Stroll 4., Sainz 5., Albon 6., mindannyian boldogok lehetnek az eredménnyel, ez egy olyan futam volt, ahol mindenki halászhatott a zavarosban (kivéve a Williams, ők most sem voltak harcban a pontokért).
Ne menjetek messzire, mert ez a futam egy halom beszédtémát hagyott maga után. Élő közvetítésünk viszont ezzel lezárul, köszönjük a figyelmet!
Raikkönen-Giovinazzi a 7-8., Grosjean-Magnussen a 9-10. helyre hozták be csapatuk autóját. Hamilton a 11. helyen befutva pont nélkül maradt, akárcsak a teljes Mercedes. A britnek ez így Bottas hibájával együtt végképp belefért, hiszen megtartotta 39 pontos előnyét.
A 2. helyezett a 20-ról rajtoló Vettel, Danyiil Kvjat pedig megszerezt a Toro Rosso történetének második dobogóját Vettel 2008-as győzelme mellett. Micsoda öröm a faenzai kiscsapat garázsa előtt. És micsoda feltámadás Kvjattól.
MAX VERSTAPPEN megnyerte az utóbbi évek egyik legőrültebb Formula-1-es nagydíját, ezzel idén már második győzelmét szerzi önmaga, a Red Bull és a Honda számára.
Vettel elkapta Kvjatot is a Parabolikában, ezzel már a 2. Az orosz mögött viszont már nincs élcsapat autója, csak Stroll és Sainz. Az utolsó kör kezdődik!
És Gasly is kiesett! Albont akarta megelőzni, de hátulról belerohant a testvércsapat autójába. Jó helyen parkolt, nincs safety car, de ez most rossz napon jött számára, hiszen a Toro Rossók parádéznak.
Vettel DRS-sel megelőzte Strollt, feljött dobogós helyre. Kvjatnak is nehéz dolga lesz a védekezéssel.
Verstappen növeli előnyét, őt tényleg már csak egy hiba állíthatja meg. De mi lesz mögötte? Kvjat a 2., Strollt támadja Vettel.
Vettel egy merész manőverrel elkapta Sainzt, a 20. rajthelyről szeretne dobogós lenni a német!
Zöld zászló. Öt kör maradt hátra, nézzük!
Az 59. körben tartunk a 64-ből, most már nincs sok hátra, csak pár körünk lesz versenytempóban. Verstappen előnye ugyebár eltűnt, mögötte Kvjat, Stroll, Sainz, Vettel, Albon, Gasly. Akárhogy nézzük, itt ma lesz legalább egy meglepetés-dobogó!
A finn az 1-es kanyar kijáratánál tért le egy kicsit a vizes részre és csapódott a falba. Kitört a Mercedes felfüggesztése is, a finn jól van. Ez már az 5. safety car ma, ha jól számoljuk. Hamilton már megint jött kerékcserére, a Mercedes egyelőre 0 ponttal áll története 200. F1-es futamán, a nagy évfordulós hétvégén.
Áááá, és Bottas kicsúszott, összetörte az autót! Megint biztonsági autó.
Bottasnak nehezése esik megelőzni Strollt, talán csak túl óvatos a száraz ívről való letéréssel. Így viszont Kvjat meglógott kicsit tőlük, a végén még realitás lesz ez a dobogó.
A kiesett autók parkolója.
Tale of woe in the paddock.... pic.twitter.com/tjTLjyo9Md
— Karun Chandhok (@karunchandhok) July 28, 2019
Hamilton jött a bokszba kicserélni a valószínűleg jó nagy terhelést kapott gumijait. Az utolsó helyre csúszott vissza, nagyon csúnyán szétesett a brit futama, és Bottas sok pontot hozhat rajta.
Hamilton feléledés jeleit mutatta, megfutotta az eddigi legjobb harmadik szektort, majd kicsúszott az 1-es kanyarban és nagy tempóval meg is pördült. Jó nagy örömujjongás érkezett a lelátóról a hazai csapat balsorsa miatt. A brit folytatta, de már csak 13.
Kvjat megelőzte Strollt a 2. helyért. Verstappen már 10 másodpercre elhúzott tőlük, Bottas pedig ott van a nyakukon, szóval jelenleg kicsit az esélye, hogy valóban a dobogóért harcolnak ők ketten.
A már kiesett Lando Norris ezt üzeni a bokszból. A jelek szerint szeretne visszamenni a buliba.
