Az első hatos azért gyorsan átesett harmadik kiállásán is - még Vettel is. Rosberg büntetése miatt visszaesett a két Red Bull mögé, Hamilton pedig eközben már 10 másodperccel vezet. Úgy tűnik, a fő kérdés most az, hogy hány ponttal növelheti a brit az előnyét a bajnokságban.
Köszönjük a mai figyelmet, ezzel lezárul a futamról "szőtt" élő közvetítésünk. De ne menjetek sehova, legfeljebb néhány linkkel odébb a weboldalunkon, hiszen hamarosan érkeznek a versenyzői nyilatkozatok és a futam utórezgései Hockenheimből.
Hamilton a győzelmi serlegből, Ricciardo a cipőjéből (!) itta a pezsgőt. Legalább elmondhatjuk, hogy valami igazán szokatlan is történt az idei Német Nagydíjon!
Kezdődik a dobogós ünneplés: Verstappen már rövid karrierje negyedik pódiumát szerezte, Ricciardo 2. lett élete 100. F1-es futamán, Hamilton pedig fő riválisa otthonában meghallgathatja a brit himnuszt.
A további pontszerzők között a légüres térben autózó két Ferrari Vettel-Raikkönen sorrendben, mögöttük pedig Hülkenberg, Button, a 9. helyet még valahogy megtartó Bottas, valamint Perez.
A Red Bull idén először szerez kettős dobogót - Ricciardo lett a második, Verstappen pedig a harmadik. Rosberg csak negyedikként gurult át a célvonalon, ezzel 13 pontot veszít Hamiltonnal szemben, így 19 pontos lemaradással mehet a nyári szünetre. Talán az 5 másodperces büntetés nélkül máshogy alakult volna?
És Lewis Hamilton megnyerte a Német Nagydíjat, 2008 után másodszor diadalmaskodhat Hockenheimben. Az elmúlt hét futamból haton ő győzött, ismét ellenállhatatlan formában vezet a Mercedes britje!
Hamilton közben megkezdte az utolsó kört - a csepegő eső a jelek szerint itt már nem szól bele semmibe.
A másik McLaren viszont pozíciót nyert: Button utolérte Bottast és játszi könnyedséggel ment el mellette. Kijelenthető: a Williams kétkiállásos taktikája nem vált be.
Perez utolérte és riválisa elfékezését követően meg is előzte Alonsót. A spanyol nehezen adta magát, és a két autó kerekei is összeértek egy pillanatra, de végül nem bírt a Force Indiával.
Nem jó nap ez a Felipék számára - Nasr a második kieső, miután a pálya szélére parkolta a tönkrement Saubert.
"Eső a sisakrostélyomon" - jelenti az élen álló Lewis Hamilton a rádióban, aki valószínűleg inkább máshova kívánná a csapadékot már ilyenkor: a háta közepére.
"Rain on the visor" is the word from @LewisHamilton...
— MERCEDES AMG F1 (@MercedesAMGF1) July 31, 2016
That grand finale could become a little more spicy...#F1istZurueck #GermanGP #F1
Közben Hülkenberg nagy léptekben érte utol Bottast, és úgy ment el mellette már hat körrel a leintés előtt, mintha egy mozgó bója lenne. Bottasnak Buttonnal szemben is van még 10 másodperces előnye, de tempóját elnézve mi nem éreznénk magunkat biztonságban a helyében...
Rosbergnek a futam közepén látott tempója pedig elillant az utolsó etapra, hiszen 7 másodperccel leszakadt Verstappentől. Ha nem történik valami dráma, ebből már aligha lesz dobogó a németnek.
Alonsónak pedig most mondták a fülére, hogy öt perc múlva néhány esőcsepp várható a pályán, ami beteljesítené a futam előtti jóslatot. Na, a hajrában még feldobja valami ezt a versenyt?!
Az utolsó két pontszerző hely jelenleg a McLareneké, ám Button és Alonso is a szuperlágy gumikon köröz, így előfordulhat, hogy ha azok elveszítenék teljesítényüket a hátralévő 10 körben, a 11. helyen lágyakkal érkező Perez levadássza őket. A brit attól is tart, hogy nekik jobban kell majd spórolniuk az üzemanyaggal a leintéshez közeledve, mint riválisaiknak.
