A szezon során először szerezte meg az első sort a Red Bull Verstappen és Perez sorrendjében, az időmérőn a McLaren bizonyult harmadik erőnek Norris révén, mögötte Sainz, Alonso és Piastri. A hazaiak kedvence, Yuki Tsunoda tizedik rajthelyre építkezhet – íme a mai rajtsorrend.
Összefoglaló: Verstappen nyerte a rajtbalesettel induló Japán Nagydíjat
A következő pár órában pedig jövünk a nyilatkozatokkal, hírekkel, figyeljétek a Formula.hu felületeit!
Verstappen 12 másodperces előnnyel megnyeri a Japán Nagydíjat, harmadszor győz idén és Perez jóvoltából ez a harmadik kettős Red Bull-siker, Sainz pedig harmadszor a dobogóra áll. A végeredmény:
Gyenge utolsó kanyar után Russell könnyedén előz a célegyenesben az utolsó kör kezdetén – Piastri hatodik is lehetett volna, mivel Alonsót üldözte, végül csak nyolcadik lesz!
Ütközést került el kanyarlevágással Piastri, Russell próbálkozott be a hetedik helyért – így marad a sorrend, a felügyelők jegyezték az esetet.
Stroll is előz egy nagyot külső íven az S-kanyarokban, Magnussent lépi át, ezzel ő jött fel a 11. helyre. Aztán panaszkodik egyet, milyen lassú az Aston Martin az egyenesben.
A Ferrari nem feltétlenül így gondolja: ne nagyon küzdjön Sainz ellen, mondják Leclerc-nek, az ő ellenfele Norris. Pillanatokon belül, a 46. körben meg is történik a helycsere – Leclerc nem védekezett, igaz, a nagy tempókülönbség miatt nem is nagyon tudott volna.
Norris több kisebb hibával (18 körös kemény keverék van az autón, ez annyira régi, mint Leclerc-é) Sainz orra elé esett vissza. A spanyol DRS-sel átveszi a negyedik helyet. Így Ferrari kontra Ferrari csata a dobogóért.
Sargeant az, akin végül kifogott a kritikus Degner 2, az amerikai kiszaladt a bukótérbe, majdnem a gumifalig. Mire visszakecmergett, már ő az utolsó, ráadásul még egy kiállást be kellett iktatnia.
A pontszerzésre nemrég még esélyes Bottas a 12. helyen áll, ő Magnussent üldözi nagyon szorosan. A mezőny végén, 16. és 17. helyen a két Alpine, körhátrányban: az időmérőn még mutatott életjeleket a csapat, de vasárnap Suzukában ők a sereghajtók.
Hamilton második kiállásával (közepest kapott, akárcsak az imént Russell) a pontszerző helyeken mindenki túlesett kötelező kiállásán.
A két Red Bull mögött Leclerc, Norris és Sainz (a hármas között még lehet csata az utolsó 12 körben), aztán Alonso, Piastri (ők ketten DRS-távolságon belül), Russell, Hamilton és Tsunoda a top 10-ben.
A Degner 2 ma kritikus pont, Norris is kiment a rázókőre, aztán megindult alatta az autó, de megmentette a megforgástól. A negyedik helyen áll, de Sainz közelít hozzá.
Sainz a kelleténél kicsit tovább húzta a kiállást, a sikánban elfékezéssel veszített időt, így Hamilton mögé tért vissza – annyira azért nem volt nehéz dolga visszaszerezni a pozíciót, a friss keményen erős tempót diktál.
A leggyorsabb kör (1:33,945) Pereztől, aztán megelőzte Leclerc-t.
Az élmezőnyben lassan mindenki túlesett második kiállásán, a Red Bullok is cseréltek. Sainz vezet, Verstappen második, Leclerc ideiglenesen harmadik, mivel Perez mögé tért vissza – de vélhetően csak rövid időre, a mexikói most a mezőny leggyorsabbja.
