DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 6. hétfő
07:45

Russell és Sainz eközben hámozza át magát a többieken, Gasly megelőzésével a brit negyedik, Sainz Stroll előtt hatodik.

Úgy sejtük, bőven lesz miről beszámolnunk egy ilyen nagydíj után a következő órákban – kövessétek az F1 rovatot és frissülő hírfolyamunkat!

Sainz büntetését is tekintetbe véve itt a két és fél órás Ausztrál Nagydíj végeredménye:

Kigurul a mezőny a biztonsági autó mögött, a hivatalos döntés alapján gördülőrajt lesz – azaz amint körbeérnek, le is intik őket.

Sainz kérleli a csapatot, mondják meg az FIA-nak, várjanak a leintésig és hallgassák meg az álláspontját. Nem lesz így, megkapta már a büntetést.

Már az indulás előtt módosul az iménti sorrend: Sainz elindul a negyedik helyről, de a célvonalnál 5 másodpercet hozzáadnak versenyidejéhez az Alonso-ütközés okozása miatt.

Egy statisztikai érdekesség: először szakítottak meg egy F1-es futamot háromszor is piros zászlóval.

Verstappen, Hamilton, Alonso, Sainz, Stroll, Perez, Norris, Hülkenberg, Piastri, Zhou, Tsunoda és Bottas a rajtsorrend és ennélfogva a végeredmény (hacsak valakivel nem történik valami a safety car mögött). Ők 12-en vannak már csak versenyben, négyen kiestik a káosz során.

Nem örül a Haas, Hülkenberget a negyedikről visszatolják a nyolcadik helyre. Mit mondjon akkor az Alpine?

Megjött a döntés az FIA-tól, egy nagyon furcsa döntés: az autók végiggurulnak az 58. körön a safety car mögött, de nem a mostani, hanem az előző újraindítás sorrendjében. Azaz Alonso felállhat a harmadik helyre, Gasly pedig így járt…

HA a verseny folytatódik az utolsó (biztonsági autó mögötti) körre, akkor ez lesz a végeredmény:

Senki sem tudja, vége van-e: az Aston Martin azt mondta Alonsónak, szerintük a verseny befejeződött, de elvileg visszavan még az 58. kör, így a talpon maradt autók visszagurultak a bokszutcába.

Na ez… szörnyű. Vizsgálják az újraindítást, nem lehetünk biztosak benne, mi lesz most pontosan a végeredmény, de várhatóan az újraindítás előtti sorrend.

Sargeant és De Vries a kavicságyban, a két Alpine egymás mögött a falban, Stroll is a sóderban… KÁOSZ az izgalmas sprint helyett.

Káosz a rajt után, Alonsót kiforgatja Sainz, hátrébb rengeteg autó csúszik ki és törik össze, piros zászló megint…

Az autók a biztonsági kocsi mögött kigurulnak a garázsból. Ez a bokszban már megkezdett 56. kör, amelynek végén felállnak a rajtrácsra, és jön két versenykör a végéig. Majdnem mindenkire a lágy abroncs került fel – Piastrira és De Vriesre friss kemény, ők kifogyhattak a lágyból.

8:56-kor jön is a folytatás, két éles körre – ilyen már volt egyszer, a 2021-es Azerbajdzsáni Nagydíjon, amely Sergio Perez első Red Bull-os győzelmét hozta.

Verstappen szerint egyáltalán nem indokolt a piros zászló – az FIA arra hivatkozik, hogy a kerékfelni darabjai nagy területen szóródtak szét.

Piros zászlós megszakítás, ami azt jelenti, hogy az utolsó két körre újraindítják majd a versenyt!

Az előbbi okfejtést tekintsük semmisnek: Magnussen a falat eltalálva elhagyta jobb hátsó abroncsát, bejött a biztonsági autó.

Hülkenberg kis megingását kihasználva Norris már nyolcadik – a német le is csúszott a kavicságyba az előzés után. Az előrébb levő pozíciókért zajló csatákra azonban egyre kisebb az esély: Hamilton előnye Alonsóhoz képest 1,6 másodperc között stagnál, Sainz közel 4 másodpercre maradt le honfitársától, Gasly szintén leszakadt. Perez közeledik Strolhoz, de talán nem elegendő ütemben.

Hoppá, Verstappen elhagyta a pályát az utolsó kanyarban, ezzel három másodpercet dobott el – így is 7,5 másodperccel Hamilton előtt.

Új birtokoshoz került a leggyorsabb kör, Alonsóhoz – ezzel 1,1 másodpercre közelítette meg Hamiltont.

