DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
14:42

Közeledik 15 óra, a Magyar Nagydíj rajtja. Az első sorban Lewis Hamilton és Max Verstappen, akiknek már van előéletük – nem véletlen, hogy Christian Horner úgy fogalmazott, jó versenyt szolgáltatnak, ha túljutnak az első kanyarokon. Ha túljutnak.

Előttük fél körrel Verstappen átszeli a célvonalat és megnyeri a Magyar Nagydíjat!

Úgy néz ki, elmarad a Perez–Hamilton csata: mindketten megkezdik utolsó körüket, 1,8 másodperc választja el őket, ami már nem ledolgozható.

Sargeant megforgott a sikánban, ezzel elbukta a 15. helyet – az utolsó előtti körben inkább bejön a bokszba, ahonnan kitolják.

Nincsenek ilyen problémái elöl Max Verstappennek, aki 27 másodperccel vezet. Hogy is mondta Hamilton? „Nagyon valószínű, hogy Max eltűnik a távolban, mint az összes futamon.”

Russell meg is csinálja az előzést – eközben Perez megtorpant Norris mögött, Hamilton viszont magára talált és 4 másodpercre megközelítette Perezt, körönként egy másodpercnél is többet farag le a Red Bullhoz képest.

A nyolcadik Russell a gumikopásra kapaszkodik, de közben már DRS-távolságon belül Sainzhoz képest. A csata Leclerc ellen is zajlik, aki hat másodperccel előrébb jár, de ebből ötöt le kell vonni a büntetés miatt.

Norris nem boldog, a lekörözöttek miatt mérgelődik, Tsunoda tartotta fel. A különbség 3,2 másodpercre csökkent Perezhez képest.

Hamilton körönként egy másodperc előnnyel könnyen levadászta Piastrit és átvette tőle a negyedik helyet. Előrébb Perez 1,3 másodpercet dolgozott le Norrishoz képest, neki is meglehet a második pozíció…

Verstappen is kiállt másodszor, a friss közepessel pedig azonnal leggyorsabb kört teljesít. 1:20,504 a szóban forgó idő. Ez majdnem két másodperccel gyorsabb Pereznél, hárommal Norrisnál…

Az 50. körben Hamilton is megejti második kiállását, ahogy várható, az ötödik helyre jön vissza, messze Piastri mögé. Verstappan az egyedüli, aki még csak egyszer cserélt, de 35 másodperc előnyével kényelmesen megteheti újra.

Öt másodperc Leclerc-nek az említett gyorshajtásért. A különbség jelen állás szerint 5,2 másodperc Sainzhoz képest. A spanyol mögötti Russell is veszélyes lehet rá, épp megfutotta a leggyorsabb kört.

Perez végül megelőzi Piastrit a 2-es kanyarban, az ausztrál próbálta tartani a pozíciót, de kisodródott a fűre. Ezt követően a McLaren egy utolsó figyelmeztetést kapott pályaelhagyásért.

Zajlanak az események: Norris is reagált második kiállásával, Hamilton viszont kint maradt. Alonso bal hátsójával vesződött az Aston, Leclerc a bokszban átlépte Sainzot, de gyorshajtás miatt vizsgálják.

Ocon nyilatkozott a rajt után történt balesetről: az ütközés olyan durva volt, hogy az ülése kettétört, mondta a francia. Szerinte nem balszerencsés volt, ez benne van, ha ilyen hátulról (12. helyről) rajtol.

Perez közel van, de nem tud dűlőre jutni, ezért inkább kiáll az elévágás céljával. Piastri ugyanebben a körben volt kint a bokszban – a Red Bullnál egy másodperccel gyorsabb mnkát végeztek, így a két autót csupán 1,8 másodperc választja el!

Bottas kiáll az utolsó pontszerző helyről egy újabb szett közepesért. Heten már kétszer is kiálltak, köztük a legjobb helyen, a 11. pozícióban Stroll áll.

Perez már támadási közelségben, nyithatja a DRS-t Hamilton mögött – a harmadik Piastrinál pedig a brit is gyorsabb néhány tizeddel.

Így állunk a futam féltávjánál, 35 kör után. Verstappen előnye már 10 másodperc, Perez pedig Hamiltont üldözi. A sor végén Ricciardo, aki már tegnap elmondta, neki a tanulásról fog szólni a futam 70 kör.

Miközben elsősorban a pályát és a bokszutcát figyeljük, kicsivel hátrébb már elkezdődött az összepakolás.

Persze az Alpine-ról van szó, nekik már nincs kire várni.

Ez szoros volt, Perez a 2-es kanyarban megelőzte Russellt, de a 3-as belső oldalán a Mercedes visszanézett – hely azonban nem volt, kevésen múlt az ütközés. Az eset után Russell kiáll, egészen a 14. helyre esik vissza, ahonnan közepesen kapaszkodhat vissza.

Hamilton nagyon nem elégedett a tempóval, azt gondolja, a csapat letekert a motorerőből, de válasz az, hogy csak a hőmérséklet miatt állítgatnak a bokszfalról. A brit arról kap még infót, hogy főleg az egyenesekben veszít, valamint a 11-es és 14-es kanyarban is.

