Egy hely, amit nagyon kár lenne kihagynia egy motorsportrajongónak!
https://formula.hu/parc-ferme/11545
A ralikrossz-világbajnokság történetének első lettországi fordulóját a Monsternek köszönhetően a helyszínről követhetjük végig, s bár sejtettük, hogy sok érdekességről beszámolhatunk majd nektek Rigából, arra nem is gondoltunk volna, hogy egy múzeum is köztük lesz. A futamnak otthont adó rigai versenypálya mellett található ugyanis az ország egyetlen motorsport-múzeuma, ahol egészen különleges autókkal és motorokkal találkozhat az érdeklődő, ráadásul a versenygépek mellett egyéb érdekességeket is megtalálhatunk, köztük a beszédes nevű "Kreml-kollekciót", mely klasszikus szovjet autócsodákat vonultat fel. Az alábbi képre vagy ide kattintva érhetitek el galériánkat, melyben a muzeális darabok mellett néhány paddock-fotót is felfedezhettek, köztük Petter Solberg és Ken Block autóját is.
Az Aston Martint is kipróbálhatja a legígéretesebb brit fiatal
https://formula.hu/parc-ferme/34249
Az Aston Martin Autosport BRDC díj az egyik legértékesebb kitüntetés az Egyesült Királyság motorsportjában: minden évben egy feltörekvő fiatal versenyzőnek ítélik oda, aki jutalomként Formula-1-es tesztlehetőséget is kap – a díjat támogató Aston Martinnal, amely 2019-től vette át a McLaren helyét szponzorként. A kitüntetést szinte minden később befutott brit versenyző megkapta, az első nyertes David Coulthard volt, de Jenson Button, George Russell és Lando Norris is a díjazottak között szerepelt, tavaly pedig GB3-as bajnokként Zak O’Sullivan győzött. (Egyedül Lewis Hamiltont hiányolhatjuk a névsorból, akit sosem jutalmaztak az Autosport díjával.)
A 2022-es díjért Ollie Bearman (a Formula-3 harmadik helyezettje), Jamie Chadwick (a W Series bajnoka), Luke Browning (a GB3 bajnoka) és Louis Foster (az Indy Pro 2000 bajnoka) versengett, akik egy Silverstone-ban tartott kétnapos szintfelmérőn is részt vettek, amely során F2-es, GT3-as és LMP3-as autót is vezetniük kellett. A szakmai zsűri döntése alapján Browning nyerte a nagy presztízsű díjat – melyet az éves Autosport díjátadón vett át.
Olaszországban díjazták Kevin Magnussent
https://formula.hu/parc-ferme/34248
Átadták az egykori Ferrari-pilótáról, Lorenzo Bandiniről elnevezett trófeát: a díjat a 12 tagú zsűri mindig egy kiemelkedő teljesítmény alapján ítéli oda, tekintetbe véve a díjazott személyiségvonásait is. A Trofeo Lorenzo Bandinit 2022-ben Kevin Magnussennek adták oda az 1967-ben elhunyt versenyző szülővárosában, Brisighellában, a dán visszatérő szezonjában elért bravúrjait elismerve.
Az először 1992-ben kiosztott Bandini-díjat minden versenyző csak egy alkalommal kaphatja meg: Lewis Hamiltont 2010-ben, Max Verstappent 2016-ban, Charles Leclerc-t 2021-ben jutalmazták. Voltak meglepő díjazottak is, 2019-ben például Antonio Giovinazzit tüntették ki, kétszer pedig csapatnak adták a trófeát, 2015-ben a Mercedesnek, 2017-ben pedig a Ferrarinak.
Spába már megérkezett a hó: fotók
https://formula.hu/parc-ferme/34247
A Spa-Francorchamps-i pálya tette közzé ezeket a képeket: megérkezett a hó a legendás F1-es pályára!
Russell: Veszítenünk kell ahhoz, hogy nyerhessünk
https://formula.hu/parc-ferme/34246
Érdekes gondolatot fogalmazott meg a The High Performance Podcastnek adott interjújában George Russell: a Mercedes F1-es pilótája szerint ugyan 2022 közel sem úgy alakult a csapat számára, ahogy azt remélték, ez az év összességében mégis hasznos lehet számukra a későbbiekre nézve.
