DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. október 3. csütörtök

Videó: Így játszott egymással a leggyorsabb körért Bottas és Verstappen

A Formula-1-es Mexikóvárosi Nagydíj hajrájának egyik érdekessége volt, hogy a rajtbalesete után top 10-en kívül autózó Valtteri Bottast kihívta a Mercedes friss szett lágy abroncsért, hogy azon a leggyorsabb kört megfutva elvegyék Max Verstappentől a bónuszpontot. Csakhogy a finn éppen a holland környékén tért vissza a pályára, akit így el kellett engednie. A Red Bull-os azonban visszalassított, hogy Bottas ne tudja megfutni a leggyorsabb kört, majd újra kék zászlós közelségbe került hozzá. Emiatt a Mercedes aztán másodszor is a bokszba hívta a pilótáját, aki végül az utolsó körben csente el az extra pontot a vb-éllovastól.

Minderről Verstappen és a két érintett csapatfőnök már nyilatkozott, most pedig a tv-közvetítésből nagyrészt kimaradt jeleneteket is visszanézhetjük – a videó IDE vagy a képre kattintva indul:

bot-ver-fl-video

Ha lemaradtál az F1-es Miami Nagydíj időmérőjéről, itt pótolhatod a lényeget!

Szokatlanul izgalmas kvalifikációt rendeztek magyar idő szerint szombat éjjel Miamiban – ha esetleg a kései időpont miatt lemaradtál, a hivatalos összefoglaló IDE vagy a képre kattintva megtekinthető:

f1-miami-kvali-2

Döntöttek a felügyelők: Magnussen megtarthatja a negyedik helyét

Még az F1-es Miami Nagydíj időmérője első szakaszának elején történt az incidens Kevin Magnussen és Lewis Hamilton között: a brit az utolsó kanyar előtt érte utol a Haas lassan haladó pilótáját, ami miatt jobbra kellett rántania a Mercedest, így kicsit a falat is lekoccolta. A felügyelők vizsgálták ugyan a történteket, de végül úgy ítélték meg, hogy egyik fél sem érdemel büntetést. Indoklásukban kitértek rá a stewardok, hogy Magnussen előtt egy másik autó is lassan haladt, ráadásul sem ő, sem Hamilton nem volt gyorskörön, így feltartásról sem lehetett szó.

Ez egyúttal azt is jelenti, hogy Magnussen megtarthatja a parádés negyedik rajthelyét, ahogy Hamilton 13. pozíciója sem változik.

f1-hamilton-magnussen-q1-miami

Vádak: Leclerc-t favorizálja a Ferrari?

A Miami Nagydíjon a két Ferrari két külön típusú padlólemezt visel: Charles Leclerc megkapta az új fejlesztésű elemet, míg Carlos Sainz továbbra is az előzőt használja. A maranellóiak indoklása szerint ezt az indokolja, hogy ki tudják értékelni a fejlesztések sikerességét, de ezzel a hivatalos magyarázattal nincs megelégedve mindenki.

Diego Mejía spanyol F1-es tudósító a Fox Sportson számolt be a helyzetről, és arról, ami a tudomására jutott: „A Ferrari elmondása szerint a padlólemez Miamire készült fejlesztései csak Leclerc autójára kerültek fel. Azt állítják, hogy ennek célja a sebesség összehasonlítása az előző változattal, de egyesek szerint valójában arról van szó, hogy Leclerc-t részesítik előnyben. Úgy tűnik, a Ferrari döntött, és Sainz teljesítménye egyszerűen nem elég kielégítő a számunkra…”

leclerc-miami

Két új győztes az F1 Academy-sorozatban

Egyetlen héttel a spielbergi nyitány után az európai NASCAR-sorozat betétprogramjaként Valenciában folytatódott az F1 által létrehozott nőknek szóló versenysorozat, az F1 Academy. A szombati főversenyen az emirátusokbeli Hamda Al Qubaisi győzött a pole-t megszerző Nerea Marti és a Sauber Akadémia tagja, Lena Bühler előtt, míg a második futamot a Fülöp-szigeteki Bianca Bustamente zárta az élen, Bühler ezúttal második, míg Al Qubaisi harmadik lett.

