ferrari a tízben sem képviseltette magát. Így most a Red Bull 5:3-ra vezet a Scuderia előtt az elsőségeket tekintve.
Verstappen „még nem hallott semmit” a motorcserés büntetéséről
https://formula.hu/parc-ferme/38619
Mint arról többször is írtunk már a napokban, minden valószínűség szerint Max Verstappen rajtbüntetéssel kezdheti meg a vasárnapi Formula-1-es Sao Pauló-i Nagydíját, mivel autójába beszerelik az idei hatodik belsőégésű motort is. Ezért a szabályok értelmében öthelyes hátrasorolás jár – ahogy azt láthattuk is korábban Spában a címvédő esetében.
Helmut Marko, a Red Bull F1-es sportszakmai tanácsadója a minap a SpeedWeek portálon vezetett rovatában kvázi megerősítette a motorcsere és a büntetés tényét azzal, hogy azt írta, hogy „elkerülhetetlen”, hogy mindez megtörténjen Interlagosban. Maga Verstappen azonban egyelőre úgy nyilatkozott csütörtökön, hogy nem tud biztosat: „Nem hallottam még semmit erről. Nem beszéltük meg, de tudom, hogy egy ponton be kell vállalnom egyet. Szóval meglátjuk.”
Arra a felvetésre, hogy sokak szerint a brazil pálya a legalkalmasabb helyszín egy ilyen motorcserére, mivel könnyű előzni és felzárkózni, így reagált a vb-összetettet 47 pontos előnnyel vezető pilóta: „Ezt sosem tudhatjuk. Gondolhatod, hogy egy konkrét pálya a legjobb helyszín arra, hogy bevállalj egy motorcserés vagy bármilyen büntetést, de ez sosem garantált, csak lehetséges.”
„Rossz csapatfőnök lennék, ha nem vizsgálnám meg, elérhető-e” – Horner Colapintóról
https://formula.hu/parc-ferme/38618
Franco Colapinto a Formula-1-es Olasz Nagydíj óta váltotta le Logan Sargeantot a Williamsnél, a beugró újonc pedig azonnal letette a névjegyét, már pontokat is szerzett az első futamain. Ennek ellenére 2025-ben biztosan nem lesz helye a grove-i alakulatnál, hiszen oda Carlos Sainz érkezik Alexander Albon mellé. Viszont James Vowles, a Williams főnöke többször jelezte már, hogy szívesen látnák egy riválisuknál is a mezőnyben az argentint. Eleinte úgy tűnt, csak a 2026-tól Audivá váló Sauber ülése lehet opció Colapintónak, de az utóbbi időben az is felröppent, hogy akár a Red Bull kötelékeibe is kerülhet, amennyiben Sergio Perez nem maradhat az anyacsapatnál, és oda Liam Lawsont – vagy Yuki Tsunodát – léptetik elő a Visa Cash App RB-től, ahol így megüresedne egy ülés.
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke pedig el is ismerte, hogy akár opció lehet náluk Colapinto: „Colapinto egy érdekes versenyző. Mindenki számára, meglepően jobb annál, mint amit a Formula-2 alapján gondolhattunk. Rossz csapatfőnök lennék, ha nem vizsgálnám meg, hogy elérhető-e” – nyilatkozta az Auto Motor und Sport hasábjain. Ami viszont eltántoríthatja az energiaitalosokat, hogy a Williams is szeretné a kötelékeiben tartani az ifjú argentint – márpedig Helmut Marko, a Red Bull F1-es szakmai tanácsadója szerint ez nem járható út: „Vagy teljes mértékben akarjuk Colapintót, vagy sehogy” – jelentette ki határozottan.
Közel-keleti befektetők állapodtak meg a McLarennel – az autórészleget teljesen átvennék
https://formula.hu/parc-ferme/38617
A McLaren Csoport már most is közel-keleti tulajdonosok érdekeltségében van: március óta már teljes tulajdonjoggal rendelkezik a bahreini állami tulajdonban levő befektetése alap, a Mumtalakat, amely 2007 óta fokozatosan növelte érdekeltségét.