A német megérdemli a dicséretet, remek kvalifikáció után stabilan erős futamot megy, de egy Red Bull ellen nem tudott mit kezdeni. A Haas mostantól nyolcadik, és most már Norrist kell kivédekeznie.

Perez végül megcsinálta, leggyorsabb kör, Norris megelőzése és újabb leggyorsabb kör – így már a hetedik Hülkenberg is DRS-távolságon belül.

Az első 1:21 alatti eredmény, 1:20,986, szintén Verstappentől, aki átlépte a bűvös 10-es számot a Hamiltonhoz viszonyított előny tekintetében. Jelenleg tényleg ez a legizgalmasabb a futamban, a sorrend kicsit megmerevedett, bár úgy néz ki, Perez hamarosan előzési pozícióba kerül Norrishoz képest.

Most éppen Verstappené a leggyorsabb kör, már 1:21,078-nál tartunk. Ahogy fogy az üzemanyag, tizedenként vagy akár századonként csökken a legjobb köridő, ugyanakkor a szórás nagyon kicsi, nem csupán az élmezőnyben, de az első tízben is látunk 1:21,5-ös, 1:21,6-ös köröket.

Most Hamilton rakta össze a futam leggyorsabb körét, de ezzel is csak két tizedet nyert Alonsóhoz képest. Verstappen húz el a távolban, lassan meglesz a 10 másodperces fór.

A második helyért zajló harcban bőven lehetnek még izgalmak: Hamilton mögött 1,5 másodpercre Alonso, mögötte 1,2 másodpercre Sainz, mögötte 0,7 másodpercre Gasly…

Verstappené rövid ideig a leggyorsabb kör, amely aztán csapattársához, Perezhez került 1:21,456-tal. A mexikói kilencedik, ám csak 11 másodpercre Hamiltonhoz képest.

Pár fotó a Mercedestől – Russellnek ilyen verseny után tényleg szüksége van pacsikra és vállveregetésekre.

Több mint egy óra telt el a rajt óta, de még csak most tartunk a 29. körben, azaz a táv felénél. A sorrend pedig ez:

Sainznak viszont jól megy a kármentés a balszerencsésen időzített kerékcsere után, egy beetetős előzéssel bevállalósan vette át a negyedik helyet Gaslytól a 3-as kanyar belső ívén.

Leclerc már nyilatkozott is a sajtónak: nem orrol Strollra, versenybalesetnek nevezte az incidenst. Mindössze hat pontja van a világbajnokságon – ugyanezen a három futamon egy évvel ezelőtt 71-et szerzett…

Piastri megelőzése fontos pont Perez versenyének krónikájában: a bokszutcából startoló mexikói először pontszerző helyen, a tizedik. Ahogy ezt leírjuk, Tsunodát is átlépte, Norris a következő célpont.

Verstappen előnye 3 másodpercre állt be, de Hamilton már nem rá, hanem a mögötte érkező Alonsóra összpontosít. Gasly a negyedik, erős versenyt teljesít, de két üldöző lohol a nyakán, Sainz tizedmásodpercekre, aki mögött Stroll jön.

Russell a célegyenesben, a bokszutca után állt félre, amelyet lezártak, így a virtuális biztonsági autós fázis során nem állhat ki az sem, akinek ilyesmi megfordult volna a fejében.

Teljes csőd az olyan ígéretesen induló futam George Russell számára: a brit motorhibával félreáll, a Mercedes a kipufogó körül lángokban áll. Nem kizárt, hogy az utolsó szektort olajjal is megszórta.

Az AlphaTaurik kontaktsportot űznek: már az újraindítás utáni körben összeért Tsunoda és Norris, valamint De Vries és Ocon (utóbbi esetet vizsgálták, de nem büntették), most pedig Tsunods és Piastri kereke érintkezett.

Verstappen a tiszta pályán rögtön megfutja a leggyorsabb kört, ami több mint 2,5 másodperccel gyorsabb Hamilton megegyező körénél. Ennyi tartalék volt a Red Bullban.

Nyitható a DRS, amely segítségével Verstappen könnyedén legyűri Hamiltont és pillanatok alatt egy másodperc előnybe kerül. Ennyi volt a Mercedes kihívása?

A 10. körben ismét éles a futam, Hamilton, Verstappen és Alonso mögött Gasly a negyedik, Russell már az ötödik, Stroll két pozíciót veszítve hatodik. Sainz is zárkózik fel, a kilencedik helyen.