bustamente

Az első hétvégét uraló Marta Garciának gyengébb napja volt azt az „apróságot” leszámítva, hogy a harmadik futamra megszerezte a rajtelsőséget, a pontversenyben viszont felzárkózott rá Hamda Al Qubaisi, akit testvére, Amna, majd Bühler és Bustamente követ.

hamda-alqubaisi

Váltócsere: Közeledik a büntetéshez Verstappen

A Miami Nagydíj szombati napjának új sebességváltóval vág neki Max Verstappen, már a harmadik kerül be az autójába, ami azt jelenti, hogy a hátralévő 18 hétvégére csak egyetlen büntetlenül berakható váltója maradt a hollandnak. Persze a korábbi egységek visszaszerelhetőek az autóba a szabályok értelmében, de nem tudni, pontosan milyen állapotban vannak ezek.

Carlos Sainz egyébként szintén új sebességváltót kapott, de neki ez még csak a második, így ez nem nevezhető különösebben korai cserének.

verstappen-miami

Az első negyedéves jelentés szerint hatalmas összbevételt termelt az F1

A pénzügyi jelentés alapján a Formula-1 381 millió dolláros összbevétellel számolhat, ami örömteli, hiszen ez 6 százalékos növekedést jelent az előző évhez viszonyítva. A sportág tehát erősen kezdte a 2023-as évet, még akkor is, ha a működési bevételeik az első negyedévet tekintve az előző év azonos időszakához képest csökkentek. Ez 19 millió dollárról 16 millió dollárra esett vissza a vállalati költségek 4 millió dolláros növekedése miatt, ugyanakkor pozitívum, hogy csapatok kifizetései 112 millió dollárt tettek ki 2023 első negyedévében, ami 12%-os növekedést jelent a 2022 első negyedévében jelentett 100 millióhoz képest.

„Az F1-es szezon fantasztikusan indul, az eddigi izgalmas futamokkal, a rekordszámú 23 futamos naptárunk által pedig továbbiak várnak ránk. A versenyhétvégék hatalmas tömegeket vonzanak, az Ausztrál Nagydíj 445 000 szurkolót vonzott, és a naptár hátralévő részében is teltházról beszélhetünk. A platformunk ereje továbbra is vonzza a kereskedelmi partnerek érdeklődését is, számos új szponzort és kibővített együttműködést jelentettünk már be eddig is” – idézte a sportág vezérigazgatója, Stefano Domenicali szavait az F1i.com

NASCAR: Tűzpiros autóval tiszteleg édesapja előtt Chase Elliott

A NASCAR rajongói jól tudják, hogy a szériában az egyes autók festése viszonylag sűrűn eltér a megszokottól, időnként pedig egészen különleges dizájnokat villantak a csapatok. A 2020-as bajnok Chase Elliott autója a következő hétvégére például teljesen vörösbe borul, de nem egy szponzor miatt, hanem azért, hogy így tisztelegjen édesapja, a legendás Bill Elliott előtt. Az idősebbik Elliott, aki most 67 esztendős, 1988-ban maga is bajnok lett a Cup Seriesben, korábban pedig többször is teljesen piros színű autóval versenyzett, de a párhuzamok itt még nem érnek véget.

 

A Hírességek Csarnokába beválasztott pilóta ugyanis több alkalommal vezette a 9-es rajtszámú autót, így például 2001 és 2003 között is, amikor hasonló dizájnnal indult, mint amivel most a fia fog Darlingtonban. A jövő vasárnap lesz ugyanis a NASCAR retró témájú futama, ahol a mezőny legendás festéseket vonultat majd fel, Elliott esetében pedig különleges lesz az is, hogy egy felirattal az anyák napjáról is megemlékezik majd, ami az Egyesült Államokban május második vasárnapjára esik.

