Steward
Bognár Viktor
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2020. október 24. szombat

Magyarországra is jön a TCR Europe

A nemzetközi széria mellett – itt ért el bajnoki második helyet Tassi Attila – számos országos TCR-sorozat létezik, Ázsiában pedig kontinentális bajnokság is fut a Marcello Lotti által lefektetett szabályrendszerrel. Jövőre jön az európai sorozat is: idén és tavaly a TCR Europe egyetlen versenyhétvégés trófeát takart, jövőre azonban hat versenyből álló szériából bővül, melynek egyik állomása a Hungaroring lesz.

Előfordulhat, hogy a TCR Europe a jelenlegi nemzetközi TCR szériát, legalábbis annak európai szakaszát váltja (több versenyhelyszín is megegyezik), ugyanis a hírek szerint Tassiék sorozata a WTCC-vel egyesül jövőre, elképzelhető, hogy WTCR néven.

A TCR Europe 2018-as versenynaptára:

május 6. – Le Castellet
június 10. – Spa-Francorchamps
július 8. – Hungaroring
augusztus 19. – TT Assen
szeptember 23. – Monza
október 21. – Barcelona

Grosjean életének legnépszerűbb bejegyzése lett, hogy kirúgták

Romain Grosjean megítélése rendszeresen fluktuált F1-es karrierje során: nagy ígéretként tért vissza 2012-ben, majd balesetkirállyá vált, aztán újra magára találva győzelmi esélyes lett a Lotusszal, utána erősen kezdett a Haasszal, de renoméja az utóbbi években ismét megcsorbult, főleg amiatt, mert a mezőny egyik gyengébb autójában ülve elsősorban csak ügyetlen megmozdulásai vagy balesetei során irányul rá a figyelem. A francia a héten jelentette be, hogy 2021-re nem hosszabbítja meg szerződését a Haas, a következő Twitter-posztja viszont az alábbi volt:

"Az első olyan Instagram-képem, amely 100 ezer feletti lájkot kapott, az lett, amelyben bejelentem, hogy nem fogok a Haasnál versenyezni 2021-ben... Nem tudom, ezt hogyan kell értenem..."

Az öniróniáért mindenképp elismerés jár Grosjeannak, védelmében azonban mi felhoznánk, hogy Instagramon egyedül a like-gombbal lehet reakciót kifejezni, így alighanem ebben a nagy mennyiségű visszajelzésben az együttérzők, a sajnálkozók, valamint a francia karrierjének jobbra fordulásában bízók is benne foglaltatnak, nem csupán a kárörvendők.

Az FIA a saját szabályait szeghette meg a „homofób” Petrov kinevezésével

Emlékszünk még, amikor pár héttel ezelőtt az első orosz F1-es versenyző, Vitalij Petrov gúnyos hangvételű kommentárban leszólta a Black Lives Matter kampány élére álló Lewis Hamilton törekvéseit, összemosva annak eszmeiségét a homoszexualitás melletti kiállással? Nos, akkor ez még komolyabb válaszreakció nélkül maradt, elvégre mindenkinek joga van a saját véleményéhez. Ám most, amikor a Portugál Nagydíj hétvégéjén Petrovot első alkalommal kinevezték a versenybírók segédjének, egyes vélemények szerint ezzel az FIA is állást foglalt a kérdéses témákban.

A Racing Pride nevű szervezet, amely a kevésbé elfogadott nemi identitású autóversenyzők támogatását, befogadását segíti, most levélben fordult a Nemzetközi Automobil Szövetséghez az ügyben, rámutatva, hogy talán saját szabályukat is megszegték.

„A Racing Pride ki szeretné fejezni aggályait Vitalij Petrov versenyzői stewardnak való kinevezése miatt a Portugál Nagydíjon, hiszen a #WeRaceAsOne kezdeményezéssel kapcsolatos, széles nyilvánosságot kapott megjegyzései egyszerre rasszisták és homofóbok. Ez nemcsak szembemegy a sport által képviselt befogadás eszméjével, de sejtésünk szerint egy hivatalos FIA-személytől érkező ilyesfajta megjegyzés összeegyeztethetetlen az FIA etikai kódexének 1.2-es cikkelyével, amely kimondja, hogy az FIA eseményeinek résztvevőit nem érheti diszkrimináció faj, bőrszín, nem, szexuális orientáció, nemzeti vagy társadalmi háttér alapján.”

