DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 22. vasárnap
Motor

Újabb jelentés látott napvilágot Salom balesetéről

A Nemzetközi Motoros Szövetség (FIM) nyilvánosságra hozta azt a műszaki jelentést, amelyben Luis Salom halálos kimenetelű bukásának okait próbálták megfejteni a Katalán Nagydíj második szabadedzésén. A közzétett dokumentum szerint a spanyol motoros nem a megszokott módon fékezett az ominózus 12-es kanyar előtt.

Luis Salom még június elején, a második barcelonai szabadedzésen szenvedett halálos balesetet, amely után a Moto2-es pilóta alakulata, a SAG Team már kiadott egy közleményt a bukás lehetséges okairól. Az istálló szerint az aszfalt egyenetlensége és egy lassabb tempónál, ugyanakkor később történő fékezés váltotta ki azt a balesetet, amelyben végül a fiatal motoros életét vesztette. A FIM technikai delegációja által készített, s a mai nap során közzétett jelentés csak részben egyezik meg ezzel.

A Salom családja által kijelölt független telemetriai szakember, Lluis Lleonart Gomez a SAG Team tagjainak jelenlétében vetette össze a versenyző leggyorsabb körének és a baleset előtti pillanatok adatait. A grafikonok alapján a szakértő arra a megállapításra jutott, hogy a tragikus kimenetelű esés előtti néhány másodpercben Salom egyáltalán nem a szokványos módon közelítette meg az ominózus 12-es kanyart.

Salom-főkép



Az adatok ugyanis azt mutatják, hogy ahelyett, hogy teljesen elengedte volna a gázt – ahogy azt tette a leggyorsabb körében is –, először csak nagyjából 45%-ig tette ezt meg. Ez nagyjából három tizedmásodpercig tartott, mielőtt teljesen elengedte a gázkart, amely után rögtön a fékkart is behúzta. A szakértő azt megerősítette, hogy az első vizsgálatoknak megfelelően a motor 4 km/h-val lassabb tempóban haladt a baleset pillanatában, mint korábban, ugyanakkor hét-nyolc méterrel közelebb volt a kanyarhoz a fékezéskor.

Mr. Gomez azt a következtetést vonta le a fentiekből, hogy Salom minden bizonnyal egy pillanatra hátranézett, majd miután újra előre fordult, vélhetően rosszul mérte fel a helyzetét vagy pedig már eleve kissé lesodródott az ívről. Ez eredményezhette, hogy az átlagosnál nagyobb fékerőt alkalmazott, amely a telemetrián is kirajzolódott, s ennek volt köszönhető végső soron, hogy az első gumi tapadását veszítette és a pilóta kicsúszott.

A jelentés kihangsúlyozza, hogy semmilyen bizonyíték nem utal arra, hogy a balesetnek köze volt az aszfalt bármiféle egyenetlenségéhez. A motoron és a kerekeken talált sérülések mind összhangban voltak a nagy sebességnél történő bukások szokásos következményeivel, s a guminyomások sem tértek el a megszokottól. A gépen nem találtak műszaki hibára utaló nyomot sem.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: