Steward
Gobodics Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2022. május 21. szombat

Alig maradt festék a Williamsen

A 2022-es szabályváltozások után minden csapat számára nagy kihívást jelent a 798 kilogrammos minimumsúlytól való minél kisebb eltérés. Egyes istállók elkezdték a festék eltávolítását, mint olcsó súlycsökkentő megoldás – a Williams pedig mindenki másnál előrébb ment, ami az Imolában készült felülnézeti képen a leglátványosabb. Összehasonlításként hoztunk egy képet az eredeti festés bemutatásáról, szemléltetve, mennyire drasztikus a változás.

„Nem tudok semmilyen számadatot szolgáltatni, de elég sok előnyről van szó, jelentős mennyiségről” – mondta a csapat járműteljesítményéért felelő Dave Robson a The Race szerint. „Most kicsit több lekerült a karosszériáról, mivel a közel-keleti és ausztrál versenyek közt még nem ment vissza a gyárba, az Egyesült Királyságba. Ilyen, amikor a mérnöki terület találkozik a marketinggel. Ez egy kompromisszum: az autónak kell, hogy legyen egyénisége, a szponzorok érdekeit is figyelembe kell venni, miközben célunk, hogy annyira gyors legyen, amennyire lehetséges.” Az említett marketingszempontok attól nem kell tartani, hogy a Williams a teljes fényezést leszedi az autóról.

50 ezer eurót ért Bottas feneke

A Miami Nagydíj után Valtteri Bottas a coloradói Aspenbe utazott, ahol megmártózott egy hegyi patakban – úgy, ahogyan világra jött, nem első alkalommal mutatva meg a nagyközönségnek pucér hátsó felét. A fotó bejárta az internetet, de Bottas Barcelonában elárulta: jótékony célért mutatta meg magát.

"Ez igazából jó célt szolgált, 24 óráig árultunk belőle nyomtatott fotókat és ötezer ember vásárolta meg gyakorlatilag a hátsómat. Ez 50 ezer eurót hozott, amit jótékony célra fordítunk. Szóval jót tettem a hátsómmal" - mondta erről Bottas.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Valtteri Bottas (@valtteribottas) által megosztott bejegyzés

Sainz megkérdőjelezi, hogy Leclerc-nek mi szüksége volt a monacói Historic-versenyre

Charles Leclerc elindult a monacói Historic-GP-n nemrég Niki Lauda korábbi Ferrarijával és összetörte a legendás autót - csapattársa, Carlos Sainz nem is igazán érti, hogy erre mi szükség volt, elmondása szerint ő pont ezért nem vesz részt ilyeneken szezon közben.

"Nekem is voltak lehetőségeim, hogy történelmi autókat vezessek, mindig betekintést enged az ilyen esemény abba, hogy milyen is volt a sport pár éve vagy sok éve. Viszont ilyenkor felteszem magamnak a kérdést, hogy miért kockáztassak? Egy világbajnoki címre esélyes szezon közepén vagyunk a Ferrarival, miért kockáztassam, hogy olyan helyzetbe kerüljek, mint ő? Minden alkalommal ott van a fejemben ez, amikor régi F1-es autóba ülök. Ha autóba ülök, nyomni fogom, de egy baleset bármikor megtörténhet és az további kérdéseket vethet fel" - idézi Sainz szavait a RacingNews365.

sai_3

fotó: dppi

Aston Martin: Ez csak egy kis fejlesztés

Ahogy arról beszámoltunk, az FIA megvizsgálta az Aston Martin új autóját Barcelonában és szabályosnak minősítette, a Red Bull viszont adatlopást és bűncselekményt sejt az ügy mögött, elsősorban azért, mert több ember is tőlük igazolt át az Astonhoz, közöttük az aerodinamikai vezető Dan Fallowsszal, az autó pedig gyanúsan hasonlít Max Verstappenékére. Dr. Helmut Marko szerint bizonyítékuk van az adatletöltésre és Christian Horner is súlyos dolgokat mondott a Red Bull részéről - az Aston viszont nem érti a vádakat:

"Emlékezhetünk rá, hogy amikor bemutattuk az autónkat az év elején, már akkor is mondtuk, hogy elég rugalmasra építettük, hogy szabadabban fejleszthessük később, ez is történt. Innen nézve ez csak egy egyszerű fejlesztési lépcső. A delfinezéssel küzdöttünk az előző specifikációnál és egy ponton azt mondtuk, hogy ezen változtatnunk, fejlesztenünk kell és végül ezt is csináltuk" - mondta az Aston csapatfőnöke, Mike Krack a Sky Sportsnak.