Petrov kinevezését egyébként Hamilton is kérdőre vonta.

petrov_1

F1-es nagydíjhétvégén debütálhat a Honda japán reménysége

Első szabadedzésen kap gyakorlási lehetőséget a 2021-es szezonra való felkészülése során Yuki Tsunoda. A Formula-2-ben versenyző japán számára ez egy újabb lépés a királykategória felé, miután a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko korábban úgy fogalmazott vele kapcsolatban, hogy "tervben van" az előléptetése.

A Red Bull és a Honda közös protezsáltja az Alpha Taurinál kap majd lehetőséget valamelyik soron következő F1-es helyszínen, de nem ez lesz az egyetlen tesztlehetősége. A gárda Imolában egy 300 kilométeres tesztet is szervez számára az egyik 2018-as autóval. Ha pedig ezeken jól teljesít, könnyedén a csapat állandó pilótájává léphet előre 2021-re, vélhetően Danyiil Kvjat helyére.

tsunoda-portre-2020

Fotó: DPPI

Aki azt hitte volna, hogy Spielbergben nagyok a szintkülönbségek...

Az alábbi felvételnél nem is találhatnánk jobbat, ha arra vagyunk kíváncsiak, mégis milyen érzés végigszáguldani a Portugál Nagydíj helyszínéül szolgáló Algarvén egy F1-es autóval. Ez volt a mindkét szabadedzésen leggyorsabbnak bizonyuló Valtteri Bottas pénteki legjobb köre.

F1 és MotoGP vár ránk szombaton - ne maradj le

F1-es és MotoGP-s szabadedzések és időmérők várnak ránk szombaton - íme a program:

10:55-11:40 MotoGP, harmadik szabadedzés (Aréan4)

12:00-13:00 Formula-1, harmadik szabadedzés (M4 Sport)

14:10-14:40 MotoGP, negyedik szabadedzés (Aréna4)

14:50-15:30 MotoGP, időmérő (Aréna4)

15:00-16:00 Formula-1, időmérő (M4 Sport)

21:05-22:15 IndyCar, időmérő

ElBh0SAW0AAQCqZ

Videó: Ezért a rádióüzenetért kritizálják Verstappent

A Red Bull pilótája a Portugál Nagydíj második szabadedzésén fogalmazott meg néhány megosztó gondolatot élő adásban, miután Lance Stroll-lal belekeveredett egy elkerülhető ütközésbe. A páros a célegyenesben csatázott egymással, ám az egyes kanyarhoz érve Stroll rázárta az ajtót Verstappenre, így kiütötte saját magát a pályáról. Míg a kanadai egy higgadt "nem láttam semmit, a sóderágyban ragadtam" üzenettel reagált, addig Verstappen kikelt magából, és vaknak, valamint különböző kifejezésekkel szellemileg sérültnek nevezte riválisát. Mivel a felvétel adásba került, így a holland felé több irányból is kritikák záporoznak az interneten. Az ütközést egyébként vizsgálja az FIA.

A baleset:

És a cenzúrázatlan rádióüzenet:

Csak az első szabadedzésen 65 alkalommal töröltek köridőt a felügyelők

Érdekes időmérő vár a mezőnyre Portugáliában, ha szombaton folytatódik a ma tapasztalt trend. A WTF1 szerint az F1 első portimaói szabadedzésén pályaelhagyás miatt nem kevesebb, mint 65 megfutott kör idejét törölték az FIA felügyelői, ami elképesztő szám egy 90 perces edzésről. Főleg az 1-es és a 4-es kanyarban hibáztak a versenyzők. Ebben a rekordközeli helyzetben több faktor is szerepet játszik: egyrészt a mezőny még sosem versenyzett ezen a pályán, másrészt az FIA most különösen szigorú pályahatárokat szabott meg. Egyedül Kevin Magnussen tűnt ki a mezőnyből, ő egyetlen alkalommal sem követte el a vétséget. Szombatra bizonyára a többiek is alkalmazkodnak, így a fenti szám jelentősen lecsökkenhet.

