DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 24. vasárnap
19:18

Button panaszkodik az interekre, a csapat viszont azt mondja neki, hogy köridő tekintetében hamarosan utoléri az esőgumin haladókat.

Élő közvetítésünk ezzel véget ért, köszönjük, hogy velünk tartottatok ezen a maratonira nyúló futamon!

A több mint három órásra nyúló verseny összefoglalóját ide kattintva olvashatjátok.

A Brazil Nagydíj végeredménye: 

Felipe Nasr lett a kilencedik, így remek versenyzéssel két pontot szerzett a Saubernek - először az idei szezonban, így a Manor elé ugrottak a konstruktőri tabellán!

Lewis Hamilton megnyerte a Brazil Nagydíjat Nico Rosberg és Max Verstappen előtt!

Lewis Hamilton megkezdte utolsó körét, Rosberg 11 másodperc lemaradással a második.

Hatalmas meglepetés lenne, ha nem Verstappent választanák a nap versenyzőjének: egy kis csiki-csuki a pálya utolsó szektorában Perezzel, így már a harmadik!

Zaklatott jelenet korábbról: Esteban Gutierrez ideges csapatára, miután feladta a versenyt.

Három körrel a leintés előtt Verstappen már Perez mögött.

Néhány kanyarral később Sainzot is megelőzi!

A holland egy körrel később Vettelt is megelőzi, így már az ötödik! Mondjuk Vettel kissé lesodródott a pályáról - erről az esetről biztosan fognak még beszélni a futam után.

Verstappen már a hatodik bevetődött Hülkenberg mellé is.

Így előzte meg Verstappen Esteban Ocont:

Még hét kör van hátra a futamból, Pereznek azt mondja csapata, hogy javulnak a körülmények, de az esőgumik ki fognak tartani a végéig.

A csapat a hatodik helyen álló Hülkenbergre "küldi rá" a hollandot. Vettel az ötödik, Sainz a negyedik.

Picit hátrébb Daniel Ricciardo előzi Kvjatot, miközben Verstappen felzárkózott a hetedik helyre.

De a Red Bull ellen nem tehet sokat: Verstappen átveszi tőle a nyolcadik helyet.

Max Verstappen egyre feljebb tornázza magát, jelenleg Esteban Ocont üldözi a nyolcadik helyért - de a francia nem hagyja magát!

... és Alonso megforgásáról:

Videó Massa balesetéről:

Amíg a két Mercedes az élen, Perez pedig a harmadik helyen, Carlos Sainz élete legjobb eredménye felé tart, hiszen a negyedik pozícióban áll, de a mögötte hajtó Felipe Nasr is beállítaná karrierje legjobbját.

Visszajátszás: Alonso megpördült a restartnál, de vissza tudott térni a pályára.

A safety car kivonul, az 56. körben újraindul Brazil Nagydíj!

Verstappen interekre vált.

Rosberg panaszkodik: a német szerint egyre romlik a helyzet, és felteszi a költői kérdést, hogy hány balesetet akar látni a versenybíróság, amíg észre nem veszik?

Verstappen szerint olyan, mintha egy csónakban ülne.

Még 19 kör van hátra a Brazil Nagydíjból, jelenleg így áll a mezőny:

Vissza a versenybe: Daniel Ricciardo visszajön a bokszba esőgumikért.

Remek sportpillanat, amit még sokan fogunk emlegetni az idei szezonból: a családja körében vígasztalódó Massát állva tapsolták meg a Mercedes, a Ferrari és a Williams-boksz tagjai.

Amíg a mezőny felsorakozott az SC mögött, Massánál, és az egyik pályabírónál is eltört a mécses.

 

Button: "Komolyan srácok, az autó egyszerűen nem működik" 

A kép mindent elárul:

Így zárta Massa hazai versenyét:

Az autójából kikászálódó Massa brazil lobogót lenget az őt tapsoló közönségnek.

A brazil egyike volt azoknak, akik átmeneti abroncsokon hajtottak a mezőnyben.

A versenybíróság beküldte a biztonsági autót, a versenybíróság lezárta a bokszutcát.

Felipe Massa összetörte autóját az utolsó kanyarban - pályafutása utolsó brazíliai futamán.

Az interekre váltó Red Bullok mélyen bent a forgalomban, Verstappen az 5., Ricciardo a 10. helyen halad.

Nico Rosberg is megcsúszott a 13-as kanyar kijáratán, de ő is meg tudta fogni autóját.