— Lando Norris (@LandoNorris) July 28, 2019
Pár kör újabb kavarodás után immár mindenki lágy keverékű slicken halad.
A sorrend: Verstappen, Stroll, Kvjat, Bottas, Sainz, Magnussen, Albon, Gasly, Vettel. Hű.
Hamiltonnak le kellett töltenie az 5 másodperces büntetését, de ezzel együtt is indokolatlanul nagy hátrányban tért vissza a pályára: 24 másodperc hátrányban Verstappenhez képest a 12. helyen!
Hamilton is jött a következő körben, és most figyelem: Lance Stroll átvette a vezetést pár pillanatra a korai cseréjének köszönhetően. De Verstappen már meg is előzte.
És most jönnek ki slickekért sokan: Verstappen az élről, mögüle pedig Bottas is. Hamilton a pályán maradt, Raikkönen a második mögötte, Vettel a harmadik, hát ezt az eseményfolyamot mesélje majd vissza valaki a leintés után!
Albon hibázott és csúszott vissza pár hellyel. Hamilton magára talál.
Verstappen megőrizte a vezetést, Hamilton viszont elég lassú, mert kb. mindenki megérkezett a nyakára!
Megint van egy merész pilóta, aki slickekkel kockáztat: Lance Stroll járt a bokszban ezzel a határozott céllal.
Ismét készült elhagyni a pályát a biztonsági autó. A csata ismét szoros lesz, sorrend pedig: Verstappen, Bottas, Hamilton, Albon, Sainz, Gasly, Raikkönen, Giovinazzi, Kvjat, Vettel.
Verstappen neve mellett már 4 bokszkiállás díszeleg, és így vezet. A Mercedesek háromszor jártak a szerelőiknél, míg a legkevesebb, 2 kiállással Sainz áll, így őrzi most az 5. helyet.
A 43. körben járunk a 64-ből, tehát bőven van még tér az eseményre.
Verstappennek azt mondták a fülére, hogy nem érkezik már több eső, de nem merték még bevállalni a slick gumit.
Verstappen lezavart egy gyors bokszkiállást még a safety car mögötti felcsoportosulás előtt, így vissza is jött az élre friss intereken. Vettel is megjárta a bokszot.
Óóóóóóóóóóó, Hülkenberg, Hülkenberg! A német a falban, ismét nem tudta az előnyére váltani egy kaotikus futamon szerzett jó pozícióját.
Hülkenberg autója az utolsó kanyarban úszott fel a vízen, és a falban kötött ki. Újabb biztonsági autó, már a negyedik, ha a rajt előtti felvezetést is számoljuk.
Oh, az eddig rendíthetetlen Raikkönen hibázott, szélesen fordult és a 7. helyről a 10.-re csúszott vissza, majd csapattársa mellett gyorsan elsuhant.
A 4-10. helyezettek jelenleg: Hülkenberg, Albon, Sainz, Raikkönen, Vettel, Gasy, Giovinazzi. 16-an vannak még versenyben, kiesett Leclerc, Norris, Ricciardo és Perez.
Hamilton is áthámozta magát a Renault-n, a két Mercedes most dobogós helyen, de Verstappen már 9 másodpercre elhúzott tőlük.
Bottas nagy nehezen túljutott Hülkenbergen, akit most már Hamilton támad.
Na tessék, a Hamilton folyamatos büntetlensége miatt morgolódóknak tetszhet a következő versenybírói üzetet: Hamiltont most azért vizsgálják, mert túlságosan lelassított a biztonsági autó alatt. Egy 5 másodperces büntetése már van a britnek.
Hamilton megelőzte Albont, de már 11 másodperccel lemaradt az éltől ennyi idő alatt. Bottast pedig Hülkenberg tartja fel.
Egyetlen kör alatt Verstappen 4 másodperces előnyt autózott ki az élen, immár a holland van nyeregben, micsoda fordulatok pár perc alatt!
Büntetés: Hamilton 5 másodperces időhozzáadást kapott a hibás bokszutcai behajtásért.
És zöld zászló, folytatódik a verseny: Verstappen jól eljött és megőrizte a vezetést Hülkenberg előtt.
Még egy kis visszatekintés Leclerc kiesésére.
A biztonsági autó jön vissza a bokszba a kör végén.
