DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2023. március 21. kedd

F2: Először győzött a mezőny veteránja, rögtön dobogós az F3-as bajnok

Drámainak és körömlerágósnak nem nevezhető, de eseménydús futammal indult a Formula-2 szezonja: a 23 körös sprinten egyetlen baleset sem történt, de számos párharc vetített előre egy izgalmas évadot. Mindebből kimaradt a fordított rajtrácsos pole-pozícióból induló Ralph Boschung: a mezőny veteránja pályafutása első győzelmével kezdte hatodik szezonját, egy egészen sima sikerrel.

Az időmérőn szárnyaló, de ennélfogva kilencedik-tizedik pozícióból kezdő ART-k gondoskodtak a legtöbb akcióról a futam első felében: az F3-as bajnok Victor Martins ment meggyőzőbben, több roham után a második helyet is elvette Ayumu Iwasától – csak az utolsó előtti körben előzte meg őt a bajnokcsapat MP Motorsport új igazolása, Dennis Hauger.

Iwasa végül negyedik lett – Martins csapattársának, Pourchaire-nek egy ponton kinézett a dobogó is, a bajnokság fő esélyesének tartott francia azonban elfogyott a futam második felére, ötödik lett, de legalább megakadályozta Jehan Daruvalát, hogy az MP Motorsport indiaija az utolsó körben lemásolja Hauger késői előzését.

Tíz újonc szerepel az F2-es mezőnyben, akik közül a harmadik Martins mellett végül csak a hetedik Kush Maini szerzett pontot. Pedig a futam elején ennél jobbnak tűntek a kilátások, de a második pozícióból kezdő Roman Stanek csak 13. lett, a harmadiknak induló Arthur Leclerc pedig esélytelen volt a pontszerzésre elrontott rajtprocedúra miatt kapott stop-and-go büntetésével. Váratlanul gyengén indult a szintén bajnokesélyesként kezelt Jack Doohan szezonja, aki csak 11. helyen végzett, miután rosszul választott gumit, a kemény keveréket.

Az F2-es sprintfutam eredménye: 

  Versenyző Csapat Hátrány
1 Ralph Boschung Campos Racing  
2 Dennis Hauger MP Motorsport 10.8
3 Victor Martins ART Grand Prix 16.1
4 Ayumu Iwasa DAMS 24.4
5 Theo Pourchaire ART Grand Prix 29.7
6 Jehan Daruvala MP Motorsport 30.9
7 Kush Maini Campos Racing 41.5
8 Enzo Fittipaldi Rodin Carlin 43
9 Zane Maloney Rodin Carlin 44.1
10  Juan Manuel Correa Van Amersfoort Racing 48.5
11 Jack Doohan  Virtuosi Racing 49.2
12 Arthur Leclerc DAMS 50.1
13  Roman Staněk Trident 50.6
14  Jak Crawford Hitech Pulse-Eight 52.2
15  Oliver Bearman Prema Powerteam 53.7
16 Clement Novalak Trident 54.6
17 Frederik Vesti Prema Powerteam 54.6
18 Roy Nissany PHM Racing by Charouz 1:04.4
19  Brad Benavides PHM Racing by Charouz 1:08.7
20 Isack Hadjar Hitech Pulse-Eight 1:13.3
21 Amaury Cordeel  Virtuosi Racing 1:13.8
22 Richard Verschoor Van Amersfoort Racing 55.5

Bottas sérülést gyanít a borzalmas dzsiddai futam után

Miközben a bahreini szezonnyitón még a nyolcadik helyen végzett, s ezzel a négy élcsapat mögött a legjobbként zárt Valtteri Bottas, az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíjon pocsékul szerepelt: az időmérőn a Q2-ben ragadt, a futamon pedig egyáltalán nem volt meg a tempója, s utolsóként futott be a célba. A finn annyira küszködött, hogy szerinte ezt csak az autó sérülése magyarázhatta:

