Steward
Balogh Tamás
DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak JOHNNYBET
2021. április 15. csütörtök

SZAVAZZ: Jól döntöttek a felügyelők Nico Rosberg ügyében?

Mint arról mi is beszámoltunk, a Mercedes német pilótája annak ellenére is megtarthatta pole-pozícióját a 31. Magyar Nagydíjra, hogy a Q3-ban dupla sárga zászló hatálya alatt futotta meg a leggyorsabb körét. A felügyelők elfogadták a vb-éllovas magyarázatát, miszerint kellőképp lelassított az ominózus szakaszon, de mi a Ti véleményetekre is kíváncsiak vagyunk: jogos volt-e a szombat késő este meghozott ítélet vagy el kellett volna-e venni Rosberg rajtelsőségét?

 

  

Újabb grafikákkal árasztja el a közvetítéseket az F1

A Formula-1 és az Amazon Web Services együttműködése révén az utóbbi években egyre több grafikai elem jelent meg a tv-közvetítések során, amellyel adatokkal igyekeztek ellátni a nézőket. Ezek között szerepelt az autók teljesítményének osztályozása egy-egy területen, a kanyarteljesítmények összevetése vagy épp a szezonbeli fejlődést mutató grafika.

Nos, ezekből vet be újabbakat az AWS, az elsőt már az előttünk álló imolai hétvége során. Ez a fékezési teljesítményre fog összpontosítani: a végsebesség, a fékerő, a sebesség csökkenése és a fellépő G-erők is szerepelnek majd az adatokban, amely alapján a leírás szerint megmutatják, „hogyan jelenthet előnyt egy versenyző fékezési stílusa a kanyarok kijáratán”.

Ezen felül a szezon későbbi szakaszában debütálnak olyan grafikák, amelyek azt mutatják meg, mikor hozzák ki a maximális teljesítményt a versenyzők az autóból a futamok során (ezt Kanadában tervezik először reprezentálni), miképp változik a motorok energia-felhasználása a versenye során (Brit Nagydíj), a startok elemzése (Monza), bokszutcai teljesítmény az eddiginél is részletesebben (Japán), valamint az úgynevezett „Elévágási veszély”, amellyel azt kívánják a már meglévő grafikai elemnél is alaposabban bemutatni, hogy a bokszstratégiák révén mely versenyzőkre jelenthetnek veszélyt az egyes pilóták.

Az autóversenyzésről rappel Mr. Busta

A Nyomom a gázt című dalában Mr. Busta az autóversenyzésről énekel. „Ez nem verseny lesz, lehagyom a verebeket, egyik sem ver meg” – hangzik el a dalszövegben.

A klipben két hazai ralikrosszversenyző, Pallag-Bozsák Csaba és Császár Kornél szerepelnek. Busta az autósport egyik alapigazságára is rámutat: „Mondom, ha van elég lóvétok, gyertek, hagyjuk a színjátékot.”

Mi így reformálnánk meg az F1-es naptárat!

A Formula Podcast legutóbbi adásában olvasói/hallgatói kérdésekre válaszolt a stáb, és felmerült, hogy mi melyik helyszíneket dobnánk ki a naptárból, illetve hogy mit hoznánk helyette - válaszoltunk erre is. A vonatkozó részt 54:22-től hallgathatjátok:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

 

Ricciardo Bathurstbe vágyik: a McLaren-főnök segítségében bízik

Daniel Ricciardo idén csatlakozott a McLarenhez a Formula-1-ben, a csapat azonban máshol is érdekelt: az IndyCarban is indítanak alakulatot, emellett az elnök-vezérigazgató Zak Brown résztulajdonosa a Walkinshaw Andretti United Supercars csapatának is. Az ausztrál pilóta már többször kifejezte abbéli reményét, hogy egyszer belekóstolna a Supercars világába, s különösen a bathursti Mount Panorama versenypálya izgatja a fantáziáját. A többszörös nagydíjgyőztes a GP Racingnek adott interjúban beszélt egy esetleges bathursti szereplésről:

„Meg kell kérdeznem Zaket. Még ha nem is versenyzek ott, de vezetnem kell egy Supercart Bathurstben, legyen szó egy privát tesztről vagy egy tényleges versenyről. És szerintem erre most jó lehetőségem van így, hogy Zak a barátom és a főnököm. Szívesen bejuttatna minket az amerikai együléses sorozatba, az IndyCarba. Szóval sok a teendő” – tette hozzá Ricciardo az esetleges IndyCar-szereplés lehetőségét.

