DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 5. vasárnap
08:43

Piros zászlós megszakítás, ami azt jelenti, hogy az utolsó két körre újraindítják majd a versenyt!

Úgy sejtük, bőven lesz miről beszámolnunk egy ilyen nagydíj után a következő órákban – kövessétek az F1 rovatot és frissülő hírfolyamunkat!

Sainz büntetését is tekintetbe véve itt a két és fél órás Ausztrál Nagydíj végeredménye:

Kigurul a mezőny a biztonsági autó mögött, a hivatalos döntés alapján gördülőrajt lesz – azaz amint körbeérnek, le is intik őket.

Sainz kérleli a csapatot, mondják meg az FIA-nak, várjanak a leintésig és hallgassák meg az álláspontját. Nem lesz így, megkapta már a büntetést.

Már az indulás előtt módosul az iménti sorrend: Sainz elindul a negyedik helyről, de a célvonalnál 5 másodpercet hozzáadnak versenyidejéhez az Alonso-ütközés okozása miatt.

Egy statisztikai érdekesség: először szakítottak meg egy F1-es futamot háromszor is piros zászlóval.

Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Perez, Norris, Hülkenberg, Piastri, Zhou, Tsunoda és Bottas a rajtsorrend és ennélfogva a végeredmény (hacsak valakivel nem történik valami a safety car mögött). Ők 12-en vannak már csak versenyben, négyen kiestik a káosz során.

Nem örül a Haas, Hülkenberget a negyedikről visszatolják a nyolcadik helyre. Mit mondjon akkor az Alpine?

Megjött a döntés az FIA-tól, egy nagyon furcsa döntés: az autók végiggurulnak az 58. körön a safety car mögött, de nem a mostani, hanem az előző újraindítás sorrendjében. Azaz Alonso felállhat a harmadik helyre, Gasly pedig így járt…

HA a verseny folytatódik az utolsó (biztonsági autó mögötti) körre, akkor ez lesz a végeredmény:

Senki sem tudja, vége van-e: az Aston Martin azt mondta Alonsónak, szerintük a verseny befejeződött, de elvileg visszavan még az 58. kör, így a talpon maradt autók visszagurultak a bokszutcába.

Na ez… szörnyű. Vizsgálják az újraindítást, nem lehetünk biztosak benne, mi lesz most pontosan a végeredmény, de várhatóan az újraindítás előtti sorrend.

Sargeant és De Vries a kavicságyban, a két Alpine egymás mögött a falban, Stroll is a sóderban… KÁOSZ az izgalmas sprint helyett.

Káosz a rajt után, Alonsót kiforgatja Sainz, hátrébb rengeteg autó csúszik ki és törik össze, piros zászló megint…

Az autók a biztonsági kocsi mögött kigurulnak a garázsból. Ez a bokszban már megkezdett 56. kör, amelynek végén felállnak a rajtrácsra, és jön két versenykör a végéig. Majdnem mindenkire a lágy abroncs került fel – Piastrira és De Vriesre friss kemény, ők kifogyhattak a lágyból.

8:56-kor jön is a folytatás, két éles körre – ilyen már volt egyszer, a 2021-es Azerbajdzsáni Nagydíjon, amely Sergio Perez első Red Bull-os győzelmét hozta.

Verstappen szerint egyáltalán nem indokolt a piros zászló – az FIA arra hivatkozik, hogy a kerékfelni darabjai nagy területen szóródtak szét.

Az előbbi okfejtést tekintsük semmisnek: Magnussen a falat eltalálva elhagyta jobb hátsó abroncsát, bejött a biztonsági autó.

Hülkenberg kis megingását kihasználva Norris már nyolcadik – a német le is csúszott a kavicságyba az előzés után. Az előrébb levő pozíciókért zajló csatákra azonban egyre kisebb az esély: Hamilton előnye Alonsóhoz képest 1,6 másodperc között stagnál, Sainz közel 4 másodpercre maradt le honfitársától, Gasly szintén leszakadt. Perez közeledik Strolhoz, de talán nem elegendő ütemben.

Hoppá, Verstappen elhagyta a pályát az utolsó kanyarban, ezzel három másodpercet dobott el – így is 7,5 másodperccel Hamilton előtt.

Új birtokoshoz került a leggyorsabb kör, Alonsóhoz – ezzel 1,1 másodpercre közelítette meg Hamiltont.

A német megérdemli a dicséretet, remek kvalifikáció után stabilan erős futamot megy, de egy Red Bull ellen nem tudott mit kezdeni. A Haas mostantól nyolcadik, és most már Norrist kell kivédekeznie.

