DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 19. kedd

Miért és hogyan nyúlt bele az FIA a pattogásproblémába?

Az elmúlt hétvégén egy technikai direktíva borzolta fel leginkább az érintettek kedélyeit, mely a pattogás megszüntetésével igyekszik megóvni a versenyzők testi épségét. A háttérről Mészáros Sándor beszélt a Formula Podcast legújabb adásában 16:59-től.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Jön az F1-es sprintnap, de lesz TCR és bahreini WEC-futam is: menetrend és tv-közvetítések szombatra

Kora reggel már jön a TCR Világsorozat második, aztán a harmadik futama, nap közben megrendezik a bahreini 8 órás WEC-futamot, és jön az F1-es sprintnap is: íme a program a tv-közvetítésekkel együtt.

Szombat

6:05 TCR World Tour, második futam (YouTube)

9:55 TCR World Tour, harmadik futam (YouTube)

12:00-20:00 WEC, bahreini 8 órás futam (12:00-14:00 és 18:30-20:00 Eurosport2)

15:00 Formula-1, sprintszétlövés (M4 Sport)

19:30 Formula-1, sprintfutam (M4 Sport)

21:35 NASCAR Cup Series, időmérő

A hétvége teljes menetrendje ezen a linken megtekinthető!

SI202311031124

 

Perez számít Verstappen segítségére, holott a holland megmondta, hogy ne tegye

Újabb érdekes ellentmondás alakulhat ki nagyjából ugyanabban a témában a Red Bullon belül, mint egy éve ilyenkor, amikor puskaporos lett a hangulat a két pilóta között azért, mert Max Verstappen nem adott vissza egy pozíciót Sergio Pereznek.

A mexikói most is a második helyért küzd az egyéni tabellán, Verstappen viszont nagyon egyértelműen fogalmazott a kérdéssel kapcsolatban:

„Úgy gondolom, hogy összességében nem mindig nekem kellene a pontok nagy részét szállítani a csapatnak. Biztos vagyok benne, hogy Checo meg tudja tartani a helyét, mivel gyorsabb az autónk” – nyilatkozta a világbajnok, hozzátéve, hogy ebben a helyzetben most fontos a nyílt és világos kommunikáció.

Perez azonban továbbra is úgy számol, hogy ha szüksége lesz rá, akkor Verstappen segíteni fog neki:

„Nem beszéltünk erről, de szerintem ha ilyen szituáció áll elő, nyilvánvalóan megkapom a segítséget Maxtól” – mondta. 

f1-perez-redbull-brazil

Egyetlen csapat készült fejlesztéssel az F1-es Sao Pauló-i Nagydíjra

A Formula-1-es csapatoknak kötelességük minden versenyhétvége előtt leadni az autójukra érkező újítások listáját, amelyet aztán az FIA közzé is tesz. Ez most a Sao Pauló-i Nagydíjon sincs másként, ezúttal viszont igencsak kurta a vonatkozó dokumentum: a tízből kilenc alakulat ugyanis egyáltalán nem vitt fejlesztést Interlagosba. Ez persze több szempontból sem meglepő: egyfelől már nagyon a szezon végén járunk (ezzel együtt összesen három forduló van hátra), ráadásul ismét sprinthétvégét rendeznek, így az esetleges csomagot is csupán egyetlen szabadedzésen át próbálgathatnák – márpedig ez legutóbb Austinban néhány istállón azért kifogott.

Az egyetlen kivételt a Haas jelenti, ám a sereghajtó istállónál sincs szó világmegváltó fejlesztésről, csupán egy pályaspecifikus új elemről. Konkrétan egy új első szárnyvéglapverzióról van szó, amelyet legyártottak és elérhetővé tettek erre a hétvégére, hogy az „megfeleljen a pályához szükséges beállítások követelményeinek”.

f1-haas_1

Az elsők között próbálhatta ki a magyar pilóta a Ferrari új versenyautóját

Válint Bence nemrég harmadikként zárta a szezont a Ferrari Challenge Trofeo Pirelli Europe kupasorozatban. A hét elején pedig Mugellóban az elsők között és egyedüli magyarként próbálhatta ki a maranellóiak új versenygépét, a Ferrari 296 Challenge-et.