ElBBksyXUAERlSl

Fotó: Haas

Abiteboul megnyugodhat, nem Ricciardo tervezi a tetoválását

Az idei F1-es szezon egyik átívelő szála a Daniel Ricciardo és csapatvezetője, Cyril Abiteboul között megkötött fogadás, miszerint ha a pilóta év végéig dobogós helyezést ér el a Renault-val, akkor kiválaszthat egy tetoválást főnöke számára. Mivel Ricciardo az Eifel Nagydíjon harmadik lett, eljöhetett a tervezés időszaka. Az ausztrál elárulta: már felkért egy művészt két különböző dizájn megalkotására, így közel a végleges változat. Mivel az utolsó három F1-es hétvégét szünet nélkül tartják a Közel-Keleten, ezért abban bízik, hogy a november 29-i Bahreini Nagydíj előtt sikerül eljutniuk egy szalonba.

Kíváncsian várjuk a végeredményt.

ric-potre-20201

Fotó: DPPI

Portimaóban a pályahatár tényleg a pálya határát jelenti

A szokásosnál némileg szigorúbb feltételek között versenyeznek az F1-es pilóták a Portugál Nagydíjon, ahol a pályaelhagyásokat nem a rázókövek külső peremétől, a műfű kezdetétől és az aszfalttól távolabb eső egyéb pontoktól mérik, hanem rögtön az aszfalt szélétől. Ennek megfelelően az egyes, a négyes és a tizenötös kanyar kijáratát is szigorúan ellenőrzik az FIA versenybírái. Az alábbi felvételeken a biztonsági autót vezető Bernd Maylander mutatja meg, mire kell figyelni.

Ha nem lenne elég átigazolási pletyka, a Mercedes koholt még egyet: a Hamilton-Renault sztorit

A komplett csütörtöki FIA-sajtótájékoztatón arról szólt a kérdések és válaszok döntő többsége, hogy ki hol vezethet 2021-ben: kik lesznek a Haas új versenyzői, mi Grosjean és Magnussen minden bizonnyal F1-en kívüli sorsa, hol köt ki Perez, tart-e Russell a mexikóitól, mikor dönt Raikkönen és mi igaz a Gasly-Renault kapocsból – csak hogy párat említsünk.

Talán a Mercedes is azt érezte, sok ez így már egyszerre, ezért a következő kommentárt fűztek a jövő évi szerződéssel még szintén nem rendelkező Lewis Hamilton újabb feltűnő, a mezőny egy bizonyos csapatát idéző öltözékéhez: „Lewis ezzel a sárga-fekete szereléssel táplálja a pletykát, hogy a Renault-hoz csatlakozik.” Azért a későbbi hozzászólások között – ahol a Renault reakcióját is megtaláljuk – tisztázzák, csak vicceltek.

Szépen gömbölyödik Verstappen húgának a pocakja

Május végén számoltunk be róla, hogy Max Verstappen húga, a 21. születésnapját épp a minap ünneplő Victoria babát vár. A kisfiú születése az év vége felé várható, Victoria pedig egy fotót is feltöltött arról az Instagramjára, milyen szépen kerekedik már a hasa - ehhez a Red Bull pilótája is csak két szívecskés szemű szmájlit tudott kommentelni:

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Victoria-Jane Verstappen (@victoriaverstappen) által megosztott bejegyzés,

 

WRC-futamgyőztes indul a Rally Hungaryn

A világbajnoki futamgyőztes Andreas Mikkelsen is indul a hazai ralibajnokság és az ERC következő állomásán, a nyíregyházi Rally Hungaryn. A hírt a Topp-Cars csapata közölte – Mikkelsen az ő autójukkal (Skoda Fabia R5 EVO) áll majd rajthoz a megmérettetésen.

“Már várom a Topp-Carsszal való együttműködést, nyerni szeretnénk a Rally Hungaryn. Alig várom, hogy részt vegyek az ERC futamán – remélem, hogy a csapattal együtt élvezni fogjuk. Találkozunk Nyíregyházán!” – mondta az ERC hivatalos weboldalán Mikkelsen.

mikkel

George Russell itt talán azt akarja bemutatni, hogy mennyire ragaszkodik az üléséhez

Felmerültek olyan pletykák, melyek szerint az eddig parádésan teljesítő George Russell williamses F1-es ülése veszélyben lehet, mert jöhet más, aki pénzt hoz - ezzel a videóval a fiatal pilóta talán azt akarta demonstrálni, hogy hiába akarják lerángatni két kézzel, ő akkor is nagyon ragaszkodik ahhoz az üléshez. Vagy nem ezt...