Ricciardo megfürdette Tsunodát Miamiban

A Red Bull harmadik versenyzőjeként ügyködő Daniel Ricciardo a Miami Nagydíj előtt Yuki Tsunodával, a testvércsapat pilótájával csónakázott, amely során magával rántotta a vízbe a mit sem sejtő japánt:

 

FE: Sacha Fenestraz büntetése után Jake Hughes rajtolhat az élről Monacóban

Ezúttal Monaco utcáin száguld a Formula-E világbajnoksága, melynek szabadedzései után Mitch Evans és Maximilan Günther tűntek a legesélyesebbnek a pole-pozícióra, ez azonban Sacha Fenestraz kezébe került, miután a francia pilóta és csapattársa Norman Nato nagyszerű tempót diktáltak az egész időmérő edzés alatt. A Nissan kettőse már a csoportkörből is gond nélkül továbbjutott, majd a negyeddöntőben sem találtak legyőzőre. Fenestraz Dan Ticktum ellen nyert, Nato pedig Evansnél bizonyult gyorsabbnak, de mivel ugyanazon az ágon voltak, egymás ellen kellett megvívniuk az elődöntő során. Ebből a párharcból végül Fenestraz simán továbbment miután 1:28.773-as időt futott, ami a legjobbnak bizonyult az egész kvalifikációt tekintve, a fináléban pedig a McLaren pilótája, Jake Hughes várt rá, aki az addig kiválóan teljesítő Günthert ütötte ki.

A döntőben végül Hughes hibázott, így a Nissan versenyzője nyert ezzel megszerezve a rajtelsőséget a legendás utcai pályán, némileg azonban aggódhat, mivel egy lehetséges technikai vétség miatt vizsgálat alá került. Amennyiben marad az eredmény, akkor Hughes indulhat majd mellőle, a második sorból Nato és Günther, míg a harmadik sorban Ticktum és Evans foglalhatnak helyet. A monacói futam a hivatalos program szerint 15:00-tól rajtol el.

Frissítés: Miután Fenestraz utolsó körében átlépte a 350 kW-os energialimitet, így végül törölték a körét, vagyis a pole-t Jake Hughes örökölte meg. A Nissan versenyzője viszont döntős pozíciója miatt a második helyről indulhat. 

Távozhatott a mérnök, akiben nem bízott meg az AlphaTauri csapatfőnöke

Eléggé felkapta a sajtó Franz Tost azon nyilatkozatát, amikor arra panaszkodott, hogy már nem tud megbízni néhány mérnökében, miután a csapat rosszul kezdte a szezont. Azóta már az is kiderült, hogy a szakember hamarosan leköszön az AlphaTauri csapatfőnöki és vezérigazgatói posztjáról, nyugdíjba vonul, míg a helyére Peter Bayer érkezik vezérigazgatóként, valamint a Ferraritól Laurent Mekies csapatfőnökként.

A Miami Nagydíj helyszínén ezzel kapcsolatban Tost egy érdekes mondatot ejtett el a sajtó előtt. „Az a személy már kiesett, akiben már nem bíztam. Ahogy azt el lehet képzelni, a többiekben megbízom. Ez teljesen egyszerű, hiszen jó munkát végeznek” – idézte szavait a RacingNews365. Bár az AlphaTauri nem nevezte meg a szóban forgó személyt, de a portál hírei alapján Dickon Balmforth aerodinamikai vezetőről lehet szó, aki 2003-ban kezdte F1-es karrierjét a Williamsnél, ezt követően a Red Bull, majd a faenzai gárda munkatársa lett. Ezzel egyidejűleg arról is beszámoltak, hogy Dr. Guru Johl csatlakozhatott az istállóhoz, aki az energiaitalosokkal már dolgozott együtt korábban, később pedig a Force Indiánál és utódcsapatainál tevékenykedett.

Megint Ferrari, megint Binotto? – pénteki helyzetjelentés a paddockból

A Hard Rock Stadiumból jelentkezett be Mészáros Sándor, aki ezúttal is összegyűjtötte a legfontosabb információmorzsákat Miamiból, ahol pénteken már lezajlott az első és a második szabadedzés. Kollégánk helyzetjelentését ide kattintva érhetik el kedves olvasóink. 

Óriási: Az F1-es csapatfőnököket parodizálta ki a humorista

Újabb videóval jelentkezett a humorista, Conor Moore. Az F1-es berkekben jól ismert előadó eddigi egyik legjobb videóját hozta össze, melyben a csapatfőnököket és tulajdonosokat figurázta ki. Fergeteges előadás! 

Alonso rövidebb DRS-zónákat szeretne

Múlt hétvégén Bakuban, most pedig Miamiban lesz rövidebb a DRS-zóna, mint a tavalyi versenyhétvégén. Az ok egyszerű: túl könnyű volt előzni a tavalyi versenyeken, így az FIA - joggal - azt gondolta, hogy ha lerövidítik a DRS-zónákat, akkor azzal meg is oldják a problémát.