Ami Bathurstöt illeti: az F1-es programmal való ütközés okán a legjobb lehetőségnek a 12 órás GT-versenyen való részvétel tűnik, ugyanis azt általában a tél során szokták megrendezni (a Bathursti 1000 kilométeres túraautó-verseny jelen állás szerint idén egybeesne a Japán Nagydíjjal). Ricciardo hangsúlyozta is, hogy ha felkérné vagy lehetőséget adna neki erre Brown, és logisztikailag is megoldható lenne a kaland, igent mondana rá.

ricciardo-dppi

Fotó: DPPI

Elhalasztották az ERC-szezonnyitóját – igen, a koronavírus miatt

A Rali Európa-bajnokság bejelentette, hogy az eredetileg május első hétvégéjére tolt szezonnyitóját sem tudja megrendezni: az Azori-szigeteken emelkedik a koronavírus-fertőzöttek száma és a helyi döntéshozók azt kérték, hogy halasszák el a versenyt. Az ERC szezonja már így is meglehetősen későn kezdődött volna, de így tovább tolódik a rajt - egyelőre nincs is új időpont a futamnak, az első verseny pedig a naptárban így a Lengyel Rali, amelyre június 18-20-a között kerülhet sor.

azores

fotó: dppi

El lehet-e dönteni, ki volt a legnagyobb F1-es csapatfőnök?

A Formula Podcast legutóbbi adásában olvasói/hallgatói kérdésekre válaszolt a stáb, és többek között felmerült a poszt címében említett téma is. Talán nem okozunk meglepetést, hogy egyértelmű választ szerintünk nem lehet adni, de persze azért így is említettünk néhány nevet. A vonatkozó részt 1:14:56-tól hallgathatjátok:

 

A Formula Podcast az alábbi felületeken érhető el – iratkozz fel, kövess minket!

spotify

rss-logo

applepod2

stitcher

castbox

buzz3

google-pc

rp 

deezer

addict

 

„Az F1 visszatérhetne a V8-asokhoz”

Érdekes felvetéssel állt elő a Formula-E bajnoka, Lucas di Grassi. A környezetért tett erőfeszítéseiről is híres brazil autóversenyző az F1 és az FE jövőjét fejtegetve arról írt, a száguldó cirkusznak idővel fel kell hagynia a hibrid erőforrások használatával, mivel azok nem fenntarthatók hosszú távon. Az FIA döntésének megfelelően teljesen elektromos formulaautókat egy jó ideig kizárólag a Formula-E versenyeztethet, így di Grassi szerint az F1 számára az olcsó, tiszta bioüzemanyagok használata lenne a járható út. Ezekkel visszatérhetnének az egyszerűbb, nézők által is kedveltebb V8-as vagy V10-es konstrukciókhoz. Ez valódi problémamegoldás, nem azt, hogy PR-megfontolásból fákat ültetnek - tette hozzá.

Az Alpine rövid autósport-története

Ez az év nagy jelentőséggel bír a legendás francia autómárka, az Alpine történetében. A Renault Csoporthoz tartozó brand kiemelt szerepet kapott a konszernen belül a stratégiai újraszervezés során. Ennek következtében az Alpine benevezett az autósport két csúcskategóriájába is: a Formula-1-be, ahol a gyári Renault helyét vette át, valamint a vadonatúj Hypercar osztályba a Hosszútávú Világbajnokságon.

Az Autósport és Formula Magazin három és fél perces videóanyagban foglalta össze a márka autósport-történetét, attól kezdve, hogy egy Renault-kereskedő francia fiatalember, Jean Rédélé 1955-ben megalapította:

Óvoda után gokartozni is együtt jár két egykori F1-es versenyző fia

"Ugyanabba az óvodába jártak, most pedig a gokartozás világát is együtt járják" - írja Alexander Wurz az alábbi képhez, amelyen két versenyzőpalánta látható. Egyikük Oscar Wurz, a háromszoros F1-es dobogós osztrák legkisebb fia, a másik pedig Rintaro Sato, az IndyCarban máig aktív Takuma Sato csemetéje. A két apa 2007-ben egyaránt tagja volt a Formula-1-es mezőnynek - vajon megtörténik majd ez egy napon a fiúkkal is?