A bahreiniek azonban máris túladnának a csoport egy jelentős hányadán: az Abu Dhabi székhelyű CYVN Holdings az érdeklődő befektető, amely átvenné az autóipari részleg részvényeinek száz százalékát, valamint a teljes csoport – amelyhez a Formula-1, IndyCar és Formula-E versenycsapatai is tartoznak – kisebbségi tulajdonrészét. A felek nem kötelező érvényű megállapodást kötöttek, és a potenciális partnerség lehetőségeit vizsgálják.
Az Abu Dhabi székhelyű holding kifejezetten a járműiparban érdekelt, legutóbb a kínai elektromos autógyártóba, a Nióba fektettek be, de a portfólióba tartozik a Gordon Murray Technologies is – melynek alapítója másfél évtizeden át a McLaren tervezője volt, először az F1-es csapatnál, majd az említett közúti részlegen.
Fotó: McLaren
Alonsónak bélfertőzése van, kihagyja a médianapot Brazíliában
https://formula.hu/parc-ferme/38616
Az Aston Martin Aramco Formula One Team bejelentette, hogy Fernando Alonso kihagyja a brazíliai médianapot. A spanyol a Mxikóvárosi Nagydíj előtt bélfertőzéssel küzdött.
Visszatért Európába, hogy további kezelést kapjon egy specialistától. A plusz egy napos kezelés miatt késik a brazíliai utazása, de a hétvégi versenyre biztosan készen áll majd.
fotó: Aston Martin Aramco F1 Team
„Nem Checo a legnagyobb problémánk” – Verstappen
https://formula.hu/parc-ferme/38615
Újabb katasztrofális hétvégét teljesített Sergio Perez az F1-es Mexikóvárosi Nagydíjon, ahol a Q1-es kiesés, a rajthelyre való rossz beállásáért kapott büntetés, valamint a Liam Lawson elleni csata során megsérült autóval az utolsó helyen ért célba hazai közönsége előtt. Emiatt egyre kevésbé tűnik türelmesnek a pilótával a Red Bull vezetősége – ám amikor a csapattárs és jelenleg is vb-éllovas Max Verstappent kérdezték Perez küszködéséről, a holland inkább az autóval kapcsolatos gondokra hívta fel a figyelmet:
„Jelen pillanatban nem ez a legnagyobb problémánk. Javítanunk kell az autón, mert ha jobb az autó, akkor természetes módon Checo is javulni fog” – mutatott rá Verstappen a Sky Sports F1-nek nyilatkozva. „De nem gondolkodom ezeken a helyzeteken, csak arra fókuszálok, hogyan lehetek gyorsabb az autóval. Austin biztató volt, de Mexikóban nagyon messze voltunk, és csak remélem, hogy Brazíliában újra versenyképesebbek leszünk.”
Tragikus áradások Valenciában, kérdéses lehet a MotoGP-szezonzáró és a Formula-E tesztje
https://formula.hu/parc-ferme/38614
Tragikus hírek érkeztek szerda reggel a valenciai régióból, ahol a keddi heves esőzések – amelyek mennyisége a spanyol meteorológiai jelentések szerint az éves csapadéknak felelt meg – villámárvizeket okoztak, amelyben már több mint 50 ember meghalt. A természeti katasztrófa pedig a Ricardo Tormo Circuit főbejáratához vezető utat is alaposan megrongálta (a lenti Insta-videón látszik is mindez), a The Race információi szerint pedig a mellette fekvő minimotopályát is teljesen tönkretették az áradások.
Emiatt nem kizárt, hogy a MotoGP két és fél hét múlva, november 15-17-én esedékes valenciai fináléja is veszélybe kerülhet: pár hónapja a Dorna a Kazah GP-t is hivatalosan amiatt halasztotta el, mert nem akart extra terhet róni a sportesemény megszervezésével a tragédiával küzdő helyi hatóságokra. Ez most Valencia esetén is megismétlődhet, és mindez Jorge Martin és Francesco Bagnaia vb-harcára is kritikus befolyással lehet – hiszen ha nem tudják megrendezni az utolsó fordulót, akkor extrém esetben a most hétvégi sepangi futam is előléphet finálévá. A The Race arról ír, hogy biztosan zajlanak egyeztetések, de az idő rövidsége ellenére nem lehet kizárni, hogy egy másik ibériai helyszín esetleg be tudna ugrani szükség esetén.
