Verstappen megőrizte a vezetést, Hamilton viszont elég lassú, mert kb. mindenki megérkezett a nyakára!
Ne menjetek messzire, mert ez a futam egy halom beszédtémát hagyott maga után. Élő közvetítésünk viszont ezzel lezárul, köszönjük a figyelmet!
Raikkönen-Giovinazzi a 7-8., Grosjean-Magnussen a 9-10. helyre hozták be csapatuk autóját. Hamilton a 11. helyen befutva pont nélkül maradt, akárcsak a teljes Mercedes. A britnek ez így Bottas hibájával együtt végképp belefért, hiszen megtartotta 39 pontos előnyét.
Stroll 4., Sainz 5., Albon 6., mindannyian boldogok lehetnek az eredménnyel, ez egy olyan futam volt, ahol mindenki halászhatott a zavarosban (kivéve a Williams, ők most sem voltak harcban a pontokért).
A 2. helyezett a 20-ról rajtoló Vettel, Danyiil Kvjat pedig megszerezt a Toro Rosso történetének második dobogóját Vettel 2008-as győzelme mellett. Micsoda öröm a faenzai kiscsapat garázsa előtt. És micsoda feltámadás Kvjattól.
MAX VERSTAPPEN megnyerte az utóbbi évek egyik legőrültebb Formula-1-es nagydíját, ezzel idén már második győzelmét szerzi önmaga, a Red Bull és a Honda számára.
Vettel elkapta Kvjatot is a Parabolikában, ezzel már a 2. Az orosz mögött viszont már nincs élcsapat autója, csak Stroll és Sainz. Az utolsó kör kezdődik!
És Gasly is kiesett! Albont akarta megelőzni, de hátulról belerohant a testvércsapat autójába. Jó helyen parkolt, nincs safety car, de ez most rossz napon jött számára, hiszen a Toro Rossók parádéznak.
Vettel DRS-sel megelőzte Strollt, feljött dobogós helyre. Kvjatnak is nehéz dolga lesz a védekezéssel.
Verstappen növeli előnyét, őt tényleg már csak egy hiba állíthatja meg. De mi lesz mögötte? Kvjat a 2., Strollt támadja Vettel.
Vettel egy merész manőverrel elkapta Sainzt, a 20. rajthelyről szeretne dobogós lenni a német!
Zöld zászló. Öt kör maradt hátra, nézzük!
Az 59. körben tartunk a 64-ből, most már nincs sok hátra, csak pár körünk lesz versenytempóban. Verstappen előnye ugyebár eltűnt, mögötte Kvjat, Stroll, Sainz, Vettel, Albon, Gasly. Akárhogy nézzük, itt ma lesz legalább egy meglepetés-dobogó!
A finn az 1-es kanyar kijáratánál tért le egy kicsit a vizes részre és csapódott a falba. Kitört a Mercedes felfüggesztése is, a finn jól van. Ez már az 5. safety car ma, ha jól számoljuk. Hamilton már megint jött kerékcserére, a Mercedes egyelőre 0 ponttal áll története 200. F1-es futamán, a nagy évfordulós hétvégén.
Áááá, és Bottas kicsúszott, összetörte az autót! Megint biztonsági autó.
Bottasnak nehezése esik megelőzni Strollt, talán csak túl óvatos a száraz ívről való letéréssel. Így viszont Kvjat meglógott kicsit tőlük, a végén még realitás lesz ez a dobogó.
A kiesett autók parkolója.
Tale of woe in the paddock.... pic.twitter.com/tjTLjyo9Md
— Karun Chandhok (@karunchandhok) July 28, 2019
Hamilton jött a bokszba kicserélni a valószínűleg jó nagy terhelést kapott gumijait. Az utolsó helyre csúszott vissza, nagyon csúnyán szétesett a brit futama, és Bottas sok pontot hozhat rajta.
Hamilton feléledés jeleit mutatta, megfutotta az eddigi legjobb harmadik szektort, majd kicsúszott az 1-es kanyarban és nagy tempóval meg is pördült. Jó nagy örömujjongás érkezett a lelátóról a hazai csapat balsorsa miatt. A brit folytatta, de már csak 13.
Kvjat megelőzte Strollt a 2. helyért. Verstappen már 10 másodpercre elhúzott tőlük, Bottas pedig ott van a nyakukon, szóval jelenleg kicsit az esélye, hogy valóban a dobogóért harcolnak ők ketten.