Strollt vizsgálták veszélyes bokszutcai kiengedés miatt (az emlékezetes ötös kiállásnál való tolongásban), de felmentették a stewardok.
Tsunoda megint egy bevállalós előzést mutatott be a 6-os kanyarban, külső íven Hülkenberg ellen, ezzel pontszerző, tizedik helyen!
Leclerc most tudta meg, hogy előtte még mindenkinek ki kell állnia – Ferrari jelenleg hatodik, 32 másodpercre Verstappentől, de csak 21-re a második Pereztől. Jók a kilátások számára.
Perez visszahozta a Red Bull 1-2-t, Norrist a hajtűben előzte meg, aztán a Degner 2-ben hibázó Leclerc-t is átlépte. A monacói (először) és a brit (másodszor) egyszerre álltak ki – Russell bekerült közéjük, ami a Ferrarinak kedvez a dobogós csatában.
A 25. körben, az 53 körös futam közel féltávjánál így állunk – Leclerc az egy kiállásra játszik:
A Mercedes lép, először Russell áll ki, a kilencedik helyre ér vissza. Hátérbb óriási tolongás a bokszutcában, öten is kiálltak egyszerre, Tsunoda és Stroll jöttek ki jól belőle, Bottas viszont nagyot bukott.
1:35,617-tel Verstappené a leggyorsabb kör: Leclerc-nél két és fél másodperccel gyorsabb, de Pereznek is adott laza egy másodpercet ebben a körben…
Most már Verstappen újra vezet: utolérte és megelőzte Leclerc-t, aki a Mercedesekhez hasonlóan még nem teljesítette kiállását – közepeseiben már 20 kör van.
Sainz is megelőzte Hamiltont a pályán, de a két autó közel volt ahhoz, hogy összeérjen – nem tettük volna be az ujjunkat közéjük. A két Mercedes a piros zászló alatt váltott kemény keverékre, de ez a taktika nem igazán vált be, Russell már csak ötödik, Hamilton hetedik úgy, hogy a körülöttük levők már kiálltak.
A 17. körben Verstappen is kiállt, így pillanatnyilag Leclerc vezet. A holland visszajött a második helyre, Norris pedig már harmadik úgy, hogy a két Mercedes még ki sem állt.
Perez és Sainz egy körben állt ki, a mexikói csak Norris mögé tért vissza. A brit Hamiltont is megelőzte, aki még nem cserélt.
Guanyu Zhou futama a bokszban ér véget, ő a harmadik kieső. Az ok váltóhiba.
Szép előzés Tsunodától, az S-kanyarok második balosában autózta körbe Gaslyt. Eközben Alonso is kiállt, ő a többiektől eltérő taktikájával ismét puhább abroncsot, közepest kapott a lágyra.
Hamilton megkérdezte, elengedje-e a csapattársat – a Mercedes elfogadta az ötletet, így helyet cserélt Russell-lel.
Az első kilenc helyezettből a két McLaren állt ki leghamarabb, kemény keverékért.
A gumik túlforrósodtak, nagy az alulkormányzottság – erről pedig a csapattárs, Hamilton jelentett. Úgy néz ki, megint utolérte a Mercedest idei átka, a W15 teljesítménye jellemzően a melegben esik vissza.
Russellnél nem stimmel minden, a kilencedik helyen álló Mercedes a kormány vibrációjáról számolt be a rádión.
Kisebb vezetői hiba Pereztől a Degnerben – hátránya 3 másodperc fölé emelkedett.
8. kör, a lágy gumin kezdők korán cserélnek: Hülkenberg, Zhou és Bottas után Tsunoda is kiállt – és a finn mögé esett vissza, azaz most a Stake áll a virtuális pontszerző helyen. Bottas erős időmérője után elmondta, a hétvégén új padlólemezt kapó csapat rendszeres fejlesztéseinek köszönhető a felzárkózás.