Button azt mondja versenymérnökének, hogy romlik a tapadás az interekkel, de Tom Stallard azt mondta neki, hogy mindenki interekre vált - a pilóta válasza ennyi volt: "Nem érdekel"

A mclarenes rá tudta beszélni csapatát, és visszacseréltette az esőgumikat.

Erre válaszul Verstappen is megérkezik a bokszba, ő is átmeneti abroncsokat kap.

Daniel Riciardo interekkel megfutja a verseny leggyorsabb körét: 1:25.532

Vettel megelőzte Alonsót, aki az utolsó előtti kanyarban picit lefutott a pályáról. Alonso arra panaszkodik, hogy egyértelmű hogy Vettel vezetti ki őt.

A nagy csaták közepette Felipe Nasr tartja hatodik helyét - de két világbajnok üldözi Alonso és Vettel személyében. 

Pereznek azt mondják, hogy öt perc múlva komoly eső várható.

A Red Bull kihozza Ricciardót az ötödik helyről, intereket raknak fel neki, de csak azután, hogy letöltötte öt másodperces büntetését, amit még a piros lámpa alatti bokszutcába hajtás miatt kapott.

A csapat megdícsérte pilótáját, hogy így pályán tudta tartani autóját.

Nico Rosberg melléért, de nem tudta megelőzni a hollandot.

Verstappen megcsúszott, de meg tudta fogni az autóját a célegyenes elején!

Jenson Button legutóbbi köre majdnem húsz másodperccel volt lassabb, mint az utolsó előtti helyen haladó Massáé.

Kettős előzés a célegyenes végén: Bottas előzi Wehrleint, Hülkenberg pedig Magnussent - a force indiás néhány kanyarral később a Manor-pilóta mellett is elment!

Jenson Button kiállt intermediate abroncsokért - jelenleg utolsó helyen halad.

A sorrend: Hamilton, Verstappen, Rosberg, Sainz, Ricciardo, Sainz, Nasr, Ocon, Vettel.

Verstappené a leggyorsabb kör, és egy másodpercre Hamiltontól!

Íme egy kép arról, Verstappen honnan előzte meg kívülről Rosberget:

Ricciardo megelőzi Sainzot az ötödik helyért.

Max Verstappen közben az év egyik legszebb előzésével előzi meg Rosberget a négyes kanyarban, így második!

Eddig hiba nélkül eljön a mezőny.

A safety kiállt, újra száguld a mezőny!

A bátrabbak üzenetei:

Hamilton: "Semmi sem változott"

Verstappen: "Készen állok!"

A második helyen hajtó német pilóta ennyit lát Hamilton mögött:

Meglepő, de eddig a két vb-esélyesről, Nico Rosbergről és Lewis Hamiltonról esett a legkevesebb szó - bár a csapat legkevésbé sem bánja ezt.

A mezőny a 29. körben újra nekivág a Brazil Nagydíjnak...

Nico Hülkenberggel fontos információt közöltek: legalább ennyire, vagy erősebb intenzitással fog esni, így minden bizonnyal elérik a négyórás időlimitet - ami magyar idő szerint 21 óra 10 perckor fog letelni.

A tökéletes beállításért?

A Renault kávézgatással tölti a kényszerszünetet - a Force Indiával és a Mercedesszel együtt!

A versenybíróság közzétette, hogy magyar idő szerint 19:02 perckor indul újra a mezőny.

Így fest egy radarkép Sao Paulo felett - nem túl bíztató a ma esti izgalmakat tekintve.

Ha a versenybíróság a verseny 75%-a, tehát az 53. kör előtt leállítja a versenyt, akkor fél pontokat kapnak a pilóták - jelen állás szerint Lewis Hamilton ebben az esetben 15,5-re csökkentené 19 pontos hátrányát.

Romain Grosjean nyilatkozata is megérkezett - a verseny előtt kicsúszó francia szavait ide kattintva olvashatjátok el.

Annak ellenére, hogy Lewis Hamilton szerint a pálya alkalmas a versenyzésre, a biztonsági autó ismét a bokszba vezeti a mezőnyt.

Több, safety car után megtett kör után a versenybíróság ismét leállította a versenyt, melyet a közönség füttykoncerttel és lefelé mutatott hüvelykujjakkal konstatál.

