DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. március 28. csütörtök
15:50

"Hol lassú Lewis?" - kérdezi a vérszemet kapott Albon. "Mindenhol lassú" - hangzik a csapat válasza, de mintha abból is kiszűrődne már némi lemondás.

Erről a futamról, úgy gondoljuk, mindent elmondtunk, úgyhogy meg is lengetjük a nedvesre sírt ruhazsebkendőt a búcsúzás jeléül. A reakciókért persze még maradjatok velünk, élő szöveges közvetítéssel pedig jövőre jövünk ismét - a remélhetőleg márciusban startoló új szezonban.

És itt a vége! Max Verstappen megszerezte 10. F1-es futamgyőzelmét a 2020-as Abu Dhabi Nagydíj megnyerésével. Bottas és Hamilton végzett még a dobogón ezen a langyos szezonzárón.

A konstruktőri harmadik helyet elhalászta a McLaren a Racing Pointtól - bár Sainz esetében lesz még egy ítélet, de kizárás vagy egy 40 másodperces büntetés kellene ahhoz, hogy a végén Ocon által is megelőzött, 10.-ként beérő Stroll mögött rangsorolják, és forduljon a bajnoki állás. Ez pedig valószínűtlen. Érdemes megjegyezni, hogy a Racing Point nyári, 15 pontos levonása itt most nagyon is számított, enélkül ők lennének a harmadikak.

Albon kapcsolt rá nagyon a végén, 6-7 másodperc hátrányt dolgozott le 2-re Hamiltonnal szemben, de naívak lennénk, ha azt remélnénk, hogy csata lesz ebből két körrel a vége előtt.

Az utolsó, 19. helyen álló Pietro Fittipaldi most a pálya leggyorsabbja, miután kihívták őt egy szett lágy keverékért, talán tényleg csak azért, hogy élvezze egy kicsit az utolsó köröket a brazil. Ki tudja, valaha is meg tudja-e majd vetni a lábát az F1-ben a Haas beugrója. Könnyen lehet, hogy ez élete utolsó nagydíja, noha az autó képességeit figyelembe véve a csapattársához képest nem teljesített rosszul ezen a két futamon.

Öt kör van hátra, Verstappen rendületlenül halad a váratlanul kihvó nélküli győzelme felé.

Még ha Sainz kapna 5 vagy 10 másodperc büntetést a bokszutcai incidensért, az sem változtatna semmit a bajnoki álláson, és talán még a spanyol pozícióján sem.

Ricciardo nem nagyon közeledik a McLarenekhez, akik így most az 5-6. helyen állnak. Ez így 18 pont a wokingiaknak, amivel szemben az állva maradt egyetlen Racing Point tehetetlen. Stroll csak a 9., ha pedig így marad, simán bukja 10 pont előnyét a Racing Point és a McLaren lesz a konstruktőri bajnokság harmadik helyezettje - ami a legjobb eredményük lenne 2012 óta.

Verstappen előnye Bottas felett már 10 másodperc fölé rúg. Idei második, összesen tizedik győzelmét szerezheti, egyúttal pedig karnyújtásnyira van a grand slamtől is karrierje során először: győzelem, pole, leggyorsabb kör és a futam minden köre az élen töltve. A fő veszély erre, ha valaki még kihajt a végén egy leggyorsabb körre. Egyedül Albonnak van akkora előnye a mögötte lévő Norrisszal szemben, hogy ez beleférjen. 

Ez a Williams-poszt is finoman beszól a szezonzárónak: "Nincs miről jelentenünk, csak leellenőrizzük, hogy figyeltek-e."

De ha már ők, akkor mi azért jelentsünk a helyzetükről: Latifi a 17., Russellnek pedig a múlt heti csúcsok után a 15. helyen kell küzdenie. Továbbra is 19-en vannak versenyben, Perez az egyetlen kieső.

Na, és itt is van, 40 kör után Ricciardo érkezik minden bizonnyal utolsó renault-s kerékcseréjére. Közepes keverékeket kap, és valóban, a 7. helyre tér vissza, Sainz és Gasly között.

