Említettük itt az eső veszélyét: az FIA előrejelzése szerint 40 százalék az esély arra, hogy érkezik némi csapadék az edzés alatt.
Ezzel zárjuk is élő közvetítésünket, folytatás holnap - vagyis már ma! - a harmadik szabadedzéssel.
Itt a végeredménye tehát a brutális esővel záruló második edzésnek - dupla Mercedes-vezetés, a Red Bullok csak a 6. és 8. helyeken, és egyébként ők is lágy gumin voltak:
Többen is kinéztek ennek ellenére a pályára, szerencsére nem lett baleset. Pedig majdnem lett: Bottas Alfája felúszott, majdnem belecsúszott az egyik Ferrariba.
Bizony, komoly az állóvíz a középső szektorban, Stroll már intereken is felúszott. Kész szerencse, hogy közben vége is a szabadedzésnek!
Pfú, a hátsó részen már konkrétan áll a víz a pályán...
And the rain has arrived!
— Formula 1 (@F1) June 16, 2023
It's caught out Oscar Piastri on softs
He luckily makes it back into the pits#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/CQhFr5DBmQ
Na és ott az eső! A visszafordítónál gyakorlatilag szakad!
Követik a Red Bull példáját: a Mercedeseket és a Ferrarikat is kiküldték interen. Leclerc kicsit értetlenkedett is a rádión.
Gyönyörű képek voltak ezek az imént a szélnek köszönhetően:
Auténtico vendaval en Montreal y nubes muy negras
— SoyMotor.com (@SoyMotor) June 16, 2023
10 minutos por delante
https://t.co/uO24UyUfgm
https://t.co/4WrykD6R8W
#F1 #CanadianGP pic.twitter.com/86lo2IIW8r
Perez intermediate gumikon... De hát nem esik - furcsa... És Verstappent is azzal küldik ki: be akarják koptatni az átmeneti esős gumikat?
Brutálisak a felhők a háttérben, a szél pedig el is kezdett keményen kavarogni - de az eső még nem esik...
Gaslynak volt egy necces megúszása a pálya középső szakaszán, Piastri viszont el is találta a Bajnokok Falát finoman - végülis bajnok volt ő az F3-ban és az F2-ben...
Na, Russellnek viszont épp azt jelentették, hogy épp elkerülheti a pályát az eső. Meglátjuk, van még 18 perc...
Hamilton, Russell, Sainz, Alonso, Leclerc, Verstappen, Bottas, Perez, Stroll, Gasly az első tíz húsz perccel a vége előtt. És ez már nemigen fog változni a versenytempós próbálgatás és az egyre fenyegetőbben érkező eső okán.
Egy fél pillanatra sárga zászló volt érvényben: Norris szaladt le a pályáról az 1-es kanyarban.
Most már azért a többség közepes keveréken - ami viszont érdekes, hogy Verstappen a legjobb körét is azon futotta meg, úgy van bő négy tizedmásodperces lemaradásban a hatodik helyen, ahogy Perez nyolcadik helye is így született.
A Mercedeseket nem érdekli, hogy én már hosszabb etapokat vizionáltam: előbb Russell, majd Hamilton tört az élre - már 1:13,718-nál jár a legjobb köridő.
De Vriesszel közölték, hogy tíz percen belül jön az eső. Mondjuk a képek alapján több lesz az, mint eső... Itt meg az iménti bokszjelenet:
de Vries and K-Mag almost have a moment in the pit lane#CanadianGP #F1 pic.twitter.com/6rRoqNMDSK
— Formula 1 (@F1) June 16, 2023
Na, Alonso az üdítő kivétel: feljön az ötödik helyre a szintén sok fejlesztéssel ellátott Astonnal. A bokszban pedig kis híján egy incidens: Magnussen a bokszba beállva ütközött majdnem a rossz ütemben kiengedett De Vriesszel.
Perez javít, már ő az ötödik. Sainz, Leclerc, Verstappen, Bottas, Perez, Hamilton, Gasly, Piastri, Magnussen, Norris a top 10-ben. És Leclerc már közben a közepes keveréken, szóval lassan nekiállnak/nekiálltak a csapatok a hosszabb etapos körözésnek.
Eddig a mezőny legvégén szerénykedtek a Mercedesek, most kicsit előbbre jöttek: Hamilton az ötödik, Russell a tizedik helyen.
Nem volt szerencsére hosszú a kényszerszünet, máris újra pályán az autók - 43 perc maradt még.
Borzalmas napja van az Alpine-nak: az FP1-en Gasly, most Ocon... Ennek a hétvégének kezd Baku-szaga lenni...
RED FLAG
— Formula 1 (@F1) June 16, 2023
Ocon is stopped out on track! #CanadianGP #F1 pic.twitter.com/9RAubgPBzW
És megint egy leálló Alpine: ezúttal Oconnak vannak gondjai - újabb piros zászló!
