DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 14. hétfő

Újra csigolyatörést okozott a hurkakerékvető

A hurkakerékvetők használata már korábban is heves vitákat vetett fel a formulaautókkal való versenyzés világában, most pedig újabb sérülést okozott az említett pályaelem. Az olasz F4-es bajnokság mellett, ahol volt egy csúnya rajtbaleset, az Alpine regionális Európa-bajnokságának aktuális fordulóját is Imolában rendezték, ahol az RPM versenyzője, Adam Fritzgerald a kavicságyban landolt, ami gyakorlatilag véget is vettt a versenynek.

A közvetítésben nem is mutatták meg, hogy mi is történt pontosan, ám a csapat nem sokkal később felháborodott bejegyzésben reagált a történtekre a közösségi oldalakon, mondván egy hurkakerékvető repítette meg úgy Fitzgerald autóját, hogy az felborult, aminek következtében három csigolyája is eltörött a piótának. Azóta a csapat egyik képviselője megerősítette a csigolyatörést, hozzátéve, hogy nem történt ennél súlyosabb gerincsérülés szerencsére. A levélben feltették a költői kérdést:"Mikor látjuk már be, hogy a hurkáknak semmi keresnivalójuk a formulaautózás világában?"

A hurkakerékvetők nem először okoznak gondot, elég csak Alex Peroni 2019-es esetére gondolni, amikor a Parabolicában repült el irreális módon az olasz versenyző, ő akkor egy törött csigolyával megúszta, de a tavalyi F2-es silverstone-i versenyen is hajmeresztő pillanatoknak lehettünk szemtanúi.

Alex Peroni balesete:

Megérkezett a sokak által várt animációs videó

Ahogyan azt már szombat délután megszellőztették a Twitteren, a Formula-1 ismét elkészítette a nagy népszerűségnek örvendő alkotását, melyben a legemlékezetesebb rádióüzeneteket figurázzák ki. Az első félév legjobbjai között szerepel többek között Lando Norris éneklése, Charles Leclerc kiáltása, vagy éppen Sergio Perez folyamatos tüsszögése. A majdnem két perces videó továbbra is szórakoztatónak mondható.

A videó a képre kattintva érhető el! 

Stroll eddig csak egy dologban volt jobb Vettelnél

A Mercedes csapata után ezúttal az Aston Martin került terítékre az F1 félévi összevetésében, amikor az egyes csapatoknál versenyző pilóták teljesítményét hasonlítják össze. Míg a német márka versenyzői viszonylag hasonlóan teljesítettek, az Astonnál szinten mindenben Sebastian Vettel bizonyult jobbnak. A négyszeres világbajnok a futamokon, az időmérő edzéseken, valamint a legjobb pozíciókat tekintve is erősebb volt a nyári szünetig bezárólag, a kieseket illetően viszont Lance Stroll áll jobban.

Nyolcan a falba kerültek, Evans pedig szárnyalt – ez történt a Formula-E szombati futamán Szöulban

Ugyan a verseny jelentős része viszonylagos nyugalomban zajlott, a rajt után szinte rögtön előkerült a piros zászló a Formula-E legelső Szöulban rendezett futamán, a mezőny pedig a biztonsági autó mögött tette meg az utolsó kört. A győztes végül a kiválóan rajtoló Mitch Evans lett, aki így továbbra is harcban van Stoffel Vandoorne ellen a világbajnoki címért. Aki esetleg lemaradt a szombat reggel történtekről, most bepótolhatja, mivel megérkezett a hivatalos összefoglaló videó, melyben minden lényeges dolgot megtekinthetünk.

A McLaren bepillantást engedett az MP4/4 tervrajzaiba

Különleges felvételt posztoltak a McLaren hivatalos Instagram-oldalán. A wokingi alakulat egy rövidke videóban mutatott meg néhány látványos részletet azokból a tervezetekből, melyek alapján elkészült az MP4/4-es versenygép. Az autóval 1988-ban a csapat hatalmas fölénybe került, és mindössze egy futamot nem tudtak megnyerni, a konstruktőri világbajnoki cím mellett pedig Ayrton Senna révén az egyéni világbajnoki trófea is a birtokukba került.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

Hamarosan érkezik az F1 Animated következő epizódja

Néhány éve egészen nagyot szólt, amikor az F1 részéről újra gondolták a legjobb rádióüzeneteket, és vicces animációkat készítettek hozzájuk. Ezek a videók azóta is nagy népszerűségnek örvendenek, ezért az idei évben is készülnek új epizódok, az első félév anyagiból készült legújabb verzióból pedig néhány képen keresztül már adtak némi ízelítőt a rajongóknak.  

Itt a Grill The Grid nagy fináléja!