Az 5. helyen haladó Ricciardo az egyetlen, aki még nem járt a bokszban. A friss gumikkal pedig jó eséllyel csak a 7. helyre esik vissza, onnan indíthat még támadást a McLarenek ellen. Erős eredménye viszont valószínűleg a konstruktőri és az egyéni tabellára sem lesz hatással - az ausztrálnak a dobogón kellene végeznie ahhoz, hogy átvegye az év végi 4. helyet Pereztől.

Hamilton azt mondja, elfékezte az egyik gumiját - ez csak tovább nehezíti számára a szett életben tartását. 11 másodperc a hátránya Verstappen mögött, bár most éppen ő futotta a legjobb kört az élen haladó hármasból.

Vettel is szembekerült jövő évi csapattársával, Stroll frissebb gumikon támadja, a német pedig már tudomásul is vette, hogy meg lesz éve... edve... szóval elfogyasztják őt!

A 15. helyen álló Leclerc harmadik alkalommal kapott figyelmeztetést a pálya határainak elhagyása miatt - sőt, mire ezt leírtuk, megcsinálta negyedszer is, ami papíron már időbüntetést von maga után.

Gasly megelőzte Strollt a 9. helyért - ennek is lehet még jelentősége a csapatbajnoki csatában. Sainz esetét viszont majd csak a verseny után fogják vizsgálni, azaz lehet, hogy még a leintéskor sem fogjuk tudni, a McLaren vagy a Racing Point végzett-e előrébb. A spanyol a gyanú szerint azért haladt túl lassan a bokszutcában, hogy a csapatának legyen elég ideje a dupla kerékcsere elvégzésére, hiszen Norris érkezett előbb.

Verstappen és Hamilton is arra panaszkodik, hogy érzésük szerint nem fogják végigbírni a gumik a versenyt - az ideálisnál valamivel korábban kapták meg azokat a biztonsági autó miatt.

Verstappen már öt másodperccel vezet Bottas előtt - olyan, mintha a holland ülne a Mercedesben, hiszen a riválisoktól nem szoktunk meg ilyen tempót ebben az évben! A biztonsági autó ráadásul elvette annak esélyét, hogy eltolt boksztaktikával próbálkozzanak az Ezüst Nyilak - arra legalábbis a jól ismert egyenlőség jegyében nem vállalkoztak, hogy egyik versenyzőjüket ne hívják ki kerékcserére a SC alatt.

Ocon is megelőzte Leclerc-t, aki vészes tempóhanyatlásának tudatában most már kihajtott a bokszba kerékcserére - és az utolsó helyre jön vissza. 

Verstappen visszaállt a harmadik helyre a 2020 során az élen legtöbb kilométer töltő versenyzők rangsorában. Ez az a mutató, amiben szürreális módon egyetlen mercedeses futama alatt a harmadik helyre állt Russell a két másik Mercedes mögött. Az élen töltött köröket illetően Verstappennek még mindig meg kell tennie nyolcat, hogy átugorja a britet - a rövid bahreini külső vonalvezetésen gyorsan lehetett halmozni a köröket a múlt héten.

Verstappen megint kiépített egy 3,5 másodperces előnyt Bottasszal és 5,5-öt Hamiltonnal szemben.

Viszont épp most jött a csavar: Sainzt vizsgálják, amiért túl lassan haladt a bokszutcában. 

Perez kiesésének szívszorító pillanata. 

És Strollnak immár egyedül kell gondoskodnia arról, hogy ne fogyjon el a csapat 10 pontos előnye a McLarennel szemben. A narancsásrga autók most a 6-7. helyen, a rózsaszín viszont a 10., így jelen állás szerint fordítana a McLaren!

Kezdésként Sainz a frissebb gumikon (és egyébként is gyorsabb autóval) megelőzte jövő évi csapattársát, Leclerc-t a 8. helyért. A két Ferrari nem volt a bokszban, ezért kerültek valamivel előrébb a sorrendben.

Véget ért a biztonsági autós szakasz, az élen ezúttal is változatlan a sorrend.

A kerékcsereképlet a következő: aki nem a keményeken rajtolt, az a bokszba hajtott a keményekért az elmúlt percekben, kivéve Leclerc és Giovinazzi, akik még mindig a közepeseken vannak.

George Russell arca, amikor a Mercedes hibátlanul kivitelezi a dupla kerékcserét.