Az eset mozgóképen:

A visszajátszás most mutatta meg, hogy Jolyon Palmer keményen nekihajtott Danyiil Kvjat autójának.

A 24. körben így áll a mezőny sorrendje - a két Manor a 8-9. helyen!

A Red Bull azt mondja Verstappennek, hogy 20 perc múlva erősödik az eső, Sebastian Vettel pedig egyre több vízátfolyásra panaszkodik.

Jolyon Palmer autója olyan károsodást szenvedett, hogy kénytelen volt feladni a versenyt.

Egy követőjük szerint a csapat szerelői a sárga esőkabátokban olyanok, mint egy rakás kiscsibe.

Nico Rosberg szerint nagyon rosszak a körülmények.

Információ Sergio Pereznek: 50 percen belül nagyon komoly eső várható.

Hamilton az újrarajthoz már hagyományos sisakját vette fel:

Jolyon Palmer kivételével mindenki nekilódult, a brit pilóta, hogy összekoccant Danyiil Kvjattal, ezért szerelik autóját.

A mezőny ismét elindult a biztonsági autó mögül.

Az ok, hogy Felipe Massa miért kapott büntetést:

Magyar idő szerint 18:21 perckor indul újra a verseny - a stewardok határozata szerint mindenkinek kötelező extrém esőgumikon elindulni.

Hamilton, az úriember!

Egy gyors összefoglaló, hogy mi történt eddig a Brazil Nagydíj 21 köre alatt:

- Romain Grosjean már a rajtrácsra menet odavágra autóját, így el sem tudott indulni a versenyen.
- A rajtnál a két Mercedes megtartotta pozícióit, Max Verstappen pedig feljött a harmadik helyre.
- Perez megpördült, Massa pedig szabálytalanul előzte Esteban Gutierrezt.
- A mezőny nagy része intermediate-abroncsokra váltott a következő körökben, az élen állók szerint még nem javult annyit a pálya.
- Sebastian Vettel megpördült az utolsó előtti kanyarban, és visszaesett a mezőny végére
- Marcus Ericsson keményen odavágta autóját a célegyenes-ráfordító kanyarban, és bejött a safety car - a Sauber eltorlaszolta a bokszutca bejáratát, a versenybíróság lezárta a bokszutcát, de mivel Ricciardo mégis behajtott, büntetés várt rá.
- A verseny újraindítása után Kimi Raikkönen is megcsúszott a célegyenesben, és összetörte a Ferrarit. A versenybíróság megállította a futamot.

A Ferrari megnyugtatja rajongóit: Raikkönennel minden rendben.

Verstappen megcsúszott, majd meglátta az előtte keresztbe álló Raikkönent - reakció level 9999!

A versenybíróság közben öt másodperces büntetéssel sújtotta Felipe Massát Gutierrez szabálytalan megelőzéséért.

Ugyanezt kapja Daniel Ricciardo is piros zászló alatt bokszba hajtásért.

A futamot szintén követő Nigel Mansell tanácsa a szabályalkotóknak: a csapatoknak engedéjék meg az autók hasmagasságának átállítását esős versenyek előtt.

Íme Hülkenberg hibrid-légterelője:

A visszajátszás megmutatja, ahogyan Nico Hülkenberg eltalálta Kimi Raikkönen leszakadó első szárnyát, Esteban Ocon pedig zseniális reflexszel kerülte el a finn keresztbeálló autóját.

A kedélyek lenyugodtával íme a verseny jelenlegi állása 20 kör után:

A versenyen nem induló Grosjean mellett Marcus Ericsson és Kimi Raikkönen is baleset miatt esett ki.

Raikkönen balesete videón:

Ez veszélyes volt! A finn pilóta a mezőnnyel szemben:

 

Sebastian Vettel arra panaszkodott, hogy majdnem eltalálta Kimit, és egyből a verseny leállítását követelte.

A versenybíróság piros zászlóval megszakította a futamot.

A finn esőgumin csúszott meg a célegyenesben, és szerencse, hogy senki sem találta el az autóját.

Raikkönen összetörte a Ferrarit!!!

Ericsson balesete videón:

Az SC a kör végén bejön a mezőny elől.

A 13. körben még bent a safety car, a pilóták visszajelzései vegyesek a körülményekről: az élen állók szerint szükséges az esőgumi, Felipe Massa úgy véli, hogy az intermediate is elég.

