Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. december 3. péntek

Szupercsapattal és elektromos autóval készül az Audi a 2022-es Dakarra

Az Audi ütős felállással csatlakozik a Dakar Ralihoz: a csapatot alkotja a verseny két veterán sztárja, a 14-szeres rekordgyőztes Stephane Peterhansel, aki a 2021-es kiadást is megnyerte, valamint a háromszoros nyertes és kétszeres WRC-bajnok Carlos Sainz. Hozzájuk csatlakozik az Audihoz két évtizede lojális Mattias Ekström, a DTM kétszeres bajnoka és ralikrossz 2016-os világbajnoka. A két rutinos csapattárssal ellentétben ő a szaúd-arábiai versenyen idén indult először a T3 kategóriában, de a hetedik szakaszon kiesett. Peterhansel, Sainz és Ekström navigátorai Edouard Boulanger, Lucas Cruz és Emil Bergkvist lesznek.

A csapat mellett az autó is különleges: a Q Motorsporttal közösen fejlesztett 4x4-es prototípus, amely elektromos hajtású, de az akkumulátor töltését az Audi korábbi belsőégésű DTM-motorja végzi. A versenyzőhármas fogja tesztelni a jelenleg egy éve tervezés alatt álló autót, melyet júliusban a Goodwood Fesztiválon mutatnak be, első éles bevetése pedig a 2022-es Dakaron várható, amennyiben a fejlesztési ütem és a járvány alakulása megengedi.

Már megrendelhetők 2022-es F1-es és MotoGP-s falinaptáraink!

A korábbi nagy érdeklődés okán szerkesztőségünk idén is elkészítette a következő szezonra szóló, A3-as méretű, lapozható Formula-1-es falinaptárat, amelyben a szezon tervezett menetrendjét is feltüntettük. Ezúttal azonban nem álltunk meg ennyinél: idén az F1-es mellett immár MotoGP-s naptárat is kínálunk olvasóink számára, ugyanolyan paraméterekkel.

A naptárak egyenként 2990 forintba kerülnek, ha viszont valaki mindkettőre igényt tart, akkor párban 4990 forintért megvásárolhatja őket – részletek webshopunkban, ezen a linken!

falinaptar-egyutt

Elkelt egy újabb hely a Mercedesnél

Úgy látszik továbbra is megéri szponzorálni a Mercedes csapatát a Formula-1-ben. A német istálló hivatalos Twitter oldalán jelentette be, hogy újabb támogatóval gazdagodtak a Kingspan révén. A cég logói az autók orrkúpján kapnak helyet és a megállapodásuk értelmében a csapat Fenntarthatósági Munkacsoportját vezetik majd. A különböző területekről származó szakértelemmel hozzájáruljnak a csapat azon célkitűzéséhez, hogy úttörő szerepet vállaljanak a motorsportban a környezetbarátabb technológiák kidolgozásában.

A Kingspan 2011-ben indította el első fenntarthatósági programját, így a Mercedes is sokat vár ettől a kapcsolattól, melyről Toto Wolff is nyilatkozott.

„Nagy örömmel üdvözöljük a Kingspan-t partnerünkként és az új Fenntarthatósági Munkacsoportunk elnökeként is.  Olyan vállalatot találni, amelynek az iparágában a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére és a fenntartható megoldások megvalósítására irányuló törekvései megegyeznek a miénkkel, valódi lehetőséget jelent mindkét fél számára. Jól haladunk a vállalatunk fenntarthatóbb működésre való átalakításában, de az a lehetőség, hogy az új Fenntarthatósági Munkacsoportunkon keresztül megoszthatjuk velük a szakértelmet, az erőforrásokat és az inspirációt,  valóban segít felgyorsítani a változást valamint a tudatosságot a csapatunkban és remélhetőleg a sportágunkban is” – állt a hivatalos közleményben.

