DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 24. kedd

Strollék kirúgták a Force India eddigi vezetőjét

Megvan az első neves „áldozata” a Force India felvásárlásának, az istállót eddig irányító Robert Fernley-t ugyanis menesztették pozíciójából. Fernley tulajdonképpen csapatvezető-helyettesi ranggal rendelkezett, de gyakorlatilag elsőszámú vezetőként funkcionált: ő intézte az istálló napi ügyeit, ő volt ott a versenyhétvégéken és vett részt a tárgyalásokban. A tényleges csapatvezetői posztot Vijay Mallya birtokolta – és birtokolja is még egyelőre – ám mivel ő az ellene folyó eljárások miatt már jó ideje nem hagyhatja el az Egyesült Királyságot, kevésbé vett részt az istálló működtetésében.

Az Autosport értesülései szerint a Force India ingóságait megvásárló, Lawrence Stroll által vezetett csoport közölte Fernley-vel, hogy a továbbiakban nem tartanak igényt a szolgálataira. Feladatainak egy részét a műveleti igazgató, Otmar Szafnauer vette át.

Mindeközben a jelenleg névvel sem rendelkező korábbi Force India Belga Nagydíjon való részvétele továbbra is kérdéses, mivel a zűrös és rövid idő alatt lefolytatott adásvétel eredményeként a csapat felszerelését és ingóságait Strollék, a nevezési jogát viszont továbbra is a Force India birtokolja. Amint sikerül megoldani ezt a jogi cirkuszt, valószínűleg a csapat új nevezőként folytatja majd az F1-es szereplést, így az elődjét megillető anyagi juttatásoktól is elesik.

fernley

Schumacher a pénz miatt csúszott le a Ferrari WEC-üléséről

Német sajtóértesülések szerint az F1-ben több csapatnál is próbálkozó, de végül ülés nélkül maradó Mick Schumacher számára nyitott volt egy nagyon izgalmas csapatváltás lehetősége az endurance-világbajnokságon belül, melynek idei szezonját az Alpine színeiben teljesítette, s a szezon utolsóelőtti versenyén dobogóra is állhatott – 2020-as F2-es bajnoki címe óta először.

ferrari83-wec

A hétszeres világbajnok legenda, Michael Schumacher fiát ugyanis szóba hozták az AF Corse privát autójával, a #83-as rajtszámú sárga Ferrarival, melynek legénységét Robert Svarcman elhagyja, hogy csatlakozzon a Prema vadonatúj IndyCar-csapatához. Azonban mivel ez az egység nem kap gyári támogatást, az AF Corse-nak szüksége volt szponzori pénzre, így az ülés végül az LMP2-ben WEC-t, Le Mans-t és ELMS-t is nyerő Phil Hansoné lett.

Schumacher a minap keserű hangvételű posztot tett közzé a közösségi médiában, ami elsősorban minden bizonnyal az F1-es ülésről való lemaradásnak szólt, de talán más lett volna az üzenet hangvétele, ha jövőre egy Ferrari volánja mögött indulhatott volna a WEC futamain, közte a Le Mans-i 24 óráson.

mick-schumacher-alpine-wec

Fotók: DPPI / WEC Media

F1-es ülést ígért juniorjának a Red Bull – majd az akadémiáról is kirakta?

Erről beszélt az a Pedro Boesel, aki Enzo Fittipaldi versenyzői tanácsadója és befektetője: szerinte védencének tavaly azt mondta a Red Bull vezetősége, hogy övé lesz az akkor még AlphaTauri névre hallható Visa Cash App RB egyik ülése. Az 1972-es és 1974-es világbajnok Emerson Fittipaldi unokáját 2022 végén vette fel a juniorjai közé az energiaitalos csapat a jól sikerült elsőre teljes Formula-2-es idénye után. Az ifjú Fittipaldi azonban 2023-ban annak ellenére sem mutatott komoly fejlődést, hogy immár futamot is nyert – de Boesel szerint neki ígérték az ülést, sőt még egy teszten is részt vett, ami az elmondása alapján egybeesik azzal a gyakorlással, amely után Daniel Ricciardót visszaültették Nyck de Vries helyére:

„Tavaly Enzónak volt egy találkozója a Red Bull felsővezetőivel. Meghívták erre a találkozóra, ahol azt mondták neki, hogy őt választottak arra, hogy az RB-nél vezessen idén. Tesztelte is a Formula-1-es autót. Ez közvetlenül a silverstone-i futam után történt, egy privát teszt volt. Utána nyert Spában és dupla dobogót szerzett: szombaton győzött, a vasárnapi futamon harmadik lett” – nyilatkozta Boesel a Motorsport brazil kiadásának.

