DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
13:28

Lewis Hamilton indul az első, Nico Rosberg a második helyről. Még egyszer, utoljára vegyük át, ki hogyan lehet világbajnok a sivatagi éjszakában:

Rosberg a világbajnok, ha:

- dobogón végez, Hamilton eredményétől függetlenül

- negyedik, ötödik vagy hatodik, miközben Hamilton nem nyeri meg a versenyt

- hetedik vagy nyolcadik, és Hamilton nincs benne az első kettőben

- Hamilton nem végez a dobogón, függetlenül a saját helyezésétől

Hamilton a világbajnok, ha:

- megnyeri a futamot, és Rosberg nem áll dobogóra

- második, míg Rosberg legfeljebb hetedik

 

- harmadik, és Rosberg legfeljebb kilencedik

Élő közvetítésünk a legjobb három helyezettel búcsúzik, a délután és este folyamán azonban még nagyon sok friss hírt találhattok a Formula.hu-n!

Aki fel akarja idézni, mi történt ezen a nem mindennapi versenyen, itt olvashatja el beszámolónkat.

Így örül egy világbajnok első diadalának.

A pontszerzők rangsora. Felipe Massa két egységgel búcsúzik az F1-től.

Valóra vált a gyerekkori álom, Rosberg a második versenyző, aki apja nyomdokait követően F1-es világbajnok lett.

"Thank you so much guys!!! Childhood dream come true!!! YEEEEESSSSSS!!!!" #F1Finale #AbuDhabiGP #F1

— MERCEDES AMG F1 (@MercedesAMGF1) 2016. november 27.

Micsoda befutó volt! Hamilton és Rosberg között 0,439 másodperc (ez kisebb, mint Szingapúrban!), Hamilton és Vettel között 0,843 másodperc a különbség.

És célba értek, Hamilton, Rosberg és Vettel sorrendben! NICO ROSBERG 2016 VILÁGBAJNOKA!

Megkezdődik az utolsó kör: „Most már elveszítem a bajnoki címet” – mondta rádión Hamilton.

Nem nagyon beszéltünk a többiekről: Raikkönen, Hülkenberg, Perez, Massa és Alonso a többi pontszerző helyen.

Verstappen lemaradása közben 2 másodpercre nőtt Rosberghez képest. Ha Vettel át is veszi a második helyet, a holland nem veszélyeztetheti a harmadik pozíciót, ami szintén elég a vb-címhez.

Paddy Lowe, a Mercedes csapatfőnöke szólt rá Hamiltonra, ne folytassa ezt a taktikát, hanem gyorsítson. Hamilton válasza: „Hiszen én vezetem a versenyt.”

Több körön át követte, majd Vettel megelőzte Verstappent. Mindjárt odaér Rosberg mögé!

Néhány körrel ezelőtt még ez volt a helyzet, azóta viszont Verstappen is hajszál híján DRS-távolságon belül Rosbergez képest. Már csak négyszer kell átszelni a célvonalat.

Lassan négy autó áll össze egy vonatba: Hamilton és a negyedik Vettel között 2,9 másodperc van, Rosberg csupán 2,2-re Vettel előtt. Egy negyedik hely esetén már elveszítené a vb-címet.

Megy a rádiókommunikáció a Mercedesnél, akikhez képest már csak 5 másodpercre van Vettel: a csapat 1:45.1-es köröket vár Hamiltontól, miközben Rosberg azt javasolta, cseréljék fel a két autót, és ha a futam végén Hamilton még mindig második, vissza fogja engedni őt. Ezt mondjuk megnéznénk.

Palmer öt másodperces büntetést kapott az ütközésért, Sainz közben feladta a versenyt.

Vettel az előző körben két másodperccel jobb köridőt teljesített az előtte álló négy versenyzőnél. 7,5 másodpercre van Rosbergtől, miközben még 11 kört kell teljesíteni. Előtte persze a két Red Bullt is meg kellene előzni – már használhatja a DRS-t Ricciardóval szemben.

Palmer és Sainz összeértek és kiforogtak. Bár folytatják a versenyt, valószínűleg sérültek az autók. Palmer hátulról pöccintette meg a Toro Rossót.

Vettel a DRS-zónában megelőzte Raikkönent az ötödik helyért. Hamiltontól 12, a Red Bulloktól 6 másodperc a lemaradása.

A két Mercedes megkezdte a lekörözéseket, miközben Vettel 1:44.0-val leggyorsabb kört futott.

