DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 23. szombat
09:57

Grosjean csaknem csúnyán járt, elvesztette a hátsó tapadást és közel volt a korláthoz a 3-as kanyarnál.

Itt elérhető cikkünkben összegeztük, mi történt a nap során. Tartsatok velünk a keddi élőzésünk alatt is!

A kockás pedig hivatalosan is. Hamarosan jövünk a nap összefoglalójával, ne menjetek olyan nagyon messzire.

Egy perccel a vége előtt Raikkönen autója megállt a pályán, az így előkerült piros zászló pedig le is zárta az első tesztnapot.

Az utolsó percekre a többség a pályára hajtott, csak a Renault és a Racing Point áll a garázsban jelenleg.

Grosjean és Sainz még passzolgatták kicsit egymásnak a második helyet: előbb a francia javított, de már megint a spanyolnál az előny, 1:18,5-tel ráadásul már négy tizeden belülre került Vettelhez képest.

Raikkönen is elérte a száz kört, most már a kilenc csapat közül könnyebb azokat említeni, amelyek még nem: a Racing Point (30-nál áll), a Haas (55) és a Toro Rosso (73). A szűkös rendelkezésre álló idő és a fizika törvényei pedig azt súgják, hogy ők már nem is fogják.

A tabella alján a két Renault, előttük a munkát szintén megosztó két Mercedes. Őket aligha érdekelték ma a gyorskörök, inkább másra helyezték a hangsúlyt. Nem kell tehát hasra esni, a Mercedes az előző években is alakított már olyat, hogy látványtalan volt a teszteken, azt a szezon során meg tudjuk, mit műveltek.

Sainz is elérte a 100 kört, amit azzal tett emlékezetessé, hogy előrekatapultált a 2. helyig a McLarennel, mindössze két ezreddel Grosjean elé. Verstappen is javított, ezzel az ötödik helyre taszítva Raikkönent.

Vettel már a 150 kört is elérte, a Mercedes nagyjából 15-tel tart mögötte, bár Hamilton is szorgosan gyűjtögeti a kilométereket.

De még mielőtt bárki is temetni kezdte volna a Haast, Grosjean futott egy olyan kört, ami a második helyre repítette a tabellán - bár Vetteltől még mindig több mint egy másodperc a lemaradása.

És ezzel ki is alakult az állás az első tesztnap utolsó órája előtt:

Valaki talált egy doboz Rich Energyt a paddockban, megdöntve azokat az élcelődő kételyeket, miszerint Haast is átszínező energiaitalcég olyannyira ismeretlen, hogy még senki nem is találkozott a termékükkel. A napi munka szempontjából viszont eddig a Haas áll a második legrosszabbul, Grosjean mindössze 43 kört jegyzett. A Racing Point még kevesebbet láttatta magát Perezzel, csupán 30 körön át. Náluk aligha mennek a dolgok a terv szerint, Perezt már a csak délután autóba ülő Ricciardo is lehagyta körszámban, Vettel pedig ennek a számnak már közel ötszörösénél jár.

Mivel a Renault egy ideje már visszahúzódott a bokszba, a Red Bull beelőzte őket, mint a 100 megtett kört harmadikként elérő csapat. Ennek apropóján az alábbi videóban egy teljes kört végignézhetünk Max Verstappennel. A szezon során nulla érdeklődést váltana ki egy eseménytelen kör posztolása, de így februárban, amikor az emberek kiéhezettek minden F1-es zajra és mozgóképre, bizony az ilyen felvételek is felértékelődnek.

Egy a helyszínen tartózkodó blogger érdekességként a hosszabb etapok köridőit is listázza egyes versenyzőknél. Vettel legutóbbi 12 körös menete során például megfigyelhető, hogy lassan, de biztosan esett vissza a tempója. Még több ilyen tartalomért az alábbi Twitter-fiókot érdemes követni.

Grosjean feljött a 4. helyre a C3-as gumival, immár ő is 1:20 alatti körrel áll.

Bottas és Hamilton együttes köreivel már a Mercedes is átlépte a 100-at, és most a Renault áll ehhez a mérföldkőhöz a legközelebb, két pilótájuk ugyanis 96-ot halmozott össze eddig.

A Renault-nál a Hupikék törpikék testi épségéért kezdtek el aggódni, miután észrevettek a bokszuk előtt némi kék folyadékot (ami nyilván az autón használt színes folyadékból fröccsent le).