A sorrend tehát a következő az élen: Verstappen, Hülkenberg, Bottas, Albon (!), Hamilton, Sainz, Raikkönen és Vettel mind szorosan egymás mögött.
Nico Hülkenberg a 2. helyen áll, és ő is frissen kapott intermediate-eket, azaz nincs taktikai hátrányban. Összejön-e végre számára egy erős eredmény, és akár - ki se merjük mondani - egy dobogó?
Hamiltont vizsgálják, amiért a bója rossz oldalán hajtott be a bokszba. Hm, ismerős emlékek tavalyról...
Ezúttal az lehet a brit mentsége, hogy a hibája után ez volt számára a legrövidebb és legbiztonságosabb út. Várjuk a döntést...
Bottas még közpeseken volt, most hívta ki őt is a csapat, így Verstappen átvette a vezetést!
A biztonsági autó Leclerc autója miatt jött be.
Na szóval, a jelenlegi állás: Bottas, Verstappen, Hülkenberg, Albon, Hamilton. De az eső körben ismét rákezdett és mindenki jött is vissza intermediate gumikért, aki előtte slickekre váltott.
Fejetlenség a Mercedes bokszában, közben ismét a safety car a pályán!
És Hamilton is hibázott a kör végén, széttörte az első szárnyát, azonnal behajtott a bokszba, de a szerelőket váratlanul érte az eset. Bottas átveszi a vezetést! Mi van itt, kezd őrültté válni a futam!
A stadionrészben vált alulkormányzottá a Ferrari, kicsúszott és kis erővel csapódott a falnak, autója pedig elásta magát.
Idénre is jutott egy előkelő pozícióban hibázó Ferrari.
Jáááj, Charles Leclerc kicsúszott a második helyről. A monacói Ferrariját beterítette egy reklámtábla, káromkodás a rádióban, Leclerc remek versenyzés után kiesett!
Hamilton is jött, 35 másodperces előnye volt, amiből 21-et meg is őrzött. Lassú csere volt, több mint 5 másodperc.
Norris miatt virtuális biztonsági autó, Leclerc is kihajtott lágyakért, és ezt az előnyt is kihasználva a második helyre jött vissza, átugorva Bottast és Verstappent.
Norris a kerékcseréje utáni körben leparkolt a pálya mellett, a motorerő elszállását okolja.
Verstappené az első látványos hiba a slickeken, a holland csinált egy piruettet, de folytatta.
Bottas is jött, Hamilton azonban még a következő kör végén sem.
És az első biztató jel, hogy ez a helyes irány: Magnussen megfutotta eddigi leggyorsabb körét a slickeken. Hamarosan ismét komoly bokszutcai roham várható.
És Verstappen is jött cserére: ő közepes keveréket kapott. A köridők egyébként pár másodpercet elkezdtek romlani az intereken az elmúlt pár körben.
A nap első slick gumijait érdemes megörökíteni.
LAP 24/64
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019
Those are slicks @KevinMagnussen @HaasF1Team #F1 #GermanGP pic.twitter.com/aiRFBRlUVl
Na, és Vettel is jött a lágyakért! A 11. helyen érkezett vissza a pályára. Közben Verstappen ismét támadásba lendült Bottas mögött.
Nahát: azok után, hogy az első gumiváltásnál későn reagáltak vele, most Magnussen az első, aki slickeket kapott a nap során! Lássuk, mire megy a dán a lágyakon! Az ígért hevesebb eső nem érkezett meg, most már csak alig csöpög valami az égből.
Leclerc rohama lelankadt az első pár atomgyors köre után, most 11 másodperc a hátránya az élhez képest. Továbbra is a 4.
Vettel menetelése elakadt a 7. helyen, Raikkönenről is leszakadt 5 másodperccel.
Uh, Sainz kicsúszott az utolsó kanyarban, de meg tudott állni a fal előtt, hátramenetbe kapcsolt és visszaállt a versenybe. A pontszerzés környékéről a 14. helyre esett vissza.
Leclerc viszont őrülten begyorsult az új gumikon, 1:27-es időt ment, még Hamiltonnál is három másodperccel gyorsabb volt a legutóbbi körben!
Verstappen támadást indított Bottas ellen, de a holland hibázott, megcsúszott, és értékes másodperceket bukott.
A monacói a VSC miatt megtartotta a 4. helyet, hátránya 20 másodperc. Ez most jó húzásnak tűnik a Ferraritól. A mögötte érkező Hülkenberggel is meglépte ugyanezt a Renault, a német is csak Raikkönennel szemben veszített pozíciót, így most a 6.