Az utolsó epizódban a pilótáknak az ABC minden betűjével meg kellett nevezniük egy versenypályát. Vajon kinek ment a legjobban? És ki nyerte az összesítést? Kattintsatok a képre és kiderül!

Zandvoortban biztosak benne: nem lesz még egy holland verseny

A Formula-1 1985 után tért vissza Hollandiába, azonban nem Zandvoort volt az egyetlen jelentkező, hiszen Assen is szívesen rendezett volna versenyt. A visszatérő helyszín egyből nagy siker lett, ami nyilvánvalóan Max Verstappen helyi népszerűségének köszönhető, a tavalyi versenyhétvége után pedig a Holland Nagydíj elnöke elhintette, hogy elképzelhetőnek tartaná, hogy tartsanak egy versenyt tavasszal, egyet pedig ősszel.

Erre reagált most a zandvoorti tulajdonos, Prince Bernhard: "A Formula-1 hollandiai jogai nálunk vannak, ezt pedig egy kizárólagos szerződés is biztosítja számunkra" - mondta a Formula1.nl-nek. "Ha már nem lenne nálunk ez a kiváltság, akkor újra terítéken lehetne ez a kérdés, de így csak annyi a dolgunk, hogy a következő verseny megrendezésére koncentrálunk.

Így áll jelenleg az Aston Martin új központjának építése

A YouTube-on tett közzé állapotfrissítést az Aston Martin épülő új főhadiszállásáról, melyben egy új szélcsatorna is helyet kap majd. A csapat Sebastian Vettel visszavonulása után egy másik világbajnokot fogott magának Fernando Alonso személyében, akinek a szeme előtt talán épp Strollék ambíciózus céljai lebeghettek. Guy Austin, az építkezésért felelős projektmenedzser vezet körbe bennünket az Aston félkész központjában.

Meghívták egy Red Bullra a Mercedes-rajongókat

Mostanában az elharapódzó indulatokról és az ellenfél iránti tisztelet teljes hiányától volt hangos a sajtó a rajongók viselkedését illetően, azonban Budapesten történt egy szívmelengető és egyben humoros jelenet. Néhány Red Bull-rajongó ugyanis titokban meghívta a szomszéd asztalnál ülő Mercedes-szurkolókat egy energiaitalra, amelyen aztán közösen nevettek egy jóízűt, majd a mercedeses srácok meg is köszönték a Red Bullt a hollandoknak.

Kevés különbség fedezhető fel a Mercedes pilótáinak teljesítményében

Érdekes összeállítást posztoltak a Formula-1 Twitter-oldalán, ahol ezúttal a Mercedes párosának eddigi teljesítményét vetették össze. Bár az idény első felében úgy tűnt, George Russell jobb eredményekre képes a német márka versenygépével, később Lewis Hamilton is magára talált, ami a számokból is jól látszik. A futamokat, és az időmérőket tekintve Russell 7-6-ra vezet a csapattársa ellen, de a pontok tekintetében is csak 12 egységgel gyűjtött többet. Az istálló fiatal tehetsége még a legmagasabb rajtpozíciót nézve is jobban áll, ugyanakkor a versenyen elért legjobb helyezés eddig Hamiltoné a második pozícióval. A kiesések statisztikájára is érdemes figyelni, ugyanis idén eddig mindössze egyszer fordult elő, hogy nem ért célba egy Mercedes.

Videó: A top 10 onboard felvétel 2022-ből

Az F1 a YouTube-on összegyűjtötte az idei szezon tíz leglátványosabb fedélzeti kamerás felvételét. A videót a képre kattintva tekinthetitek meg!

Továbbra sem engedik rajthoz állni a NASCAR korábbi bajnokát

A Pocono Racewayen elszenvedett balesete után agyrázkódásra utaló tüneteket produkált Kurt Busch, aki azóta sem kapott rajtengedélyt. A 23XI Racing pilótája már több mint 20 esztendeje állandó résztvevője a Cup Series mezőnyének, 2004-ben bajnoki címet ünnepelhetett, és mindössze néhány futamot kellett kihagynia az évek során. Ezúttal más a helyzet, mivel 44 éves versenyző továbbra sem produkált kielégítő eredményeket, így az orvosok egyelőre pihenőre küldték, helyettese pedig a következő hétvégén is Ty Gibbs lesz.

„Az agyrázkódásból való gyógyulás nem zajlik egyenletesen. Jól érzem magam a felépülésem alatt, ezen a héten már részt vettem egy szimuláción, ahol a versenyeken lévő körülményeknek megfelelően terhelik a szívemet, és a testemet, ám nyilvánvalóvá vált, hogy még nem állok készen a visszatérésre. Érzelmileg ez volt messze a legnehezebb hét, hiszen érzem a javulást, de a versenyzés extrém mentális és fizikai erőfeszítést igényél, a testem pedig nem képes tolerálni ezt. Haladást értem el, keményen küzdök minden egyes nap. Mindent megtesztünk azért, hogy 100%-os legyek, és újra versenyezni tudjak” – írta hivatalos közleményében Kurt Busch.