A már kiesett Lando Norris ezt üzeni a bokszból. A jelek szerint szeretne visszamenni a buliba.
— Lando Norris (@LandoNorris) July 28, 2019
Pár kör újabb kavarodás után immár mindenki lágy keverékű slicken halad.
A sorrend: Verstappen, Stroll, Kvjat, Bottas, Sainz, Magnussen, Albon, Gasly, Vettel. Hű.
Hamiltonnak le kellett töltenie az 5 másodperces büntetését, de ezzel együtt is indokolatlanul nagy hátrányban tért vissza a pályára: 24 másodperc hátrányban Verstappenhez képest a 12. helyen!
Hamilton is jött a következő körben, és most figyelem: Lance Stroll átvette a vezetést pár pillanatra a korai cseréjének köszönhetően. De Verstappen már meg is előzte.
És most jönnek ki slickekért sokan: Verstappen az élről, mögüle pedig Bottas is. Hamilton a pályán maradt, Raikkönen a második mögötte, Vettel a harmadik, hát ezt az eseményfolyamot mesélje majd vissza valaki a leintés után!
Albon hibázott és csúszott vissza pár hellyel. Hamilton magára talál.
Megint van egy merész pilóta, aki slickekkel kockáztat: Lance Stroll járt a bokszban ezzel a határozott céllal.
Ismét készült elhagyni a pályát a biztonsági autó. A csata ismét szoros lesz, sorrend pedig: Verstappen, Bottas, Hamilton, Albon, Sainz, Gasly, Raikkönen, Giovinazzi, Kvjat, Vettel.
Verstappen neve mellett már 4 bokszkiállás díszeleg, és így vezet. A Mercedesek háromszor jártak a szerelőiknél, míg a legkevesebb, 2 kiállással Sainz áll, így őrzi most az 5. helyet.
A 43. körben járunk a 64-ből, tehát bőven van még tér az eseményre.
Verstappennek azt mondták a fülére, hogy nem érkezik már több eső, de nem merték még bevállalni a slick gumit.
Verstappen lezavart egy gyors bokszkiállást még a safety car mögötti felcsoportosulás előtt, így vissza is jött az élre friss intereken. Vettel is megjárta a bokszot.
Óóóóóóóóóóó, Hülkenberg, Hülkenberg! A német a falban, ismét nem tudta az előnyére váltani egy kaotikus futamon szerzett jó pozícióját.
Hülkenberg autója az utolsó kanyarban úszott fel a vízen, és a falban kötött ki. Újabb biztonsági autó, már a negyedik, ha a rajt előtti felvezetést is számoljuk.
Oh, az eddig rendíthetetlen Raikkönen hibázott, szélesen fordult és a 7. helyről a 10.-re csúszott vissza, majd csapattársa mellett gyorsan elsuhant.
A 4-10. helyezettek jelenleg: Hülkenberg, Albon, Sainz, Raikkönen, Vettel, Gasy, Giovinazzi. 16-an vannak még versenyben, kiesett Leclerc, Norris, Ricciardo és Perez.
Hamilton is áthámozta magát a Renault-n, a két Mercedes most dobogós helyen, de Verstappen már 9 másodpercre elhúzott tőlük.
Bottas nagy nehezen túljutott Hülkenbergen, akit most már Hamilton támad.
Na tessék, a Hamilton folyamatos büntetlensége miatt morgolódóknak tetszhet a következő versenybírói üzetet: Hamiltont most azért vizsgálják, mert túlságosan lelassított a biztonsági autó alatt. Egy 5 másodperces büntetése már van a britnek.
Hamilton megelőzte Albont, de már 11 másodperccel lemaradt az éltől ennyi idő alatt. Bottast pedig Hülkenberg tartja fel.
Egyetlen kör alatt Verstappen 4 másodperces előnyt autózott ki az élen, immár a holland van nyeregben, micsoda fordulatok pár perc alatt!
Büntetés: Hamilton 5 másodperces időhozzáadást kapott a hibás bokszutcai behajtásért.
És zöld zászló, folytatódik a verseny: Verstappen jól eljött és megőrizte a vezetést Hülkenberg előtt.
Még egy kis visszatekintés Leclerc kiesésére.
A biztonsági autó jön vissza a bokszba a kör végén.
A sorrend tehát a következő az élen: Verstappen, Hülkenberg, Bottas, Albon (!), Hamilton, Sainz, Raikkönen és Vettel mind szorosan egymás mögött.
