Az 52. körben végül sor került Perez bokszkiállására. A futam utolsó 14 körére lágy abroncsot kapott. A negyedik helyen sehol senki előtte, se mögötte. Bottas 25 másodpercre van tőle, de a leggyorsabb körért járó pluszpont könnyen meglehet ezen az abroncson.
Pályaelhagyás miatt elvették a leggyorsabb kört Verstappentől, így a pluszpont Bottasra szállt át.
Kockás zászló, Hamilton megnyeri a Portugál Nagydíjat. Verstappen a második, sikerült neki a leggyorsabb kör a végén 1:19,849-cel.
A szenvedő Sainz kicsúszott a pontszerző helyekről, Gasly vette át a 10. pozíciót. Pedig a spanyol ötödikként indult és jól ment a futam elején.
De a Red Bull nem hagyja, hogy könnyen elvigye a pluszpontot friss abroncson, könnyű autóval. Verstappent is kihívták, ő is megkapta a lágyat, a legutolsó körben rámehet a bónuszra.
A 64. körben a Mercedes kihívta Bottast, megkapta a lágy keverékeit. Három másodperccel Perez előtt tér vissza, mehet a leggyorsabb körért!
Latifi hibázott, Schumacher megelőzte. Ha ez marad a sorrend, az fontos pillanat lesz az újonc számára: először végezhet egy másik csapat autója előtt.
A leggyorsabb körért megy a csata: a Mercedes extra kiállást tervez Bottasszal, ha a különbség Perezhez képest megfelelő lesz. A Red Bull-os erőforrását viszont feltekerik, hogy egy igazán ütős kört tehessen az asztalra.
Stroll megelőzte Vettelt. A tét a 13. hely volt, ami önmagában nem túl érdekes – viszont a kanadai hét hellyel hátrébb indult, végül mégis a német elé került.
Schumachert ma még csak egyszer említettük, annak kapcsán, hogy Mazepin körhátrányban van hozzá képest. A német kihozza, amit a Haasból lehet, Nicholas Latifivel csatázik a nem túl előkelő 17. helyért.
Alonso mesternek nagy napja van: Sainzt is megelőzte, így már a nyolcadik helyen van. Első „igazi” pontszerzése lehet ez a visszatérés után, mivel Imolában csak Raikkönen kizárásával örökölt egy egységet.
Perez megkaparintotta a leggyorsabb kört (1:20,643), de tempója még Bottas problémájával együtt sem jó annyira, hogy bármennyire fenyegesse a finnt, a különbség még mindig 24 másodperc mögötte.
Úgy tűnik, a probléma nem volt tartós, sőt valós sem: a kipufogó-hőmérsékletet mérő szenzor rossz adatot mért, ezért az elektronika visszavett a motorteljesítményből.
Rossz hír Bottas rádiócsatornájáról: a Mercedes-pilóta motorerőt veszít, öt másodpercre hízott lemaradása Verstappenhez képest.
Mazepin pedig megkapta méltó büntetését: 5 másodperc a kék zászló figyelmem kívül hagyásáért Perez esetében. Az orosz két kör hátrányban van, az utolsó előtti csapattárs is lekörözte már.
Lendületben az Alpine, Alonso megelőzte Ricciardót. Hetedik és kilencedik helyen a csapat két autója.
Egy körrel később Hamilton könnyedén meg is előzte a célegyenesben, Pereznek esélye sem volt feltartani.
Perez megkezdte a futam 50. körét, még mindig azokon a közepes abroncsokon, melyeken rajtolt. Hamilton azonban mindjárt utoléri, egy másodperc lemaradásban a Red Bullhoz képest.
Ricciardo újrakezdi az előzgetést: a kilencedik Gasly megelőzésével, akit rövidesen Alonso is lehagyott. Az ausztrál igencsak aktív a mai futamon.
Az elmúlt körökben Hamilton, Verstappen és Bottas triója véletlenszerű sorrendben dobálta a futam leggyorsabb köreit. 1:20,933-mal ez most Hamiltoné.