„De aztán a Red Bull valamiért úgy döntött, elküldi az F2-ben a második legjobbját – Ayumu Iwasa volt a legjobb – a programba tartozó hat pilóta közül. Elküldték az akadémiáról a második, harmadik, negyedik és ötödik helyezettet, és csak az utolsót tartották meg, aki Isack Hadjar. Senki sem érti, de ez van” – jegyezte meg. Az említett Hadjar amúgy jelenleg bajnoki második helyen áll az F2-ben, s ő maga nemrég úgy fogalmazott, ő jönne a sorban a Red Bull-juniorok közül az F1-es előléptetést illetően.

enzo-fittipaldi

Domenicali lehet a MotoGP vezére? Reagált az F1

Vad pletykát indított el a minap a holland Ziggo Sport veterán kommentátora, Jack Plooij: állítása szerint úgy értesült, hogy a FOM vezérigazgatója, Stefano Domenicali a Liberty Media hatalomátvételével – amely felvásárlás amúgy még nem zajlott le – a MotoGP új vezérigazgatója lehet, leváltva a Dorna évtizedek óta regnáló elnökét, Carmelo Ezpeletát.

A híresztelésre hamar reagált az F1, amely a RacingNews365.com szerint cáfolta, hogy Domenicali „szakágváltása” terítéken lenne, míg más F1-es újságírók arról írtak a Twitteren, hogy a forrásaik úgy fogalmazták, hogy „baromság” a pletyka.

f1-domenicali

„Hírek és változások” jöhetnek Andrettiék F1-es projektje kapcsán?

Annak ellenére, hogy az év elején az F1 elutasította az FIA által jóváhagyott Andretti–Cadillac projektet, az amerikai istálló a háttérben folyamatosan dolgozik, továbbra is a 2026-os csatlakozási szándékot szem előtt tartva: új központot adtak át, szakembereket igazoltak és szélcsatornában is teszteltek már. Most pedig az 1978-as világbajnok Mario Andretti adott biztató nyilatkozatot fia, Michael csapata kapcsán:

„Ez egy olyan témakör, amelyben a fiam, Michael és a vállalata a főszereplők, nem én. Annyit mondhatok, hogy hírek és változások jönnek, én pedig teljes mértékben támogatom a fiam minden döntésben és választásban, amit ebben az időszakban hozott és amiket a jövőben fog, hogy a legjobban kezelje a helyzetet” – nyilatkozta a Gazzetta dello Sportnak a legendás expilóta.

Ez az Andretti által említett változás utalhat akár arra is, hogy a héten kiderült, hogy távozik az F1-et tulajdonló Liberty Media éléről a vezérigazgató, Greg Maffei: mint arra a RacingNews365.com emlékeztet, Maffei volt az, aki Andretti szerint néhány hónapja kerek-perec kijelentette neki szemtől szembe, hogy minden tőle telhetőt megtesz, hogy elgáncsolja a csatlakozásukat. Ebben hozhat akár változást az új Liberty-vezér személye majd…

f1-mario-andretti

fotó: DPPI

McLaren-junior nyerte a Makaói Nagydíjat, drámai Mercedes-siker a GT-ben (videó!)

Természetesen magyar szempontból a legfontosabb esemény a TCR World Tour idényzárója volt a hétvégén Makaóban, ahol Michelisz Norbert újra bajnoki címet szerzett, de a túraautósok versenyein kívül is számos versenyt rendeztek a híres-hírhedt utcai pályán. A csúcsot a formulaautósok jelentették, viszont idén már nem F3-as, hanem Formula Regional Világkupát rendeztek, az FIA indoklása szerint azért, mert az utánpótlás-ranglétra átalakulásával így jobban össze tudják gyűjteni a világ minden tájáról az adott szint legjobbjait.