Közben Wehrlein Ericssont, Grosjean pedig egy remek külsőíves megmozdulással Magnussent előzte, de mindkét manőver a pontszerző zónától távol zajlott le.
A 7. helyért is érdekes lehet még a csata Bottas és Hülkenberg között. Noha még 10 másodperc van közöttük, de a Williams a kisebbséghez tartozva úgy döntött, hogy két kiállással abszolválják a futamot. Most, 12 körrel a vége előtt már taktikai mellélövés lenne kereket cserélni, jelenleg viszont a Force India körönként egy másodperccel közeledik rá.
Tessék, Hamilton már fel is tekert valamit, előnye ismét 8 másodperc, egyúttal pedig Ricciardo tempója is visszaesett egy kicsit.
Ricciardo nagy darabokat kezdett leharapni Hamilton előnyéből, lemaradása két kör alatt 6 másodpercre sorvadt. Ennek egyik oka, hogy az ausztrál autóján vannak a lágyabb gumik,és bizonyára a motorhiányban lévő Hamilton sem hajszolja szét a technikát a kelleténél jobban. Egyelőre azért még ne izguljunk túlságosan első helye miatt - majd szólunk, ha kell!
Az F1Fanatic így foglalja össze viccesen a Német Nagydíj eddigi alakulását. A baj talán csak az, hogy ez nem is vicc...
#GermanGP so far:
— F1 Fanatic (@f1fanatic_co_uk) July 31, 2016
Start
Replays of the start
Pit stops
Pit stops
Pit stops
Rosberg fails to turn right
Pit stops
Pit stops
Pit stops#F1
Rosberg és Verstappen megejtette harmadik kiállását is, a Mercedesnél pedig így le is töltötték az 5 másodperces büntetést. Vettelt is a bokszba szólítja csapata, de a német ellenkezik. "Kit szeretnétek átugrani? Mindenki kilométerekkel előttünk van!"
Kevés szó esett eddig a Ferrarikról, de ennek az az oka, hogy Vettel és Raikkönen a senki földjén autóznak. Vettel lemaradása 10 másodperc a Red Bullokhoz képest, míg Raikkönen 21-gyel vezet Hülkenberg előtt. Köztük is több mint három másodperc van, így egymással sem csatáznak. A legnagyobb esemény velük eddig az volt, hogy a német szokás szerint elmormolta "kék zászlós" panaszát.
A "Rosberg-ügy" közben Hamilton is megejtette második kiállását, csapata szerint "mindenki" három kerékcserével számol. A brit továbbra is kényelmesen, 9 másodperccel vezet csapattársa előtt a pályán.
Helycsere a Red Bullnál! A szuperlágyakon egyre gyorsabb Ricciardo különösebb csata nélkül elment a lágyakat viselő Verstappen mellett. Nyilvánvalóan a csapat taktikai kérése volt ez, jelen helyzetben ugyanis az ausztrálnak jobb esélyei vannak arra, hogy 5 másodpercre megközelítse Rosberget.
Közben Massa kálváriája véget ért, csapata arra kérte őt, hogy parkoljon be a garázsba. Ő lett a futam első kiesője.
A Mercedes németje időközben feljött a második helyre, hiszen a második helyezett Verstappent a pályán előzte meg, Ricciardo pedig később állt ki, így ő már csak a páros mögé tért vissza. A csapat közölte Rosberggel, hogy továbbra is hajtania kell előre, hiszen legalább 5 másodperc előnyre lesz szüksége, de a német méltatlankodik a büntetés miatt, és a rádión üzent Charlie Whitingnak, hogy ennél jobban nem tudta volna elfordítani a kormányt.
És nem, nem úszta meg! Az ítélet máris megszületett, 5 másodperces időbüntetést róttak ki Rosbergre Verstappen leszorítása miatt!
A SkySports szakértője, Anthony Davidson szerint azért Rosberg megmozdulása nem volt annyira elítélendő, mint a spielbergi, így efelett talán még a versenybírók is szemet hunynak majd - akik közben elkezdték vizsgálni a történteket.