A Dorna a GPOne szaklapnak jelezte: maga a pálya „100 százalékig rendben van” és szerencsére ott nem is történt sérülés, viszont az utak megrongálódtak, de már tervet készítenek, hogy egy hét alatt rendbe hozzák őket. Hangsúlyozták: jelenleg nem időszerű a versenyről beszélni, de elkötelezettek annak megrendezése kapcsán. A valenciai pályán amúgy már jövő héten is rendeznének autósportos eseményt a Formula-E hivatalos szezon előtti tesztje révén: az elektromos világbajnokság közleményében az együttérzés kifejezése mellett szintén arról ír, hogy a pályán nem látszanak károk, és zajlik az alternatív útvonalak keresése a létesítményhez.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Ezért esett ki a 400. F1-es nagydíjáról Alonso
https://formula.hu/parc-ferme/38613
Elképesztő mérföldkőhöz ért Fernando Alonso múlt hétvégén Mexikóvárosban, hiszen a 400. versenyhétvégéjét teljesítette a Formula-1-ben. Az ünneplés azonban magán a futamon nem tartott sokáig a 13. helyről induló és a rajtbaleset után némileg előrelépő spanyolnak, ugyanis a 15. körben ki kellett állnia végleg a bokszba az Aston Martinjával – a kétszeres F1-es világbajnok szerint törmelék vagy sisakfólia vezetett mindehhez:
„A startom rendben volt. Nyilván sok akció történt előttünk, úgyhogy ezt ki tudtuk használni, de aztán szemlátomást némi törmelék került az első fékcsatornába, a hőmérsékletek pedig az egekbe szöktek. Próbáltuk ezt enyhíteni például a fékegyensúly hátrafelé állításával és egyebekkel, de így sem tudtuk kontroll alatt tartani, ezért sajnos ki kellett állnunk az autóval.”
Alonso számára amúgy nem alakulnak jól a jubileumi futamok, hiszen a 200. és a 300. nagydíjhétvégéjén is kiesett. A 43 éves versenyző szerint azonban nem számít, hogy mennyinél jár épp a számláló, minden kiesés ugyanannyira fájdalmas – igaz, kevésbé frusztráló, ha egy gyengébb hétvégén történik, és Alonso szerint is valószínűtlen volt, hogy pontokat szerezzenek Mexikóban.
Itt a Senna-sorozat teljes előzetese – videó!
https://formula.hu/parc-ferme/38612
Pontosan egy hónap múlva, november 29-én debütál a Netflixen az egyszerűen csak Senna címre keresztelt hatrészes sorozat, amely a 30 éve elhunyt brazil legenda életét mutatja be. Ayrton Sennát Gabriel Leone alakítja a sorozatban, amelyben a gokartos kezdetektől követhetjük végig a háromszoros F1-es világbajnok karrierjét, és amelyben természetesen olyan más pilóták is feltűnnek, mint Alain Prost vagy Niki Lauda. A Netflix most közzétette a sorozat teljes előzetesét – mutatjuk:
Senna előtt tiszteleg a dobogós sapkákkal és a pole-díjjal a Pirelli az F1-es Sao Pauló-i Nagydíjon
https://formula.hu/parc-ferme/38611
Idén van a 30. évfordulója Ayrton Senna halálának: a Formula-1-es mezőny már a szezon korábbi állomásain is megemlékezett a brazil legendáról, így például a tragédia helyszínén, Imolában is, míg egykori csapata, a McLaren Monacóban használt egyedi, a brazil zászló színeit ötvöző festést az autóin. Az előttünk álló hétvégén aztán Senna szülőhazájába látogat a száguldó cirkusz, ennek apropóján pedig a Pirelli is tisztelet a háromszoros világbajnok előtt: a dobogón a versenyzők által felvett sapka, valamint a pole-pozíciósnak járó abroncs is a brazil zászló színeit és a Senna-logót viseli.
Verstappen felkerült a leggazdagabb hollandok listájára
https://formula.hu/parc-ferme/38610
Max Verstappen felkerült a leggazdagabb hollandok listájára a Quote 500 éves jelentésében.
A háromszoros F1-es világbajnok a 322. helyet szerezte meg a listán, miközben ő a legfiatalabb, aki szerepel rajta.
Verstappen pozíciója a 210 millió euróra becsült vagyonának köszönhető, a holland csak tavaly 64 millió eurót kapott a Red Bulltól.
Ez fedezte az éves alapfizetését és az F1-es bónuszokat, amiért megnyerte a pilóták bajnoki címét és 20 nagydíjat is közben.
„Sokaknak egy új konyha ára úszhat el a konstruktőri miatt” – Marko
https://formula.hu/parc-ferme/38609
Helmut Marko meglehetősen kritikusan fogalmazott a Red Bull Mexikóban nyújtott teljesítményéről, az energiaitalosok tanácsadója elmondta, hogy a csapatnak össze kell szednie megát a hátralévő négy versenyhétvégén.
„Minden rosszul alakult, nem engedhetünk meg magunknak több ilyen versenyt” – mondta Marko a mexikói futamot követően, melyet Verstappen a hatodik, Perez pedig az utolsó, tizenhetedik helyen zárt.
„Nem titkoljuk azt, hogy jelentős időt veszítünk a Ferrarihoz és a McLarenhez képest, különösen a lassú kanyarokban” – tette hozzá Marko.
Marko arra is kitért, hogy rendkívül sokba kerülhet a Red Bull alkalmazottainak az, ha a Ferrari és a McLaren is előttük végez a konstruktőri pontversenyben, hiszen a dolgozóik év végi bónusza a bajnokságban elfoglalt helyezésük alapján kerül kifizetésre: „Sokaknak például egy új konyha ára úszhat el emiatt” – jelentette ki a 81 éves osztrák szakember.
Beugró helyettesként tér vissza a MotoGP-be a doppingvétség miatt eltiltott Iannone
https://formula.hu/parc-ferme/38608
Andrea Iannone 2019 végéig volt állandó tagja a MotoGP mezőnyének, karrierje során egy futamgyőzelmet is aratott: a 2016-os Osztrák GP-n ő törte meg a Ducati hosszú évek óta tartó nyeretlenségét. 2019 végén azonban tiltott szert, drosztanolont találtak a szervezetében, ami miatt hosszas tárgyalási folyamat végén négyéves eltiltást kapott. Ez 2023 végén járt le, és a kihagyás ellenére volt érdeklődő Iannone iránt, aki a Superbike-világbajnokságon kötött ki, ahol idén egy futamot is nyerni tudott, összetettben pedig a nyolcadik helyen zárt.
Most pedig a MotoGP-be is visszatérhet az olasz, igaz egyelőre csak egyetlen futamra: a VR46 hétfőn bejelentette, hogy Iannone fogja helyettesíteni a hétvégi Malajziai Nagydíjon – a sors furcsa játéka, hogy öt éve épp itt bukott meg a doppingteszten a versenyző – a hónapok óta problémát jelentő vállát a 2025-ös szezonra való teljes felépülés érdekében már most megműtő és így az idei utolsó két fordulót kihagyó Fabio di Giannantoniót. A bejelentés egyelőre Sepangra szól, Valentino Rossi alakulata azt nem kommunikálta, hogy a valenciai évadzárón ki lesz a beugró, de értelemszerűen Iannone oda is esélyes. Ezzel a 35 éves motoros csaknem kereken öt év távollét után tér vissza a királykategóriába, méghozzá egy GP23-es specifikációjú Ducati nyergében.
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Verstappen még büntetőpontokat is kapott, Colapintót is elmeszelték
https://formula.hu/parc-ferme/38607
Bőven akadt dolga a felügyelőknek az F1-es Mexikóvárosi Nagydíjon. A legnagyobb fókuszt persze Max Verstappen és Lando Norris esetei kapták a 4-es és 8-as kanyarban, amelyért a holland egyaránt 10-10 másodperces időbüntetést kapott még a futam során. Az előbbi eset ítéletéről szóló dokumentumot azonban utólag módosította az FIA: Verstappen a 4-es kanyarban történt leszorításért – a felügyelők szerint Norris biztonságos módon és a pályán belül meg tudta volna csinálni a manővert, amely során előrébb volt a kanyarcsúcspontnál – még két büntetőpontot is kapott. Ezzel a Red Bull-os hat büntetőpontnál jár az elmúlt 12 hónapos időtartamban.