Ahelyett, hogy visszatért volna a zöld jelzés, beküldték a valódi safety cart, az RP-t ugyanis nem lehetett könnyedén eltávolítani az útból. Összerázódik a mezőny, a Verstappen, Bottas, Hamilton, Albon kvartett mögött a bokszban most nem járt Ricciardo halad - ő a keményeken rajtolt.

"Ez nem érződik valami jó stratégiának" - zúgolódik máris Hamilton a rádióban, aki 44 körre kapta meg a kemény keverékeket, közvetlen riválisaihoz hasonlóan.

Virtuális biztonsági autó jött, ami sokak számára aktuálissá tette a bokszkiállást. Az élen álló hármas is kihajtott - a Mercedes ismét dupla kiállást bonyolított, ezúttal viszont tökéletesen kivitelezték, mindenki megfelelő gumikat kapott.

Ooooh, Perez alatt megállt a Racing Point a csapattal töltött utolsó futamán - a múlt hétvégi győztes a 14. helyen tartott a felzárkózása során.

Alonso is kapott a Renault Ricciardo-búcsúztató nevetős maszkjából. Két éve őt búcsúztatták ugyanitt, akkor talán még ő sem gondolta, hogy vissza fog térni. 

Eseményszerűség! Albon megelőzte Norrist a 4. helyért. De már 13 másodperc a lemaradása Verstappen mögött, és 6 Hamilton mögött. Ilyen formában még nem fogja tudni védekező taktikára kényszeríteni a Mercedeseket csapattársa védelmében.

Jól sejtitek: az, hogy a 10. hely alatt is szákkal kell fogni az izgalmasnak gondolt eseményeket, azt jelzi, hogy nem valami eseménydúsak ezek az első körök. 

Muszáj megosztanunk ezt a bölcsességet a Motorsport ironizáló újságírójától: jó ötlet egy ilyen pályán rendezni a szezon utolsó versenyét, legalább a rajongók nem fogják annyira hiányolni az F1-et a télen.

 

Leclerc hajt végre nyomásgyakorlást csapattársán, és a kemény gumikon startoló Perez is igyekszik megérkezni rájuk - most a 15. helyen van.

Az év utolsó rajtjának pillanata.

Verstappen két másodpercre növelte előnyét az élen pár kör alatt, nem lihegnek a nyakába a Mercedesek. Az élen álló hármas egyaránt közepes keverékű gumin. 

És Gasly most visszaelőzte Ocont. 10-11. helyen a két Renault, 12-13.-on a két Ferrari.

És az első tízben is csak Ocon előzte Gaslyt az első körben. Sima nyitás kiesők és visszaesők nélkül, mindenki simán eljött.

És rajt! Verstappen eljött a Mercedesek előtt, nincs változás a élen az első fél körben!

Abu Dhabi azon (egyre fogyatkozó) pályák egyike, ahol 2014 óta mindig a Mercedes nyert.

Elindult a felvezető kör. Az élen tehát Verstappen, mellette Bottas, mögöttük pedig Hamilton és Norris...

A nagy kérdés, hogy hogyan boldogul az élen Verstappen a Mercedes párosával szemben.

A másik kiemelt csata pedig a konstruktőri harmadik hely kérdése: a Racing Point tíz ponttal vezet a McLaren előtt, viszont utóbbinak vannak jobb rajtpozíciói.

Leclerc pedig csapattársának, Vettelnek kíván minden jót. A Ferrari párosának megvoltak a maguk vitái és ütközései, de mindezek ellenére baráti viszony alakult ki közöttük.

A futam rajtrácsára még egyszer utoljára pillantsunk egy vetést: Verstappen idén először, és összességében is még csak harmadszor az F1-es pole-ban.

Emellett több csapat és pilóta is közös fejezeteket zár le. Ricciardo a Renault-tól, Sainz a McLarentől, Vettel a Ferraritól, Magnussen a Haastól, Perez a Racing Pointtól búcsúzik - videók, fotók, gesztusok, könnyek, minden előkerült már a paddockban és a közösségi médiában. A teljesség igénye nélkül: így küldték ki a Racing Pointnál (velük való) utolsó útjára Perezt.

Üdvöz' legyen mindenki, íme 2020-as utolsó élő eseményfolyamunk. A helyszínen az események már jóval korábban elkezdtek folyni, hiszen le kellett futni a szezonzárón szokásos köröket, mint például a szokásostól eltérő felállású csoportképet a célegyenesben.