Nico Hülkenberg a 2. helyen áll, és ő is frissen kapott intermediate-eket, azaz nincs taktikai hátrányban. Összejön-e végre számára egy erős eredmény, és akár - ki se merjük mondani - egy dobogó?
Hamiltont vizsgálják, amiért a bója rossz oldalán hajtott be a bokszba. Hm, ismerős emlékek tavalyról...
Ezúttal az lehet a brit mentsége, hogy a hibája után ez volt számára a legrövidebb és legbiztonságosabb út. Várjuk a döntést...
Bottas még közpeseken volt, most hívta ki őt is a csapat, így Verstappen átvette a vezetést!
A biztonsági autó Leclerc autója miatt jött be.
Na szóval, a jelenlegi állás: Bottas, Verstappen, Hülkenberg, Albon, Hamilton. De az eső körben ismét rákezdett és mindenki jött is vissza intermediate gumikért, aki előtte slickekre váltott.
Fejetlenség a Mercedes bokszában, közben ismét a safety car a pályán!
És Hamilton is hibázott a kör végén, széttörte az első szárnyát, azonnal behajtott a bokszba, de a szerelőket váratlanul érte az eset. Bottas átveszi a vezetést! Mi van itt, kezd őrültté válni a futam!
A stadionrészben vált alulkormányzottá a Ferrari, kicsúszott és kis erővel csapódott a falnak, autója pedig elásta magát.
Idénre is jutott egy előkelő pozícióban hibázó Ferrari.
Jáááj, Charles Leclerc kicsúszott a második helyről. A monacói Ferrariját beterítette egy reklámtábla, káromkodás a rádióban, Leclerc remek versenyzés után kiesett!
Hamilton is jött, 35 másodperces előnye volt, amiből 21-et meg is őrzött. Lassú csere volt, több mint 5 másodperc.
Norris miatt virtuális biztonsági autó, Leclerc is kihajtott lágyakért, és ezt az előnyt is kihasználva a második helyre jött vissza, átugorva Bottast és Verstappent.
Norris a kerékcseréje utáni körben leparkolt a pálya mellett, a motorerő elszállását okolja.
Verstappené az első látványos hiba a slickeken, a holland csinált egy piruettet, de folytatta.
Bottas is jött, Hamilton azonban még a következő kör végén sem.
És az első biztató jel, hogy ez a helyes irány: Magnussen megfutotta eddigi leggyorsabb körét a slickeken. Hamarosan ismét komoly bokszutcai roham várható.
És Verstappen is jött cserére: ő közepes keveréket kapott. A köridők egyébként pár másodpercet elkezdtek romlani az intereken az elmúlt pár körben.
A nap első slick gumijait érdemes megörökíteni.
LAP 24/64
— Formula 1 (@F1) July 28, 2019
Those are slicks @KevinMagnussen @HaasF1Team #F1 #GermanGP pic.twitter.com/aiRFBRlUVl
Na, és Vettel is jött a lágyakért! A 11. helyen érkezett vissza a pályára. Közben Verstappen ismét támadásba lendült Bottas mögött.
Nahát: azok után, hogy az első gumiváltásnál későn reagáltak vele, most Magnussen az első, aki slickeket kapott a nap során! Lássuk, mire megy a dán a lágyakon! Az ígért hevesebb eső nem érkezett meg, most már csak alig csöpög valami az égből.
Leclerc rohama lelankadt az első pár atomgyors köre után, most 11 másodperc a hátránya az élhez képest. Továbbra is a 4.
Vettel menetelése elakadt a 7. helyen, Raikkönenről is leszakadt 5 másodperccel.
Uh, Sainz kicsúszott az utolsó kanyarban, de meg tudott állni a fal előtt, hátramenetbe kapcsolt és visszaállt a versenybe. A pontszerzés környékéről a 14. helyre esett vissza.
Leclerc viszont őrülten begyorsult az új gumikon, 1:27-es időt ment, még Hamiltonnál is három másodperccel gyorsabb volt a legutóbbi körben!
Verstappen támadást indított Bottas ellen, de a holland hibázott, megcsúszott, és értékes másodperceket bukott.
A monacói a VSC miatt megtartotta a 4. helyet, hátránya 20 másodperc. Ez most jó húzásnak tűnik a Ferraritól. A mögötte érkező Hülkenberggel is meglépte ugyanezt a Renault, a német is csak Raikkönennel szemben veszített pozíciót, így most a 6.