A Ferrari kihasználja az alkalmat, hogy új szett intermediate-re hívja ki Leclerc-t.
Közben Ricciardo nem azért húzott maga után sűrű felhőt, mert rákezdett volna az eső, hanem azért, mert tönkrement a motor a Renault-jában. Az ausztrál leparkolt a pálya mellett, rövid virtuális biztonsági autós szakasz lépett életbe, amíg eltávolítják az autót.
Döntés Leclerc veszélyes kiengedésének ügyében: a versenybírók kegyesek voltak a monacóihoz, úgy határoztak, hogy csak a csapatot sújtják pénzbírsággal.
Leclerc-nek kellett látványosan korrigálnia egy makacs megcsúszást a célegyenes bejáratánál. A monacói a 4. helyen halad, de Verstappentől is úgy 9 másodpercre van, Hamiltontól pedig 14-re.
A Williams is csak most, kicsit késve hívta ki pilótáit kerékcserére. Óvatosnak kell lennie ma a csapatnak, hiszen ha kaotikusra fordulnak a dolgok, talán az idei legjobb pontszerzési esélyük nyílhat.
#GR63 & #RK88 in to the pits and on to the inters.#GermanGP pic.twitter.com/vuessP8xYM
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) July 28, 2019
A 4. helyről rajtoló Gasly most a 14. helyen halad.
A radar azt mondja, hogy 10-15 perc múlva erősödhet az eső.
Magnussen és a Haas beadták a derekukat, kihajtott a dán is intermediate gumikért.
Hamilton előnye már közel 3 másodperc csapattársával szemben, mögöttük Verstappen, Leclerc, Hülkenberg, Raikkönen, Vettel, Sainz és Albon a sorrend.
És igen, vizsgálják Grosjean és Leclerc bokszutcai majdnem-ütközését.
Raikkönen 7., mögötte az utolsó helyről rajtoló Vettel már a 8.
Magnussen mellett elment Leclerc és Hülkenberg is. Extrém sőgumin van még kint Stroll, Norris és a két Williams. És nem tűnik nyerő húzásnak.
Ismét zöld zászló, és Magnussent eszik meg a riválisok, Bottas után Verstappen is elment mellette, mögötte pedig már Leclerc.
Veszélyes kiengedés gyanúja a Ferrarinál: Leclerc a bokszhelyét elhagyva érkezett meg Grosjeanra. Lehet, hogy ezt vizsgálni fogják.
És a következő kör végén hajt is vissza a bokszba a biztonsági autó.
Ennek a körnek a végén jönnek nagyon sokan a bokszba. A Mercedesnél is egyszerre járt Hamilton és Bottas, Magnussen azonban nem állt ki és a két Mercedes közé keveredett. A Haas dán pilótája a második helyen áll, továbbra is extrém esőgumikkal szerelve. Érdekes lesz figyelni, beválik-e a taktika!
Perez becsapódása nem volt nagy, de a visszajátszásból látszik, hogy mennyire küzdött az autó pályán tartásával.
Jön vissza a biztonsági autó, Vettel pedig hajt be a bokszba lecserélni az esőgumikat intermediate-ekre. Néhányan mások is így tesznek, az élen álló Hamiltont is erre utasítják.
Uhh, itt az első baleset, Sergio Perez csúszott ki és csapódott a falnak.
Baleset nélkül körbeóvatkoskodta a mezőny az első köröket. A második körben a hajtűben Verstappen elkapta Raikkönent a 3. helyért.
Ah, a vízfüggönyben nem látszott jól, de nem Verstappen esett vissza, hanem Gasly. A sorrend az első kör végén: Hamilton, Bottas, Raikkönen, Verstappen és Hülkenberg. Leclerc már a 6., Vettel a 14., remek rajtot vettek a Ferrarik.
Elrajtolt a mezőny! Hamilton megtartotta a vezetést, Verstappen szörnyen jött el és nagyon visszaesett, Raikkönen a 3.!
Pontosítás érkezett az FIA-tól: 64 körös lesz a futam a három extra megtett kör miatt.
A sorrend tehát a rajtrács élén a következő lesz: Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Raikkönen, Grosjean. A pálya pedig vizes.
A biztonsági autó kihajtott a bokszba, most kezdődik akkor hivatalosan a 67 körös futam.