Perez csak két körrel húzta tovább keményen, mint a csapattárs közepesen. Kiállása után a hetedik helyre tért vissza, de Sainz máris lőtávolban. A sorrend Verstappen, Norris, Piastri és Hamilton, akit elengedett Russell, de a McLarenektől már 11 másodpercre szakadt le.

Vitatható, mennyire volt igazságos a McLaren taktikája Piastrival – a pályán levő kollégánk jelenti, hogy az ausztrál menedzsere, Mark Webber dühös arccal rohant ki a motorhome-ból a garázs felé.

A 23. kör végén Verstappen is kiállt az első helyről és vissza is jött az elsőre, Perez elé. Már csak a mexikói és az ötödik Russell a kakukktojás, mindenki más teljesített egy kiállást a versenyben levő 18 autó közül.

Csapattársán túljutva Norris szárnyal, a leggyorsabb kört futja meg. Alonso kiállásával már a harmadik. Perez a második helyen, de ő sokáig kint marad a kemény startgumi miatt – alig pár kör és Norris utol is érheti.

A McLarennél helycsere, hiába végeztek Piastrival a bokszban 2,0 másodperc alatt, Norris sikeresen a csapattárs elé vágott és megelőzte az 1-es kanyarban. Az aktuális sorrend Verstappen, Perez és Alonso – ők még nem álltak ki –, majd Norris, Piastri, Russell (szintén adós a kerékcserével), Hamilton és Sainz.

Leclerc kiállása viszont lassú, 9,4 másodperces, az imént még Sainz előtt volt, most viszont nem csupán a csapattárs, hanem Stroll is elé kerül.

Hamilton is jön a keményért, a nyolcadik helyre, Russell mögé tér vissza, aztán reagál a McLaren Norrisszal, aki közvetlenül Russell elé érkezik.

A mezőny első részében is megtörtént az első kiállás, a lágyon kezdő Sainz jött cserére a 16. körben, a spanyol kemény keveréket kapott. Nem várta meg, hogy az őt utolérő Perez előzési pozícióba kerüljön, mögüle ment a bokszba.

Eközben egy párhuzamos univerzumban – pillanatkép a hétvége különleges, gyerekeknek szóló közvetítéséből.

Az első menetrend szerinti kiállás már a 9. körben megtörtént, Albon Williamsén a közepes keveréket cserélte a csapat. Stroll, Bottas és Tsunoda is kiállt őt követően – valószínűleg ők három cserét terveznek.

Öt másodperces időbüntetés Zhounak, de a 15. helyen haladó kínai pontszerző esélyei aligha ezen fognak múlni – a kiváló rajthely pillanatok alatt semmivé foszlott.

Az első hat helyezett nagyjából két másodperces közökkel szétszakadt, a hetedik helyen viszont csere történt: az Alonsót üldöző Perez a célegyenes végén, DRS-sel járt végül sikerrel. Hülkenberg és Stroll van még a sor végén.

Hamilton bocsánatot kért rajtjáért – a csapat azt válaszolta, hosszú még ez a futam. Hat kör elteltével a Mercedes negyedik, DRS-távolságon kívül Norrishoz is a mögötte levő Leclerc-hez képest is.

A láncreakció eredménye: már megint kettős nullázás az Alpine-nál, Gasly és Ocon is feladta a futamot autósérülés miatt.

A visszajátszás alapján Zhou visszafulladt a rajtnál, majd az első kanyarban eltalálta Ricciardót, az ausztrál nekiment Oconnak, aki elsodorta Gaslyt.

Az első kanyar momentumai: a kívülre került Hamilton mellé ekkor bújt be Piastri, hátrébb Gasly és Ocon találkozása.

A lágy gumival Sainz máris öt pozíciót nyert, a hatodik helyen, Leclerc mögött. A két Alpine összement az első kanyarban, Zhou is rengeteg helyet veszített, ötödikről 16. pozícióba esett vissza.

Verstappen az élre állt a rajtnál, Hamilton három pozíciót is veszített az első kanyarokban, Piastri a második, Norris a harmadik helyen!

Miközben indul a felvezető kör, vessünk pár pillanatot a gumikra: az első tíz közepesen, kivéve Perez, aki keménnyel rajtol, akárcsak a 18. kockából Russell. A 11. helyezett Sainz a lágyat tette fel, akárcsak mögötte még hárman.

A Pirelli elsősorban kétkiállásos stratégiát vár, de ahogyan a grafikán is látjuk, a három kiállás is kifizetődhet.

A hőmérséklet jelenleg 28 Celsius-fok, az aszfalt pedig 50 Celsiust is átlépheti a délután folyamán.

Hamilton a rajteleőség ellenére az esélytelenebb „underdog” szerepébe igyekszik pozícionálni magát. „Versenytempóban fél másodperccel gyorsabb nálunk a Red Bull” – mondta egy interjúban nemrég. „Nagyon valószínű, hogy Max eltűnik a távolban, mint az összes futamon. De én megpróbálom egy varázslattal kihúzni a nyulat a kalapból.”

Ők hárman kezdenek az első három rajtkockából – a teljes rajtrács itt található meg.