„Nagy megtiszteltetés volt számomra meghívást kapni azon kevesek közé, akik most, egyből az autó premierje után részt vehettek egy tesztvezetésen, mivel a legtöbb csapat majd csak márciusban próbálhatja ki először ezt a valóban lenyűgöző, új autót!” – posztolta minderről Válint Bence a sportolói Facebook-oldalán.

„A mugellói pályán, esős körülmények között zajlott a tesztvezetés. 3 kört mentem, ami fantasztikus élmény volt. A kocsi lélegzetelállítóan néz ki. Bár a korábbi hírek azt mondták, kicsit kisebb lesz, jól elfértem benne és kényelmes volt anélkül is, hogy az ülést rám szabták volna. A Ferrari minden előzetes híre igaznak bizonyult: jóval nagyobb a tapadás és sokkal gyorsabb az autó, mint az idei volt! A hátsókerék meghajtású 6 hengeres, biturbó motorra épített, csúcskategóriás versenyautó, elképesztően erős: 7500 fordulatszámon 700 lóerős teljesítményt ad le! Nagyon izgalmas lesz vele versenyezni, már alig várom, hogy elkezdjük a teszteket a következő szezonban!”

„Fontos visszajelzés volt számomra az is, hogy miután mentem pár kört, a Ferrari tesztpilótája, valamint több versenyzőtárs és csapatvezető is odajött hozzám és a véleményemet kérdezték az autóról. Elmondhatatlan motivációt ad, hogy az idei – nem teljes – szezon után máris olyan szereplője lehetek a Ferrari top versenyzői “családjának”, ahol mind a gyártónak, mind a versenytárs csapatoknak számít a véleményem” – írta a magyar pilóta.

Marko szerint Alonso maga terjesztette a Red Bull-os pletykákat

Az elmúlt időszakban röppentek fel azok a vad pletykák, miszerint Fernando Alonso az Aston Martin formahanyatlása után elhagyná a csapatot, s ő vehetné át a szintén küszködő Sergio Perez helyét a világbajnok Red Bullnál. Amikor erről kérdezték az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj csütörtöki sajtónapján, Alonso meglehetősen bosszúsan reagált, jelezve, hogy alaptalanok a híresztelések és „következményei” lesznek a valótlanságok terjesztésének. A Red Bull tanácsadója, Helmut Marko viszont az F1-Insidernek arról beszélt, hogy szerinte nem kizárt, hogy azok magától a kétszeres világbajnok spanyoltól származnak:

„Nagyon is el tudom képzelni, hogy Alonso maga terjesztette a pletykákat. Ez azért van, mert az Aston Martin eredményei csalódáskeltők voltak az utóbbi időben. Nem ez lenne az első alkalom, amikor a spanyol médiát használja arra, hogy megkavarja a dolgokat. Ismétlem: nekünk továbbra is csak sportszakmai céljaink vannak. Szeretnénk megnyerni az összes hátralévő versenyt és második helyen végezni Checóval.”

f1-alonso-aston-interlagos-day0

Leclerc: Mindent megteszünk, hogy elkapjuk a Mercedest

Három versenyhétvégével a szezon vége előtt mindössze 22 pont a Mercedes előnye a konstruktőri második helyért zajló csatában a Ferrarival szemben. Miközben Hamilton is sokkal inkább a csapat második helyére összpontosít, mintsem az egyénire, a ferrarisok abszolút kizárólag az istálló érdekeit tartják szem előtt.

"Természetesen rosszul érintene bennünket, ha csak harmadik helyen végeznénk a konstruktőriben. Nem akarok harmadik lenni. Az egyéni pontversenyben kevésbé érdekes pozíciókért harcolhatnánk, így most az az elsődleges célunk, hogy megszerezzük azt a második helyet."

"Nagy jelentőséggel bír, hogy ki szerzi meg ezt a pozíciót év végén, mi pedig egy csapatként fogunk mindent megtenni azért, hogy legyünk a másodikok. Arra számítok, hogy a Mercedes erős lesz itt, Brazíliában, de talán a sprintformátum a kezünkre játszhat."