krack

fotó: dppi

Délután jön az F1, de addig sem maradunk motorsport nélkül

Szombaton is bőven lesz mit néznie annak, aki motorsportra vágyik: F1, F2, F3, DTM, Superbike és IndyCar is szerepel a programban. Íme a május 21-ei menetrend:

 

10:00-10:30 Superbike, harmadik szabadedzés (Aréna4)

10:05-10:25 DTM, első időmérő

11:00-11:45 Formula–3, első futam (M4 Sport)

12:10-12:25 Superbike, Superpole (Aréna4)

13:00-14:00 Formula–1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

13:30-14:30 DTM, első futam

14:40-15:15 W Series, futam

15:00-15:40 Superbike, első futam (23:00-tól Aréna4)

16:00-17:00 Formula–1, időmérő (M4 Sport)

17:40-18:30 Formula–2, első futam (M4 Sport)

18:00-23:50 Indy500, első időmérő

A hétvége teljes menetrendje itt áttekinthető!

pf3_15

fotó: dppi

Motort cserél Hamilton és Russell autójában is a Mercedes

Az FIA hivatalos közleménye szerint Lewis Hamilton és George Russell is új erőforrásokat kap a Mercedestől a barcelonai hétvégére. Az eddigi futamokat egy motorral teljesítette mindkét pilóta és mivel teljes cserén esnek át az autók, így minden bizonnyal az előre eltervezett menetrend szerint cserél most a csapat. A Ferrari már Charles Leclerc és Carlos Sainz autójában is cserélt motort korábban.

merc3

fotó: dppi

Alonsót a versenyirányítást támadó kommentjei miatt behívták a felügyelőkhöz

„Úgy véljük, hogy nagyon igazságtalan volt a büntetés, és ez a felügyelők inkompetenciájának köszönhető” – mondta el a Miami Nagydíjon történekről a Formula.hu jelenlétében a Spanyol Nagydíj pénteki sajtótájékoztatóján Fernando Alonso. A kommentjei nem maradnak következmények nélkül: a spanyolt beidézték a barcelonai versenyfelügyelők elé, az FIA médiadelegáltja szerint ugyanis ezzel a nyilatkozatával két ponton is megsértette az FIA nemzetközi sportszabályzatát. Leginkább abban tartják hibásnak, hogy morális károkat okozott a szövetségnek.

kimoa_1

fotó: dppi

Rossi és Biaggi rivalizálása bunyóig fajult

A Formula Motocast friss adásában a MotoGP új évezredbeli legnagyobb botrányait listáztuk, az összeállításban pedig előkelő helyre került a 2001-es barcelonai futam, amelynek dobogóceremóniája előtt állítólag a két ádáz rivális, Valentino Rossi és Max Biaggi verekedésbe keveredett. Hogy miként is jutott el erre a pontra a két olasz vetélkedése és mi történhetett Katalóniában, arról 1:01:06-tól beszéltünk:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Bronzszoborral tiszteleg Niki Lauda előtt a McLaren

Különleges szobrokat találni a McLaren főhadiszállásán, melyekhez a mai naptól egy újabb csatlakozott. A legfrissebb alkotás Niki Laudát ábrázolja, aki karrierje során három világbajnoki címet szerzett, ezek közül pedig a legutolsót 1984-ben a McLarennel érte el, egy esztendővel később pedig náluk vonult vissza. Az istálló ezt egy közleményben tudatta pénteken.

„A McLaren Racing ma leleplezte Niki Lauda új bronzszobrát halálának harmadik évfordulóján a McLaren Technológiai Központban. A szobor a harmadik egy sorozatban, amely a csapat alapítóját, Bruce McLarent és a háromszoros F1-es világbajnok Ayrton Sennát ábrázolja. Ezt a szoborhármast a McLaren hosszú távú részvényese, Mansour Ojjeh rendelte meg, mielőtt tavaly elhunyt. Tisztelegve és emlékezve Niki McLarennél töltött idejére, a szobor egy pillanatfelvétel arról, amikor 1984-ben megszerezte harmadik bajnoki címét, és három ujját felmutatva ünnepelt. A művön a híres Parmalat sapkája és sisakja is szerepel. A Niki szobor a körúton áll majd” – állt a közleményben.