„Arra gyanakszom, hogy egy elég nagy törmelékdarabon hajthattam át az első körben a második és a negyedik kanyar között. Éreztem a padlólemez alól, szóval lehet, hogy volt némi sérülés – ez az egyetlen magyarázatom pillanatnyilag. Valami nem stimmelt, nagyon hosszúnak érződött a vasárnap. Kicsit komolyabbnak tűnt a gond, mint szombaton” – fogalmazott a RacingNews365.com hasábjain Bottas. Hozzátette: az egyetlen pozitívum, hogy szerinte az időmérőn nem volt nagyobb a lemaradásuk, mint Bahreinben, így az egykörös tempóban nem estek vissza. A csapattárs Guanyu Zhou egyébként 13. lett Dzsiddában.

f1-bottas-alfa-dzsidda

fotó: DPPI

„Korrekt döntés, de kár a kavarodásért” – Russell reagált Alonso visszakapott dobogójára

Az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj utáni legfőbb téma Fernando Alonso büntetés miatt elvett, majd visszaadott dobogós helyezése, amelynek részleteiről itt írtunk bővebben. Néhány óráig George Russell érezhette magát harmadiknak Dzsiddában, de már vasárnap is elmondta, hogy szerinte túl keményen büntették az Aston Martint, s Alonso érdemelte a pódiumot. Másfél nappal az események után a Mercedes pilótája most Twitteren reagált a végső döntésre:

„Akkor negyedik hely! Korrekt döntés született végül, de kár a rajongók és minden érintett szempontjából ezért a kavarodásért. Így is erős hétvégénk volt, folytassuk tovább!” – írta Russell a közösségi oldalán.

Kategóriagyőzelemmel indította a szezont a Nordschleifén Lengyel Ádám és Molnár Bendegúz

A hétvégén rendezték a Nürburgringi Hosszútávú Bajnokság (NLS) idénynyitóját, amelyen a Car Competition Racing Team magyar egysége, Lengyel Ádám és Molnár Bendegúz megnyerte a kategóriáját. A négyórás versenyt a 118 indulóból az összetett 63. helyen zárta a magyar páros a Nordschleifén.

A Ferrari lett az új Red Bull a bokszutcában? – videó

Akárcsak két hete Bahrienben, úgy most Dzsiddában is a Ferrari produkálta a leggyorsabb kerékcserét a futamon: Charles Leclerc bokszkiállása mindössze 2,1 másodpercet vett igénybe vasárnap. Érdekesség, hogy ezen a téren tavaly és már az azt megelőző években is a Red Bull jelentette leginkább az etalont, most viszont úgy fest, a Scuderia nagyot lépett előre ezen a téren, miközben a bikáknak be kellett érnie Szaúd-Arábiában a harmadik hellyel (az Alpine férkőzött még be eléjük) – bár aligha búslakodnak emiatt a kettős győzelmük fényében. Leclerc említett 2,1 másodperces szervizelése videón is megtekinthető:

Piastrit meglepte, hogy megsérült az autója a rajt utáni balesetben

Remek időmérőt futott Dzsiddában Oscar Piastri, aki második F1-es hétvégéjén a Q3-ba jutott a McLarennel. A pontszerzés esélye azonban már az első körben elszállt az újonc számára, amikor az első kanyar után összeért Pierre Gasly Alpine-jával: a kontakttól megsérült az első szárnya, így kénytelen volt meglátogatnia a bokszot. Az ausztrált meglepte, hogy autósérüléssel járt az ütközés: „Úgy gondolom, tipikus első kör, első kanyaros baleset volt. Nagyon kicsinek érződött a kontakt, ezért eléggé meg is lepődtem, hogy megsérült az autó” – idézi Piastrit a RaceFans.net szaklap.

A McLaren-pilóta így az utolsó pozícióból folytatta a versenyt, s végül további kerékcsere nélkül teljesítette a távot, amit a 15. helyen zárt. Elmondása szerint sokat tanult az akkumulátor kezeléséről, azt viszont nem tudta megállapítani, hogy valójában mire lehetett volna elég a tempója.

f1-piastri-dzsidda

Videón az a bizonyos utolsó kör, amivel Verstappen elhappolta a bónuszpontot Perez elől