Pereznek sem könnyű az első helyen, alaposan fékeznie kellett, miután a lekörözött Mazepin nem engedte el. Meg is kapta a mexikóitól, hogy idióta.
A mezőnyben Ocon nyert egy pozíciót: Sainz megelőzése után már hetedik helyen a francia.
Bottasé a leggyorsabb kör 1:21,407-tel – a finn minél kisebb lemaradásban akar lenni Perezhez képest, hogy egy esetleges biztonsági autó során se veszítse el a harmadik helyet.
Ahogy ezt leírtuk, Ricciardo is kiállt, már csak Perez csillogtatja gumimágus képességeit. 47 kör van a mexikói közepes abroncsaiban.
A 41. körben Alonso is teljesíti kerékcseréjét. Aki még kezdő abroncsait használja: Perez az első és Ricciardo az ötödik helyen.
Helycsere a 9-10. helyen levő Ferrarik között – Leclerc más taktikán van, így Sainznak oka sem volt védekezni.
Továbbra is Raikkönen a futam egyetlen kiesője. A DPPI hírügynökség fotói a balesetről és a nézővé minősülő finnről.
A 38. körben Hamilton is teljesítette a kiállást. A pillanatnyi sorrend így Perez, Hamilton, Verstappen és Bottas.
De csak néhány kanyar erejéig, üzemmeleg abroncsokon Verstappen megelőzte az 5-ös kanyarban!
Egy körrel később jön Bottas is, a kiállása nem tökéletes, de megtartotta a pozíciót.
A 36. körben Verstappen töri meg a csendet, kijött a kemény abroncsért. A hollandnak keményen kellett fékeznie a bokszbejáraton. Vajon hogyan reagál a Mercedes?
Túl a 33. körön, a futam féltávján. Az első hét versenyző még nem állt ki, Norristól lefelé a többiek már letudták kerékcseréjüket.
A Mercedes Bottast tervezi először kihívni, a csapat üzenete szerint akkor, ha 3,5 másodpercre nő a lemaradása. Ez a pillanat egyre közelebbinek tűnik.
Hamilton már 3,3 másodpercre leszakította csapattársát, Verstappen azonban közel Bottashoz. A pálya egyes pontjain fél másodperc csak a különbség, de ahol számít, a célegyenesben nem tud előzési pozícióba kerülni.
1:22,138-cal Hamilton a verseny legjobb körét teljesítette. Az első három és Perez még zavartalanul köröz, a lágy gumin kezdők azonban Stroll kivételével már mind kiálltak, így lehet Ricciardo pillanatnyilag ötödik, Alonso hatodik.
Sainz nyomán jönnek a középmezőny lágyon startoló versenyzői: Norris és Ocon is kiállt.
A Red Bull fotósa jókor volt jó helyen, mikor Perez előzte Norrist.
A 22. körben jött az első kiállás: Sainz jött ki a hatodik helyről, a lágyra közepes keveréket kapott. Tsunoda is cserélt, ő keményet kapott.
Hamilton a 20. kör elején lecsapott, a DRS-sel Bottas mellé ért, majd az 1-es kanyarban körbeautózta a csapattársat. A kizökkentett finn pedig megkapta Verstappent a nyakába.
Ricciardo a DRS-sel lesprintelte Vettelt: az ausztrál hat helyet javítva a rajthoz képest már pontszerző pozícióban.
Most a két Mercedes van olyan közel egymáshoz, mint az imént Verstappen Bottashoz. Hamilton 6-7-ről 3 tizedre csökkenti a lemaradást a DRS-sel, de ez kevés. Verstappen másfél másodperccel Hamilton mögött.
Hátrébb Perez egy messzi bevetődéssel megelőzte Norrist, még hátrébb Tsunoda is leküzdte Russellt.
A stewardok foglalkoztak a Raikkönen-Giovinazzi esettel, de csak addig, amíg megállapították: nem szükséges alapos vizsgálat az ütközés kapcsán.
Közben a mezőny második felében Russell bukott sok pozíciót rajthelyéhez képest: négyet, csak a 15. helyen áll, ráadásul Tsunoda liheg a nyakában.