Woah, és Rosberg visszavág! Verstappen a következő körben követte őt a bokszban, és noha a holland a Mercedes elé jött vissza, Rosberg a hajtűben agresszív manőverrel előzte meg őt. A dolog egyetlen szépséghibája, hogy a manőver kicsit az ausztriai, Hamilton elleni megmozdulására hajazott, hiszen későn kanyarodva tulajdonképpen lekényszerítette a pályáról a Red Bullt.
Rosberg a 27. kör végén másodszor is a bokszban - ezek szerint háromkiállásos taktikát jelentett az a bizonyos "B terv". Ezúttal lágy gumikat kapott, és a 6. helyen tért vissza a pályára.
26 kör eltelt, és Rosberg továbbra is a 4. helyen áll, beragadva Ricciardo mögé. Hátránya már 10 másodperc csapattársával szemben, akinek pedig eddig igencsak egyszerűen alakul a délutánja.
Közben itt a videó is Magnussen Massa elleni merészségéről.
.@KevinMagnussen is having an absolute blinder of a race. #F1 #GermanGP @RenaultSportF1 pic.twitter.com/BMdUDBTvFk
— Peter Hayes (@peterhayesf1) July 31, 2016
Alonso közben Perezen és Gutierrezen is túljutott gyors egymásutánban, ezzel feljött a 10. helyre, hagyva a két mexikóit, hogy egymás között rendezzék le a csatát.
Miközben itt egy kép az előző manőverről, Massán Sainz, és nyomában Grosjean is túljutott egyetlen kanyar alatt.
Kevin Magnussen nagy mélységből érkezve is sikeresen fékezte ki Massát a hajtűben, lágyabb gumijainak jobb tapadását is segítségük hívva. Ám az előzés a 13. helyért zajlott, ami tovább nyomatékosítja, hogy Massa Williamsével talán nem minden van teljesen rendben. Bottas eközben a másik autóval a 7. helyen halad Hülkenberg előtt.
Verstappennel ismét közlik, hogy Hamilton ugyanúgy osztja be a tempóját, mint ő. Más kérdés, hogy ha végig ugyanazt csinálják, mint a Mercedes, akkor aligha fognak elé kerülni - már ha ez a terv.
Az állás az élen az első kerékcserék után alább látható. Csak Verstappen és Rosberg maradtak szuperlágyakon az első hatosból.
Hamiltonra rászóltak, hogy "kalapácsidő" (hammertime) van, ő pedig odatett még egy gyorskört és maga is kiviharzott a bokszba, csapattársával ellentétben lágy gumikért. Előnye most 6 másodperc. Rosberggel eközben közölték, hogy a "B tervet" léptették érvénybe nála.
Ricciardo a következő körben állt ki, és vissza is sorolt csapattársa, valamint Rosberg közé.
De az élcsapatok stratégái sem vártak sokat: Verstappen és Rosberg kezdte meg közülük a kerékcseréket. Mindkettel szuperlágyakat kaptak, de Rosberg kiállása kicsit lassabb volt az ideálisnál.
Közben egyre többen kezdenek küszködni a gumijaikkal, így megkezdődtek az első kerékcserék is, egyelőre csak a mezőny második felében. Massa a bokszban visszaelőzte Sainzt. Az élen eközben 11 kör elteltével Hamilton előnye már 5 másodperc.
Húha, Massa már rég nem Alonsóval csatázik, de nem azért, mert meg tudta volna előzni őt, hanem azért, mert a másik spanyol, Carlos Sainz hátulról lepte meg, és Kevin Magnussen Renault-ja is utat talált a brazil mellett.
Hoppá(cska), egy szárnyvéglap a pályán, ráadásul elég bizarr módon került oda a Rio Haryanto autójáról leszakadt elem, hiszen saját csapattársa, Pascal Wehrlein csapta azt le onnan, amikor elsuhant mellette.
A 10. helyért eközben Massa támadja Alonsót - vajon előtörtek bennük a hat évvel ezelőtti emlékek? Egyelőre Alonso a jobb, visszaverte ugyanis egykori csapattársa támadásait.