A stewardok vizsgálták Verstappen csapattársát, Sergio Perezt is két incidensért, ám végül sem a Liam Lawson, sem a Lance Stroll elleni ütközetért nem szankcionálták a mexikóit: úgy ítélték meg, hogy az új-zélandinak hagyott elég helyet a pályán maradásra, és a kanadait sem szorította le unfair módon.
Nem volt azonban ilyen szerencsés Franco Colapinto, aki szintén Lawsonnal akaszkodott össze. A felügyelők arra jutottak, hogy az 1-es kanyar felé menet a Williams még nem volt teljesen a Visa RB mellett, így nem kellett Lawsonnak helyet hagynia az argentin számára. Lawson keményen védekezett, de így is hagyott elég helyet Colapintónak, aki ennek ellenére elhagyta a pályát. A 2-es kanyarba menet is hagyott helyet az új-zélandi az ellenfelének, aki azonban a gázon maradt, és ez okozta az ütközésüket, ami miatt Lawsonnak orrkúpot is kellett cserélnie. A stewardok utólag emiatt 10 másodperces büntetést róttak ki a williamsesre – igaz, mindez nem változtatott a 12. helyezésén.
Búcsúfotózást tartott az Alpine a távozó magyar mérnöknek
https://formula.hu/parc-ferme/38606
Nagy Mátyás évek óta dolgozott az Alpine F1-es csapatánál mérnökként, a mai Mexikóvárosi Nagydíj azonban az utolsó versenyhétvégéje lesz az istállónál: eligazol ugyanis a BMW Motorsporthoz.
A magyar szakembertől méltóképpen búcsúztak az enstone-iak, ugyanis a mai napon búcsúfotózást szerveztek neki:
Verstappen újabb motorcserés rajtbüntetésre számít idén
https://formula.hu/parc-ferme/38605
Műszaki gondokkal küzdött pénteken a Formula-1-es Mexikóvárosi Nagydíjon Max Verstappen, akinek szombatra ki is cserélte a motorját a csapat: mivel egy korábban már használt erőforrás került az autóba, ez nem járt büntetéssel. Könnyen lehet azonban, hogy vár még majd rajtbüntetés a vb-éllovasra: Verstappen a belsőégésű motort illetően már Belgiumban túllépte az egy szezonra megengedett limitet, így ott hátrasorolták, ám ha bármelyik másik komponensből – a turbófeltöltőből, az MGU-H-ból, az MGU-K-ból, az akkumulátorból vagy a vezérlőelektronikából – is szükség lesz extra alkatrészre, akkor újabb szankciót akasztanak a Red Bull-os nyakába.
Márpedig Verstappen pontosan erre is számít: „Úgy gondolom, lesz újabb büntetés, igen” – erősítette meg a címvédő a sajtó kérdésére. Sokan arra számítanak, hogy erre már a jövő hétvégi Sao Pauló-i Nagydíjon sor kerülhet, mivel a hátralévő helyszínek közül Interlagos az, ahol a korábbi években láthattuk, hogy a mezőny hátsóbb régióiból is fel lehet zárkózni. A jelenleg 57 pontos előnnyel vezető Verstappen azonban még nem tudta megmondani, hogy ők is erre az ösvényre lépnek-e: „Attól függ. Meglátjuk, meddig tudunk kitartani a jelenlegi felhozatallal.”
Norristól leste el a rendhagyó kanyarvételt pole-körén Sainz
https://formula.hu/parc-ferme/38604
Amikor Carlos Sainz a Q3 végén befejezte pole-pozíciót érő gyorskörét, az éles szeműek kiszúrhatták, hogy a szokásostól eltérően vette az utolsó kanyar ívét: nem kis szögben fordult, a minél hatékonyabb kigyorsítás érdekében, hanem szögletesen, a bokszutcafalhoz egészen közel maradva – normál esetben ez a kanyarvétel tempóhátrányt jelent a következő körben a célegyenesben, de mivel Mexikóban a célvonal közel található az utolsó kanyarhoz, az időmérő leintésénél nyerhető egy kis előny a megtett út minimalizálásával.