Perez végül megcsinálta, leggyorsabb kör, Norris megelőzése és újabb leggyorsabb kör – így már a hetedik Hülkenberg is DRS-távolságon belül.

Az első 1:21 alatti eredmény, 1:20,986, szintén Verstappentől, aki átlépte a bűvös 10-es számot a Hamiltonhoz viszonyított előny tekintetében. Jelenleg tényleg ez a legizgalmasabb a futamban, a sorrend kicsit megmerevedett, bár úgy néz ki, Perez hamarosan előzési pozícióba kerül Norrishoz képest.

Most éppen Verstappené a leggyorsabb kör, már 1:21,078-nál tartunk. Ahogy fogy az üzemanyag, tizedenként vagy akár századonként csökken a legjobb köridő, ugyanakkor a szórás nagyon kicsi, nem csupán az élmezőnyben, de az első tízben is látunk 1:21,5-ös, 1:21,6-ös köröket.

Most Hamilton rakta össze a futam leggyorsabb körét, de ezzel is csak két tizedet nyert Alonsóhoz képest. Verstappen húz el a távolban, lassan meglesz a 10 másodperces fór.

A második helyért zajló harcban bőven lehetnek még izgalmak: Hamilton mögött 1,5 másodpercre Alonso, mögötte 1,2 másodpercre Sainz, mögötte 0,7 másodpercre Gasly…

Verstappené rövid ideig a leggyorsabb kör, amely aztán csapattársához, Perezhez került 1:21,456-tal. A mexikói kilencedik, ám csak 11 másodpercre Hamiltonhoz képest.

Pár fotó a Mercedestől – Russellnek ilyen verseny után tényleg szüksége van pacsikra és vállveregetésekre.

Több mint egy óra telt el a rajt óta, de még csak most tartunk a 29. körben, azaz a táv felénél. A sorrend pedig ez:

Sainznak viszont jól megy a kármentés a balszerencsésen időzített kerékcsere után, egy beetetős előzéssel bevállalósan vette át a negyedik helyet Gaslytól a 3-as kanyar belső ívén.

Leclerc már nyilatkozott is a sajtónak: nem orrol Strollra, versenybalesetnek nevezte az incidenst. Mindössze hat pontja van a világbajnokságon – ugyanezen a három futamon egy évvel ezelőtt 71-et szerzett…

Piastri megelőzése fontos pont Perez versenyének krónikájában: a bokszutcából startoló mexikói először pontszerző helyen, a tizedik. Ahogy ezt leírjuk, Tsunodát is átlépte, Norris a következő célpont.

Verstappen előnye 3 másodpercre állt be, de Hamilton már nem rá, hanem a mögötte érkező Alonsóra összpontosít. Gasly a negyedik, erős versenyt teljesít, de két üldöző lohol a nyakán, Sainz tizedmásodpercekre, aki mögött Stroll jön.

Russell a célegyenesben, a bokszutca után állt félre, amelyet lezártak, így a virtuális biztonsági autós fázis során nem állhat ki az sem, akinek ilyesmi megfordult volna a fejében.

Teljes csőd az olyan ígéretesen induló futam George Russell számára: a brit motorhibával félreáll, a Mercedes a kipufogó körül lángokban áll. Nem kizárt, hogy az utolsó szektort olajjal is megszórta.

Az AlphaTaurik kontaktsportot űznek: már az újraindítás utáni körben összeért Tsunoda és Norris, valamint De Vries és Ocon (utóbbi esetet vizsgálták, de nem büntették), most pedig Tsunods és Piastri kereke érintkezett.

Russell és Sainz eközben hámozza át magát a többieken, Gasly megelőzésével a brit negyedik, Sainz Stroll előtt hatodik.

Verstappen a tiszta pályán rögtön megfutja a leggyorsabb kört, ami több mint 2,5 másodperccel gyorsabb Hamilton megegyező körénél. Ennyi tartalék volt a Red Bullban.

Nyitható a DRS, amely segítségével Verstappen könnyedén legyűri Hamiltont és pillanatok alatt egy másodperc előnybe kerül. Ennyi volt a Mercedes kihívása?

A 10. körben ismét éles a futam, Hamilton, Verstappen és Alonso mögött Gasly a negyedik, Russell már az ötödik, Stroll két pozíciót veszítve hatodik. Sainz is zárkózik fel, a kilencedik helyen.