A silverstone-i hősies kármentés után kimondtuk: Aleix Espargaro megnyerheti a világbajnokságot

Mint utólag kiderült, törött sarokcsonttal kvalifikált hatodiknak és ért célba kilencedik helyen a Brit Nagydíjon Aleix Espargaro, aki így csupán egyetlen pontot bukott a vb-éllovas Fabio Quartararóval szemben. A spanyol elképesztő kármentése és az Aprilia Maverick Vinales által (is) mutatott formája alapján pedig most először beszéltünk úgy Espargaróról a Formula Motocastban, hogy reális esélye lehet a vb-cím elhódítására – a vonatkozó rész 37:59-től hallgatható:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Egy év után ismét csapatot vált Di Grassi a Formula-E-ben

Lucas di Grassi az Audi Sport Abt kiszállása után került a 2022-es szezonra a Venturi alakulatához a Formula-E-ben, ahol eddig egy győzelmet szerzett. Most azonban bejelentették, hogy a Gen3-as éra első idényében már nem a Maserativá alakuló csapatot fogja erősíteni, hanem a Mahindrát: a széria korábbi bajnoka a hírek szerint többéves szerződést írt alá az indiai gyártóval, amely a The Race értesülései szerint akár azt is magában foglalhatja, hogy a brazil később a menedzsmentben foglalhat el valamilyen pozíciót.

Di Grassi Alexander Sims helyére érkezik, aki az évadzáró Szöul ePrix után a Formula-E-nek is búcsút int, hogy a hosszútávú versenyzésre koncentráljon. A 2016/2017-es idény bajnokának csapattársa a Mahindránál maradó Oliver Rowland lesz. Érdekesség egyébként, hogy jövőre az Abt is visszatér az elektromos formulaautós világbajnokságba, s nekik is a Mahindra szállítja majd a hajtásláncot.

digrassi-mahindra-1

Andrettiék az ellenállás ellenére sem tesznek le az F1-ről

Fél évvel ezelőtt tudatta a hírt Mario Andretti, hogy a fia, Michael által vezetett Andretti Autosport beadta jelentkezését a Formula-1-es szereplésre 2024-től. A különböző szériákban patinás alakulatnak számító csapat érkezésének lehetősége nem aratott osztatlan sikert az F1-ben: több istálló, így például a Mercedest vezető Toto Wolff is azon a véleményen van, hogy például az Audi beszállása értékesebb lenne, de az FIA sem feltétlenül gondolkodik egy tizenegyedik csapat felvételében.

Az 1978-as világbajnok szerint azonban így sem tesznek le az F1-ről: „Miért ne jöhetnénk a Formula-1-be? Gene Haas is megcsinálta. Pedig ő nem is száz százalékig versenyző – mi azok vagyunk. Fantasztikus háttere van Michaelnek, komoly és hozzáértő emberek. Mindent hosszú távra tervezünk. Nyilván szembesülünk némi ellenállással, ami csalódáskeltő pillanatnyilag. De feladjuk-e? Nem. Úgy gondolom, megérdemeljük, hogy ott legyünk” – fogalmazott Mario Andretti a Motorlat.com lapnak.

Túl sokáig nem várhat a döntéssel az Andretti Autosport: a marketingigazgatójuk, Jean-Francois Thormann jelezte, hogy már közelít a határidő a 2024-es csatlakozás eldöntéséhez – de mint azt hangsúlyozta: ők a Volkswagen-csoport márkáival ellentétben nem várnak a 2026-os szabályok véglegesítésére meg semmi másra, mert hamarabb szeretnének beszállni.

mario-andretti-dppi

fotó: DPPI

Különleges sisakkal búcsúzik a Mercedestől a vb-címre hajtó Vandoorne

A hétvégén rendezik a Formula-E idei utolsó fordulóját, a duplafutamos Szöul ePrix-t, amelynek Stoffel Vandoorne a világbajnokság éllovasaként vág neki. Ez lesz viszont egyúttal a Mercedes utolsó versenye is az elektromos sorozatban, így a jövőre várhatóan az újonnan formálódó DS Penske alakulathoz igazoló belga különleges bukósisakdizájnnal mond búcsút a gyártónak:

 

Vandoorne jelenleg 36 pontos előnnyel vezeti az összetettet Mitch Evans, 41-gyel Edoardo Mortara és 57-tel a már csak matematikai esélyekkel rendelkező Jean-Eric Vergne előtt, így jó esély van rá, hogy csapattársa, Nyck de Vries tavalyi diadala után ő is feljut a Formula-E csúcsára. A korábban az F2-ben is bajnoki címet szerző pilóta ugyanakkor elmondta: a szöuli hétvégének is ugyanolyan mentalitással vág neki, mint a korábbiaknak.