Ahelyett, hogy Verstappen támadt volna, egy kis megcsúszás Hamiltont hozta helyzetbe a célegyenesben, aki a DRS segítségével előzött is. Újra 1-2-ben a Mercedes.
A 9. kör végén Verstappen hat tizedmásodpercre Bottastól, a DRS segítségével lefaragott még négyet – ez egyelőre kevés volt, de nagy csata van kilátásban a következő körökre. Eközben Hamilton kezd leszakadni a párostól.
Hátrébb nagy csetepaté, Norris feljött az ötödik helyre, Sainz viszont két helyezést is bukott. Leclerc átvette a hetedik helyet Ocontól. Kiemelendő Ricciardo is, már a 11. helyen a 16.-ról rajtolva!
Bottas későn indítja újra a versenyt, ez számára jól jött ki az egyenesben, Verstappen azonban megtámadta és megelőzte Hamiltont!
A 6. kör végén újraindul a verseny. A jelenlegui sorrend az SC mögött: Bottas, Hamilton, Verstappen, Sainz, Perez, Norris, Ocon, Leclerc, Gasly és Vettel az első 10 helyen.
A vezető Bottas autója füstölgött a biztonsági autó mögött, a rádiózás szerint a fékek hevültek túl: ez kritikus pont a safety car mögött.
A biztonsági autó a bokszutcán vezeti át a mezőnyt – ezt az időmérő rendszer bokszkiállásnak számolja, figyelni kell majd rá a futam közben, ha a kerékcserékre figyelünk.
A lágy gumin startoló Raikkönen már a 12. helyért támadta saját csapattársát, Giovinazzit, mikor hátulról ráhajtott az olasz hátsó kerekére – a másik Alfa megúszta, a finnek véget ért a versenye az 1-es kanyar bukóterében.
Baleset az első kör végén, a célegyenesben! Raikkönen első szárnya leszakadt és az autó alá szorult. Biztonsági autót hívtak be.
Norris és Ocon kanyarokon át viaskodtak, végül a brit tartotta meg a pozíciót.
Az első három tartja a pozíciót, Leclerc Sainz lerajtolta Perezt, Norris Ocont!
Elindult a felvezető kör: a futam távja 66 kör lesz.
Az első négy helyezett és a nyolcadik Leclerc közepes abroncson rajtol, a többiek az első tízből lágyon. A szabadon gumit választók közül a 15. Raikkönen és 17. Stroll tettek fel lágyat, a többiek közepest.
Imolával ellentétben itt nem fogunk esős versenyt látni: a csapadék valószínűsége 0 %. A levegő 19, az aszfalt 40 Celsius-fok hőmérsékletű.
A Mercedes 500. nagydíjrajtjához érkezett motorgyártóként: 1954-től jutottak el idáig…
Szoros a helyzet a világbajnokságban, melynek eleje így fest: 1. Lewis Hamilton 44 pont, 2. Max Verstappen 43 pont, 3. Lando Norris 27 pont, 4. Charles Leclerc 20 pont 5. Valtteri Bottas 16 pont.
A Williams jelentette, hogy délután teljesítette 100. kerékcseréjét a hétvégén. Ezzel egy jótékonysági kihíváshoz csatlakoztak, amely a 100 évesen elhunyt Tom Moore százados előtt tisztelgett.
#CaptainTom100 challenge complete
— Williams Racing (@WilliamsRacing) May 2, 2021
Over 100 pit stops completed across the team trackside and at the factory in Grove for a very worth cause. Click the link below to learn more @captaintommoore | #MartinsMountain
A Mercedes elfoglalta az első sort, de hét ezredmásodperc különbséggel Valtteri Bottas szerezte a pole-pozíciót Lewis Hamilton előtt, akinek így még várnia kell 100. rajtelsőségére. Ez nem jelenti azt, hogy a két Mercedes fölényben lenne: Max Verstappen is gyors tempót produkált, elvett Q3-as köre pole-pozíciót ért volna. A teljes rajtrács sorrendje itt nézhető meg.
A megszokottnál többet kell ma várni a rajt pillanatáig, de már közel a Portugál Nagydíj kezdete: 16 órakor indul a verseny.