Generációk csatája: Alonso és Schumacher

A 2006-os világbajnoki szezon mutat némi hasonlóságot Hamilton és Verstappen idei, már most klasszikusnak számító küzdelmével: többek között erről is beszéltünk az elmúlt negyedszázad 10 legizgalmasabb világbajnoki küzdelmét bemutató toplistás adásunkban, melynek e szakasza 01:07:03-tól hallható.

 

 

 

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

Meghosszabbítottuk könyvpályázatunkat: várjuk az iskolák és más közintézmények jelentkezését!

Ismét pályázatot hirdet a Formula.hu magyarországi iskolák és más közintézmények számára: tíz teljes sorozatot osztunk ki a népszerű Autósport évkönyv és Száguldás és cirkusz kiadványokból. A jelentkezéshez pedig csupán egy levél megírása szükséges. Közintézményenként 12-12 könyvet (Száguldás és cirkusz 2015-2020, Autósport évkönyv 2015-2020) juttatunk el 10 helyszínre.

A pályázatunkat, amelynek részletei IDE KATTINTVA találhatók, két héttel meghosszabbítottuk, így december 15-ig várjuk az iskolák és a közintézmények jelentkezését a levelezes@formula.hu címre!

szaguldas-egyben-2013-2020

Három éve oda sem tud utazni az F1, de egy második kínai futam is bekerülhet a naptárba

A koronavírus-járvány miatt elsőként kellett lefújni tavaly a Formula-1-es Kínai Nagydíjat, amelyet idén sem tudtak megrendezni, sőt jövőre sem utazik el a mezőny a távol-keleti országba, így 2019 óta nem rendeztek futamot Sanghajban. Pedig 2022-ben mutatkozik be a száguldó cirkuszban az első kínai F1-es pilóta, Guanyu Zhou az Alfa Romeónál, amely nyilván fokozná az érdeklődést az országban. Ez olyannyira így lehet, hogy Stefano Domenicali, az F1 vezérigazgatója a The Race szaklapnak nyilatkozva elárulta: rövidesen akár két versenyt is rendezhetnek Kínában.

„Elárulhatom, hogy érdeklődtek már másik városból, hogy nagydíjat rendeznének Kínában” – jelentette ki Domenicali. „Jövőre ugyan nem fogunk ott versenyezni, de ez nem miattunk, hanem a járvány miatt van. Ezért hosszabbítottuk meg idén egyből három évvel a szerződésünket, hogy világos legyen, hogy szeretnénk ott versenyezni. És biztos vagyok benne, hogy Zhou jelenléte első kínaiként az F1-es közegben nagy hatással lesz az érdeklődésre. Egyértelműen olyan terület ez, ahol jelen kell lennünk, a gyártók is érdekeltek benne.”

Kína mellett amúgy a korábbi nyilatkozatok alapján az Egyesült Államokban is tovább terjeszkedne a Formula-1 – jövőre már két futamuk lesz Austinnal és Miamival, de egy harmadik verseny lehetősége is felmerült –, ahogy a sportág afrikai visszatérése is napirenden van.

f1-sanghaj-start-dppi_1

Őrületes rekord: 456 km/h-val repesztett az elektromos motorral Max Biaggi

Max Biaggi már néhány éve együtt dolgozik a Voxan elektromos motorkerékpárokat gyártó céggel különböző rekordok megdöntésén. Múlt hétfőn sikerült a saját korábbi csúcsaikra is rátenniük egy hatalmas lapáttal: a floridai Kennedy Űrközpont területén számos rekordot átírtak, de mind közül a legfontosabb a végsebességé, a Kalóz becenévre hallgató hatszoros motoros világbajnok 455,737 km/h-s tempót ért el két kísérlet átlaga során – ez pedig új világrekord a 300 kg alatti, részben áramvonalasított elektromos motorkerékpárok tekintetében. Az eseményről videó is készült:

Hamiltontól kapott tanácsot a teniszcsillag

A 2021-es US Openen robbant be sportja élmezőnyébe Emma Raducanu: a 19 éves teniszezőnő hatalmas meglepetésre selejtezőből indulva megnyerte a tornát. A brit nemzetiségű sportolóról tudjuk, hogy fiatalon gokartozott és motokrosszozott, valamint hatalmas F1-rajongó: most felelevenítette találkozását Lewis Hamiltonnal röviddel a Grand Slam-siker után.