Ocon és Nasr ütközése folyamán ez a szárnydarab került a pályára. Biztonsági autó nélkül sikerült eltakarítani: Rosberg pár perccel korábban mondta el, tart attól, hogy szükség lesz a safety carra.

A sorrend Hamilton, Rosberg, Verstappen, Ricciardo, Raikkönen és Vettel. Az éllovas és Vettel különbsége 18 másodperc.

A 38. körben Vettel is kiállt, szuperlágy gumik kerültek a német Ferrarijára.

Button nem szomorkodik kiesése miatt, mosolyogva masíroz végig a paddockban barátnője és családja társaságában.

Vettelék is forralhatnak valamit a fejükben – szuperlágy vagy ultralágy gumis utolsó etapot –, mert a német továbbra is halasztja második kiállását. 21 körrel a vége előtt ez a sorrend:

Hamiltontól meg is kérdezték: „Miért vagy ilyen lassú?” A Mercedes arra is figyelmeztette, hogy Vettel miatt veszélybe kerülhet pozíciója.

Mit tervez Hamilton? Rosberg már csak egy másodpercre van tőle, láthatóan lassított és a tükrét figyelte a brit.

Nagyon gyors kiállással kerültek fel Rosbergre a lágy abroncsok: a német csaknem 3 másodperccel Verstappen elé jött vissza, aki veszélyt jelenthetett volna rá. Ideiglenesen Vettel vezeti a nagydíjat.

Rosberg 5-ről 3 másodperc alá csökkentette lemaradását, mikor a 29. körben Hamilton kijött a bokszba. Azonnal jön a német is.

Romain Grosjean alaposan kiakadt Carlos Sainzra. A lényeg: nem is érti, mit művel a Toro Rossós.

Nico Rosberg időt veszít a 10-es kanyarban, csapata ugyanis figyelmeztette a németet, kerülje el a kerékvetőt, amely Button felfüggesztését is eltörte.

A Red Bull számítása bejött, a szintén kiálló Raikkönen csak az ausztrál mögé jött vissza.

 Rövid celebhírek: Rita Ora énekesnő a Mercedes vendége. Hamiltonnal ismerten jó kapcsolatot ápol. 

Ricciardo kiállt a két Ferrari közül, és elsőként hajtotta végre második kiállását, újra lágy gumikra voksolt. Sikerül a Ferrarik elé vágnia?

A mezőnyből egyetlen pilóta nem járt még a bokszban, Marcus Ericsson, aki lágy gumikon kezdte futamát. Max Verstappen a 8. helyre tért vissza, de elnyújtott kiállásával ő megspórolt egy kerékcserét.

A tiszta pályán Rosberg megkezdte a leggyorsabb körök szórását: 1:45.975 az új mérce.

A 22. körben Max Verstappen teljesíti első bokszkiállását, mi pedig mutatjuk az iménti jelenetet. 

Hú, ez de szoros volt! Az első próbálkozás során, a hátsó egyenes végén hajszál híján múlt, hogy Rosberg össze ne ütközzön Verstappennel. Másodszorra már sikerült átvennie a második pozíciót.

Rosberget figyelmezették: kritikus a helyzet, meg kell előzni Verstappen. Ha szerencséje van, a holland a kör végén kiáll.

Button felfüggesztése a 9-es kanyar rázókövén tört el, itt az eset videója.

Danyiil Kvjat egy biciklit ragadott, és ezzel indult vissza a bokszutcába!

Mi a helyzet az élen? Hamilton 3 másodpercre húzott el Verstappentől, aki még mindig szuperlágy abroncsait nyüstöli – rajta kívül mindenki lágy gumit használ. Rosberg DRS-távolságon belül a harmadik helyen, de nem próbálkozik előzéssel.

A pénteken két defektet szenvedett Danyiil Kvjat félreállt. Ő már a futam negyedik kiesője 17 kör után.

Jenson Button a bokszba hajtott, és kiszállt autójából. A 305 futamon át tartó pályafutás a 14. körben ért véget. A brit a kormányzásra panaszkodott, a képen jól látható, a probléma.

Button egy kicsit ralizott: a füvön vágta át az egyik kanyart, nagyon lassú sebességben halad tovább a pályán.

 Hamilton vezet, Verstappen azonban (aki még nem állt ki) beékelődött közé és Rosberg közé – akire közeledik Raikkönen, Ricciardo és Vettel hármasa.