 

 
 
 
A bejegyzés megtekintése az Instagramon

You ok George?! #Repost x @georgerussell63 #F1 #Formula1 #GeorgeRussell #PortugueseGP

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés,

Így készül az egyik legnagyobb hazai autóverseny: A Rally Hungary kulisszatitkai

Az autóversenyzés elengedhetetlen szereplői a versenyzők és a csapatok mellett a különböző megmérettetések szervezői is. Ezúttal az ő munkájukba pillanthatunk be, az AFM stúdióvendége ugyanis Őry Kornél, a novemberi 6-8-i Rally Hungary promótere volt. A 2020-as év ráadásul különleges kihívásokat támaszt a nézők előtt zajló verseny létrehozói számára.

Kezdődik a Formula-1 és a MotoGP hétvégéje - ne maradj le

Pénteken F1-es és MotoGP-szabadedzéseket is nézhetünk a tv-ben - íme a program:

Péntek

10:55-11:40 MotoGP, első szabadedzés (Aréna4)

12:00-13:30 Formula-1, első szabadedzés (M4 Sport)

14:30-15:15 MotoGP, második szabadedzés (Aréna4)

16:00-17:30 Formula-1, második szabadedzés (M4 Sport)

start

fotó: dppi

Daniel Ricciardo mutatja be nekünk a dimbes-dombos portimaói pályát

Annyi, hogy az első kanyar nem a sikán lesz, hanem a kívül látható tempós jobbos - Daniel Ricciardo még egy régebbi, alacsonyabb kategóriában futott körrel mutatta be a pályát.

A Portugál Nagydíj egyik stewardja lesz az Alonso-drukkerek régi ismerőse

A Formula-1 első orosz versenyzője, Vitalij Petrov csatlakozik a világbajnokság versenyfelügyelő testületéhez. Ahogy megszokott, a nagydíjhétvégék négy stewardja közül egy mindig magas szintű versenyzői (általában F1-es) múlttal rendelkezik: ez lesz első alkalommal Petrov, az amerikai Tim Mayer, a német Felix Holter és a portugál Paulo Magalhaes társaként.

Petrov a száguldó cirkuszból nagyon sokáig kimaradó oroszok úttörője volt: 2010-ben ő lett az ország első F1-es pilótája. Azóta még két honfitársa (Danyiil Kvjat és Szergej Szirotkin) jutott el a királykategóriáig, számuk pedig a közeljövőben jó eséllyel tovább nőhet Nyikita Mazepin és/vagy Robert Svarcman révén. Ami Petrov pályafutását illeti, csak három szezont töltött a Formula-1-ben, ezalatt azonban egyszer dobogóra állt, a 2011-es Ausztrál Nagydíjon harmadik lett. Azt a szezont a Lotus Renault GP színeiben a bajnoki tizedik helyen fejezte be. Fernando Alonso szurkolói pedig a 2010-es Abu Dhabi szezonzáróról emlékezhetnek rá, melyen közel 40 körön át tartotta maga mögött a spanyolt, ezzel arakatlanul Sebastian Vettel kezére játszva a világbajnoki címet.

Az azóta eltelt években Petrov számos kategóriában megfordult a DTM-től a WEC-ig, legkomolyabb sikere a Le Mans-i 24 órás abszolút dobogós helye volt tavaly az SMP Racinggel, Stoffel Vandoorne társaként.

Nyitott McLaren-sportautót tesztelt Norris – akinek bizony nem erőssége a szövegtanulás

A McLaren F1-es pilótája, Lando Norris is kipróbálhatta az igencsak limitált számban készülő McLaren Elvát, a gyártó új teljesen nyitott sportautóját. A fiatal britnek előre felmondott szöveget is el kellett volna ismételnie vezetés közben, de ez finoman szólva sem ment neki – bár talán nem véletlen, hogy eleve nem a végleges változatot, hanem a már-már bakiparádénak beillő próbálkozásokat vágták be az alábbi videóba:

Dobogó nélkül is a vb-tabella élmezőnyében – többéves Honda-szerződés a jutalma

Újabb hely kelt el hivatalosan is a MotoGP rajtrácsán, bár Takaaki Nakagami hosszabbításának bejelentése eddig is csak formalitásnak tűnt. A japán motoros idén egy 2019-es Honda nyergében is rendszeresen top 10-es eredményeket ér el, s bár a pódiumra még nem állhatott fel, konstans teljesítménye révén a meglepően előkelő ötödik helyen áll összetettben, s hátránya is csupán 29 pont a vb-éllovas Joan Mirrel szemben.