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

McLaren (@mclaren) által megosztott bejegyzés

Takuma Sato továbbra is kiváló formában van

Az esőszünet után csütörtökön folytatódott a 106. Indianapolis 500 programja a következő szabadedzéssel, melyen ezúttal is a japán pilóta volt a legjobb. Takuma Sato ezúttal 227.519 mph-s átlagsebességgel került az első helyre, megelőzve a tőle csak kevéssel elmaradó Scott Dixont, aki 227.335 mph-ra volt képes, míg a harmadik helyre David Malukas fért oda 226.869 mph-s tempóval, amivel a nap legjobb újonca is lett egyben. Ami érdekes, hogy az IndyCarban eddig javarészt csak szenvedő Jimmie Johnson úgy látszik magára talált az oválpályán, miután az ötödik helyen zárt, és 153 körével a hétszeres NASCAR Cup Series bajnok volt a legtöbbet a pályán. A nap legijesztőbb jeleneteit Romain Grosjean szolgáltatta, aki többször is közel volt a falhoz, de végül szerencsére komolyabb incidens nélkül megúszta a francia versenyző.

A napsütésé lesz a főszerep a hétvégén

Kifejezetten meleg lesz a hétvégén Barcelonában. Az időjárás előrejelzések alapján ezen a hétvégén nem kell esővel számolni a Spanyol Nagydíj helyszínén, mivel a WeerOnline.nl adatai szerint már pénteken is 27 fok körül lehet a levegő hőmérséklete, így az aszfalt akár 50 fokos is lehet, viszont szombaton és vasárnap még ennél is nagyobb forróságot várnak a meteorológusok, ami a gumikopás és a stratégiák szempontjából eléggé megkavarhatja a dolgokat a futam során.

 

Itt a „zöld Red Bull”? Tényleg radikálisan átalakult az Aston Martin

Sajtóhírek már múlt héten is arról szóltak, hogy a szezont csalódáskeltőn kezdő és csupán a konstruktőri kilencedik helyen álló Aston Martin egy „félig új” versenygéppel érkezhet meg a Formula-1-es Spanyol Nagydíjra. Nos, a Barcelonában a helyszíni tudósítók által készített fotók tanúsága szerint alapján valóban radikálisan átalakult az AMR22-es: a legszembetűnőbb változás az oldaldobozt érinti, amely sokkal keskenyebb lett, leginkább a Red Bull megoldását idéző az új kialakítás. A beszámolók szerint mind Sebastian Vettel, mind Lance Stroll az új változattal gurulhat majd pályára. Íme, néhány fotó Albert Fabregas és az Auto Motor und Sportot tudósító Tobi Grüner jóvoltából (előbbi tweetjében össze is vethetjük az előző változattal):

Délután jönnek az F1-es szabadedzések, íme a pénteki motorsport-program

F3-as szabadedzéssel indul, F2-es időmérővel zárul a bőséges pénteki motorsport-program - íme a nap menetrendje május 20-án:

9:30-10:15 Formula–3, szabadedzés

10:40-11:10 W Series, szabadedzés

11:20-12:05 DTM, első szabadedzés

11:30-12:15 Superbike, első szabadedzés

11:35-12:20 Formula–2, szabadedzés

14:00-15:00 Formula–1, első szabadedzés (M4 Sport)

14:55-15:40 DTM, második szabadedzés

15:30-16:00 Formula–3, időmérő (M4 Sport)

16:00-16:45 Superbike, második szabadedzés

17:00-18:00 Formula–1, második szabadedzés (M4 Sport)

19:25-19:55 W Series, időmérő

18:30-19:00 Formula–2, időmérő

A hétvége teljes programja itt elérhető!

77_3

Emlékezetes futamok Barcelonából – igen, voltak!

Bár nagy divat a Spanyol Nagydíj helyszínét kritizálni annak unalmassága miatt (talán nem is teljesen alaptalanul), de ez nem jelenti azt, hogy ne lettek volna igazán emlékezetes versenyek ezen a pályán is. Erről is beszélgettünk a Formula Podcast legújabb adásában, egészen pontosan 20:14-től.

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

 applepod2


stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Albon a főnöke haját is vörösre festette – videó

Az Ausztrál és a Miami Nagydíjon egyaránt úgy ért célba pontszerző helyen Alexander Albon a mezőny végéről indulva, hogy közben vörösre volt festve a haja, ezért ezt egy szerencsét hozó babonának könyvelte el a brit-thai pilóta. A hétvégi futam helyszínén, Barcelonában a Williams külön sátrat állított fel, ahol más is követheti a versenyző példáját – ebbe a sorba pedig maga a csapatfőnök, Jost Capito is beállt, akinek a haját Albon személyesen fújta vörösre:

Amikor Rossi megátkozta Gibernaut

A Formula Motocast friss adásában a MotoGP új évezredbeli legnagyobb botrányait listáztuk, az összeállításban pedig előkelő helyre került a 2004-es Katari Nagydíjon történt eset, amely rajtrácstisztogatással és feljelentéssel indult, majd egy állítólagos átokszórással zárult – a vonatkozó részt 51:00-tól hallgathatjátok:

 

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Wolff: Verstappené a legjobb autó, most könnyebb dolga van

Érdekes véleményt fogalmazott meg Max Verstappennel kapcsolatban Toto Wolff: a Mercedes vezére úgy látja, hogy a holland tavaly egy gyengébb autóval lett világbajnok azért, mert borzasztó agresszíven vezetett, most viszont övé a legjobb technika, így sokkal könnyebb dolga van annak ellenére, hogy a két kiesése miatt "csak" második a pontversenyben.