És közben meg is született az első mém a svéd balesetéről:

Ricciardo piros lámpás esete:

A rajt visszajátszásából kiderült, hogy Sergio Perez megpördült a célegyenes felé haladva, Felipe Massa viszont a safety car-vonal előtt előzte meg Esteban Gutierrezt, amiért büntetés várhat rá.

A mezőny jelenlegi sorrendje - az élen haladó hármas továbbra is esőgumikon, Verstappen már intereken:

A Sauber eltorlaszolta a bokszutca bejáratát, amit a versenybíróság le is zárt, Daniel Ricciardo viszont piros lámpánál hajtott be a bokszba.

A svéd pilóta hasonlóan, de nagyobb erővel vágta oda autóját.

Hamilton megerősítést kap Peter Bonningtontól, hogy Ericsson intereken dobta el autóját.

Marcus Ericsson összetört magát! Biztonsági autó!

A mezőnnyel szemben álló Vettel:

Vettel a 19. helyre érkezuk vissza, Massa mögé.

Rosberg szerint től korai még interekre váltani.

A német be is jön a bokszba.

Vettel megpördült!

A sorrend: Hamilton, Rosberg, Verstappen, Raikkönen, Vettel, Ricciardo.

Egyre többen a bokszban: Alonso, Bottas, Massa, és a Saubernél is várnak valakit.

Jenson Button a második, aki intermediate-eket rakat fel.

Kevin Magnussen átmeneti esőgumikon!

Hamilton megtartja első helyét Rosberg előtt, Verstappen viszont megelőzte Raikkönent.

ÉS elindult a Brazil Nagydíj!

Rosberg szerint az utolsó kanyarban sok a víz a pályán, de a versenybíróság üzenete: elrajtol a mezőny!

Hamilton panaszai: a brit úgy érzi, víz folyik a sisakjába.

A legendás F1-es fotós, Paul-Henri Cahier üzenete a mezőnynek: "Brazíliai rajt, 1996. Safety Car nélkül. Bátor pilótákkal.

Kevin Magnussen szerint egyértelmű, hogy már versenyre alkalmasak a körülmények.

Ha viszont ezt a képet nézzük, kevésbé bíztató a helyzet:

Az első bátrabb versenyző Carlos Sainz, aki szerint ha a határon is, de már el lehetne indítani a versenyt.

Mindeközben egy F1-es vicceket gyűjtő Twitter-oldal arra éri követőit, hogy egy perces néma csenddel emlékezzenek meg a versenykörülmények között szinte soha nem használt esőgumiról.

Max Verstappent is megkérdezték a pályaviszonyokról, de hasonló véleménnyel van róla, mint pilótatársai.

Hamilton és Vettel is arra panaszkodik, hogy rengeteg víz áll a pályán.

A mezőny elidult a safety car mögött, addig is egy érdekesség: a 21 autó 5460 liter vizet ver fel másodpercenként, amivel 8 percbe telne megtölteni egy olimpiai úszómedencét.

Rosberget figyelmezteti versenymérnöke, hogy ha elindulnak, ellenőrizze, mennyi víz van a kerékvetőkön.

Időjárás-jelentés Nico Hülkenbergnek: néhány percig hasonló intenzitású lesz az eső, aztán fél óráig alábbhagy, majd ismét bekeményít.

Valaki emlékezteti a versenyigazgatót, hogy mit csináljon a döntéssel.

Will Buxton újságíró szerint Charlie Whiting mindent meg akar tenni a biztonsági autós rajt elkerülése érdekében.

A Sky információi szerint biztos, hogy a biztonsági autó mögül kezdheti meg a versenyt a mezőny.

Marcus Ericssonnak azt mondta versenymérnöke, hogy az eső még fél órán keresztül eshet a jelenlegi intenzitással.

Grosjean balesete eszünkbe juttathatja Lucas di Grassi 2010-es, suzukai bukását, aki szintén a rajtrácsra menet dobta el autóját - verőfényes napsütésben.

Az autók és a pilóták a rajtrácson, de még mindig a sátrak alatt - Adam Cooper F1-es újságíró szerint az egész olyan, mint egy autókereskedés.

Még 10 perc van hátra a tervezett rajtig.

Hivatalos bejelentés: 10 perccel csúsztatják a rajtot, a felvezető kör tehát leghamarabb 17:10-kor kezdődik meg a mi időnk szerint.

15 perccel a start előtt felcsendült a brazil himnusz, amit a pilóták a rajtrács előtt felsorakozva hallgattak végig. Hallgassátok meg ti is, mert köztudottan remek!

