DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 5. péntek
10:31

Indul a szabadedzés, több vendégszereplő máris a pályán: Iwasa, O'Ward, Lindblad, Arthur Leclerc, Crawford, Aron, Shields és Hirakawa is kigurult már a bokszból.

Ez volt tehát az FP1, köszönjük a figyelmet - 14 óra előtt jövünk majd a második edzéssel, immár lemenő napfénynél, és a teljes állandó mezőnnyel, így például Piastrival is. Addig is jó étvágyat az ebédhez mindenkinek!

De közben véget ér az első szabadedzés: Norris a leggyorsabb, de csak ezredekkel Verstappen és Leclerc előtt, mögöttük a Mercedesek és a Sauberek!

Többen is pattogásra panaszkodtak amúgy: legutóbb most épp Antonelli.

Nagyon úgy fest, hogy Hirakawa lesz a legjobb beugrós a 11. helyen. Az állandó pilóták közül amúgy csak Hadjar keveredett a mezőny második felébe közéjük.

Browning az imént produkált egy kemény elfékezést, de így is gyakorlatilag egy másodpercre ő is Norristól. Egyedül a két astonos vendégszereplő lóg ki kicsit lefelé a mezőnyből.

Az élbolyban a többség már versenyszimulál: Norris a közepes, Verstappen és a Mercedesek a kemény gumin köröznek pillanatnyilag.

Leclerc mutatott be egy kisebb megforgást a visszafordító 5-ös kanyarnál a Ferrarival.

Verstappen: Mintha valami tönkrement volna az autón.

Lambiase: Mely területen érzed leginkább a problémát?

Verstappen: Most már igazából mindenhol.

Az F1 TV elemzése szerint a lassú kanyarokban konkrétan a Sauberek a leggyorsabbak egyelőre Abu Dhabiban...

Emeljük ki külön a Saubereket, amelyek ezen a néven (vagy hát a Stake meg Kick meg Sauber neveken) most szerepelnek utoljára az Audivá válás előtt: Hülkenberg az ötödik, Bortoleto a hetedik helyen. Persze előny nekik, hogy náluk egyik autóban sem ül ifjonc - akik közül amúgy most Hirakawa a legjobb a 11. helyen a Haasszal.

Egyébként nagyon szoros az egész állás, a tizedik Colapinto hátránya is csak 370 ezredmásodperc, sőt, az első 16 helyezett egy másodpercen belül van - ez alól csak Browning, az ifjabb Leclerc, illetve a két astonos beugró kivétel.

Leclerc pedig egyébként csak 16 ezredre Norristól a harmadik helyen - az még egy érdekes fordulat lenne, ha a Ferrari váratlanul ott lenne az élbolyban. De persze még nagyon-nagyon korán járunk a hétvégén belül.

Vannak kisebb hibák azért az edzésen: O'Ward fékezte el például a célegyenes végét az imént.

A másik McLarennel viszont Norris az élre áll - nyolc ezreddel veszi át a vezetést Verstappentől.

Verstappen, Norris, Leclerc, Russell a top 4, azaz a négy topcsapat egy-egy pilótája az első négyben pillanatnyilag, ráadásul a monacói tizeden belül a Ferrarival.

Ami a vendégszereplőket illeti: O'Ward a legjobb a tizedik helyen a McLarennel, előzve a Red Bullt vezető Lindbladot.

Norris bejön lila utolsó szektorral a második helyre, 26 ezreddel Verstappen mögé.

Így állunk nagyjából az edzés felénél:

Russell jön be másodiknak, szintén a lágyakon. Most már egyre több autón tűnnek fel a piros oldalfalú abroncsok - Norris is már kivezető körön velük.

Na, Verstappennél felkerültek a lágy gumik: 1:24,493-as idővel az élre áll a holland.

De ha már Mercedes: a nap vicces videója az övék, így búcsúztak a DRS-től, amelyet jövőre az aktív aerodinamika vált majd fel. 

Russell csapatrádiója alapján van egy eddig ismeretlen versenyző is a pályán: OWASA! (O'Ward akart lenni amúgy, ahogy a brit rá is mutatott, csak mérnöke összemosta Iwasával.)

Húsz perc után Hadjar az élen 1:25,245-ös idővel Sainz és Bortoleto előtt.

Közben megfordult az élen Sainz és Antonelli is, de most már Norris vezet O'Ward előtt - azaz a két McLaren az első két helyen.

Egy kis érdekesség közben: Leclerc a 150. nagydíján vesz részt a Ferrarival, ehhez pedig különleges sisakdizájn is dukált.

Browningnak akadtak rádióproblémái a Williamsnél.

Egy másik beugró, Paul Aron viszont a kemény gumikon áll a negyedik helyen az Alpine-nal.

Öt perc elteltével Verstappen vezet Leclerc és O'Ward előtt, de a McLaren mexikói beugrója lágy gumikon kezdte meg a munkát, míg a többség a keményeken, csak néhányan használják a közepes abroncsokat is.

Na de beszéljünk arról is, hogy 15 éve fordult elő utoljára ilyen, hogy még hárman vannak harcban a vb-címért az utolsó futam előtt - az összes esetet ebben a cikkben szedtük össze.

Most úgy állunk, hogy Lando Norris vezet 12 ponttal Max Verstappen és 16 ponttal Oscar Piastri előtt. A legegyszerűbb matematika: ha Norris dobogós vasárnap, akkor mindenképp világbajnok; ha Verstappen nyer, akkor Norris legfeljebb negyedik lehet; Piastrinak pedig csak az első két hely valamelyike jó, és még akkor is komoly szerencsére lesz szüksége - az összes forgatókönyvet itt szedtük össze.

Hogy kiemeljünk néhány érdekességet: újra együtt lesz pályán a két Leclerc; a vb-aspiránsok közül Piastri hagyja csak ki a mostani gyakorlást (de mint említettük, ennek túl sok jelentősége nincs, és pl. Norris Spielbergben és Mexikóban is úgy győzött, hogy eggyel kevesebb edzést teljesített), a Racing Bullshoz bejelentett Lindblad most még Red Bullt vezet; az Aston Martin pedig mindkét autójába újoncot ültetett, az egyikbe konkrétan egy a Formula-2-ben is pont nélkül álló fiatalt.

Ennek az FP1-nek a különlegessége, hogy a tízből nyolc csapat most teljesíti utolsó újoncszerepeltetési kötelezettségét. Nem meglepő ez, évek óta megszokott, hogy Abu Dhabira tartalékolják az istállók: jól ismert pályáról beszélünk, a fiatalok az F2-es finálé és a keddi teszt miatt eleve a helyszínen vannak, sok alakulat számára már nincs tétje az évadzárónak, ráadásul itt az első edzést még teljesen más, nappali körülmények között rendezik, mint az időmérőt és a futamot fogják. Na de itt a teljes lista:

McLaren: Pato O’Ward (Oscar Piastri helyén)

Red Bull: Arvid Lindblad (Yuki Tsunoda helyén)

Ferrari: Arthur Leclerc (Lewis Hamilton helyén)

Williams: Luke Browning (Alexander Albon helyén)

Aston Martin: Jak Crawford és Cian Shields

Racing Bulls: Ayumu Iwasa (Liam Lawson helyén)

Haas: Ryo Hirakawa (Esteban Ocon helyén)

Alpine: Paul Aron (Pierre Gasly helyén)

Köszöntünk mindenkit, már negyed óra sincs hátra addig, hogy elinduljon a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj hétvégéje az F1-ben - kövessétek velünk az első szabadedzés történéseit!