„Szerintem a fejlődés szempontjából veszíteni kell, hogy képesek legyünk nyerni. Szerintem nekem idén voltak bukásaim és kisebb sikereim, de csapatként, Mercedesként azért vagyunk itt, hogy nyerjünk. A csapat nyolc évig zsinórban nyerte a vb-címeket, nem azt akartuk idén elérni, hogy ne legyünk képesek nyerni. Kiegyensúlyozottak voltunk, értünk el eredményeket, szilárdak voltunk, de nem azért vagyunk, hanem azért, hogy nyerjünk. Viszont véleményem szerint akkor lehet a legtöbbet fejlődni, ha valaki elront valamit” – mondta Russell.
fotó: dppi
Verstappen, Hamilton és Vettel is rangos díjat vehetett át
https://formula.hu/parc-ferme/34245
Vasárnap rendezték az egyik legnívósabb autósportos szaklap, a brit Autosport hagvományos év végi díjátadó gáláját, amelyen számos F1-es pilótát is jutalmaztak. Az év versenyzőjének például a rekordokat halmozva címet védő Max Verstappent választották, míg versenygépe, a Red Bull RB18-as pedig az év autója lett. Elismerést kapott viszont Lewis Hamilton is, aki pedig az év brit versenyzője lett – annak ellenére, hogy először zárt karrierje során győzelem nélkül egy F1-es idényt. Mercedeses kollégája, George Russell viszont nyert futamot, s a brazíliai sikere sem maradt észrevétlen, ugyanis az nyerte el az év pillanata díjat. Guanyu Zhou lett az év újonca, míg a visszavonuló négyszeres világbajnok Sebastian Vettel pályafutását Gregor Grant újságíróról elnevezett életműdíjjal ismerték el az este során.
Sebastian Vettel in a tux.
— Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team (@AstonMartinF1) December 4, 2022
Need we say more?#AutosportAwards #F1 pic.twitter.com/DcXHnj6yJ3
Sainzéknál esküvő volt, naná, hogy Norrist is hívták!
https://formula.hu/parc-ferme/34244
A hétvégén nagy lakodalom volt a Sainz családban, ugyanis a spanyol F1-es pilóta unokatestvére - és egyben menedzsere - Carlos Onoro Sainz megnősült. A madridi esküvőre meghívták a család jó barátját, a McLarennél versenyző Lando Norrist is, a képeket és a közösségi médiában terjedő videókat elnézve pedig biztosan nem lehetett ok a panaszra, hiszen Norris még a keverőpult mögé is beállt.
@LandoNorris de boda en Madrid!!#LandoNorris #LN4 #L4NDO pic.twitter.com/Mwdyxd2kTs
— Paloma // Lando Norris España (@landonorris_esp) December 3, 2022
Lando Norris, available to DJ weddings and parties@LandoNorris pic.twitter.com/zJJtDUrjJp
— Lando Norris Fans (@Norrislandofans) December 3, 2022
Pedro de la Rosa és a pályahatárok: a foci-vb-ről hozott fel példát
https://formula.hu/parc-ferme/34243
Pedro de la Rosa, aki az Aston Martin istállójának nagykövete lett az idén, egy igazán frappáns költői kérdést fogalmazott meg az interneten, utalva a labdarúgó-világbajnokságon esett Japán gólra, amely a németek kiesését jelentette. "Ha még erről sem tudjuk eldönteni, hogy kint volt-e, vagy bent, akkor hogy az ördögben fogunk megegyezni a pályahatárokat illetően?" - tette fel a jogos kérdést De la Rosa.
If we can’t agree about this, how on earth are we going to agree about track limits? pic.twitter.com/QpOwY04ADy
— Pedro de la Rosa (@PedrodelaRosa1) December 2, 2022
Melyik volt a legszebb autó 2022-ben?
https://formula.hu/parc-ferme/34242
Idén új éra kezdődött a Formula-1-ben, amely teljesen váratlan megoldásokhoz és új formavilághoz vezetett. Nektek melyik volt a kedvenc autótok a mögöttünk hagyott szezonban?
Ókori egyiptomi sírba ereszkedett le Lewis Hamilton
https://formula.hu/parc-ferme/34239
A hétszeres világbajnok Szakkarában, az egyiptomiak legősibb temetkezési helyszínén járt. A brit régészkedett egyet, majd egy sírba is leereszkedett, szó szerint: egy kötélre rögzítve engedték le a mélybe. Hamilton egyébként a Dior márka Gízában tartott divatbemutatója miatt járt Egyiptomban.
Coulthard: Idióta barom, aki szerint Verstappen csak az autója miatt nyert
https://formula.hu/parc-ferme/34238
Erős hangvételű interjúban formált véleményt Max Verstappen kritikusairól a 13-szoros nagydíjgyőztes. David Coulthard egy holland oldalnak, a Formule1.nl-nek beszélt.
„Ahogy Lewisnak sem kell kilenc világbajnoki cím, hogy a sport egyik legnagyobb versenyzőjének tartsam, úgy Max is egyike már a nagyságoknak. Idióta barom, aki szerint csak azért érte el mindezt, mert jó autóban ült. Hiszen egyetlen csapattársa sem tudta felvenni a kesztyűt” – fogalmazott a skót.