A Red Bull dzsiddai kettős győzelmébe vegyült némi feszültség is annak kapcsán, hogy a 15. helyről egészen a másodikig felzárkózó Max Verstappen a futam utolsó körében elcsente a győztes Sergio Perez elől a leggyorsabb kört és az érte járó egy világbajnoki pontot. Perez a verseny után jelezte, hogy felül kell vizsgálniuk ennek kapcsán a csapaton belüli kommunikációt – bár Christian Horner csapatfőnök pedig arra utalt, hogy valójában a mexikói is nekidurálta magát, csak ő a hátrányát látván néhány kanyar után ezt feladta. Mindenesetre íme onboard kamerából a kör, aminek köszönhetően jelenleg Verstappen egy ponttal vezeti a vb-tabellát csapattársa előtt:

Ebből mém lehet: Alonso bekopogott a trófeájáért

A Szaúd-arábiai Nagydíj dobogóján még Fernando Alonso szorongatta a harmadik helyért járó serleget, büntetése után azonban George Russell kezébe vándorolt a trófea: ezt több fotó is megörökítette, melyek közül egyet a brit is kiposztolt a közösségi médiába. Az időbüntetést azonban visszavonták, ismét Alonso jogos tulajdona a kupa. A spanyol Russell említett bejegyzésére reagálva posztolt egy fergeteges, mémgyanús képet: bekopogott a Mercedes ajtaján, a trófeájáért jött…

„Továbbra is ő az egyik legközelebbi barátom” – Hamilton cáfolja, hogy haragban váltak volna el Angela Cullennel

Az F1-es Szaúd-arábiai Nagydíj hétvégéjének egyik fontos híre volt – amelyről a Formula.hu még a hivatalos megerősítés előtt, az elsők között számolt be –, hogy Lewis Hamilton és az őt kvázi mindenesként (mentorként, fizioterapeutaként, trénerként) segítő Angela Cullen útjai hét esztendő után elváltak. Toto Wolff Mercedes-főnök utalást tett rá, hogy Hamilton döntése volt a lépés, lapunk pedig olyan pletykákat is hallott, hogy nem volt teljesen viharmentes a különválás. Ennek azonban ellentmondani látszanak a hétszeres világbajnok szavai, aki Dzsiddában kijelentette, hogy továbbra is jóban vannak Cullennel:

„Ange és én jóban vagyunk. Az életének egy másfajta fázisán megy át. Továbbra is rendkívül közel vagyunk egymáshoz. Minden nap váltunk üzenetet egymással, rendkívüli mértékben támogat engem, ahogy én is őt. Roppant hálás vagyok, hogy itt volt mellettem a kalandom során, ő az egyik legközelebbi barátom, és továbbra is az marad” – idézi a RaceFans.net Hamiltont.

f1-hamilton-angela-cullen

Nem szerencse: a Haas első idei pontját szerezte Magnussen

A Bahreini Nagydíjon Nico Hülkenberg tizedik rajtpozíciója végül nem ért pontszerzést, Szaúd-Arábiában azonban a csapattársa, Kevin Magnussen az első tízig jutott: a dán mindössze négy körrel a leintés előtt vette át az utolsó pontszerző pozíciót Yuki Tsunodától.

„Sokat jelent a pont! Nem kezdődött a hétvégénk jól, de úgy tűnik, sikerült fordítanunk” – értékelte futamát Magnussen. „Sajnos volt az a gondunk a sebességváltóval az időmérőn, de a futamra elmúlt. Jó rajtot fogtunk és jól kezeltük a gumikat is, különösen a keményet, Tsunodánál régebbi abroncsokon voltam, amelyek kevésbé fogytak, így a végén megelőztem őt a pontért” – folytatta a dán. Nyolcadik csapatként így az AlphaTauri helyett a Haas szerzett pontot.

Günther Steiner kiemelte: a vasárnapi eredmény nem a szerencsén múlt. „Megvolt a tempónk, nem mázlival jutottunk idáig, hiszen mások jobb pozícióban voltak a biztonsági autónak köszönhetően. A pilóták azonban keményen küzdöttek és pontot szereztünk. Az egész csapat hibátlanul teljesített a hétvégén” – mondta Steiner, aki szerint Bahrein után nem tudták, hol állnak, most viszont már kijelenthető, a Haas tényező a pontszerzésért vívott küzdelemben.