Raikkönen csukott szemmel nem versenyezne, de a feleségével igen

Elkészült egy újabb kiadás az Alfa Romeo közkedvelt egyperces videóiból. Kimi Raikkönent és Antonio Giovinazzit ezúttal vezetési vállalásaikról kérdezték: versenyeznének-e első személyautójukkal, esetleg csukott szemmel, netán az asszonnyal a navigátori ülésben?

"Egész biztos, hogy összetörné magát az ember, nem jutna messzire. Már a bokszutcából kiérve kuka" - mondta Raikkönen a csukott szemmel való vezetésről, míg a felesége másodpilótaként való alkalmazását eképpen látta: "Igen, én elmennék vele, de biztos vagyok benne, hogy ő nem ülne be mellém az autóba!"

Borral fűtik magukat az AlphaTaurinál, mégsem lesznek ittasak

Megfogalmazta környezetvédelmi stratégiáját az AlphaTauri, összhangban az FIA által 2030-ra kitűzött karbonsemlegességi célokkal. Mint a csapat rámutatott, jelenlegi széndioxid-kibocsátásának 74%-a a faenzai gyár működtetéséből származik, így ezen érték fokozatos visszaszorítására fordítják a legnagyobb hangsúlyt. A logisztika 13%-ért, az utazások 11%-ért, a versenypályán való aktivitás pedig mindössze 2%-ért felelős.

A csapat által tett vállalások közül a legkülönlegesebb a Caviro Extra borászati vállalattal kötött együttműködés,  amelynek egyik üzeme mindössze néhány száz méterre található az F1-es csapat főhadiszállásától. A borgyártás során keletkezett szerves hulladékot egy biomasszafeldolgozó-rendszer hőenergiává alakítja majd, amit csöveken keresztül az AlphaTauri gyárához vezetnek, ezzel gondoskodva a létesítmény fűtéséről. A hálózat kiépítése 2021 második felében kezdődik.   

StefaYES Domenicali szájbarágója: mindent is megígérünk!

StefaNO vagy StefaYES? Ilyen táblákat adtak az F1-et irányító Stefano Domenicali kezébe egy sor villámkérdés előtt, amelyek felmutatásával a sportág jövőjét firtató kérdéseket kellett megválaszolnia. A szórakoztató, könnyed videó akár propagandaműsornak is beillene, amelyben az olasz nyomatékosítja azokat a vállalásokat és ígéreteket, amelyeket a Formula-1 kitűzött maga elé a következő évtizedre.

Igen, 5 éven belül lesz F1-es verseny Afrikában, 3 éven belül két verseny lesz az USA-ban, 2030-ra karbonsemlegessé válik a sport, tíz éven belül lesz női versenyző a mezőnyben, 2022-re pedig úgy válik szorosabbá a mezőny, hogy továbbra is az F1 marad a világ leggyorsabb versenysorozata.

Viszont nem, nem lesznek kétnapos versenyhétvégék a jelenlegi vezetés irányítása alatt - ígéri Domenicali.

A videó átkattintás után indul.

Legyen B kategóriás a Ryker! – kampányol Kiss Norbert

Különös petícióhoz adta a nevét két magyar autóversenyző, Kiss Norbert és Szomszéd Lajos - a kampány azt szeretné elérni, hogy a jelenleg A kategóriás jogosítvánnyal vezethető háromkerekű jármű, a Can-Am Ryker sok európai országhoz hasonlóan Magyarországon is kerüljön át a B kategóriás engedéllyel vezethető járművek közé, egyenrangúvá válva a személyautókkal.