A Ferrari kihasználja az alkalmat, hogy új szett intermediate-re hívja ki Leclerc-t.
Közben Ricciardo nem azért húzott maga után sűrű felhőt, mert rákezdett volna az eső, hanem azért, mert tönkrement a motor a Renault-jában. Az ausztrál leparkolt a pálya mellett, rövid virtuális biztonsági autós szakasz lépett életbe, amíg eltávolítják az autót.
Döntés Leclerc veszélyes kiengedésének ügyében: a versenybírók kegyesek voltak a monacóihoz, úgy határoztak, hogy csak a csapatot sújtják pénzbírsággal.
Leclerc-nek kellett látványosan korrigálnia egy makacs megcsúszást a célegyenes bejáratánál. A monacói a 4. helyen halad, de Verstappentől is úgy 9 másodpercre van, Hamiltontól pedig 14-re.
A Williams is csak most, kicsit késve hívta ki pilótáit kerékcserére. Óvatosnak kell lennie ma a csapatnak, hiszen ha kaotikusra fordulnak a dolgok, talán az idei legjobb pontszerzési esélyük nyílhat.
#GR63 & #RK88 in to the pits and on to the inters.#GermanGP pic.twitter.com/vuessP8xYM
— ROKiT WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) July 28, 2019
A 4. helyről rajtoló Gasly most a 14. helyen halad.
A radar azt mondja, hogy 10-15 perc múlva erősödhet az eső.
Magnussen és a Haas beadták a derekukat, kihajtott a dán is intermediate gumikért.
Hamilton előnye már közel 3 másodperc csapattársával szemben, mögöttük Verstappen, Leclerc, Hülkenberg, Raikkönen, Vettel, Sainz és Albon a sorrend.
És igen, vizsgálják Grosjean és Leclerc bokszutcai majdnem-ütközését.
Raikkönen 7., mögötte az utolsó helyről rajtoló Vettel már a 8.
Magnussen mellett elment Leclerc és Hülkenberg is. Extrém sőgumin van még kint Stroll, Norris és a két Williams. És nem tűnik nyerő húzásnak.
Ismét zöld zászló, és Magnussent eszik meg a riválisok, Bottas után Verstappen is elment mellette, mögötte pedig már Leclerc.
Veszélyes kiengedés gyanúja a Ferrarinál: Leclerc a bokszhelyét elhagyva érkezett meg Grosjeanra. Lehet, hogy ezt vizsgálni fogják.
És a következő kör végén hajt is vissza a bokszba a biztonsági autó.
Ennek a körnek a végén jönnek nagyon sokan a bokszba. A Mercedesnél is egyszerre járt Hamilton és Bottas, Magnussen azonban nem állt ki és a két Mercedes közé keveredett. A Haas dán pilótája a második helyen áll, továbbra is extrém esőgumikkal szerelve. Érdekes lesz figyelni, beválik-e a taktika!
Perez becsapódása nem volt nagy, de a visszajátszásból látszik, hogy mennyire küzdött az autó pályán tartásával.
Jön vissza a biztonsági autó, Vettel pedig hajt be a bokszba lecserélni az esőgumikat intermediate-ekre. Néhányan mások is így tesznek, az élen álló Hamiltont is erre utasítják.
Uhh, itt az első baleset, Sergio Perez csúszott ki és csapódott a falnak.
Baleset nélkül körbeóvatkoskodta a mezőny az első köröket. A második körben a hajtűben Verstappen elkapta Raikkönent a 3. helyért.
Ah, a vízfüggönyben nem látszott jól, de nem Verstappen esett vissza, hanem Gasly. A sorrend az első kör végén: Hamilton, Bottas, Raikkönen, Verstappen és Hülkenberg. Leclerc már a 6., Vettel a 14., remek rajtot vettek a Ferrarik.
Elrajtolt a mezőny! Hamilton megtartotta a vezetést, Verstappen szörnyen jött el és nagyon visszaesett, Raikkönen a 3.!
Pontosítás érkezett az FIA-tól: 64 körös lesz a futam a három extra megtett kör miatt.
A sorrend tehát a rajtrács élén a következő lesz: Hamilton, Verstappen, Bottas, Gasly, Raikkönen, Grosjean. A pálya pedig vizes.
A biztonsági autó kihajtott a bokszba, most kezdődik akkor hivatalosan a 67 körös futam.