Alonso hatalmas nevek mellé csatlakozott a századosok listáján

Ahogy arról már korábban többször is említést tettünk, Fernando Alonso belépett a legalább száz dobogós helyezést gyűjtő versenyzők illusztris társaságába, ahol nem kisebb nevek vannak, mint Lewis Hamilton, Michael Schumacher, Sebastian Vettel, Alain Prost és Kimi Raikkönen. Kérdés, előrébb tud-e lépni két pozíciót még idén.

 

 

NASCAR: Günther Steiner lesz az egyik kommentátor Austinban

A széria királykategóriája komoly hévége elé néz Austinban, hiszen olyan nagy nevek lesznek jelen a mezőnyben, mint az F1 világbajnokai, Jenson Button és Kimi Raikkönen, a Cup Series hétszeres bajnoka, Jimmie Johnson vagy éppen a sportautózás egyik legismertebb alakja, Jordan Taylor, aki a sérült Chase Elliott helyet ugrik majd be. Ennek meg kell adni a módját a tévés oldalon is, amire az amerikai FOX csatornájánál is gondoltak, így szakkommentátorként csatlakozik hozzájuk a Haas F1-es csapatának vezetője, Günther Steiner is, amit az előző hétvégén jelentettek be hivatalosan. A szakembernek már van személyes tapasztalata a NASCAR-ból igaz elég régről, hiszen még 2006 és 2008 között volt a Red Bull egykori csapatának technikai igazgatója. Most kommentátorként debütálhat, ráadásul olyan neves pilóták mellett, mint Clint Bowyer vagy éppen a 2004-es bajnok, Kurt Busch, aki valószínűleg még mindig reménykedik a visszatérés lehetőségében.

NASCAR: 58 éve nem történt olyan, mint az előző versenyhétvégén

Eddig a Cup Series minden futamán olyan pilóta tudott győzni, aki valamelyik Chevrolet volánja mögött ült, ám az Atlanta Motor Speedwayen jó esély volt arra, hogy ez a sorozat megszakad. A pálya ugyanis kifejezetten feküdt a Fordnak, amit mi sem bizonyított jobban, hogy a kvalifikáción egy 58 éve nem látott dolog történt, mivel az első nyolc helyre csak olyan versenyzők kerültek, akik a kék ovál autóit használják. Közülük is Joey Logano volt a leggyorsabb, a Team Penske örömét pedig az tette teljessé, hogy a második és a harmadik helyen is az ő pilótáik foglalhattak helyet. Austin Cindric került ugyanis még az első sorba, míg mögöttük Ryan Blaney is ott volt harmadik helyen. A negyedik pozícióból Brad Keselowski várhatta a rajtot, végül mindannyian főszereplővé váltak a végjátékban.

Az első szakaszt Logano, a másodikat pedig Cindric húzta be, de az igazán nagy izgalmak 69 körrel a vége előtt jöttek el. Ekkor már Kevin Harvick volt az élen, ám az öröme nem tarthatott sokáig, hiszen egy pillanatra hozzáért a mögötte autózó Ross Chastain, ez pedig elég volt ahhoz, hogy a 2014-es bajnok keresztbe álljon és nagy balesetet okozzon. 18 körrel később aztán jött az újabb dráma. Ekkor már Aric Almirola vezetett, mögötte pedig Kyle Larson ment kiváló tempót, de Almirola defektje mindkettejük versenyét tönkre tette, egyúttal egy szoros végjátékot idézett elő. Utóbbiban Keselowski és Logano külön párharcát láthattuk, de figyelni kellett az őket hátulról folyamatosan tologató versenyzőkre is. Az utolsó körben végül Logano csinált egy merész mozdulatot és a harmadik helyről sikerült úgy feljönnie a felső ívre, hogy a vezetést is átvette, majd megnyerte a futamot.

Folytatás a hétvégén Austinban, ahol két korábbi F1-es pilóta, Jenson Button és Kimi Raikkönen is a mezőnyben lesznek.

 

Itt a szezon második futamának összefoglalója

Megérkezett a Szaúd-arábiai Nagydíj nyolcperces összefoglalója, benne a legfontosabb történésekkel. A videó a képre kattintva tekinthető meg!

Legendás autót visz pályára a Brabham család

Azt a Brabham BT19-et hajtja majd meg az Adelaide-i Motorsport Fesztiválon a Brabham család, mellyel 1966-ban Sir Jack Brabham megnyerte a Formula-1-es világbajnokságot. A legendás autót a világbajnok fia, David és unokája, Sam fogja vezetni az előttünk álló hétvégén.