A vasárnapi futamot – a szombati kaotikus kvalifikációs verseny megnyerése után – az az Ugo Ugochukwu húzta be, aki a McLaren juniorprogramjának a tagja: a 17 éves amerikainak, aki jövőre már az FIA Formula-3-ban fog szerepelni a Premával egy viszonylag szürkébb Formula Regional-szezon ellenére, több biztonsági autós újraindítást is túl kellett élnie a sok balesetet és egy piros zászlót is hozó viadalon. Mögötte a már idén is F3-ban vitézkedő Oliver Goethe és Noel León ért be dobogós pozícióban.

 

Makaóban rendeztek FIA GT Világkupát is, amelynek vasárnapi főversenyén az esőben három gyártó is esélyes volt a győzelemre. Raffaelle Marciello harmadik makaói sikeréért küzdött a BMW-ben, de a Ferrarival idén Le Mans-t nyerő Antonio Fuoco a hajrára közeledve megelőzte őt – nem sokkal később azonban a Lisszabon-kanyarban azonban összeakadtak és a bukótérbe kerültek, így az egy másik kontaktért büntetett Maro Engel örökölte meg az elsőséget a Mercedesszel – amely márka így már 2019 óta veretlen a távol-keleti helyszínen. A dobogóra Augusto Farfus és Sheldon van der Linde állhatott még fel a BMW-vel.

 

Ami pedig a legendás utcai motorversenyt illeti: azt végül a vasárnap reggeli szakadó eső miatt egy az egyben törölni kellett, így a szombati időmérőn elért elsősége révén hirdették ki győztesnek Davey Toddot.

Steiner bánja, hogy nem hagyta ott előbb a Haast

A Haas csapatot Gene Haas pénzéből tető alá hozó Günther Steinert a szezon elején a nagyfőnök kiakolbólította, ám a Drive to Survive által sztárrá tett olaszországi származású szakember nem távolodott el a sportágtól, s továbbra is gyakran megszólal az F1 aktuális kérdéseit illetően. Ezúttal viszont nem másokról, hanem önmagáról, egészen pontosan a Haastól való távozásáról beszélt a Sky podcastjében:

„Nincsenek rossz érzéseim a csapattal szemben” – mondta Steiner, majd kitért arra, hogy mi az egyetlen dolog, amit igazán sajnál: „Akkor érted meg a dolgokat, amikor már nem vagy benne, hiszen amíg benne vagy, csőlátásod van, és úgy látod, hogy ezt kell csinálnod. Soha nem gondolkodsz azon, hogy mi a fenéért csinálod ezt, ennek nincs értelme. De amikor visszatekintesz... 2022 közepén el kellett volna mennem. Utána kezdett nehézzé válni.”

„Nem láttam, hogyan tudnánk előrelépni. Elmentünk a versenyekre, és nagyon örültünk, ha szereztünk. De meddig lehet ezt csinálni? Persze sokáig lehet, de nem nekem. Valami nagyobb célt kell kitűznöm magam elé, mint egyetlen pont megszerzése, mert ez már megvolt. Amikor létrehozol egy F1-es csapatot, először meg akarod alapítani, aztán pontokat szerezni, aztán menni a dobogókért. Mindig kell egy cél. De amikor a Covid lecsapott, minden megakadt. Minden nap ugyanolyan volt, mintha csak egy munkát végeznénk.”

steiner-2023-2

A Mercedes és a Ferrari miatt a Drive to Survive bukásától féltek

A sorozatot ért kritikák ellenére rendkívül népszerű Drive to Survive című sorozat indulásáról osztott meg egy érdekes adalékot az F1 médiajogokért felelős igazgatója, Ian Holmes, aki elismerte, hogy annak idején attól tartottak, hogy a Mercedes és a Ferrari hiánya veszélyezteti a sorozatot – ráadásul az is kiderült, hogy volta arra is esély, hogy ne a Netflixen fusson a széria: „Tárgyalásokat folytattunk egy másik világméretű szolgáltatóval, akiket egy olyan sorozat érdekelt volna, amely egy csapatra fókuszál.”