Verstappen előnye egy másodperc feletti, hatékonyan DRS-távolságon kívül tartja Perezt, a mezőny többségében ez a helyzet. Russell visszavette a kilencedik helyet Tsunodától, Ocon pedig a valószínűleg sérült autóval esik hátra, már csak a 13. helyen.
A két Alpine között volt egy kis adok-kapok, Ocon jelenti, hogy összeért csapattársával.
Újraindítás! Az első hat helyezett ismét megőrizte helyét, Leclerc viszont Hamilton előtt, Tsunoda pedig másodszorra jól kezdett és Russell elé férkőzve a 9. helyen áll.
A bokszból kivezető kör hivatalosan a futam 2. köre, melynek végén a mezőny feláll a rajtrácsra, hogy egy állórajttal kezdetét vegye a 3. kör.
7:32-kor folytatódik a verseny, az FIA azt is megerősítette, hogy állórajttal.
Miközben zajlik a várakozás, a szervezők kiadták a hivatalos helyi látogatószámot: ma 102 000 néző van kint, a hétvége egészében 229 000 fő ment ki. Ez emelkedés a tavalyi 222 000-hez képest.
Az újraindítás sorrendje a piros zászló pillanatának felel meg. Az első kilenc változatlan, a fő nyertes pedig Nico Hülkenberg, a tizedik helyre lépett előre a 12.-ről – nála is többet, három helyet javított Gasly, aki a 14. helyre kúszott fel.
Ricciardo és Stroll nem ért össze, ez a kontakt azonban végzetesnek bizonyult mindkét versenyző számára. A Williamsnél a harmadik autó törik össze Ausztrália óta.
Egyelőre az autók kiemelése folyik, a gumifal állapotát nézve pedig úgy sejtjük, ez nem lesz egy rövid leállás.
Ricciardo rosszul rajtolt, majd Strollra összpontosítva kifelé húzódott, az S-kanyarok első szakaszán a fűre terelte Albont: a két autó összeért, így Ricciardo is kiforgott a gumifalba.
De csak eddig tartott a versengés egyelőre: Ricciardo és Albon autója a szétdúlt gumifalban, piros zászló!
Verstappen simán megőrzi a vezetést, Sainz benézett Norris mellé, de nem előzött – az élmezőny tartja a pozíciókat, Alonso sem tudott javítani, sőt Piastri ellen kellett védekeznie.
Alonso lágy abroncson kísérli meg a startot: az előtte levő négy és mögötte következő hat versenyző közepesen van.
Elindult a felvezető kör. Közben Sainz rádiózásából kiderül a spanyol elgondolása a futamra: az első körökben nézzék meg, hogy mennyire csúszkálnak a tempós kanyarokban, majd ahhoz igazítsák a taktikát.
„Eddig nem voltam elégedett a hosszú etapjaimmal. Úgy vélem, a tempó nem olyan, mint amilyet szeretnék. Úgyhogy ez egy kisebb kérdőjel a holnapra fordulva, mert ha megnézzük a hosszú etapokat, akkor különösen a Ferrarik tűntek igen komfortosnak” – ezt mondta az időmérőt követően Verstappen: hamarosan kiderül, valóban kell-e számolni a Ferrarival.
A rajt előtti ceremónia megszokott eleme, a nemzeti himnusz is lement, már csak tíz percre vagyunk a felvezető körtől.
A hétvégén nem volt ilyen meleg Suzukában: a levegő 22 fokos, az aszfalt pedig már 40-ig kúszott fel – ez 10 Celsius-fokkal magasabb, mint a nagydíj eddigi részében.
Kétkiállásos stratégia várható a futamon, a Pirelli szerint a leggyorsabb lágyon kezdeni, majd két szett keményt felhasználni, a bökkenő, hogy számos versenyzőnek a topcsapatoknál csak egyetlen kemény maradt. A rendelkezésre álló abroncsok:
Szerencsére nem annyira, mint két hete, de az év negyedik versenyéhez is korán kellett kelni. 7:00-kor rajtol a Japán Nagydíj.