Bottas versenyének is vége, néhány kör szerelés után bedobták a törölközőt. A finn az autó hátuljára panaszkodott.

A 8. kör végén Rosberg és Vettel érkezett egyszerre, a Mercedes-szerelői nem engedhették ki a bajnokesélyest, amíg a Ferrari elhaladt mellettük – Rosberg így is visszajött Raikkönen elé, de Hamilton már 3 másodpercre tőle.

Verstappen eközben a 8. helyen áll, végigelőzte a mezőnyt – a kiálló Hamilton épp a holland elé ért vissza.

A brithez hasonlóan Raikkönen is kiállt a bokszba, lágy gumira cserélték az ultralágyakat.

Hamiltont a 7. kör végén a bokszba hívják.

Magnussen versenyének már vége is van, nem így szeretett volna a Renault-tól búcsúzni a Haashoz pártoló dán.

A két Williams jól elszórakozik a 9. és 10. helyen, Massa indult jobb helyről, de Bottas megelőzte, most visszacserélték a pozíciókat.

A visszajátszások alapján Hülkenberg az első kanyarban Verstappen elé került, a két autó ütközött, így pördült meg a holland. Úgy tűnik, az autó nem sérült.

A megforgott Red Bull közben már a 15. helyen áll, hat autót előzött vissza két kör alatt. Jön az újabb Verstappen-show?

Hamilton előnye két kör után közel egy másodperc, és Rosberg is hasonló különbséget épített ki Raikkönen Ferrarijához képest. Nem úgy tűnik, hogy a brit fel akarja tartani a mezőnyt.

Így forgott meg Verstappen. Az első kör végén Magnussen a bokszba jött új első szárnyért.

Hamilton, Rosberg, Raikkönen, Ricciardo, Vettel az első öt helyen a nyitókör végén, Verstappen az utolsó.

Hamilton megőrizte a vezetést, Raikkönen a harmadik, Verstappen megforgott!

Elindult a felvezető kör! A nagydíj 55 körös lesz.

 

„Azt hiszem, ezt magamban kellene tartanom, de a szívem mélyén úgy érzem, ha őt (Rosberget) fogják világbajnoknak nevezni, nem szükségszerű, hogy számomra is az lesz” – hangzott Hamilton egyik tegnapi nyilatkozata. Toto Wolff csapatfőnök elismerte, ez is Hamilton mentális játszmájának része, de úgy véli, megbocsátható.

Ami a gumitaktikát illeti, a legfontosabb információ, hogy a két Red Bull szuperlágy, a top 10 többi képviselője ultralágy abroncson indul. A Pirelli szokásos grafikájából kiderül, ki mit tart még a garázsban.

A csapattársak felsorakozása némi zavart kelt az erőben, a megoldás valószínűleg az, hogy tiszteletből egymás mellé akarták ültetni a két búcsúzót: a 305. rajtjára készülő Jenson Buttont és a 250. futamán elinduló Felipe Massát.

Köztük ez is a mezőny 22 tagjával:

Az év utolsó versenyéről van szó, elkészültek az ilyenkor szokásos csoportképek.

De tévedés lenne azt gondolni, hogy csak Hamilton és Rosberg nyerhet, illetve veszíthet ma délután. Többek között eldől az is, Vettel vagy Verstappen lesz-e a negyedik, Massa és Button pedig pontszerzésben reménykedik. Hat kérdést gyűjtöttünk össze a vb-csata mellett, melyeket megválaszol a 20 perc múlva induló nagydíj.

Kíváncsiak vagytok, mit mondtak a vb-csatában érdekelt versenyzők? ITT Hamiltonék időmérős nyilatkozatát olvashatjátok, ITT pedig főnökük, Toto Wolffét.

Az Abu Dhabi GP rajtrácsa azon kevesekhez tartozik, amely teljesen megegyezik az időmérő végeredményével, mivel az utolsó versenyen senki sem kapott büntetést. Alább az FIA által kiadott hivatalos rajtrács látható.

Eközben csapatunk másik fele Magyarországon a képernyőre és közösségi médiára tapadva igyekszik ellátni titeket a legfontosabb tudnivalókkal.

Még egy utolsó egyeztetés, aztán elindul a Formula.hu Abu Dhabiba akkreditált stábja, hogy a legjobb képeket és a legfrissebb infókat oszthassa meg veletek a szezonzáróról! Ollé Ivánnak, Mészáros Sándornak és Bognár Viktornak sok szerencsét a ma délutáni munkához!