„A Met-gálán találkoztunk személyesen és egy jót beszélgettünk. Azóta felnézek rá, követem őt, támogatom… Mindig szuper találkozni vele. Azt mondta nekem: ’légy türelmes, tudod, hogy csak meg kell lovagolnod a hullámot. Minden rendben van, ne aggódjál.’ Ez egy jó megerősítés volt számomra. Remek ember, nagyszerű példakép számomra abban, hogy segítsen túljutni a következő fázisokon” – mondta Raducanu Hamiltonról.

Nem akar máshol versenyezni az Alpine F1-be vágyó tartalékosa

Hiába nyerte meg tavaly a Formula-3-as bajnokságot, s vezeti idén újoncként két fordulóval a vége előtt a Formula-2-es pontversenyt is, 2022-ben még biztosan nem lesz F1-es pilóta Oscar Piastri, akiről néhány hete derült ki, hogy az Alpine tartalékversenyzője lesz jövőre. Ha megnyeri az F2-t, a szabályok értelmében nem lehet ott a rajtrácson címvédőként, így jó esély lehet rá, hogy versenyzés nélkül töltheti a következő évadot a fiatal ausztrál. Piastri ugyanakkor nem is akar más szériába elmenni, ha ez azzal járna, hogy esetleg emiatt lecsúszna egy adódó lehetőségről az F1-es hétvégéken:

„Természetesen versenyzőként versenyezni szeretnék” – idézi a pilótát a RaceFans.net szakoldal. „Ugyanakkor egy eléggé intenzív tesztprogramot állítunk össze, szóval legalább viszonylag gyakran vezetni fogok. Oké, ez nem versenyzés lesz, de ha elterelné a figyelmemet és azt jelentené, hogy emiatt elszalasztok bármilyen lehetőséget az Alpine-nal az F1-es paddockban, akkor az nem igazán érdekelne. Furcsán hangozhat, de inkább nem versenyzem és teljes mértékben a tartalékversenyzői feladatomra koncentrálok azzal a céllal, hogy a közeljövőben megpróbáljak az F1-be kerülni, mintsem hogy máshol versenyezgessek és ezzel elvonja a figyelmemet erről.”

piastri-dppi-2021

Videó: Íme, a Dakar 2022-es útvonala

A napokban prezentálták a 2022-es Dakar Rali pontos útvonalát. Az immár az új Tereprali-világbajnokság szezonnyitójaként is funkcionáló ikonikus viadal január 1-jén egy rövid 19 km-es prológgal veszi kezdetét, a főbb kategóriák mezőnye pedig a 12 „igazi” szakasz során – amelyek közé egy pihenőnapot is beiktatnak január 8-án – 8375 km-t fog megtenni, amelyből 4258 km fog majd beleszámítani a versenybe. A többek között a koronavírus-járvány miatt ezúttal is teljes egészében Szaúd-Arábiában rendezendő Dakaron a negyedik szakasz lesz a leghosszabb a maga 465 km-es mért részével, míg az előtte lévő két nap futják az úgynevezett maratoni etapokat, amelyek során a versenyzők nem vehetnek igénybe külső segítséget. Íme, a teljes útvonal videós formában:

„Száz százalékig Verstappenre fogadnék”

A korábbi F1-es pilóta, Giedo van der Garde minden pénzét Max Verstappenre tenné a jelenlegi világbajnoki harcban. Mint ismert, a holland versenyző nyolc ponttal vezet Lewis Hamilton előtt két futammal a vége előtt, de az utóbbi két versenyhétvégén egyértelmű tempóelőnyben volt a Mercedes. 