HIVATALOS DÖNTÉS: Négy megtett kör után a mezőny felsorakozik a rajtrácsra és álló rajttal kezdődik meg a futam.
Közben egy kis zűrzavar látszik kibontakozni, mert a várakozások ellenére még mindig nem kezdődött el a körszámlálás, a képernyőn továbbra is a "felvezető kör" felirat olvasható, pedig már az azt követő másodikban járnak a pilóták. Ezt így azért nem lehet a végtelenségig csinálni, mert az autókat egyetlen felvezető körre tankolják meg.
"A pálya rendben van, gyerünk" - közli álláspontját Magnussen a rádióban.
Enyhe eső tapasztalható jelenleg, Hamiltonnak pedig jelezték a rádión, hogy erre lehet még számítani a következő fél órában is.
Elindult a mezőny a safety car mögött - ez is egy új szabály, de immár ilyen esetben is van felvezető kör, tehát ez még nem a futam nyitóköre. Mindazonáltal a versenyzők nem fognak megállni a kör végén, hanem mennek tovább a célegyenesben, és azzal meg is kezdődik a 67 körös futam.
A safety car mögötti rajt azt is jelenti, hogy mindenkinek kötelező a kék jelölésű, extrém esőgumikon megkezdenie a futamot.
So normally around this time, we work out which cars are starting on which tyres. Today it’s pretty easy: all the cars will start on Cinturato Blue full wet tyres. #GermanGP pic.twitter.com/n2Opxt0L8N
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) July 28, 2019
Ami szintén számíthat, hogy idén még nem volt egy esős futam vagy időmérő sem, így elég kevés lehetőségük volt a versenyzőknek az idei autók vizes pályán való vezetésére. Ez különösen az újoncok számára tartogat rengeteg ismeretlent.
Ami viszont változás, és még nem láttunk példát az alkalmazására: a versenyigazgató a biztonsági autós felvezetés végén dönthet, és ha javulni látja a körülményeket, elrendelheti az állórajtos indulást a versenyből néhány kört már megtévő mezőny számára.
Itt is a válasz: a versenyirányítás 10 perccel a rajt előtt közölte, hogy biztonsági autó felvezetésével indul útjára a Német Nagydíj.
Just confirmed, it will be a Safety Car start! #RSspirit #GermanGP #RACEday https://t.co/ICLAj9Jd8y
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) July 28, 2019
Zak Brown a McLarentől azt mondja, extrém esőgumis rajtra számít a jelenlegi körülmények alapján. A nézőket leginkább foglalkoztató kérdés persze az, hogy engedi-e az állórajtot a versenyirányítás, vagy biztonsági autó mögüli vonatozással indul a futam.
A vizes pálya, mivel nagyobb kavarodást és mindenkinél nagyobb hibalehetőséget hordoz magában, természeténél fogva a hátrébbról rajtolóknak kedvez és az előnyös pozícióból indulóknak ad okot több aggodalomra. Másrészt viszont meg kell említenünk a pole-ba álló Lewis Hamilton elképesztő sorozatát, aki a legutóbbi kilenc olyan futamot megnyerte, amelyet befolyásolt az eső. Ez azt jelenti, hogy a 2014-es Japán Nagydíj óta nem lehetett őt legyőzni, ha előkerültek az inter- vagy esőgumik.
A rajtfelállásról már sokat beszéltünk az időmérő óta: legfőbb különlegessége, hogy a két Ferrari az időmérős technikai gondok miatt csak a 10. (Leclerc) és a 20. (Vettel) helyről rajtol. Ide kattintva áttekinthető a teljes sorrend.
Martin Brundle kérdezgeti a pilótákat a rajtrácson, hogy állórajtot vagy biztonsági autó mögüli indulást szeretnének-e. Russell és Magnussen előbbire, Giovinazzi utóbbira szavazott.
A versenyzők teljes esőgumikon hajtottak ki a rajtrácsra, a rajtnál használt gumijukról még ráérnek dönteni pár perccel az indítás előttig.
Sokaknak talán itthon is esős napjuk van, de az F1-es mezőnynek Hockenheimben végképp! A három órával a rajt előtt rázendítő csapadék kisebb-nagyobb megszakításokkal és intenzitással azóta is hullik, így a pályának esélye sem volt felszáradni, sőt biztosan inermediate- vagy esőgumikon indul majd a rajt.