drive-to-survive

„Így elpártoltunk tőlük, és végül a Netflixnél kötöttünk ki. De fogalmunk sem volt arról, hogy ilyen sikeres lesz” – mondta Holmes, majd rátért a Mercedes és a Ferrari távolmaradására az első évadtól: „Az első évadban a Mercedes és a Ferrari nem vett részt, és azt gondoltuk, hogy ez egyfajta halálos ítéletet jelenthet a sorozat számára, ám ironikus módon valószínűleg ez volt az egyik dolog, ami segített nekünk, segített demonstrálni a sorozat jellegét és a narratívát, hogy nem arról szól, hogy ki nyerte meg a futamot, vagy ki nyerte a bajnokságot, és ki lett a második.”

„Azt mutatta meg, hogy a nézőket érdeklik az emberekről szóló történetek, a szervezetekről szóló történetek, a kulisszák mögötti történetek” – fejtette ki Holmes. „És ezt azóta több évadban is láthattuk, hiszen a sorozatban előkerült legnagyobb alakok közül néhányan nem a Ferrarinál és a Mercedesnél vannak.”

Az FIA nem kényszeríthette a Renault-t a maradásra

A Renault részéről nemrég erősítették meg, hogy hiába regisztráltak a 2026-tól kezdődő új érára motorszállítóként, mégsem készítenek az új szabályrendszer szerint erőforrást, és az Alpine ettől kezdve a Mercedes erőforrásait használja majd. Az FIA együléses szériákért felelős guruja, Nikolas Tombazis kifejtette, hogy bár nagyon sajnálják a franciák távozását, erőszakkal nem tarthatták őket az F1-ben.

alpine-logo

Mint elmondta, az a tény, hogy a Renault regisztrált az új érára, nem jelenti azt, hogy kötelező részt venniük erőforrásgyártóként az F1-ben, a regisztráció ugyanis csak azt a célt szolgálta, hogy az itt befizetett összegből fedezzék az FIA költségeit. „Ez nem arra szolgált, hogy rákényszerítsünk valakit, hogy továbbra is a sportágban maradjon.”

„Ez az évi 120, 130, 140 milliós összeg öt évre vetítve megközelíti az egymilliárdot, és nem hiszem, hogy az FIA valaha is rákényszerítene egy motorgyártót egy 1 milliárd dolláros befektetésre csak azért, mert regisztrált és befizetett egy kis regisztrációs díjat. Mindig is megvolt a lehetősége mindenkinek a távozásra, mi pedig azt szeretnénk, ha az emberek azért maradnának, mert akarnak, nem pedig azért, mert rájuk erőltetjük ezt.”

alpine-bahrein-2

A Williams cáfolja, hogy kihagyja Las Vegast

Az elmúlt napokban igen súlyos pletyka látott napvilágot a Williamst illetően, miszerint a csapat akár ki is hagyhatja a Las Vegas-i Nagydíjat a legutóbbi két versenyhétvégén történt számos költséges autótörés következtében. A RacingNews365 megkereste a csapatot, akik határozottan cáfolták, hogy veszélyben forogna a részvételük a soron következő versenyhétvégén.

pf-albon-crash-1

A mexikóvárosi és az interlagosi versenyhétvégéken összesen ötször törtek össze a Williams autói: Alex Albon Mexikóban az első edzésen Oliver Bearmannel akadt össze, a rajtnál pedig Yuki Tsunodával, Brazíliában pedig az időmérőn úgy összetörte az autót, hogy a futamon rajthoz se tudott állni, Franco Colapinto az interlagosi vasárnapon kétszer zúzta össze az FW46-ost.

A Williams egyébként Brazíliában nem először kényszerült baleset miatt versenyt kihagyni, hiszen mint emlékezhetünk, Ausztráliában Logan Sargeantot visszaléptették a hétvégétől, miután Albon balesetet szenvedett, s az amerikai pilóta autóját átadták csapattársának.

l-colapinto

Visszavágás Clarksonnak: Hogy nevezheti Verstappent GOAT-nak?