Coulthard nem finomkodott akkor sem, mikor azt szemléltette, Verstappent hidegen hagyják a kritikus hangot: „Max a pályán szörnyeteg, egy győztes gépezet, aki le sem sz**ja, mit mondunk róla mi vagy akárki más” – mondta a Viaplay és Channel 4 szakértője.
Egykori Ferrari-versenyzőt javasolnak új csapatfőnöknek
https://formula.hu/parc-ferme/34237
Frederic Vasseur, Ross Brawn és Sebastian Vettel nevét is bedobták már Mattia Binotto potenciális utódjaként – a szóban forgó exversenyző azonban nem a német, hanem Gerhard Berger. A The Race szaklap újságírója, Jim Wright szerint ő lenne a tökéletes választás a Ferrari élére.
Berger 14 szezont felölő F1-es versenyzői pályafutása alatt a 80-as és 90-es évek élcsapatainál, a Ferrarinál, a McLarennél és a Benettonnál szerepelt, később a BMW sportigazgatója és a Toro Rosso társtulajdonosa volt – pár napja pedig szabaddá vált, mivel a DTM promótere, az ITR, melyet öt éven át vezetett, megszűnik.
„A nagy vezérek sokat követelnek katonáiktól, és Gerhard esetében egyértelműen ez a helyzet. Ha nem állsz készen ugyanannyi erőfeszítést beletenni, mint ő, vagy nem egyezik a víziód és hited, akkor nem vagy megfelelő személy. Ilyen egyszerű és hatékony” – nyújtott betekintést Berger vezetői módszereibe Wright, aki a két említett csapatnál három éven át dolgozott az osztrák alatt. „A Ferrarinak nem szabad beérnie a kényelmes megoldással, különben nem nyer. Kemény, sokat látott vezetőre van szüksége, aki rendelkezik a győzelemhez kellő tapasztalattal, tudással és éleslátással, és bizonyított már pályán, csapattulajdonosként és üzletemberként is.”
Ezeken helyszíneken bizonyult a legjobbnak Max Verstappen
https://formula.hu/parc-ferme/34236
Összesen 15 nagydíjat nyert meg idén Max Verstappen, amivel megdöntötte az egy szezonban elért futamgyőzelmek rekordját. Ezt korábban Michael Schumacher és Sebastian Vettel közösen tartotta 13 sikerrel, a holland pilóta viszont felülmúlta ezt. A csúcsdöntésre Mexikóban került sor, amikor 14. alkalommal is elsőként látta meg a kockás zászlót, majd Abu Dhabiban tovább írta ezt a rekordot. Ennek tiszteletére az F1 Instagram-oldalán megjelent egy poszt, amiben összegyűjtötték, pontosan mely futamokat nyerte meg idén a Red Bull versenyzője.
A bejegyzés megtekintése az Instagramon
Az F2 vezére a pályahatárok miatti büntetéseket kritizálta
https://formula.hu/parc-ferme/34235
Kritikusan nyilatkozott a büntetések kiosztásának módjáról Bruno Michel. A Formula-2 vezérigazgatója túlzásnak érzi, hogy a pályahatárok megsértése miatt jelentős mennyiségű büntetőpontot gyűjtenek be a pilóták, ami akár eltiltásokhoz is vezethet. „A pályahatárok nagyon fontosak, másrészt viszont az, hogy emiatt eltilthatnak egy futamról, kicsit túl kemény” - magyarázta Michel a FormulaScout számára. „A pályahatárokra természetesen figyelni kell, ehhez kétség sem férhet. Volt viszont néhány olyan helyzetünk, amikor azt hiszem, hogy emiatt egy versenyző hat büntetőpontot kapott ugyanazon a futamon. Ez nyilvánvalóan probléma, ezért az FIA szakembereivel erről beszélnünk kell, mert ezt józan ésszel kellene alkalmazni” – tette hozzá.
Mesés erdélyi tájakon túrázott a Red Bull korábbi bajnokautója – videó
https://formula.hu/parc-ferme/34231
A Red Bull híres arról, hogy különböző tájakra viszi el a versenyautóit és forgatnak látványos videókat minderről. Most Románia és annak legszebb útja, a Transalpina volt a helyszín, ahol Patrick Friesacher hajtotta meg az RB7-est, azaz a 2011-es autót, amellyel anno Sebastian Vettel vb-címet is ünnepelt. A túra során pedig „Drakula”, egy pásztor és néhány néptáncos is az útjába keveredett. Alább a videó, IDE KATTINTVA pedig galériát is mutatunk a Red Bull legújabb akciójáról:
Valtteri Bottasról rappelt spanyolul Arcangel, Duki és Bizarrap
https://formula.hu/parc-ferme/34227
Ott jött velünk szembe egy F1-es versenyző, ahol nem számítottunk rá: az amerikai Arcangel új albumán található egy – argentin Duki és Bizarrap közreműködésével előadott – szám, amely a Bottas nevet viseli. A spanyol nyelvű dalban elhangzik az „Egy formula, Valtteri Bottas” sor, de valószínűleg csak azért került bele, mert ez rímel a botas (csizma) és gotas (cseppek) szavakra – a szöveg többi részének ugyanis semmi köze a pilótához.