Este már F1-es időmérő – pénteki program

Péntek

1:10-1:25 TCR World Tour, bemelegítő edzés

3:20-3:50 TCR World Tour, első szabadedzés

5:50-6:20 TCR World Tour, második szabadedzés

8:00-8:30 TCR World Tour, időmérő (YouTube)

10:00-11:00 WEC, harmadik szabadedzés (eurosport.hu, előfizetés után)

10:40 TCR World Tour, első futam (YouTube)

14:15-15:20 WEC, időmérő (eurosport.hu, előfizetés után)

15:30-16:30 Formula-1, szabadedzés (M4 Sport)

19:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

Megérkezett a Brawn GP „lehetetlen történetét” feldolgozó dokumentumfilm-sorozat előzetese – videó

Mint arról már írtunk, november 15-én mutatják be a Hulu streamingfelületen a Brawn: The Impossible F1 Story című négyrészes minisorozatot, mely a 2009-es szezont dolgozza fel, amikor a nagy szabályváltozásokat követően a Honda gyári csapatát megmentő Ross Brawn egyetlen szezonjában világbajnoki címig vezette a saját nevét viselő istállót, Jenson Button pedig az egyéni trófeát szerezte meg. A széria narrátora Keanu Reeves lesz, aki egyúttal a sorozat egyik producere is. A sorozatban Ross Brawn, Jenson Button, Rubens Barrichello, Nick Fry és Christian Horner is feltűnik majd, s az alkotók ígérete szerint korábban nem látott felvételek is feltűnnek majd az epizódokban. Az alkotásnak pedig most megérkezett a hivatalos előzetese is – mutatjuk:

Kínos csend volt a pilóták válasza a Massa-ügyet firtató kérdésre

Egy helyi újságíró megkérdezte a sajtótájékoztató második felvonására beülő Carlos Sainzt, Logan Sargeantet, Charles Leclerc-t, Valtteri Bottast és Lewis Hamiltont, hogy mi a véleményük Felipe Massa harcáról a 2008-as vb-címet illetően, miután a brazil szerint az lenne a megfelelő megoldás, ha megosztanák a 2008-as világbajnoki címet közte és Lewis Hamilton között.

Legutóbb a brazil pilóta ügyvédje beszélt arról, haladékot adtak az F1-nek és FIA-nak belső vizsgálatuk lezárására november 15-ig, most azonban egyetlen pilótának sem igazán akaródzott véleményt nyílvánítani az üggyel kapcsolatban, aminek hatására Massa el sem utazott az idei versenyre. A kérdés így szólt: "Mindenkitől kérdezném, hogy mi a véleményetek Felipe Massa 2008-as vb-címet illető hadjáratáról?"

Ezt követően síri csend uralkodott a sajtóteremben, amelyet legalább 10-15 másodperc elteltével tört meg Carlos Sainz: "Nem szeretnék erről beszélni." Később az érintett Lewis Hamilton is csak megismételni tudta spanyol kollégája szavait: "Nem áll szándékomban erről beszélni, így nem formálnék véleményt."

 

Csapatot vált, de marad az IndyCarban Grosjean

Romain Grosjean 2021 óta versenyez az IndyCarban, miután a Haasnál nem maradt neki hely a Formula-1-ben. Az elmúlt két szezont az Andretti Autosport színeiben töltötte, s bár a tempója sokszor ígéretes volt, több pole-t és dobogós helyezést is gyűjtött, az idei évad második felére beleszürkült a mezőnybe és inkább a hibáival hívta fel magára a figyelmet. A franciát nem is tartja meg 2024-re az Andretti, ami miatt Grosjean választottbírósági eljárást indít az istálló ellen.

Ennek a kimenetele még kérdéses, az viszont most eldőlt, hogy az F1-ben is dobogós helyezésekig jutó versenyzőt 2024-ben is az IndyCarban láthatjuk majd: a Juncos Hollinger Racing jelentette be az érkezését. Grosjean Callum Ilott helyét veszi át jövőre Augustin Canapino oldalán. Korábban felmerült az is, hogy visszatérhet a Dale Coyne Racinghez, ahol három éve debütált a tengerentúli formulaautós szériában, végül azonban a Juncos Hollinger Racingnél fog szerepelni a következő idényben.