"Tavaly feszítővassal vezetett egy rosszabb autót és ezzel nyerte meg a vb-címet. Most övé a leggyorsabb autó, minden könnyebb számára, neki kedveznek és az ő irányába billennek el a dolgok" - idézi Wolff szavait az osztrák OE24.

-00122013_1085

fotó: dppi

A Ferrari motorja lehet a legerősebb

Úgy tűnik, hogy nem a motorerő miatt ilyen gyors az egyenesben a Red Bull: az Auto Motor und Sport különböző adatokra alapozott kalkulációja szerint ugyanis a Ferrari erőforrása a legizmosabb jelen pillanatban. A portál úgy számol, hogy a vörösök motorja öt lóerővel tud többet, mint a Red Bull Powertrains és tízzel, mint a Mercedes - az Alpine-ról nincs szó. A lap hozzáteszi, hogy a Ferrari további lóerőket nyerhet még, amikor megérkezik a hibridrendszer tervezett fejlesztése, illetve eddig nem is mindig használta maximális teljesítményen a motorját a megbízhatóság érdekében.

motor_2

fotó: dppi

Így fest a Spanyol Nagydíjnak otthont adó kisváros, Montmeló

Barcelonának mondjuk, írjuk a Spanyol Nagydíj helyszínét, de arról ritkán esik szó, hogy a Circuit de Barcelona-Catalunya valójában a katalán főváros Mogyoródján, egy Montmeló nevű kis külvárosban található. Montmeló népessége egyébként nem egészen kilencezer fő.

A mellékelt néhány fotót a település szívében, a központban készítette helyszínen tartózkodó kollégánk, Mészáros Sándor, mert a pályát és Barcelonát millószor látta már mindenki, Montmelót viszont valószínűleg csak kevesen.

Hasonló tartalmakért irány a Formula Podcast Facebook-csoport vagy Mészáros Sándor Instagramja!

montmeló

montmeló2

montmeló3

montmeló4

montmeló5

montmeló6

montmeló7

Vips ül Perez helyére Barcelonában pénteken

Az első 60 perces szabadedzésen ideiglenes csapattársat kap Max Verstappen a Red Bullnál: Jüri Vips, az utánpótlásprogram Formula-2-ben szereplő tagja, az istálló teszt- és tartalékpilótája vezetheti Sergio Perez RB18-asát. A nagycsapatoknál a kisebb formációkkal ellentétben eddig nem volt megszokott tesztpilóták bevetése szabadedzéseken, a 2022-es szabályok azonban minden alakulat számára kötelezően előírják két első szabadedzésen egy újonc (legfeljebb két nagydíjon indult) versenyző beültetését. Vips 2020 végén szuperlicenszet szerzett, így megfelel a feladatra.

Hasonló oka van, hogy a Formula-E bajnoka, Nyck de Vries a Williamsnél Alex Albon autóját vezeti ugyancsak a Spanyol Nagydíj első tréningjén. Az Alfa Romeo is változtat a felálláson a szabadedzés erejére, Robert Kubica kapja az FP1-es tréninget, Guanyu Zhou helyén. A lengyel természetesen nem számít újoncnak, így az Alfának az év későbbi részében mág fel kell használnia a két alkalmat.

Kettő vagy egy kiállás? Ez a Pirelli kérdése Barcelona előtt

Hétvégén olyan versenyhelyszínre érkeznek a pilóták, ahol a téli teszten rongyosra koptatták a 2022-es gumikeverékeket, igaz, míg a teszteken a puhább és skála közepén levő keverékek kaptak nagyobb hangsúlyt, a Spanyol Nagydíjon várhatóan jelentősebb szerep jut a legkeményebb, C1 guminak, amely a C2 és C3 mellett a csapatok rendelkezésére áll.

„Az időjárási körülmények sokkal melegebbek lesznek, és valószínűleg többet fogják használni a kemény abroncsot, mint a tesztelésen, talán ez lesz a kulcs a futamon” – fejtegette a Pirelli előzetesében Mario Isola. „Barcelona tradicionálisan kétkiállásos futam, ezért érdekes lesz látni, hogy az új generációs gumikkal megcélozza-e bárki az egy kiállást” – mutatott rá a szakember egy stratégiai kérdésre.