A Red Bull csapata ihlette a Monopoly legújabb verzióját

A Monopoly nevű társasjáték továbbra sem veszített a népszerűségéből, időnként pedig különleges változatok is készülnek belőle. A Formula-1 már korábban is témául szolgált a játéknak, miután néhány éve készült egy kiadás, mely a Mercedes istállója köré épült, idén tavasszal pedig Spa-Francorchamps 100. évfordulójára készítettek egy játékot. Ezt az utat folytatva most a Red Bull Racing nevével adnak ki egy gyűjtői darabot, amelynek dobozán az alakulat pilótái, Max Verstappen és Sergio Perez láthatók. A legújabb variánst a hírek szerint 50 euróért szerezhetik be a rajongók.

NASCAR: Raikkönen megkezdte a tesztet Virginiában

Megkezdte a felkészülést a NASCAR Cup Seriesben való bemutatkozására Kimi Raikkönen. Az egykori F1-es pilóta ezen a héten érkezett meg az Egyesült Államokba, kedden már túl volt az üléspróbán, nemrégiben pedig már az autót is pályára vihette. A tesztre a Virginia International Racewayen kerül sor, a széria speciális szabályai szerint. A finn versenyző elmondása szerint már korábban is versenyezhetett volna ebben az idényben, de nem szeretett volna kapkodni. „Nyilvánvalóan voltak lehetőségek arra, hogy idén többet vállaljunk, de azt hiszem, az egész egy kicsit túl gyorsan jött ahhoz, hogy mindkét oldalról a legjobbat nyújthassuk. Szerintem jobb volt várni a mostani versenyig, így mindenre fel tudunk készülni, és legalább 100%-ban elvégezzük a munkát. Hogy mi lesz az eredmény, azt senki sem tudja, legalább a lehető legjobb esélyt adjuk magunknak. Mi jön ezután? Nem tudom, megpróbálunk egy jó versenyt futni, élvezzük, és meglátjuk, mit hoz a jövő. Nincsenek más terveim. Jelenleg ennyim van, és innen megyünk tovább” – idézte Raikkönent a Motorsport.

Pourchaire nem marad jövőre az F2-ben

Theo Pourchaire második idényét tölti a Formula-2-ben, és jelenleg 21 pontos lemaradással az összetett tabella második helyét foglalja el Felipe Drugovich mögött. Amennyiben megszerzi a bajnoki címet, a szabályok értelmében nem maradhat a szériában a Sauber akadémiájának növendéke, de mint azt elárulta: a végeredménytől függetlenül sem láthatjuk jövőre a Formula-1 közvetlen előszobájában.

„Biztosan ez az utolsó szezonom az F2-ben” – jelentette ki Pourchaire a France Racingnek nyilatkozva. „Nem megyek még egy idényt. Pénzügyi szempontból nem lehetséges. Nem lenne jó megoldás, két év egy bajnokságban elég egy versenyzőnek. Ha nem megyek az F1-be, nem tudom, mit fogok csinálni. Még nem gondolkodtunk ezen a csapatommal. Meglátjuk. Talán adódik több lehetőség is. Egyelőre annyi biztos, hogy négy fordulóm még van az F2-es szezonból, a többit meglátjuk.”

A francia tehetség hozzátette: bár továbbra is az F1 az álma, már azt is nagyszerűnek tartja, hogy az F2-ig eljutott. Az viszont nagy kérdés, jut-e hely neki 2023-ban a száguldó cirkuszban: az Alfa Romeo az értesüléseink szerint meg fogja tartani Guanyu Zhou-t Valtteri Bottas mellett, így Pourchaire debütálása alighanem legfeljebb egy másik csapatnál kerülhet sor.

pourchaire-f2-hun-2022-dppi

Kellett-e volna büntetnie a Ducatinak vagy a MotoGP-nek az ittasan balesetező Bagnaiát?

A MotoGP nyári szünetének egyik forró témája volt Francesco Bagnaia ittasan elszenvedett autóbalesete, amely kapcsán egyesekben az is felmerült, hogy a hatóságokon túl a csapatának vagy akár magának a bajnokságnak is szankcionálnia kellett volna a ducatist – erről is kifejtettük a véleményünket a Brit Nagydíjat értékelő Formula Motocast-adásban 20:39-től:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!