HIVATALOS DÖNTÉS: Négy megtett kör után a mezőny felsorakozik a rajtrácsra és álló rajttal kezdődik meg a futam.
Közben egy kis zűrzavar látszik kibontakozni, mert a várakozások ellenére még mindig nem kezdődött el a körszámlálás, a képernyőn továbbra is a "felvezető kör" felirat olvasható, pedig már az azt követő másodikban járnak a pilóták. Ezt így azért nem lehet a végtelenségig csinálni, mert az autókat egyetlen felvezető körre tankolják meg.
"A pálya rendben van, gyerünk" - közli álláspontját Magnussen a rádióban.
Enyhe eső tapasztalható jelenleg, Hamiltonnak pedig jelezték a rádión, hogy erre lehet még számítani a következő fél órában is.
Elindult a mezőny a safety car mögött - ez is egy új szabály, de immár ilyen esetben is van felvezető kör, tehát ez még nem a futam nyitóköre. Mindazonáltal a versenyzők nem fognak megállni a kör végén, hanem mennek tovább a célegyenesben, és azzal meg is kezdődik a 67 körös futam.
A safety car mögötti rajt azt is jelenti, hogy mindenkinek kötelező a kék jelölésű, extrém esőgumikon megkezdenie a futamot.
So normally around this time, we work out which cars are starting on which tyres. Today it’s pretty easy: all the cars will start on Cinturato Blue full wet tyres. #GermanGP pic.twitter.com/n2Opxt0L8N
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) July 28, 2019
Ami szintén számíthat, hogy idén még nem volt egy esős futam vagy időmérő sem, így elég kevés lehetőségük volt a versenyzőknek az idei autók vizes pályán való vezetésére. Ez különösen az újoncok számára tartogat rengeteg ismeretlent.
Ami viszont változás, és még nem láttunk példát az alkalmazására: a versenyigazgató a biztonsági autós felvezetés végén dönthet, és ha javulni látja a körülményeket, elrendelheti az állórajtos indulást a versenyből néhány kört már megtévő mezőny számára.
Itt is a válasz: a versenyirányítás 10 perccel a rajt előtt közölte, hogy biztonsági autó felvezetésével indul útjára a Német Nagydíj.
Just confirmed, it will be a Safety Car start! #RSspirit #GermanGP #RACEday https://t.co/ICLAj9Jd8y
— Renault F1 Team (@RenaultF1Team) July 28, 2019
Zak Brown a McLarentől azt mondja, extrém esőgumis rajtra számít a jelenlegi körülmények alapján. A nézőket leginkább foglalkoztató kérdés persze az, hogy engedi-e az állórajtot a versenyirányítás, vagy biztonsági autó mögüli vonatozással indul a futam.
A vizes pálya, mivel nagyobb kavarodást és mindenkinél nagyobb hibalehetőséget hordoz magában, természeténél fogva a hátrébbról rajtolóknak kedvez és az előnyös pozícióból indulóknak ad okot több aggodalomra. Másrészt viszont meg kell említenünk a pole-ba álló Lewis Hamilton elképesztő sorozatát, aki a legutóbbi kilenc olyan futamot megnyerte, amelyet befolyásolt az eső. Ez azt jelenti, hogy a 2014-es Japán Nagydíj óta nem lehetett őt legyőzni, ha előkerültek az inter- vagy esőgumik.
A rajtfelállásról már sokat beszéltünk az időmérő óta: legfőbb különlegessége, hogy a két Ferrari az időmérős technikai gondok miatt csak a 10. (Leclerc) és a 20. (Vettel) helyről rajtol. Ide kattintva áttekinthető a teljes sorrend.
Martin Brundle kérdezgeti a pilótákat a rajtrácson, hogy állórajtot vagy biztonsági autó mögüli indulást szeretnének-e. Russell és Magnussen előbbire, Giovinazzi utóbbira szavazott.
A versenyzők teljes esőgumikon hajtottak ki a rajtrácsra, a rajtnál használt gumijukról még ráérnek dönteni pár perccel az indítás előttig.
Sokaknak talán itthon is esős napjuk van, de az F1-es mezőnynek Hockenheimben végképp! A három órával a rajt előtt rázendítő csapadék kisebb-nagyobb megszakításokkal és intenzitással azóta is hullik, így a pályának esélye sem volt felszáradni, sőt biztosan inermediate- vagy esőgumikon indul majd a rajt.