indycar-grosjean

Az F1-be várja a francia-algériai tehetséget az AlphaTauri vezetője

Az algériai származású francia tehetség, Isack Hadjar a hétvégén túlesett F1-es versenyhétvégi debütálásán, hiszen a Red Bull őt ültette be az egyik AlphaTauriba az első mexikói szabadedzésen. Az energiaitalosok nevelőprogramjába tartozó fiatal versenyző a csapatrádióban úgy adott hangot lelkesedésének, hogy ez élete legjobb napja, amire Franz Tost csapatfőnök reagált is:

hadjar

„Remélem, nem ez volt élete legjobb napja, remélem, hogy versenyeket és bajnokságokat fog nyerni. Ne ez legyen a legjobb nap az életében. Persze jó munkát végzett, mindannyiunkat legnyűgözött” – mondta a szezon végén búcsúzó rutinos szakember, majd hozzátette: „Nagyon jó volt a technikai szempontú visszajelzése, hiszen ha összehasonlítjuk azt az adatokkal, akkor nagyfokú egyezést látunk. Szerintem hamarosan a Formula–1-ben fog szerepelni.”

Ha ez valóban bekövetkezik, úgy Felipe Nasr után Hadjar lehetne a második arab származású versenyző a királykategóriában.

A leglágyabb gumikkal készül a „szuperhideg” Las Vegasra a Pirelli

Bár még a Sao Pauló-i Nagydíj is előttünk áll, de a Pirelli már bejelentette az utolsó két fordulóra választott gumikiosztását: mind a most debütáló Las Vegas-i pályára, mind a már-már hagyományosan az évadzáró posztját betöltő Abu Dhabi GP-re a három leglágyabb, azaz a C3-as, a C4-es és a C5-ös keveréket szállítja az abroncsgyártó.

Nyilvánvalóan előbbi az érdekesebb: a Pirelli a közleményében rámutatott, hogy a legendás Stripet is magába foglaló Vegas-i pálya mindenki számára ugrás lesz az ismeretlenbe, hiszen nincsenek adataik a helyszínről. Mindenesetre Mario Isola, a gumigyártó F1-es főnöke arra számít, hogy nehéz lesz bemelegíteni az abroncsokat, két okból is: „Amennyire tudom, az aszfalt nagyon sima, szóval azt várom, hogy gyenge lesz a tapadás. Emellett hideg, szuperhideg lesz, így egy olyan pályán, amely eleve nem generál sok hőt, trükkös lesz a gumik felmelegítése” – idézi a szakembert a RaceFans.net szakoldal. Isola a hideggel arra utalt, hogy a Las Vegas-i eseményeket helyi idő szerint már naplemente után, késő este, sőt éjfél környékén fogják megrendezni (ami magyar idő szerint másnap hajnali-reggeli időpontokat eredményez), ezért addigra már jelentősen lehűl majd a levegő, komoly kihívás elé állítva a csapatokat.

f1-pirelli_3

Vihar és eső zavarhatja meg a pénteki időmérőt az F1-es Sao Pauló-i Nagydíjon?

Egy évvel ezelőtt Kevin Magnussen emlékezetes pole-pozíciót szerzett a félig esős időmérőn a Haasszal Interlagosban, s ha lehet hinni az előrejelzéseknek, hasonló időjárás fogadhatja az előttünk álló hétvégén is a mezőnyt a Sao Pauló-i Nagydíj első napján. A RacingNews365.com szakportál által megkérdezett időjósok szerint ugyanis eső és vihar várható pénteken a pályán és környékén – és mivel ismét sprintformátum lesz érvényben, ez a kvalifikációt is érintheti, annak ellenére, hogy 30 fokos maximumok várhatók a helyszínen aznap.

Mindenesetre péntek után csillapodhat az időjárás Sao Paulóban: bár szombat reggel még eshet az eső, s így némi esély van arra, hogy a sprint rajtsorrendjét meghatározó szétlövésen (időmérőn) még vizes lesz a pálya, utána magán a rövid versenyen már száraznak ígérkezik a pálya. Ahogy a vasárnapi nagydíjra sem jósolnak csapadékot – ellenben a hőmérsékletek folyamatosan csökkenni fognak a hétvégén, a futam napján már csak 22 fok körüli maximumokra van kilátás.