Fotó: DPPI

Paródia: Értekezlet az első futam után

A híres humorista, Conor Moore, aki több Formula-1-es videót is megosztott már, most előállt legújabb paródiájával. Az első versenyhétvégét követő értekezletet mutatja be a topcsapatoknál.

Másodszor is váltócsere Verstappen autójában

Max Verstappen RB19-esében vasárnap, a nagydíjat megelőzően újra sebességváltót cserélt a Red Bull csapata – ezzel reagálva az időmérő Q2-es szakaszában történt féltengelytörésre. Második alkalommal szereltek váltót az 1-es autóba a versenyhétvége során: szombat reggel került sor az első váltócserére, miután a pénteki szabadedzéseken váltóhibára panaszkodott mindkét pilóta. (Sergio Perez autójában szintén cserélték az alkatrészt.) Verstappen Red Bulljába a Bahreini Nagydíjon és pénteken használt sebességváltó került vissza, büntetés így nem jár a cseréért – viszont érdemes emlékezni rá, ez a komponens volt bent az első két edzésen, akkor, mikor a holland a visszaváltásokra panaszkodott.

A Red Bull egyúttal a jobb és bal hátsó felfüggesztést is kicserélte Verstappen autóján, beleértve a féltengelyeket. A parc fermére vonatkozó szabályok ezt lehetővé teszik, így változatlanul a 15. rajthelyről kezdhet.

Luxusban nézik az F1-et a dúsgazdag szaúdiak

Dzsiddában megadják a módját a luxusnak! A Szaúd-arábiai Nagydíj szervezői a 2021-es kezdetek óta saját elgondolás mentén kialakított prémium vendéglátást kínálnak a futam idejére azoknak, akik képesek megfizetni azt. A többszintes létesítmény klimatizált vendéglátóteret, exkluzív teraszokat és tetőteraszt foglal magában, ahonnan páratlan kilátás nyílik a Vörös-tengerre és a versenypályára egyaránt.

A Formula.hu vasárnap egy kisebb sajtódelegációval együtt járhatta be a komplexumot, az esemény alkalmával Martin Whitaker, a versenyt szervező Saudi Motorsport Company vezérigazgatója hangsúlyozta: a szervezők büszkék a különleges vendéglátást kínáló exkluzív létesítményre, s kiemelte azt is, hogy az F1-es nagydíj, valamint az összes többi autósportesemény nagy jelentőséggel bír Dzsidda és Szaúd-Arábia számára.

A fogadóirodáknál még így is Verstappen az egyik legesélyesebb a győzelemre

2022-höz hasonlóan idén is Sergio Perez szerezte meg a pole-pozíciót Dzsiddában, ezúttal azonban nem lesz ott a közvetlen közelében Max Verstappen és Charles Leclerc sem, akik végül a győzelemért harcoltak a tavalyi futamon. A vb-címvédő alatt a Q2-ben állt meg a Red Bull, így csak a 15. helyről vág majd neki a Szaúd-arábiai Nagydíjnak, azonban ennek ellenére is favoritnak számít a fogadóirodáknál Max Verstappen a futamgyőzelemre. Az első számú esélyes természetesen az energiaitalosok pole-ból induló pilótája, Sergio Perez, az ő győzelme nagyjából 2,20-szoros pénzt kínál, de szorosan mögötte jön a listán a 15. helyről rajtoló Max Verstappen sikere, mindössze 2,40-es oddszal. A harmadik esélyes Fernando Alonso az Aston Martinnal, az ő sikere öt és félszeres pénzt hozna a konyhára, a többiek győzelmével pedig már-már bankot lehetne robbantani.

F1, F2, NASCAR, WRC: Itt a vasárnapi program

Vasárnap

14:15 Formula-2, főfutam (Duna World/M4 Sport+)
15:05-20:00 WRC, negyedik versenynap (előfizetés után WRC+)
18:00 Formula-1, futam
21:00 NASCAR, futam (Match4)

Videó: Ez történt a szaúdi kvalifikáción

Majd' hétperces összefoglalón a szaúdi időmérő legfontosabb eseményei. A videó a képre kattintva tekinthető meg!