A rajt ismétléséből látható, hogy Rosberg ugyan az első pillanatban jól elrugaszkodott, ezt követően azonban autója kissé megtorpant, hiszen kipörögtek a kerekei, amikor harmadik fokozatba váltott. A Red Bulloknak pedig nem is kellett ennél több, hogy átugorják őt.
Az első másodpercben még úgy tűnt, Ricciardo becsusszanhat a Mercedesek közé, végül azonban Verstappen egy rendkívül merész manőverrel kerülte őt meg az 1-es kanyar külső ívén!
Verstappent megdicsérte mérnöke a remek rajtráért, és egyúttal közölte vele, hogy az előtte álló Hamiltont is gumispórolásra szólította fel csapata, így hát tegye ő is ezt. Visszatért a rádiókommunikáció!
Jolyon Palmer már a második kör végén kiállt kerékcserére, és szuperlágy gumikat vételezett. Talán lassú defektje lehetett?
Woah, Rosberg nem akar sokat vacillálni Ricciardo Red Bullja mögött, a második körben komoly támadássorozatot indított az ausztrál ellen, de végül vissza kellett sorolnia a 4. helyre.
Az első kör után Hamilton vezet Verstappen, Ricciardo, Rosberg, Vettel és Raikkönen előtt. Tehát mindhárom élcsapat pilótái helyet cseréltek a rajtfelálláshoz képest.
Hamilton kilőtt a rajtnál és az élre állt az első kanyarban, Rosberget mindkét Red Bull árugrotta!
Visszaérkeztek a versenyzők, a külső íven, pole-ban álló Rosberg enyhén Hamilton felé fordul.
Közben kiderült, hogy Sebastian Vettel Ferrarijának padlólemeze megsérült az időmérő során, de az FIA lehetőséget adott a csapatnak arra, hogy kicseréljék azt a parc fermé szabályok ellenére is.
A Pirelli táblázatából látható, hogy melyik versenyzőnek milyen abroncsok állnak még rendelkezésére a futamon. A Mercedesek tegnap megspóroltak egy szuperlágyat riválisaikhoz képest.
A rajtrács kiüresedett, indul a felvezető kör. Most már ne menjetek sehova!
A BBC friss előrejelzése most azt mondja, hogy Belgium irányából esőfelhők érkezhetnek a pálya fölé a verseny késői szakaszára.
A SkySports megkérdezte Jenson Buttont, a 12. helyről indulva mennyi esélyt lát a pontszerzésre. "Majd a verseny végén megmondom" - replikázott Button, aki tényleg nem tudta számszerűsíteni az esélyeit, elmondása szerint ugyanis a rajtrácson közvetlenül előtte állók is a McLarenével nagyjából megegyező tempóval rendelkeznek.
A hagyományokhoz híven 15 perccel a felvezető kör kezdete előtt felcsendült a német himnusz a rajtrácson, amit a lelátókon nemzeti színeket viselő rajongók hallgattak végig. Senki ne mondja, hogy a németek nem elég lelkesek az F1 iránt!
Daniel Ricciardo 100. F1-es rajtrája készül ma - az alábbi grafika jól összefoglalja, hogyan áll eredményesség tekintetében a másik három ausztrál futamgyőzteshez képest.
Ami a rajtrácsot illeti, a Mercedes, a Red Bull és a Ferrari autói szépen kisajátították maguknak az első, a második és a harmadik sort, lejjebb azonban három büntetés is cifrázza a felállást. Részletesen itt nézhetitek meg, milyen sorrendben várják majd a pilóták a piros lámpák kialvását körülbelül 14:03-kor.
Napsugaras napot mindenkinek, ezennel megkezdjük szöveges beszámolónkat az F1-es szezon 12. versenyéről, a Hockenheimringről. Ami az időjárást illeti, ha Németországban napsugarasnak nem is nevezhető, száraznak mindenképpen igen, és egyelőre a felhős égbolt ellenére sincs eső kilátásban. A pálya hőmérséklete 39, a levegőé 23°C.