Pfú, sőt, Perez előtte még a falat is finoman súrolta... Sainz pedig ismét vezet: megvan az első 1:13-as idő.
Perez rontott bele a gyorskörébe a középső szektorban, vissza is jön a bokszba a mexikói.
Folytatódhat is az edzés - a háttérben viszont eléggé gyűlnek már az esőfelhők...
Vissza is tolták Hülkenberg autóját a bokszutcába, remélhetőleg rövidesen újra is indulhat az edzés - addig is itt a teljes állás:
Így füstölgött Hülkenberg autója:
"Elszállt a hajtás" - üzente a rádión a német. A sportbírók már oltják a Haast.
Verstappen elválasztja Leclerc-t és Sainzt - közben pedig Hülkenberg füstölgő Haasszal araszol a célegyenesben, majd meg is áll. Piros zászló!
1:14,094-nél jár már Leclerc, egymást váltja az élen a két ferraris. Verstappen, Gasly, Perez, Bottas, Albon, Norris, Ocon, Piastri a top 10 sorrendje.
Sainz közben átvette a vezetést a csapattárstól, így jelenleg Ferrari 1-2 Verstappen előtt.
1:14,576 - ez az új etalonidő, Leclerc nevéhez fűződik.
Zhou megcsípte a füvet, Sainz keményen átugratott az utolsó sikánon - klasszikus montreali jelenetek. Sainz amúgy így is bejött másodiknak a vezetést visszavevő Verstappen mögé.
Rövid időre Perez vezetett, de most Gasly az első - aki talán a leginkább örül az FP1 kvázi elmaradásának, hiszen így nem veszített több időt az Alpine műszaki hibája miatt a mezőnyhöz képest.
"Ezek a visszaváltások viccek!" - panaszkodott a rádión Verstappen. Ocon pedig azért reklamált kicsit, mert Sainz előtte lófrált a pályán és feltartotta.
Verstappen azért nem hagyja sokáig reménykedni a népet, tíz perc elteltével már ő vezet. Sormintában az élen a Red Bullok és a Ferrarik, és közben pályán már Albon is az "új" Williamsszel.
Jönnek az első mért idők, de jól jelzi, hogy még nem relevánsak a körök, hogy az FP1-et is behúzó Bottas az élen 1:16,330-as eredménnyel. A pálya amúgy még kissé piszkosnak tűnik.
Egyedül Albon nem hajtott ki egyből a pályára - pedig neki aztán végképp lenne mit tesztelni, hiszen jelentős fejlesztésekkel pakolták tele a Williamsét, és csak az ő autóját, Sargeantét nem.
Elindult az edzés, a várakozásoknak megfelelően kisebb sor alakult ki a bokszutca végén, annyian siettek ki egyből a pályára.
Ha valaki esetleg még nem olvasta volna, melyik csapat milyen fejlesztésekkel készült Montrealra, IDE KATTINTVA pótolhatja.
Fontos: a kiesett idő miatt a csapatokkal egyetértésben úgy döntöttek, hogy 60 helyett 90 perces lesz a mostani gyakorlás. A hosszabb idő ellenére is alighanem aktívak lesznek a versenyzők, hiszen értékes időt buktak el, ráadásul az előrejelzések szerint lehet, hogy nem túl sok száraz pályás gyakorlási lehetőségük lesz már a hétvégén...
Értelemszerűen az FP1-en így gyakorlatilag semmi nem történt - hacsak az nem, hogy láthattuk a montreali pálya védjegyének számító mormotákat:
Gyorsan összefoglalva a helyzetet: azért nem indulhatott újra a korábbi edzés Gasly leálló Alpine-jának eltakarítása után sem, mert a zártláncú kamerarendszer hibája miatt a versenyirányításnak nem állt rendelkezésére elégséges kép a biztonságos körözéshez. Azóta az is kiderült, hogy konkrétan 10-15 másodperces csúszással érkezett be a kép a versenyirányításhoz, ami lássuk be: tényleg nem túl szerencsés. És azt is fontos kiemelni, hogy a versenyirányítás sokkal több kamera képével dolgozik, mint a tv-s közvetítés, ezért nem lett volna megfelelő azok használata - bár az említett vészterv éppen azok módosított használatát takarja.
No, ebben a percben jó híreket közölt az FIA: sikerült kijavítani a helyi CCTV-rendszer hibáit, így a tervek szerint időben elindulhat az FP2. Hozzátették: a tartalékmegoldás (ami a tv-s kamerák felhasználása) is készen áll.
Köszöntünk mindenkit ezen a kései órán, bő negyed óra múlva kezdődik az F1-es Kanadai Nagydíj második szabadedzése - legalábbis remélhetőleg, ugyanis a bő fél órával ezelőtti hírek szerint még mindig dolgozni kell a zártláncú kamerarendszer kijavításán, amelynek hibája miatt gyakorlatilag elmaradt a nyitó tréning...