32 millió dollárt kell kifizetnie a Williams korábbi szponzorának
https://formula.hu/parc-ferme/34234
A ROKiT 2019-ben csatlakozott névadó támogatóként a Williamshez, ám az eredetileg hároméves szerződésből idejekorán visszatáncolt a szponzor: amikor a koronavírus-járvány első hulláma után útjára indult a 2020-as szezon, már nem szerepelt az autókon a matricájuk, azaz mindössze egy idényt élt meg az együttműködés. Mivel a cég nem fizette ki az esedékes pénzt az istálló irányába, a Williams jogi útra terelte az ügyet.
Ennek pedig a minap lett eredménye: egy kaliforniai bíróságon kimondták, hogy a ROKiT-nek 26 220 094,25 angol fontot kell kifizetnie a csapat részére, ami nagyjából 32,2 millió dollárnak felel meg – mindehhez pedig hozzájön még egymillió font a Williams perköltségének fedezésére.
fotó: DPPI
Mégsem kell megműteni Quartararo ujját
https://formula.hu/parc-ferme/34230
Fabio Quartararo a Malajziai Nagydíj negyedik edzésén bukott úgy, hogy a balesetben eltört az ujja a bal kezén. Bár ez saját bevallása szerint nem korlátozta őt a valenciai idényzárón – amelyen igazából nem volt esélye rá, hogy elhappolja a vb-címet a ducatis Francesco Bagnaia elől –, eleinte úgy tűnt, hogy a téli szünetben így is meg fogják műteni a francia kezét. Erre azonban a Yamaha közlése szerint végül nem kerül sor: „Kielégítően felgyógyult a sérülés, s a műtét is inkább esztétikai, mintsem terápiás célokat szolgált volna” – idézi a hangvillásokat a Motorsport. Quartararónak két hónap múlva, február elején kell ismét motorra ülnie majd a sepangi teszt keretében.
Ellenben egy másik versenyzőt, a kiszálló Suzukitól az LCR Hondához igazoló Alex Rinst a minap megoperálták: a motorversenyzők karját sokszor kínzó kompartment-szindróma miatt feküdt kés alá a spanyol.
Pequeña reparación de chapa y pintura hoy para llegar a tope al 2023, que tenemos trabajo que hacerGracias a todos los doctores
— Alex Rins (@Rins42) December 2, 2022
Small surgery today to be at 100% for the next year, we’ve got some work to do Thanks to all doctors #MotoGP #42ins #preseason pic.twitter.com/UvS5Ot224T
Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!
Megszűnik a német F4-es bajnokság
https://formula.hu/parc-ferme/34233
Jövőre nem rendezik meg az ADAC által szervezett német nemzeti Formula-4-es bajnokságot: ezt a német autóklub jelentette be azáltal, hogy nem fogadnak nevezéseket a 2023-as szezonra. Az ADAC F4 2015-ben indult útjára az ADAC Formula Masters utódjaként (amelynek pedig a Formula BMW volt az elődje), s bár eleinte a sorozat mezőnye több mint 20 főt számlát, idén például már csak öt állandó nevezője volt a szériának. Pedig az elmúlt nyolc évben megfordult itt több olyan pilóta is, aki eljutott az F1-ig, mint például Lando Norris, Mick Schumacher vagy Guanyu Zhou, míg a bajnokok között találjuk például a Formula-2-ben szereplő Theo Pourchaire-t és Jüri Vipst (az idei kiírást egyébként a Mercedes protezsáltja, Andrea Kimi Antonelli nyerte).
Indulhat azonban a német F4 helyett egy másik bajnokság: a Formula Scout úgy tudja, egyelőre Euro 4 projektnév alatt fut az ötlet, mely szerint az ACI Sport szervezne egy új szériát Európa-szerte elsősorban azoknak az istállóknak, akik az olasz sorozatban és az ADAC egyes állomásain szoktak indulni. Ami pedig a DTM promotálását is átvevő ADAC-ot illeti: az F4-ből nem teljesen szállnak ki, ugyanis létrehozzák az ADAC Formula Junior Teamet, amelynek színeiben két tehetséges német fiatalt indítanának a francia Formula-4-es bajnokságban.
Fotó: ADAC