Az F1-es Sao Pauló-i Nagydíj menetrendje ide kattintva böngészhető át.

f1-interlagos

Két F3-as növendékét is F1-es autóba ülteti a Williams

Nem sokkal azt követően, hogy bejelentették, hogy a Formula-3-as szezont összetettbeli második helyezettként záró Zak O’Sullivan jövőre már a Formula-2 egyik legjobb csapatánál fog versenyezni, kiderült, hogy a 18 éves brit reménység egy F1-es hétvégén is lehetőséget kap. A Williams ugyanis őt ülteti az egyik autójába (Alexander Albon FW45-ösét veheti át) az évadzáró Abu Dhabi Nagydíj első szabadedzésén. Ezzel a grove-i alakulat letudja a kötelező két újoncszerepeltetést, hiszen a bahreini nyitányon a debütáns Logan Sargeant vezetése is annak számított. O’Sullivan amúgy nem először ül majd Formula-1-es autó volánja mögé, hiszen tavaly az Autosport év fiatal pilótája díj elnyerése után vezethette a 2021-es Aston Martint Silverstone-ban.

O’Sullivan az évadzárót követő fiatal pilóták tesztjén is szerepelni fog a Williams színeiben, ahol viszont megosztja a teendőket egy másik F3-as akadémistával, Franco Colapintóval. Az argentin versenyző idén negyedik lett a Formula-3-ban két futamgyőzelmet aratva.

osullivan-colapinto-williams

Rossi részt vesz a WEC újonctesztjén Bahreinben

A hétvégén rendezik az Endurance-világbajnokság nyolcórás idényzáróját Bahreinben, de a mezőny a szombati viadal után is a szahíri pályán marad, hiszen vasárnap következik az újoncteszt. Amelynek nevezési listája az utolsó napokban egy igazi nagyágyúval bővült: ott lesz ugyanis a teszten Valentino Rossi is, aki a Team WRT LMP2-es versenygépét fogja vezetni. Rossi 2021 végén, 26 szezon és kilenc vb-cím után intett búcsút a MotoGP-ben, azóta a GT-versenyzésben próbál szerencsét, nem is sikertelenül: Misanóban megszerezte első győzelmét, de megnyerte a Road to Le Mans betétverseny második futamát is júniusban.

A Doktornak nem titkolt végcélja, hogy a Le Mans-i 24 óráson is rajthoz álljon, ehhez lehet egy óriási lépés a vasárnapi újoncteszt – igaz, valószínűleg Rossi jövőre a GT-kategóriában csatlakozik a WEC-hez a BMW-vel, s ha meggyőző lesz a szereplése, akkor helyet kaphat a Hypercar-egységnél is (a bajor gyártó jövőre csatlakozik a csúcskategóriához).

Rossi mellett a háromszoros GT Sprint-bajnok Charles Weerts kap még lehetőséget a WRT-től, de az újoncteszten olyan neveket is láthatunk majd Bahreinben körözni, mint Robert Svarcman, aki a Ferrarit próbálhatja ki.

gt-rossi-wrt

Lawson nem versenyez a jövő szezonban

Amellett, hogy F1-es beugrásával számos elismerést begyűjtött, Liam Lawson a világ egyik leggyorsabb formulaautós sorozatában, a Super Formulában szerepelt 2023-ban, s végül a bajnoki ezüstérmet szerezte meg. Folytatás azonban nem lesz, ugyanis a Red Bull úgy döntött, hogy szeretnék minden egyes hétvégén maguknál tudni az új-zélandit, azaz „főállású” tartalékpilóta lesz jövőre.

Lawson persze nem örül annak, hogy nem versenyezhet, de látja a pozitívumokat is: „Sosem jó, ha csak nézni tud a versenyzést, de megpróbálom a legtöbbet kihozni a lehetőségből a felkészülésem érdekében, ahogy eddig. És bármennyire is szeretnék versenyezni, a Red Bull úgy döntött, hogy most ez a legjobb a számomra, azt akarják, hogy száz százalékosan arra fókuszáljak, hogy bármikor készen álljak” – mondta a fiatal versenyző, akinek utóda a Super Formulában valószínűleg a szintén a Red Bull-családba tartozó Ayumu Iwasa lesz a Mugen istállónál.

lawson-sf-1

Két fiatal német került a Red Bull programjába!