Fernando Alonso szerint igazuk is van, meg nem is, összességében azonban támogatja az elképzelésüket, hiszen a Red Bull számára így is gyerekjáték volt kikerülni a Ferrarit: "Hallottam, hogy Lewis panaszkodott Bakuban, mennyire nehéz volt előzni, még a DRS-sel is. Nos, számukra, a nagy leszorítőerős csomaggal igen, de ha a Red Bullokat nézzük, akkor már nem ez a helyzet. Ők gyakorlatilag kikerülték Charles Ferrariját, hiszen megelőzték őt az egyenesben, aztán a féktáv előtt már vissza is tudtak húzódni az ideális ívre. Idén nehezebb követni egymást, mint tavaly, ez 100%-ig biztos, de én úgy látom, hogy a Red Bullok számára még így is túl hosszúak a DRS-zónák" - mondta Alonso a Formula.hu jelenlétében.

A motor is kiszakadt: hatalmas balesetet úsztak meg Csomósék a Kanári-szigeteken

Ideje korán véget ért az ERC aktuális versenye Csomós Miklósék számára: a pénteki napon, a negyedik szakaszon nagy tempónál, a szalagkorlátot is átszakítva szenvedtek nagy balesetet. Szerencsére Mixi és a navigátora, Nagy Atilla egyaránt sértetlenül szállt ki a Skoda Fabiából, amelynek azonban a motorja is kiszakadt az ERC jelentése szerint: az autó többszöri átbucskázás után csaknem 50 méterrel lejjebb állt meg. Az ERC honlapján videó is megtekinthető az incidensről, bár magából a balesetből ott sem sok látszik – alábbiakban pedig Csomósék friss helyzetjelentése olvasható:

Ők készítik fel Cullen után Hamiltont a versenyekre

Lewis Hamilton és korábbi fizioterapeutája, Angela Cullen a szezon elején tértek külön utakra, ám a jó viszony megmaradt a szőke hölgy és a hétszeres világbajnok között. A brit Miamiban árulta el, kik és hogyan készítik fel mostanában a versenyekre. "Most egy kicsit más a felállás. Angela szerepe két ember közt oszlik meg. Az egyikük Stevo, aki már a karrierem kezdete óta mellettem van, a McLarennél ő volt a váltótechnikusom, majd szépen lépdelt előre a ranglétrán" - kezdte Hamilton. Stevo egy bizonyos Stephen Lord, aki a versenyző csapatának koordinátora volt a McLarennél.

"Mellette itt van még velem Kylie, aki az edzésmunkámért felel, de elkísért Santi és Penni is, akik mindenben támogatnak engem. A csapat többi része a régi." Penni Thow egy amerikai sport- és médiatehetségeket egyengető menedzser, aki szintén tagja Hamilton csapatának.

Újabb versenyt hagy ki Bastianini, Petrucci ugrik be a helyére

Enea Bastianini még a március végi szezonnyitó Portugál GP-n szenvedett vállsérülést, amelyből a múlt hétvégi jerezi futamon próbált meg visszatérni, ám az edzések után mégis a visszalépés mellett döntött, mivel fájdalmai voltak és nem érezte az erőt a vállában. A Ducati versenyzője az orvosi csapatával konzultálva most úgy határozott, hogy nem próbál meg elindulni a MotoGP jövő hétvégén esedékes Francia Nagydíjon, hogy további egy hónapig gyógyulhasson a júniusi hazai futamáig. „Sajnálom, hogy nem tudok rajthoz állni Le Mans-ban, ahol tavaly fantasztikus győzelmet arattam, de még mindig nem épültem fel teljesen. Le Mans után viszont lesz egy háromhetes szünet, amelyben mindent meg fogok tenni, hogy időben meggyógyuljak a mugellói hazai versenyemig” – fogalmazott Bastianini.