Az időmérőt követő FIA-sajtótájékoztatón is megkérdezték Sainzot a rendhagyó kanyarvételről, a spanyol pedig elárulta, a megoldást nem saját kútfőből, hanem korábbi csapattársától merítette:
„Ez egy landós dolog, általában ő szereti ezt csinálni. Talán az iRacingből származik, szereti, ha rövid távot kell megtennie a célvonalig. Azt gondoltam, semmit sem veszíthetek vele, de talán gyorsabb, ha rövidítek a megtett úton, talán egy vagy két ezredmásodpercet nyerek. Emlékszem még a McLarennél töltött napokból, hogy sokat csinálta, engem pedig elgondolkodtatott” – beszélt a kanyarvételről Sainz. Mivel a különbség a végén a második Verstappenhez képest 0,225 másodperc volt, biztosan nem ez az apróság döntött – de jelzi, hogyan igyekeznek mindent megragadni a versenyzők, hogy legalább ezredekkel gyorsabbak legyenek.
Áttervezett F1-es autó várhatja a Ferrarinál Hamiltont
https://formula.hu/parc-ferme/38603
Miközben még az idei fejlesztések sem feltétlenül álltak le, a Gazzetta dello Sport információkat szivárogtatott ki a 2025-ös F1-es Ferrari műszaki megoldásai kapcsán. Az olasz lap értesülései szerint a jelenleg egyelőre Project 677 név alatt futó versenygépen a legjelentősebb változás az idei SF-24-eshez képest az első felfüggesztést fogja érinteni, ami az eddigi nyomórudas megoldás helyett vonórudassá válik.
Ezzel a Ferrari követné a Red Bull 2022 óta képviselt irányzatát, hátul viszont továbbra is megmaradnának a vonórudas felfüggesztésnél, ami ellentétes az energiaitalosok és a McLaren által használt változattal – az olasz lap szerint azért, mert az autó hátulja a „sarokköve” az aerodinamikai tulajdonságainak. A Gazzetta hozzáteszi: változni fog még a váltó belső elhelyezkedése, valamint a hűtőrendszeren is fejlesztenek, hogy nagyobb aerodinamikai szabadságot biztosítson a mérnököknek az oldaldobozoknál, de ezen a téren nem várható jelentős változtatás.
A 2025-ös Formula-1-es Ferrari már nem az Aston Martinhoz igazoló Enrico Cardilo, hanem a Mercedestől érkező és karosszériáért felelős technikai igazgatóvá kinevezett Loic Serra irányításával fog készülni – aki az Ezüst Nyilaknál amúgy együtt dolgozott a jövőre szintén vörösbe öltöző Lewis Hamiltonnal, aki Charles Leclerc új csapattársa lesz.
Mi kell Verstappennek és Norrisnak a világbajnoki címhez?
https://formula.hu/parc-ferme/38602
Bár matematikai esélye még Leclerc-nek, Piastrinak, sőt Sainznak is van a 2024-es világbajnoki címre, minden valószínűség szerint Max Verstappen és Lando Norris között fog eldőlni a végső győzelem sorsa. Verstappen előnye 57 pont Norrisszal szemben, ami azt jelenti, hogy hiába nyeri meg a brit az összes hátralévő versenyt és sprintet, valamint húzza be a leggyorsabb körért járó bónuszpontokat, akkor sem garantált számára a végső győzelem.
Ha Norrisnak sikerülne ez a bravúr, az azt jelentené, hogy 146 pontot szerez a mexikóival együtt hátralévő öt versenyhétvégén, hiszen az öt futamgyőzelem 125, az öt leggyorsabb kör 5, a két sprintgyőzelem pedig 16 pontot jelentene számára. Ezzel 443 pontja lenne, míg Verstappen jelenleg 354 egységnél jár. Ha a holland minden versenyen és sprinten második lesz, az 104 egységet jelent a számára, ami bőven elég a bajnoki címhez, míg ha minden futamon és sprinten harmadikként ér célba, az 87 pontot jelentene, amivel viszont 441 lenne a végeredmény.
Azaz ha Verstappen egyetlen nagydíjon második lesz, és az összes többi sprinten és nagydíjon harmadik, az már biztos bajnoki címet jelent a számára. És mi a helyzet azzal, ha futamot nyer? Egy nagydíjgyőzelem azt jelenti, hogy Norrisnak legföljebb 436 pontja lehet, míg ha Verstappen az összes többi versenyt és sprintet csak a negyedik helyen zárja, akkor is eljut 437-ig az egy győzelemmel együtt.