"Két verseny van hátra, Dzsiddában pedig még sosem versenyzett senki, mindenki számára ismeretlen terep lesz. Fontos, hogy Max optimálisan teljesítsen. Világbajnok akar lenni és mi Hollandiában is ezt akarjuk, de nem lesz könnyű. Lewis autója és azt is tudjuk, hogy pluszban nagyon erős a szezon végén. Nem lesz könnyű, de még mindig Verstappen vezeti a tabellát. A pénzemet száz százalékig Verstappenre tenném" - mondta van der Garde a Beau tv-műsorában.

ver1

fotó: dppi

A Mercedesé a legjobb idő és a „verseny” is a Formula-E-teszt második napján

Kedden folytatódott a Formula-E előszezoni tesztje a valenciai Ricardo Tormo versenypályán (IDE KATTINTVA galéria nyílik az első napról). Míg hétfőn az új időmérős rendszer kipróbálásának szenteltek külön időt, ma délelőtt egy komplett „versenyt” is futott a mezőny, hogy leteszteljék az új szisztémát, amely értelmében a biztonsági autó mögött eltöltött körök miatt nem a felhasználható energiát csökkentik – ami idén épp ezen a helyszínen vezetett szürreális végjátékhoz –, hanem extra időt adnak hozzá a futamtávhoz. A versenyszimulációt a világbajnoki címvédő Nyck de Vries „nyerte” a Mercedesszel.

A délutáni háromórás „normál” teszt során is egy Mercedes volt a leggyorsabb (a délelőttöt amúgy köridők terén Antonio Felix da Costa vitte a DS Techeetah színeiben), csak ezúttal már Stoffel Vandoorne: a belga a valaha volt legjobb Formula-E-időt futotta meg az 1:26,045-ös körével. Ezzel 44 ezreddel előzte meg a Venturit erősítő Edoardo Mortarát, aki további 11 ezreddel múlta felül a jaguaros Mitch Evanst. Az újoncok közül Oliver Askew volt a legjobb a 11. helyen, míg Antonio Giovinazzi – aki elismerte, hogy roppant szokatlan számára az elektromos versenygép viselkedése a kisebb leszorítóerő miatt, főleg a féktávokon – a 17. legjobb időt autózta. Folytatás egy nap pihenő után csütörtökön.

A kedd délelőtti eredmények:

fe-kedd-delelott

A kedd délutáni eredmények:

fe-kedd-delutan

devries-fe-teszt-valencia-dppi-2021-day2

Egy F1-es autó második élete – gördeszkaként!

Az újrahasznosítás fontosságát a Formula-1 is hangsúlyozza, és itt a bizonyíték, hogy tesznek is érte. A minap a Mercedes tett közzé egy fotót arról, mi lett 2015-ös autójuk kopórétegének sorsa. A padlólemez fa eleméből gördeszkát készítettek, amit busás összegért meg is lehet vásárolni az F1 Authentics boltjában.

Akkora az érdeklődés, hogy sorsolással kell dönteni a Holland Nagydíj jegyeiről

2021-ben a száguldó cirkusz visszatért Hollandiába, a vb-esélyes Max Verstappennek köszönhetően pedig teltház jött össze Zandvoortban. Ugyan a tervek szerint jövőre is csak szeptember elején lesz a verseny, de a jegyeket már most be lehet biztosítani – vagyis lehetne, ha nem lenne majdnem négyszeres túljelentkezés. A szervezőknek ezért nem mindennapi módszerhez kell folyamodniuk. „Négyszázezer ember szeretne egy vagy több jegyet a versenyhétvégére. Emiatt sorsolást kell tartani. A december 6-i héten jelentik be, kik azok a szerencsések, akik ott lehetnek az időmérőn és a versenyen. A 2022-es jegyek nagy részét már megkapták olyan rajongók, akik a koronavírus miatt idén nem lehettek jelen, a másik részüket pedig már két éve eladták olyan lelkes szurkolóknak, akik már az első, törölt eseményre is jegyet váltottak” – írta a holland De Telegraaf. Akármi is lesz a világbajnokság vége, arra tehát számíthatunk, hogy a 105 ezres Zandvoort a következő szezonban is az egyik legőrültebb helyszín lesz.