Az interlagosi versenyhétvégét követően a legendás televíziós, Jeremy Clarkson – aki egyébként korábban úgy értékelte a modern F1-et, hogy a virágok növekedése is érdekesebb – a Sun című brit bulvárlap hasábjain úgy fogalmazott, hogy Max Verstappen talán minden idők legnagyobb versenyzője, miközben Lewis Hamilton jelenlegi formájáról lesújtó véleményt alkotott.

ocon-verstappen-interlagos

Az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve viszont nincs kibékülve Clarkson Verstappenről alkotott ítéletével, aminek hangot is adott: „Hogy mondhatja Jeremy Clarkson, hogy Max Verstappen minden idők legnagyobbja? Nagyszerű szezonja volt, amikor legyőzte Lewist az első bajnoki címéért, szóval ugyanúgy szerezte meg az elsőt, ahogy Lewis.

„Aztán neki is voltak könnyű címei éppúgy, ahogy Lewisnak is voltak könnyű címei. Idén pedig küzdenie kell, szóval ez egy nagyszerű év. De nem lehet összehasonlítani Fangio korszakát a mostanival. Ezek különböző korszakok. Szóval nem mondhatod, hogy bármelyikük is minden idők legnagyobbja, mert a sport túl sokat változott.”

verstappen-saudi-1

F1 film: A Red Bull félt, hogy ők lesznek a gonoszok

A Liberty Media által szervezett rendezvényen a leköszönő vezérigazgató, Greg Maffei mellett többek között megszólalt a jövőre moziba kerülő F1 című film producere, Jerry Bruckheimer elárulta, hogy a Red Bull kezdetben bizalmatlan volt a projektet illetően. Mindez abból fakadt, hogy a Mercedes partnerként segíti a film elkészülését, ráadásul Lewis Hamilton nagyon komoly szerepet vállal a munkában, s a riválisok nem lehettek bene biztosak, hogy ez nem nyomja rá a bélyegét az alkotásra.

f1-film

„Az érdekes az, hogy mivel összeálltunk a Mercedesszel, a többi csapat azt mondta, hogy várjunk csak, ez a film a Mercedesről fog szólni, és rossz fényt vet ránk. A Red Bull pedig azt mondta, hogy mi leszünk a gonoszok! Három évünkbe telt, hogy meggyőzzük őket arról, hogy nem ők lesznek a gonoszok, és végül eljutottunk oda, hogy minden csapat pozitívan áll hozzánk és segít nekünk.”

A veterán producer arra is kitért, hogy miért választották egyszerűen az F1 címet – mint elmondta, ebben a régi klasszikusokat követték: „A nagy autóversenyes filmek címe Le Mans és Grand Prix volt. Ez pedig F1 lesz.”

Egy valamit ne várjunk az F1 nagy szezonindító show-jától: igazi 2025-ös autókat…

A héten jelentette be a Formula-1, hogy jövő februárban nagyszabású szezonindító show-t rendeznek a londoni O2 Arénában, ahol mind a tíz csapat húsz versenyzője és a csapatfőnökök is részt fognak venni. A bejelentésről szóló közleményben úgy fogalmaztak a szervezők, hogy az istállóknak lehetőségük lesz bemutatni a 2025-ös festésüket és pilótáikat – és bizony nem véletlen a szóhasználat, ugyanis mint az F1 honlapján megjelent magyarázó cikkből kiderül: a tényleges jövő évi autókat nem láthatjuk majd az eseményen.

„Egy kicsit tovább kell várni arra, hogy azokat láthassuk, mivel a csapatok azért fognak hajtani, hogy időben elkészüljenek velük, mielőtt elszállítják őket a bahreini idény előtti tesztre” – olvasható az említett cikkben. Azaz közös show ide vagy oda, ez sem fog változtatni az elmúlt évek azon trendjén, hogy az alakulatok jórészt nem fedik fel az igazi versenygépeiket a saját bemutatóik során…

f1-bemutato-1

Bagnaia-vezetéssel indult a MotoGP évadzáró hétvégéje

Pénteken két edzéssel vette kezdetét a MotoGP Barcelonába áthelyezett szezonzáró hétvégéje, amely a Szolidaritás Nagydíj nevet kapta, utalva a valenciai régiót sújtó áradásokra. A délelőtti tét nélküli gyakorláson Takaaki Nakagami volt a leggyorsabb, a Gas Gas Tech3 párosa, Pedro Acosta és Augusto Fernandez pedig ütközött, a szabadedzés végi startpróbák során pedig a címvédő Francesco Bagnaia is bemutatott egy bukást.