És persze még lehetne folytatni a különböző variációk elsorolásával, de alighanem ennyiből is egyértelmű, hogy Norris számára csak egy (vagy akár két) Verstappen-kiesés jelenthetne reményt – már csak azért is, mert nehezen feltételezhetjük, hogy mind az öt versenyt megnyeri azt követően, hogy az előző 13 futamon csak két győzelem jött össze neki.
Alonso 400. nagydíja – de mikor jön a 400. nagydíjrajt?
https://formula.hu/parc-ferme/38601
A nagydíjrészvételekről szóló statisztikák között sokszor az szokott kisebb-nagyobb kavarodást okozni, hogy a nagydíjak száma és a nagydíjrajtok száma sok versenyzőnél nem feltétlenül egyezik meg, hiszen ha valakit beneveznek egy hétvégére, de nem startol el, akkor utóbbi szám nem növekszik.
Jó példa erre Carlos Sainz, akinek a Mexikóvárosi GP a 205. nagydíja, de csak a 202. nagydíján fog elrajtolni (ha el fog), hiszen kétszer már a start előtt cserben hagyta az autója (2020 Belgium és 2023 Katar), idén Dzsiddában pedig vakbélproblémái miatt kellett visszalépnie a versenytől.
Alonso neve mellé szintén háromszor került a DNS („nem rajtolt el”) bejegyzés 2001 óta tartó karrierje során. A 2001-es Belga Nagydíjon voltaképpen elstartolt, azonban a 4. körben Luciano Burti súlyos balesete miatt piros zászlóval megszakították a futamot, s az akkori szabályok értelmében az addigra kieső versenyzők, köztük Alonso hivatalosan a nem rajtolók közé kerültek. A második DNS a botrányos 2005-ös USA Nagydíjról származik, amikor mind a hét michelines csapat versenyzője a bokszba hajtott a felvezető kör végén, míg a 2017-es Orosz Nagydíjon a start előtt adta meg magát a McLarenje.
Így aztán Alonso 400. nagydíjrajtja nem ezen a hétvégén, hanem várhatóan a szezon utolsó előtti versenyén, Katarban következik majd.
Albon nem Bearmant, hanem a Ferrarit hibáztatja a balesetért
https://formula.hu/parc-ferme/38600
A mexikói F1-es hétvége mindkét pénteki edzésén történt egy látványos baleset, az első gyakorláson Alexander Albon vesztetett el uralmát Williamse felett, amikor utolérte a beugró Oliver Bearman lassan haladó Ferrariját, a két autó összeért, majd a thai versenyző a korlátnak csapódott. A sportfelügyelők versenybalesetnek ítélték meg az esetet, s az indoklásban leírták, hogy ezzel a versenyzők is egyetértettek, amit Albon a maga részéről meg is erősített péntek délután (magyar idő szerint ma hajnalban):
„Szerintem nagyon későn szóltak neki, hogy mögötte jövök” – mondta Albon a lassan haladó Bearmanről „Megpróbált mindent megtenni, hogy felgyorsuljon, de pontosan a pálya lehető legrosszabb pontján értük utol egymást, azt hiszem, 100 km/óra volt a sebességkülönbség. Nem hibáztatom magam, de azt sem hiszem, hogy minden Ollie-n múlott. Jobban figyelmeztethették volna, és az is igaz, hogy az F1-ben sokkal nagyobb sebességgel zárkóznak fel az autók, mint az F2-ben, lehetett volna egy kicsit jobban is szólni neki, és persze ez is új, a zárósebességek az F1-ben sokkal magasabbak, mint az F2-ben, de ettől még nem az ő hibája.”
Albon ráadásul a baleset miatt kénytelen volt kihagyni a második szabadedzést, de legalább annyi öröm volt az ürömben, hogy a többiek sem egy hagyományos gyakorláson vettek részt, hiszen az FP2-t a jövő évi Pirelli-prototípusok tesztelésére használták: „Ez frusztráló, mert rengeteg munka vár ránk, de legalább a többi csapat bizonyos szempontból talán kevesebbet tanult, mert nem az idei gumikat használták, szóval remélem, hogy így kisebb hátrányt jelent a pályán töltött idő hiánya.”