Ki ez a két rejtélyes, sisakos figura az Aranylabdával?

Hétfő este rendezték Párizsban a Ballon d’Or, vagyis az Aranylabda díjátadóját, amire a trófea két bukósisakos hordár révén érkezett meg. A színpadon aztán leleplezte magát… Esteban Ocon és Fernando Alonso! A spanyol közösségi oldalán közzétett bejegyzése alapján élvezte a „bújócskát”.

Bemutatta az FE „a világ leghatékonyabb versenyautóját”

Hétfőn megkezdődtek a Formula-E következő idényének előszezoni tesztjei Valenciában, ahol nemcsak az új időmérős rendszert próbálták ki, de bemutattak néhány, inkább keveset, mint sokat sejtető képet az új autókról is. A fotókból annyi kivehető, hogy a harmadik generációs versenygépek egy vadászrepülőre hasonlíthatnak majd, széles hátsó szárnnyal, és körülbelül 322 km/h-s sebességre lehetnek majd képesek. Emellett természetesen jellemzőjük a fenntarthatóság is. Az FIA elnöke, Jean Todt már nagyon várja, hogy végre valóban bemutatkozhasson az új technológia. „Nincs kétségem afelől, hogy ez az új együléses egy következő szintre emeli majd a Formula-E-t” – nyilatkozta. Az elektromos széria vezérigazgatója, Jamie Reigle pedig így jellemezte az autót: „A harmadik generációs gépek tervezésekor a nagy teljesítményre, hatékonyságra és fenntarthatóságra törekedtünk, kompromisszumok nélkül. Ez az eddigi leggyorsabb, legkönnyebb, legerősebb és leghatékonyabb versenyautónk. Úgy alakítottuk ki, hogy jól érezze magát természetes környezetében, az utcai pályákon, kerék a kerék elleni csatákban.”

23 év után lett meg az ellopott sisak

Az argentin autóversenyző, Norberto Fontana a Formula-1-ben is megfordult, 1996-ban a Sauber tesztpilótája volt, majd 1997-ben négy versenyen is részt vett velük. Ugyan komoly karriert végül nem futott be, értékes relikviákat így is őriz a száguldó cirkuszból. Az egyik ilyen az a bukósisak volt, amiben Mugellóban és Estorilban vezetett tesztversenyzőként, 1996-ban. Csakhogy a fejvédőt 1998-ban ellopták a pilóta otthonából, és egészen mostanáig nem is sikerült megtalálni.

Múlt hétvégén egy honfitárs autóversenyző vett észre egy motoros nőt Buenos Aires utcáin a sisakban, és fotó készítése után értesítette Fontanát, aki felismerte az ellopott tárgyat. Cristian Bodrato felvette a kapcsolatot a nővel, aki pénzért cserébe visszaadta a fejvédőt, és tagadta, hogy köze lett volna a lopáshoz.

Fontana természetesen nagyon örült, hogy visszakaphatta az értékes kiegészítőt, amiből csupán a rádió hiányzott. „Tudtam, hogy egy nap megkerül, mert amikor az emberek látják ezeket a színeket, tudják, hogy az enyém” – írta közösségi oldalán.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Norberto Fontana

Női versenyző lett a Szaúd-arábiai Nagydíj nagykövete

Sok szempontból történelmi lesz a hétvégi futam: nemcsak, hogy először rendez Formula-1-es nagydíjat Szaúd-Arábia, de a verseny nagykövetének nem mást jelöltek ki, mint egy hölgyversenyzőt. Korábban a nők még autót sem vezethettek az országban, ám ennek 2018-as eltörlése óta a szaúdi Reema Juffali építgetheti versenyzői karrierjét, idén például a brit Formula-3-ban szerepelhetett.