Idén is nagy átalakuláson megy keresztül a Red Bull juniorcsapata: miközben több versenyző, így Hauger, Crawford, Fittipaldi és Maloney távozását bejelentették, két fiatal német pilótát is szerződtettek. A múlt hónapban a 18 esztendős Tim Tramnitzet igazolták le, aki 2021-ben remekelt az F4-es színtéren, idén pedig a Formula Regionalban jeleskedett, míg ma az FIA F3-ban főversenyt nyerő, pole-t és második helyet is szerző dán-német Oliver Goethe szerződtetését jelentették be.

„Azért szerződtettük le őket, mert mindketten komoly potenciált mutattak a juniorszériáikban, és hiszünk abban, hogy képesek lehetnek eljutni az F1-ig” – nyilatkozta Helmut Marko a két fiatal leigazolásáról. „Ezért szerződtetünk fiatalokat a csapatba, a fejlődésük majd megmutatja, hogy mennyire jók, és bajnokok lehetnek-e egyszer.”

tramnitz

„Pereznek 350 milliárd kör után sem megy”

Az egykori F1-es pilóta, Christijan Albers egy podcastben beszélt arról, hogy látja Sergio Perez produkcióját. A később csapatfőnökként is tevékenykedő holland exversenyző elmondása szerint nem látott kivetnivalót abban, hogy Perez bevállalt egy kockázatosmanővert a verseny elején, másban viszont annál inkább…

„Egész hétvégén nem javul, miközben rendelkezésére áll Verstappen összes adata. Egyes időmérőkön túl nagy a lemaradása. Egyszerűen nem teljesít elég jól, nincs azon a szinten, mint Max, ez teljesen egyértelmű. Nem elég gyors” – mondta, majd így folytatta: „Ez a hazai pályája! Megtehetett rajta 350 milliárd kört, akár autóval, biciklivel vagy gyalog. Nem számít, a lényeg, hogy rengeteg kört ment rajta, és hatalmas tapasztalata van ott…”

s-perez-mexico

Massa Interlagosban sem lesz ott?

Az F1 nagyköveti pozícióját betöltő Felipe Massa a folyamatban lévő „Massa-ügy”, azaz a 2008-as világbajnoki cím megszerzéséért folytatott kétségbeesett küzdelem miatt az Olasz és a Japán Nagydíjat kihagyta annak ellenére, hogy eredetileg jelenése lett volna ott, s könnyen lehet, hogy hazai versenyén, Interlagosban sem lesz ott – legalábbis erről beszélt, amikor megkérdezték, hogy kapott-e meghívást.

massa-2018

„Egyedül azt tudom, hogy az F1 megkért, hogy ne menjek el a monzai versenyre. Úgy volt, hogy Japánba is elutazom, de nem tettem” – idézi Massát a motorsport.com. „Brazíliáról még nem beszéltünk, tulajdonképpen azóta a Monza előtti pillanat óta nem kommunikáltunk, szóval…” – tette hozzá Massa, aki „civilben” nem akar ott lenni a versenyen:

„Csak nagykövetként megyek versenyekre, de nem volt meghívás, nem volt egyeztetés a munkámról, szóval nem hiszem, hogy részt kéne vennem rajta.”

Formula1.5 – Hamilton az élre állt!

Játék a számokkal: hogyan nézne ki a 2023-as világbajnokság állása, ha egyszerűen eltüntetnénk a két Red Bullt a képletből?

Az austini hétvégét követően Mexikóvárosban is nullázott a bajnokságot a szezonnyitó óta vezető Fernando Alonso, és ezúttal már nem sietett a segítségére az isteni beavatkozás, ami Austinban egy kizárás formájában megvédte az első helyét Lewis Hamiltontól. Az Ausztrália és Spanyolország után idei harmadik győzelmét arató brit ezzel átvette a vezetést a bajnokságban, s az elmúlt hetek formáját tekintve (Monza óta Alonso 24, Hamilton viszont 79 pontot szerzett – a legtöbbet egyébként Norris 121-gyel) nagyon nehéz elképzelni, hogy ne ő szerezze meg végül a "másodosztály" bajnoki címét.

pf-bliga19