A délutáni egyórás körözésnek már volt tétje, hiszen ott dőlt el, kik jutnak automatikusan az időmérő második szakaszába. A legjobb időt Bagnaia motorozta, megelőzve Marco Bezzecchit és a visszavonuló Aleix Espargarót. Johann Zarco parádés negyedik helyet ért el az LCR Hondával, ezzel még a vb-tabellát 24 ponttal vezető Jorge Martin is megelőzte. Rajtuk kívül Maverick Vinales, a két Marquez, valamint Pedro Acosta és Enea Bastianini fért még be a top 10-be és ezzel a Q2-be – ahova viszont nem kvalifikálta magát többek között a két gyári KTM és a két Yamaha sem.

A délutáni edzés eredménye (a top 10 bejutott a Q2-be):

1. Francesco Bagnaia Ducati 1'38.918  
2. Marco Bezzecchi VR46 Ducati 1'38.998 0.080
3. Aleix Espargaró Aprilia 1'39.025 0.107
4. Johann Zarco LCR Honda 1'39.197 0.279
5. Jorge Martín Pramac Ducati 1'39.214 0.296
6. Maverick Viñales Aprilia 1'39.224 0.306
7. Álex Márquez Gresini Ducati 1'39.295 0.377
8. Marc Márquez Gresini Ducati 1'39.361 0.443
9. Pedro Acosta Gas Gas Tech3 1'39.418 0.500
10. Enea Bastianini Ducati 1'39.467 0.549
11. Brad Binder KTM 1'39.487 0.569
12. Jack Miller KTM 1'39.488 0.570
13. Takaaki Nakagami LCR Honda 1'39.756 0.838
14. Fabio Quartararo Yamaha 1'39.791 0.873
15. Alex Rins Yamaha 1'39.794 0.876
16. Franco Morbidelli Pramac Ducati 1'39.810 0.892
17. Luca Marini VR46 Ducati 1'39.994 1.076
18. Joan Mir Repsol Honda 1'40.125 1.207
19. Raúl Fernández Trackhouse Aprilia 1'40.139 1.221
20. Miguel Oliveira Trackhouse Aprilia 1'40.404 1.486
21. Augusto Fernández Gas Gas Tech3 1'40.635 1.717
22. Michele Pirro VR46 Ducati 1'40.786 1.868
23. Stefan Bradl Honda Test Team 1'41.028 2.110

motogp-bagnaia-barcelona-day1

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

Kié az F1-es büntetőpontrekord?

Tíz évvel ezelőtt vezették be az F1-ben a büntetőpontok rendszerét, amelynek értelmében egy éven belül 12 pont összegyűjtéséért automatikus egyfutamos eltiltás jár, ami először Kevin Magnussennek „sikerült” az idei évben. Magnussen tehát egyfajta rekordot (büntetőpontok egy év alatt) mindenképpen tart, a karrierje során összeszedett legtöbb pont listáján viszont csak a második helyen áll Lance Stroll-lal és Sergio Perezzel holtversenyben 36 egységgel.

Az abszolút „pontversenyt” ugyanis 39 ponttal Max Verstappen vezeti, azonban ehhez az is hozzájárul, hogy Perezhez és Magnussenhez hasonlóan tíz szezont futott már úgy, hogy a rendszer érvényben volt (sőt Perez egészen pontosan 11-et). Lance Stroll viszont csak nyolcat, így a szezononkénti pontrekord 4,5-tel az övé, Danyiil Kvjatot megelőzve, aki 4,33-mal áll a második helyen ebben a tekintetben, míg az összetettben hatodik, a felsoroltakon túl Vettel áll még előtte.

Jutott azonban egy rekord az orosznak is, ugyanis a futamonkénti büntetőpontok terén ő az abszolút király 0,23-mal, hiába szerzett csak 26-ot, arányaiban senki nem gyűjtögette hatékonyabban a pontokat nála.

kvjat-verstappen

Villeneuve: Ne mondogassák már, hogy elküldik Perezt!