Nakagami ennek is köszönhetően újabb évekre aláírt a Hondával, így 2021-től is az LCR-nél fog versenyezni, ahol jövőre immár a Repsoltól Pol Espargaro érkezése miatt átrakott Alex Marquez lesz a társa. Arról nem szól a fáma, hogy pontosan hány évre szól Nakagami kontraktusa, ahogy arról sem, hogy aktuális évi technikát fog-e kapni ezúttal vagy továbbra is egyéves motorral versenyez: ez utóbbi kapcsán az elmúlt hetekben arról pletykáltak, hogy az eredményeire való tekintettel sikerült elérnie, hogy ő is a legfrissebb gépre ülhessen fel.

FRISSÍTÉS: Nakagami később maga erősítette meg a sajtónak, hogy a legfrissebb motort kapja meg, így azonos technikán ül majd, mint Marc Marquez, Pol Espargaro és Alex Marquez. Az is kiderült, hogy kétéves szerződésről van szó.

A mostani bejelentésnek köszönhetően már csak három ülés kiadó a 2021-es mezőnyben. Egyfelől az Aprilia továbbra is az Andrea Iannone doppingügyével kapcsolatos döntésre vár: ha a legkésőbb november közepéig kihirdetett ítélet sem menti fel az olaszt, úgy Cal Crutchlow vagy Andrea Dovizioso lehet az esélyes a helyére, esetleg a most is őt pótló Bradley Smith. Másfelől pedig az Avintia Racing körül vannak még kérdőjelek, bár egyre valószínűbbnek tűnik, hogy két olasz újonc fog náluk szerepelni: Enea Bastianini ducatis szerződését már megerősítették a felek, és kizárásos alapon csak ez az alakulat jöhet szóba, míg a társa valószínűleg Tito Rabat érvényes kontraktusa ellenére is a VR46 által támogatott Luca Marini lesz – igaz, még nem kizárt, hogy a spanyol mégis megtarthatja a helyét.

A 2021-es MotoGP-mezőny jelen állás szerint (normál betűvel a már bejelentett, dőlttel a valószínűsített versenyzők):

Repsol Honda: Marc Marquez, Pol Espargaro

Ducati Corse: Jack Miller, Francesco Bagnaia

Monster Yamaha: Maverick Vinales, Fabio Quartararo

Petronas Yamaha: Franco Morbidelli, Valentino Rossi

Suzuki Ecstar: Alex Rins, Joan Mir

Pramac Ducati: Johann Zarco, Jorge Martin

LCR Honda: Alex Marquez, Takaaki Nakagami

Red Bull KTM: Brad Binder, Miguel Oliveira

Aprilia Gresini: Aleix Espargaro, Cal Crutchlow/Andrea Dovizioso/Bradley Smith/Andrea Iannone (?)

Tech3 KTM: Danilo Petrucci, Iker Lecuona

Esponsorama Ducati: Enea Bastianini, Tito Rabat/Luca Marini

nakagami-lcr-motogp-dppi

Lewis Hamilton után Nico Rosberg is saját csapattal száll be az Extreme-E-be

Korábban beszámoltunk róla, hogy Lewis Hamilton saját csapatot alapít az elektromos tereprali-bajnokságot jelentő Extreme-E sorozatban, most pedig a széria bejelentette, hogy a 2016-os Formula-1-es világbajnok Nico Rosberg is ugyanígy tesz. A csapat neve Rosberg Xtreme Racing (RXR) lesz - Rosberg legalább annyira törődik a környezettel, a bolygónkkal, mint Hamilton, sok projektet támogat, így csak idő kérdése volt, hogy ebbe a különleges szakágba is megérkezzen.

Olvastad már?