Megvan, hol kapott helyet Leclerc futamgyőztes Ferrarija

Ahogy a közelmúltban mi is beszámoltunk róla, Charles Leclerc-t óriási  lepték meg pár napja. A Ferrari F1-es csapatától azt a 2019-es autót kapta kézhez (hajtáslánccal együtt), amivel a 2019-es Belga és Olasz Nagydíjat megnyerte. Mivel Monaco nem a tágas tereiről híres, és egyébként is kár lenne, ha egy raktárépületben porosodna az autó, ezért Leclerc felkereste a monacói herceg autógyűjteményének igazgatóját, Valérie Closier-t, és felajánlotta a becses darabot. Az autó azóta el is foglalta az őt megillető helyet. II. Albert herceg háláját fejezte ki Leclerc felé, és megígérte neki, hogy a jövőbeli autóinak is helyet teremtenek.

Ey3LlulXAAMYSIW

Ey3LA1vXMAEieN4

Ey3LA1YXIAk-clm

Forrás: @LeclercNews

Magyarországon kezdődik a Kamion-Eb idei szezonja

2020 újratöltve: Az ETRC vezetősége kedden délután közleményben tudatta a világgal, hogy a járvány miatt elhalasztja a misanói versenyhétvégét októberre, így a soron következő Hungaroring veszi át a szezonnyitó szerepét. Az illetékesek abban bíznak, hogy az olaszországi helyszín ősszel már nézőkkel várhatja a versenysorozatot. A széria első versenye eredetileg a május 23-i hétvégén került volna megrendezésre, míg az új menetrend szerint Misano az október 17-i hétvégén, szezonzáróként kap helyet.

Az idény első futama tehát a Hungaroringen lesz június 12-13-án. A mezőny magyar pilótája, Kiss Norbert idén is a Révész Truck Racing Team színeiben áll rajthoz. 

kiss-hungaroring-2020-r3

Öt emlékezetes pillanat az imolai futamok történelméből

Ahogy közeledik a hétvégi Emilia-Romagna-i Nagydíj, úgy vesz elő nosztalgikus felvételeket a Formula-1 hivatalos YouTube-csatornája. Az továbbra sem egyértelmű, hogy pontosan mi is a válogatási szempont, hiszen az alábbi összeállításba Jenson Button első pole-ja, Ralf Schumacher első győzelme mellett Michael Schumacher és Juan Pablo Montoya afférja is belefért – meg egy érdekes hiba is Heinz-Harald Frentzen 1997-es sikerénél, ahol egy darabig egy Prostot használnak vágóképként a német pilóta Williamse helyett… (A videó átkattintás után nézhető!)

Fülöp herceg temetése miatt változik az imolai F1-es hétvége időrendje

Múlt héten hunyt el 99 éves korában Fülöp herceg, II. Erzsébet brit királynő férje. A temetésre április 17-én, szombaton fog sor kerülni, ez pedig a hétvégi Formula-1-es Emilia-Romagna-i Nagydíjra is hatással lesz. Az F1 ugyanis ma bejelentette, hogy annak érdekében, hogy a program ne ütközzön a temetési ceremóniával, a pénteki szabadedzésekre a tervezettnél fél órával előbb kerül sor, a szombati program pedig egy teljes órával csúszik korábbra (a pénteki változtatásra az edzések között előírt időtartam betartása miatt van szükség). Az időmérőt megelőzően egy egyperces csenddel fognak megemlékezni Fülöp hercegről. Így fest tehát az imolai forduló módosított programja (a teljes autó-motorsportos hétvégi menetrendről szokás szerint szerdán külön cikkben számolunk majd be!):

Péntek  
11:00 - 12:00 1. szabadedzés
14:30 - 15:30 2. szabadedzés
   
Szombat  
11:00 - 12:00 3. szabadedzés
14:00 - 15:00 Időmérő edzés
   
Vasárnap  
15:00 Futam

imola-f1-dppi_1

Fotó: DPPI

Marquez és a Repsol Honda is elmondta, mi a cél Portimaóban

Szombaton derült ki, hogy Marc Marquez csaknem kilenc hónapos kihagyás után a hétvégi Portugál GP-n visszatér a versenyzéshez. A Repsol Honda a szokásos keddi előzetes sajtóközleményében azért hozzátette, hogy csütörtökön még a helyszínen is vár egy ellenőrző vizsgálat a nyolcszoros világbajnokra, de ez vélhetően csak formalitás. Marquez egyébként néhány hete épp Portimaóban ült fel (Barcelona után) a MotoGP-motoron alapuló utcai RC213V-S-re, így a pályát a tavalyi futam kihagyása ellenére is ismeri.