Max Verstappen a Sky-nak azt mondja, biztonsági autós rajtnak jobban örülne. Ugye, hogy nem erre a válaszra számítottatok a rámenős hollandtól? Niki Lauda közben az állórajt mellett kampányol, hozzátéve, hogy "nem is kellene megkérdezni a versenyzőket!"

Micsoda emlékeket idézett fel a Force India! 13 éve a Brazil Nagydíjon szintén sok eső volt, és ők nyerték a futamot. Persze akkor még Jordannek hívták a silverstone-i csapatot, de mégiscsak az ő örökségüket viszik tovább. És eszünkbe juthat a 2012-es verseny is, amelyen Nico Hülkenberg a valószerűtlen győzelem felé haladva szenvedett balesetet. Ma Hülkenberg és Perez a 8-9. helyről rajtol, de Grosjean nem lesz előttük.

Itt a videó Grosjean balesetéről. A francia a 7. helyről indult volna a Haas legjobb időmérője után. Már csak ezért is különösen fájdalmas ez a kiesés.

Még a virtuális biztonsági autós jelzést is bevetették. Ilyet sem láttunk még a rajtrácsra kivezető körök idején!

Ó jaj, Grosjean versenye már fél órával a rajt előtt véget ért! A francia a rajtrácsról kivezető körében, lassabb tempó mellett csúszott meg a vízen a pálya utolsó részén, és a falnak csapódva kitört a Haas első felfüggesztése!

 

A Red Bullnál viszont nincs helye szórakozásnak a rajt előtt. Nemrég hunyt el hosszú éveken át velük dolgozó munkatársuk, Mark Simpson, őt gyászolják ezen a hétvégén.

A Mercedes garázsában a Guns n' Roses vendégeskedik. Vajon elénekelték a November Rain című számukat?

Eközben egy népszerű vicces Twitter-oldal azzal zsibbasztja a rajongók agyát, hogy Rosberget biztosan nem fogják bajnokká koronázni a Brazil Nagydíjon, egész egyszerűen azért, mert az FIA nem oszt koronákat a vb-címekért. 

Az alábbi táblázat átláthatóan megmutatja, milyen esetekben nyerheti meg már ma a bajnoki címet a 19 pont előnnyel rendelkező Nico Rosberg. Győzelemmel biztosan meglesz neki, de ilyen körülmények között azért ne vegyük készpénznek a Mercedes-dominanciát. És itt egy érdekes adat, ami az Ezüstnyilak sikere ellen szól: Hamilton sohasem nyert még Brazil Nagydíjat, Rosberg pedig sohasem nyert még esős futamot!

15 perccel a rajt előtt fog a biztonsági autó utoljára körbemenni a pályán, legkésőbb ezt követően születik majd meg a döntés.

Toto Wolff a Sky-nak nyilatkozva azt mondja, a show kedvéért ő is jobban örülne az állórajtnak, még ha az első két hely megtartása szempontjából kedvezőbb is lenne számukra a repülőrajt. Tudja, hogy Whiting a körülmények mérlegelésével helyes döntést fog hozni.

A verseny rajtrácsát itt találhatjátok. Hamiltoné a pole, ezzel a kedvezőbb külső ív az 1-es kanyarra, mellette Rosberg, mögöttük Raikkönen és Verstappen.

A végső döntés persze majd az aktuális körülmények fényében fog megszületni, de a Sky Sports 70 perccel a lámpák kialvása előtt azt hallotta, hogy elengedheti a mezőnyt állórajttal Charlie Whiting. Noha az eső folyamatosan szitál, a versenyzők is úgy látják, hogy nincsenek nagy vízátfolyások és tócsák a pályán.

A versenyzői parádé nemrég ért véget, a kamion platóján ácsorgó pilóták között népszerű kellék volt az esőkabát és az esernyő.

Az előrejelzéseknek megfelelően az éjszaka óta esik az eső a pályán, a betétfutamokon is gyakori vendég volt a biztonsági autó. A nagy kérdés egyelőre az, hogy az F1-es futam állórajttal, vagy biztonsági autó mögül fog-e elrajtolni.

Üdvözlünk mindenkit! Ezúttal már egy órával a rajt előtt elkezdjük percről percre követni az eseményeket, hiszen a pálya állapota és a futam nagy tétje miatt különösen sok mindenről lehet beszélni.