„Hihetetlen megtiszteltetés számomra, hogy az első Formula-1-es verseny nagykövete lehetek Szaúd-Arábiában. Dzsiddában nőttem fel, ugyanazokon az utcákon sétáltam, ahol a világ legjobbjai versenyezni fognak. Nehéz megfogalmazni, milyen jelentős pillanat ez a város életében. Nagyon várom, hogy ott lehessek a versenyhétvége történésein, és remélem, hogy a történetem másokat is inspirálni fog az álmaik követésére” – nyilatkozta Juffali, aki az 1979-es Williams volánja mögött körbe is mehet a pályán.

Holland elsőség a Formula-E-ben is, Frijns az élen a teszten

Bár a Formula-1-es szezon hamarosan véget ér, az elektromos széria épp most ébredezik álmából. A 2021/22-es idény előszezoni tesztjei ugyanis hétfőn megkezdődtek Valenciában. A program különlegessége, hogy a jelenleg még az F1-ben szereplő Antonio Giovinazzi is részt vesz rajta leendő csapatával, mielőtt a hétvégére a következő versenyhelyszín, Szaúd-Arábia felé veszi az irányt.

Délelőtt még Sam Bird volt a leggyorsabb, Giovinazzi a 21. helyen kezdett a két másik újonc, Oliver Askew és Dan Ticktum szendvicsében, míg az előző szezon világbajnoka, Nyck de Vries csak a középmezőnybe sorolt be. A brit elsőséget aztán itt is holland követte délután. Robin Frijns állt az élre, és hogy Hollandia képviselői keretbe foglalják az eredményjelzőt, de Vries zárta a listát.

Az új formátumú időmérőt is kipróbálta a sorozat, miszerint két csoportra osztják a 22 fős mezőnyt, ezekből pedig a legjobb négy jut tovább egy kieséses szakaszba, amelyben egyszerre két versenyző csap össze. A próbakvalifikációt Mitch Evans zárta az élen.

Az első tesztnap zavartalanul lezajlott, folytatás kedden.

Valóban megünnepelte második születésnapját Grosjean

Tavaly ilyenkor egy emberélet gyökeresen megváltozott a Formula-1-ben. Romain Grosjean a csodával határos módon élt túl egy olyan balesetet, amely már az élőképen is túlélhetetlennek tűnt. A francia pilóta sebei ugyan még megvannak, de ő maga nem torpant meg; főnixként újjászületve a versenyzéshez is visszatért, az IndyCarban szerepel nem is eredménytelenül.

Grosjean 2020. november 29-én új életet kapott, az évfordulóról pedig természetesen ő is megemlékezett: második születésnapját egy szelet tortával ünnepelte.

A várakozás véget ért: készül Abiteboul tetoválása!

Bő egy éve várta már az F1 világa 2020 talán legnagyobb fogadásának eredményét. Ahogy az közismert, Daniel Ricciardo és akkori csapatfőnöke a Renault-nál, Cyril Abiteboul abban állapodtak meg, hogy ha az ausztrál dobogóra áll, a főnöknek tetováltatnia kell. Ricciardo tavaly októberben, a Nürburgringen felállhatott a pódiumra, az alku azonban teljesítetlen maradt; Abiteboul azzal a lendülettel mintha el is tűnt volna. Most azonban előkerült, méghozzá egy tetoválószalonból jelentkezett be, egykori pilótája társaságában. Ricciardo szerdára ígér videót a nagy pillanatról.

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Daniel Ricciardo (@danielricciardo) által megosztott bejegyzés

Olvastad már?