Csapata ennek ellenére óvatos elvárásokat fogalmazott meg a spanyollal szemben: „A hétvége célja, hogy Marquez visszatérjen a versenyzéshez és sikeres nagydíjat teljesítsen, kerülve bármilyen felesleges kockázatot, hogy sikeres 2021-es szezon várhasson rá” – írták a közleményben, amelyben persze maga a 28 éves versenyző is megszólalt:

„Nagyszerű érzés visszatérni a MotoGP-be a csapatommal és a motorommal. Rendkívül keményen dolgoztunk azért, hogy ezt elérjük, sok órát töltöttünk el az edzőteremben és a fiziómmal, Carlosszal. Szerettünk volna már Katarban is ott lenni, de az orvosok végül ezt nem javasolták, én pedig hallgattam rájuk. Nagyon figyeltem arra, amit az orvosok mondtak, valamint a testemre is, hogy visszatérhessek a MotoGP-be és ahhoz, amit imádok csinálni. Van egy kis tapasztalatom Portugáliáról, de a célunk erre a hétvégére, hogy jól dolgozzunk. Lépésről lépésre térünk vissza, és ez biztató egy ilyen hosszú periódust követően.”

Ha imádod a MotoGP-t és nem szeretnél semmiről lemaradni, akkor csatlakozz a Formula MotoGP Facebook-csoportunkhoz, ahol még több hírről és információról számolunk be a MotoGP és egyéb motoros bajnokságok kapcsán!

marquez-repsol-1

 

Ha sikeres lesz, akkor sem teszi állandóvá a sprintversenyeket az F1

Bár hivatalos megerősítés még mindig nem érkezett róla, minden jel arra utal, hogy idén néhány Formula-1-es versenyhétvégén egy szombati sprintfutam fog dönteni a vasárnapi nagydíj rajtsorrendjéről. Az első ilyen alkalom alighanem a silverstone-i Brit Nagydíj lesz, emellett Monza és Interlagos szerepel még állítólag a tervek között.

Noha sokan tartanak tőle, hogy a rövidebb szombati viadal elértékteleníti a vasárnapi versenyt, Stefano Domenicali, az F1 elnök-vezérigazgatója többször is hangsúlyozta, hogy el akarják különíteni a két futamot – például azzal, hogy olyan nevet adnak az új eseménynek (a sprintkvalifikáció az egyik ilyen opció), amellyel egyértelműen megkülönböztetik a vasárnapi nagydíjtól. Domenicali most az Auto Motor und Sportnak nyilatkozva azt is elárulta, hogy ha idén sikeresen debütál a formátum, akkor sem teszik azt rendszeressé 2022-ben:

„Nagyon egyszerű a statisztikai adatok szempontjából a helyzet: aki megnyeri a szombati kvalifikációs versenyt, az indul a pole-ból vasárnap. Egyetlen nagydíjgyőztes lesz a hétvégén, és ez vasárnap fog kiderülni. Nem akarjuk a jövőben sem minden nagydíjon ezt a formulát használni. Ennek „Grand Slamnek” kellene lennie néhány kiválasztott esemény számára” – mondta el Domenicali. Hozzátette: a tv-társaságok örültek a sprintkvalifikáció ötletének, és álláspontja szerint a kiválasztott helyszínek is jól járnak azzal, hogy a péntekre előrehozott időmérő okán a hétvégék első napján is jobb jegyeladási mutatóik lehetnek – már amikor ezt majd a koronavírus-járvány lehetővé teszi.

f1-start-bahrein-dppi

Emlékeztek Schumacher és Montoya imolai összecsapására?

A hétvégi Emilia-Romagna-i Nagydíjra hangolódva idézte fel az F1 YouTube-csatornája a 2004-es imolai futam rajtja után történt esetét, amikor Juan Pablo Montoya a visszafordító kanyar külső ívén próbált elmenni Michael Schumacher mellett, viszont mivel nem maradt helye, kénytelen volt leszaladni a pályáról. Az alábbi videóban minden elérhető kameraállásból visszanézhetjük a verseny utáni sajtótájékoztatón Montoya részéről kisebb beszólást („vagy hülye, vagy vak, hogy nem látott”) kiváltó incidenst:

Olvastad már?