Az F1-es pilótákat gyakran kritizáló, nyáron például Daniel Ricciardóval is összekülönböző Jacques Villeneuve ezúttal kissé váratlan módon megvédte a mezőny egyik tagját Sergio Perez személyében. Amikor Franco Colapinto lehetőségeiről kérdezték Villeneuve leszögezte, hogy nem kellene a mexikói helyével összeboronálni az ifjú argentint: „Colapinto megérdemli a versenyzői ülést. De lehet, hogy ez nem lesz elérhető a számára. Ez nagyon egyszerű. Mindenki azt mondja, hogy ő fogja elfoglalni Perez helyét. De Perez ott van, és szerződése van.”

perez-shadow

„Már 10 hónapja azt mondják, hogy Perez a következő futamon elveszíti a helyét. Ne mondogassák már ezt! Szerződése van” – mondta a kanadai, aki szerint nincs is ok Perez elküldésére: „Szponzori támogatást és stabilitást hoz a csapatnak. Verstappen elégedett vele. És ki tudja, a különbség mekkora része fakad abból, hogy Perez most egy kicsit elveszett, ami megtörténhet, vagy abból, hogy Verstappen egyszerűen elképesztő.”

„Szóval ha beteszel egy másik versenyzőt, aki nem teljesít jobban, azzal mit értél el?” – mondta, majd arra is rámutatott, hogy ha meg is válnak Pereztől, akkor sem biztos, hogy Colapinto a kézenfekvő választás: „A Red Bullnak nem azért van juniorcsapata, hogy Colapintót ültessék a nagycsapat autójába, hanem az, hogy felépítsenek pilótákat a nagycsapat autóiba.”

colapinto-cota-1

„B****ák meg!” – megérkeztek Ricciardo legújabb divattermékei

Az F1-ből a szingapúri hétvégét követően távozó Daniel Ricciardo még nem hozott döntést a jövőjéről, egy projektjében viszont nincs megállás: az ausztrál tovább építi Enchanté nevű ruhamárkáját. Ennek legújabb termékei, a FEA kollekció darabjai megjelentek a márka kínálatában, egyelőre egy sapka, egy póló és egy kapucnis pulóver formájában – méghozzá csak korlátozott ideig.

A weboldalon található leírás szerint a FEA az esélytelenek mentalitását testesíti meg: Ez a motiváció, az erő, amely miatt felkelsz az ágyból, ami arra ösztönöz, hogy bizonyítsd az igazad van. Mindannyian ismerjük ezt az érzést, a körülményektől függetlenül, és jó érzés felállni, és végül azt mondani, hogy…

De mit is? Nos, Ricciardo már hosszú évekkel ezelőtt a sisakjára festtette a FEA betűszót, ami nem mást jelent, mint f**k ’em all, azaz „b****ák meg!” Bár a közösségi médiában volt, aki másra asszociált, hiszen a fea szó egyúttal a „csúnya” jelentésű spanyol melléknév nőnemű alakja, amire elég sok kommentelő rámutatott – lehet, hogy spanyol nyelvterületen kevésbé lesznek népszerűek ezek a termékek…

fea

Kéz nélkül: Lawsonnak megkegyelmeztek a forgalmi vizsgán

Amikor Liam Lawson bemutatkozott az F1-ben, az aktuális szabályok értelmében a szuperlicensz megszerzéséhez még rendelkezni kellett B kategóriás közúti jogosítvánnyal, így egy bukás a forgalmi vizsgán akár a versenyző pályafutására is kihathatott volna. És mint az új-zélandi versenyző az F1.com-nak elárulta, nem is állt túlságosan messze attól, hogy pórul járjon…

lawson-5

„Őszinte leszek. Átmentem, de a fickó megkegyelmezett nekem. Nem kellett volna átmennem” – idézte fel az új-zélandi versenyző az esetet. „Három kritikus hibát szabad elkövetni, nekem pedig négy volt, de elnézte nekem. Van egy kis bűntudatom ezzel kapcsolatban, mert tudom, hogy nem szabadott volna átmennem.”