Majdnem baleset történt a láncreakcióként lelassító autók miatt a biztonsági autó mögött, Magnussennek az Albon-baleset helyszínén a kavicságyon kellett kerülnie. Vizsgálják ezt az esetet.

A Russell stratégiájára vonatkozó kijelentést tekintsük semmisnek, ugyanis a komplett mezőny keményt tett fel, csak De Vriest és Sargeantet látjuk közepesen – arra játszanak, hogy ne kelljen még egyszer kiállni a bokszba. Állórajt lesz az újraindításnál.

Toto Wolff üzente Russellnek, sajnálja a kialakult helyzetet, de egy dobogó vagy akár még jobb eredmény is a pakliban van. A kemény keverékes stratégiában valóban van fantázia.

Az FIA is megerősítette, a piros zászló oka a pályán levő kavics és törmelék, amelyet el kell távolítani. Az újraindítást 7:33-ra tűzték ki.

Ez Russellnek hatalmas érvágás, aki a kezdeti biztonsági autóra gyorsan reagálva kiállt a bokszba, a piros zászló hatálya alatt azonban a többiek is szabadon kereket cserélhetnek – így az első helyből hetedik pozíció lett. De Sainz is joggal szitkozódhat, a spanyol negyedikről 11. pozícióba esett vissza. Az élmezőny pedig: Hamilton, Verstappen, Alonso, Stroll és Gasly az első öt helyen.

Piros zászlóval meg is szakítják a versenyt, a pályára rengeteg kavics került. Albon a 6-os kanyar bejáratán pördült meg, eltalálta a falat, majd a Williams félig a pályán állt meg.

Újabb biztonsági autó, ezt kihasználva Russell és Sainz a bokszba sietett.

Hamilton nyomás alá helyezi Russellt, aki a csapatot kéri, döntsék el, a gumira figyeljen vagy csapattársa ellen védekezzen – de egy nagy ütközés szakítja meg a harcot, Albon pontszerző helyről törte össze csúnyán a Williamst.

Rajthelyéhez képest Piastri javított legtöbbet, hármat, így a 13. pozícióban áll. Perez is előzött már hármat, a 16. helyen halad a Red Bull, de hátránya már 15 másodperc az első helyezetthez.

A 4. körben indult újra a futam, Russell őrzi a vezetést, Hamilton és Verstappen mögött Sainz a negyedik helyen.

Hamilton kitolta őt a pályáról, panaszkodott Verstappen a rádióban – a valóságban nincs erről szó, korrekt előzés volt, de ismerjük a páros előtörténetét.

Rögtön biztonsági autó a 3-as kanyarban ragadt Ferrari miatt, a safety car így a két Mercedest vezeti fel az első két helyen. Ocon szárnycserére a bokszban, miközben Perez, a két Alfa és Sargeant rögtön megejtette el kiállását.

Russell átvette a vezetést, a következő féktávon Hamilton is megelőzte Verstappent, miközben Leclerc kiforgott a kavicságyba!

Telt ház a pályán, pillanatokon belül kezdődik az Ausztrál Nagydíj!

Közepes abroncson indul az első nyolc versenyző és a mezőny többsége, lágyat választott a két Alpine és két Alfa Romeo, keményt De Vries, Sargeant és Perez.

Az időjárás kellemesebb, mint az eddigi napokon (a szombatinál végképp): a hőmérséklet 18 Celsius-fok, az aszfalt 30 felett.

Ha hihetünk az Ausztrál Nagydíj szervezőinek, megdőlt az F1-es nézőrekord: 131 ezer vasárnapi nézővel 444 631 látogatót számoltak össze, ez pedig azt jelenti, hogy lehagyták az eddigi csúcsot, amely a 2022-es USA Nagydíj volt 440 ezerrel.

Lezajlottak a bokszutcából kivezető körök, amire a bokszból rajtoló versenyzők is jogosultak – éppen Bottas és Perez csaknem összeütközött a pályán, szoros pillanat volt.

Eközben az első sorokból Verstappen, Russell, Hamilton és Alonso kezd – íme az előbbi módosítást figyelembe véve a rajtrács:

Ez nem a lustálkodás vasárnapja, hiszen 7:00-kor kezdődik az évad harmadik versenye, az Ausztrál Nagydíj. Kevesebb mint egy órája hír érkezett a rajtsorrend módosulásáról: Valtteri Bottas és Sergio Perez, akik az utolsó rajtsorból, 19. és 20. helyről kezdték volna a nagydíjat, a bokszutcából startolnak komponensek cseréje miatt.