A Ducati egyúttal azt is bejelentette, hogy Franciaországban Danilo Petrucci ülhet fel a gyári motorjukra. Petrucci két évig versenyzett a bolognaiak gyári istállójánál, s épp Le Mans-ban is szerzett velük futamgyőzelmet. Jelenleg a Superbike-vb-n erősíti a Ducati egyik alakulatát, a Barni Racinget. „Örömmel térek vissza a MotoGP-be, még ha sajnálom is, hogy Eneának újabb versenyt kell kihagynia. Megtiszteltetés lesz kipróbálni a világbajnok motort és újra felhúzni azt az overallt, amit már viseltem korábban” – mondta el az olasz. Aki egyébként nem az egyetlen helyettes lesz Le Mans-ban, hiszen az újfent megsérült Miguel Oliveirát pedig Lorenzo Savadori fogja pótolni az RNF Apriliánál.

motogp-petrucci

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Hamilton a Mount Everestet is megmászná Cullennel

Lewis Hamilton a szezon elején vett búcsút legközelebbi bizalmasától, Angela Cullentől, aki nem csupán fizioterapeutaként dolgozott mellette, hanem számos más téren is segítette a hétszeres világbajnok munkáját, így aztán nem is csoda, hogy nem egyetlen ember vett át tőle minden feladatot, hanem kettéosztották a szerepkörét. A Mercedes ásza ezúttal is hangsúlyozta, méghozzá nem először, hogy továbbra is kiváló a kapcsolata egykori kollégájával:

„Ange és én a minap beszéltünk utoljára, továbbra is elég szoros a kapcsolat. Mindig részei leszünk egymás életének, mindig várni fogjuk a következő kalandot, legyen az ejtőernyőzés vagy épp a Mount Everest megmászása közösen, ki tudja…”

cullen

F1 Academy: Közvetítés nincs, sorozat lesz!

Nemrég kavart kisebb vihart, hogy a Formula–1 által útjára indított női nevelőszéria, az F1 Academy versenyeit nem lehet élőben követni, most azonban egy ennél jóval pozitívabb hírt kaptak a vadonatúj sorozat iránt érdeklődő rajongók: a többek között a számos Emmy-díjat nyert Big Little Lies c. sorozaton is dolgozó Hello Sunshine produkciós cég vezetésével a Drive to Survive-hoz hasonló jellegű széria készül, vezető producerként az Oscar-díjas Reese Witherspoonnal az élen.

Az F1 Academy hét fordulója közül csak az utolsót rendezik majd a királykategória betétprogramjaként, méghozzá Austinban, de a következő szezonban a tervek szerint ennél több átfedés lesz a két sorozat programja között.

f1academy

Ítéletidő: Nincs veszélyben az imolai futam

Az elmúlt napok extrém időjárása komoly következményekkel járt Emilia-Romagna tartomány számára: az esőzések következében a helyi sajtó szerint két ember életét vesztette, egy további eltűnt, s több mint kétszáz embernek kellett elhagynia az otthonát. Az e tartományban, Faenzában székelő AlphaTauri közleményében tudatta, hogy a csapat egyes alkalmazottait személyesen is érintette a katasztrófa.

Az első hírek után felmerült az is, mi lesz az Emilia-Romagna-i Nagydíj sorsa, hiszen a soron következő, imolai futamot mindössze két héttel a Miami Nagydíj után rendezik, azonban egy szóvivő eloszlatta a kételyeket: „Megerősítjük, hogy a régiónkat a héten sújtó viharok jelenleg nem okoztak semmilyen fennakadást a pályát és az eseményt illetően.”

imola-2020

Az F2-ben villogó újonc teszteli az Alpine-t

A 21 éves Victor Martins a Formula-3 bajnokaként debütált a Formula-2-ben, ahol az ART-vel eddig egy pole-pozíciót és két dobogót szerzett, bár sok nullázása miatt az összetett 15. pozíciója nem tükrözi valós gyorsaságát. A francia az Alpine akadémistája, a gárda pedig sebességét meghálálva első F1-es tesztjével ajándékozza meg a növendéket.

Martins jövő hétfőn vezetheti az Alpine 2021-es modelljét. A kétnapos tesztre Monzában kerül sor – kedden Jack Doohan, a gárda másik F2-es akadémistája veszi át a volánt, akinek problémásan indult szezonja, csupán két hellyel áll Martins előtt. A francia szimulátorban már felkészült a tesztre és üléspróbán is átesett Enstone-ban.