„Azt mondta, hogy valószínűleg nem szabadna átengedni téged, mert négy kritikus hibád volt. Az egyik az volt, hogy mindkét kezemet levettem a kormányról, amit nem tudom, miért is tehettem. Nem emlékszem olyan alkalomra, amikor kéz nélkül vezettem volna. Ez volt az egyik hibám, amire azt mondta, hogy ezt az egyet elnézem, de figyelj oda, hogy két kézzel vezess!”

lawson-6

Michelisz negyedik hellyel őrizte az előnyét a négy piros zászlós időmérőn

Trükkös körülmények között, enyhén vizes pályán kezdődött meg a TCR Világsorozat makaói fináléjának időmérő edzése, amely ennek megfelelően kaotikusan is alakult: a Q1-et háromszor, a Q2-t egyszer kellett megszakítani balesetek és incidensek miatt piros zászlóval. A folyamatosan száradó pályán végül Thed Björk szerezte meg a pole-t a Lynk & Co színeiben, megelőzve a hyundaios Mikel Azconát és saját csapattársát, Yann Ehrlacher-t.

A bajnokságot vezető Michelisz Norbert a negyedik időt érte el a kvalifikáción, ezzel pedig őrzi tízpontos előnyét – csakhogy immár Björk a legközelebbi üldözője, mivel a svéd átlépte az időmérőt a Hondával hatodikként záró Esteban Guerrierit. Az argentin hátránya 14, Ehrlacher-é 21, Azconáé 23 pont a mindent eldöntő futamok előtt Michelisz mögött. A két makaói verseny itthoni idő szerint szombaton 5:35-kor és vasárnap 3:55-kor startol.

tcr-michelisz-makao-hyundai-1

Hamilton: Schumachert csak csodálni lehet

A Michael Schumacher világbajnok autóit közel 300 oldalon bemutató World Championship Cars: Michael Schumacher című könyv előszavának megírására a sportág másik hétszeres világbajnokát, Lewis Hamiltont kérték fel. A Mercedestől a Ferrarihoz szerződő klasszis így írt a nagy elődről:

„Michael a sportágunk legendái közé tartozik. Amikor az ember úgy nő fel, hogy a szenvedélye a motorsport, mindig felnéz bizonyos emberekre, és kétségtelen, hogy Michael példakép a fiatal versenyzők számára. A gyorsaságát, a munkamorálját, az elszántságát és a következetességét, a pályafutása hosszát és a csúcsteljesítményét csak csodálni lehet.”

„Azonban amikor Michael örökségéről van szó, én inkább az emberre, és nem a versenyzőre koncentrálok. Nem a címekről vagy trófeákról van szó, hanem a családról, amelyet ő és Corinna együtt teremtettek. A nagyságuk, az alázatuk és az őszinteségük sokkal többet mond Michael értékeiről, mint amennyit én valaha is tudnék.”

hamilton-schumacher-dppi

Fotó: DPPI

Hajlékony szárnyak: A Ferrari hónapokat veszített

Az FIA nyáron kezdte fokozottan figyelni az élcsapatok szárnyainak elhajlását nagysebességű kamerák segítségével, s úgy ítélték meg, hogy az elhajlás az előírt határértéken belül van. Frederic Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke pedig levonta a konzekvenciát: ha a riválisok által használt megoldás elfogadható, akkor kénytelenek lesznek ők is lépéseket tenni ebbe az irányba:

vasseur-cota

„Egyértelmű, hogy ez nem egy perdöntő dolog, de manapság abban a helyzetben vagyunk, hogy minden egyes századmásodperc is számít. Ha megnézzük az austini sprintkvalifikációt, két-három autó kevesebb mint egy tizeddel volt mögöttünk. Ha ez a részlet vagy épp egy másik egyetlen századmásodpercet is hoz, akkor meg kell lépnünk” – mondta Vasseur, majd elárulta, hogy a maguk részéről arra számítottak, hogy az FIA nem engedi majd használni ezeket az elemeket, így ők nem is kezdtek dolgozni a sajátjukon:

„Volt bennünk frusztráció, mert vártunk az FIA döntésére, amikor a kamerákat telepítették, és meg voltunk győződve arról, hogy nem engedélyezik. Ők viszont úgy döntöttek, hogy mehet, s ezzel így veszítettünk egy-két hónapot.”

sainz-monaco