Majdnem baleset történt a láncreakcióként lelassító autók miatt a biztonsági autó mögött, Magnussennek az Albon-baleset helyszínén a kavicságyon kellett kerülnie. Vizsgálják ezt az esetet.

A Russell stratégiájára vonatkozó kijelentést tekintsük semmisnek, ugyanis a komplett mezőny keményt tett fel, csak De Vriest és Sargeantet látjuk közepesen – arra játszanak, hogy ne kelljen még egyszer kiállni a bokszba. Állórajt lesz az újraindításnál.

Toto Wolff üzente Russellnek, sajnálja a kialakult helyzetet, de egy dobogó vagy akár még jobb eredmény is a pakliban van. A kemény keverékes stratégiában valóban van fantázia.

Az FIA is megerősítette, a piros zászló oka a pályán levő kavics és törmelék, amelyet el kell távolítani. Az újraindítást 7:33-ra tűzték ki.

Ez Russellnek hatalmas érvágás, aki a kezdeti biztonsági autóra gyorsan reagálva kiállt a bokszba, a piros zászló hatálya alatt azonban a többiek is szabadon kereket cserélhetnek – így az első helyből hetedik pozíció lett. De Sainz is joggal szitkozódhat, a spanyol negyedikről 11. pozícióba esett vissza. Az élmezőny pedig: Hamilton, Verstappen, Alonso, Stroll és Gasly az első öt helyen.

Piros zászlóval meg is szakítják a versenyt, a pályára rengeteg kavics került. Albon a 6-os kanyar bejáratán pördült meg, eltalálta a falat, majd a Williams félig a pályán állt meg.

Újabb biztonsági autó, ezt kihasználva Russell és Sainz a bokszba sietett.

Hamilton nyomás alá helyezi Russellt, aki a csapatot kéri, döntsék el, a gumira figyeljen vagy csapattársa ellen védekezzen – de egy nagy ütközés szakítja meg a harcot, Albon pontszerző helyről törte össze csúnyán a Williamst.

Rajthelyéhez képest Piastri javított legtöbbet, hármat, így a 13. pozícióban áll. Perez is előzött már hármat, a 16. helyen halad a Red Bull, de hátránya már 15 másodperc az első helyezetthez.

A 4. körben indult újra a futam, Russell őrzi a vezetést, Hamilton és Verstappen mögött Sainz a negyedik helyen.

Hamilton kitolta őt a pályáról, panaszkodott Verstappen a rádióban – a valóságban nincs erről szó, korrekt előzés volt, de ismerjük a páros előtörténetét.

Rögtön biztonsági autó a 3-as kanyarban ragadt Ferrari miatt, a safety car így a két Mercedest vezeti fel az első két helyen. Ocon szárnycserére a bokszban, miközben Perez, a két Alfa és Sargeant rögtön megejtette el kiállását.

Russell átvette a vezetést, a következő féktávon Hamilton is megelőzte Verstappent, miközben Leclerc kiforgott a kavicságyba!

Telt ház a pályán, pillanatokon belül kezdődik az Ausztrál Nagydíj!

Közepes abroncson indul az első nyolc versenyző és a mezőny többsége, lágyat választott a két Alpine és két Alfa Romeo, keményt De Vries, Sargeant és Perez.

Az időjárás kellemesebb, mint az eddigi napokon (a szombatinál végképp): a hőmérséklet 18 Celsius-fok, az aszfalt 30 felett.

Ha hihetünk az Ausztrál Nagydíj szervezőinek, megdőlt az F1-es nézőrekord: 131 ezer vasárnapi nézővel 444 631 látogatót számoltak össze, ez pedig azt jelenti, hogy lehagyták az eddigi csúcsot, amely a 2022-es USA Nagydíj volt 440 ezerrel.

Lezajlottak a bokszutcából kivezető körök, amire a bokszból rajtoló versenyzők is jogosultak – éppen Bottas és Perez csaknem összeütközött a pályán, szoros pillanat volt.

Eközben az első sorokból Verstappen, Russell, Hamilton és Alonso kezd – íme az előbbi módosítást figyelembe véve a rajtrács:

Ez nem a lustálkodás vasárnapja, hiszen 7:00-kor kezdődik az évad harmadik versenye, az Ausztrál Nagydíj. Kevesebb mint egy órája hír érkezett a rajtsorrend módosulásáról: Valtteri Bottas és Sergio Perez, akik az utolsó rajtsorból, 19. és 20. helyről kezdték volna a nagydíjat, a bokszutcából startolnak komponensek cseréje miatt.