Két óra van hátra az első barcelonai tesztnapból, nézzük, hogy mi történt eddig délután:

- Carlos Sainz alatt megállt a McLaren, közel egy óra "pihenő" után azonban visszatért a pályára 
- Vettel már nem megy rá a körrekordra, ellenben folyamatosan kint van a pályán és már 120 megtett kör felett jár 
- Hamilton és Ricciardo is megkezdte a munkát délután, de egyikük sem alkotott eddig maradandót 
- Raikkönen javított és jelenleg ő a második az Alfával 
- Verestappen és Kvjat is futott egy-egy erősebb időt, jelenleg a két Red Bull a harmadik-negyedik

Az állás:

 

Az egyébként érdekes, hogy Ricciardo továbbra is utolsó, közvetlenül előtte pedig éppen renault-s csapattársa, Hülkenberg található - az enstone-iak körei egyelőre nem éppen gyorsak...

Sainz visszatér: a hamvába holt előző próbálkozás után a délután folyamán először, közel két óra elteltével Carlos Sainz a pályára viszi a McLarent.

Vettel egyértelműen a hosszú etapokon dolgozik délután - délelőtt szenzációs köridőket hozott, azóta viszont jó négy másodperccel lassabb a legjobbjánál átlagosan ugyanazon a C3-as (lágy) gumin. Cserébe viszont elérte a 121 (!) megtett kört...

Danyiil Kvjat is belendült, eddig a táblázat legalján foglalt helyet, most viszont feljött a negyedik helyre, egészen Verstappen mögé.

Elsikkadt az elmúlt percekben, de Vettel már átlépte a száz megtett kört, sőt, mindjárt eléri a százítízet is, miközben rajta kívül még hetvenig sem jutott el senki.

Max Verstappen 1:19,6-tal közben a harmadik, Perez visszacsúszott a negyedik helyre. Hamilton sem utolsó már, 1:20,440-nel a hetedik helyik kapaszkodott fel.

Kimi Raikkönen közben javított az idején és 1:19,483-mal feljött a második helyre, 1,3 másodperccel lemaradva Vetteltől.

Videón is:

 

Érkezik Ricciardo a Renault-val, most először!

Hogy mi történt? "Csak egy rajtot próbáltam megcsinálni, de az autó leállt" - értékelt tömören Sainz.

Sainz és a McLaren:

Az első délutáni óra összegzése: minimális a mozgás, a legizgalmasabb jelenet éppen az utolsó percekben játszódott le, amikor Carlos Sainz alatt megállt a McLaren a bokszutca végénél. Egyébként Vettel dolgozott a legtöbbet és már a száz megtett kört ostromolja, kint volt Raikkönen és Perez is, míg megkezdte a munkát Lewis Hamilton - nagyjából ennyi, amit érdemes megemlíteni.

A dékután folyamán most jött volna ki először a pályára a spanyol, de az autó megállt alatta a bokszutca végén. A szerelők kirohantak utána az emelőkkel és visszaviszik a technikát a bokszba.

Piros zászló! Carlos Sainz McLarenje megállt a pályán!

Max Verstappen visszatér a pályára a Red Bull-lal, a délután folyamán először - érdekes módon nem magától gurult ki a bokszból, hanem az emelőn gurították ki, mielőtt útjára engedték volna.

A lényegesebb délelőtti események videón:

 

Jelenleg Perez és Raikkönen van a pályán, Vettel és Hamilton visszatért a bokszba.

Hopp, egy Force India:

 

Vettel egy 18 körös etapot teljesített, méghozzá átlagosan 1:22-es körökkel, majd visszament a bokszba.

Hamiltont és Vettelt leszámítva a többiek nem nagyon mozognak, az elmúlt bő fél óra meglehetősen eseménytelenül telt.

A körszámok eddig:

Vettel - 89

Bottas - 69

Hülkenberg - 65

Sainz - 56

Verstappen - 52

Raikkonen - 46

Kvjat - 35

Perez - 20

Grosjean - 18

Hamilton - 5

A világbajnok akcióban:

Megérkezett Hamilton, a C2-es gumikon kezdi meg a szezont, méghozzá egy meglehetősen lassú, tapogatózós körrel.

A napot a délelőtti etappal le tudó Hülkenberg azt nyilatkozta, hogy nincs nagy különbség a tavalyi és az idei autók vezetése között, hiába az új első szárnyak.

Vettel az első, aki nekilátott a munkának, a Ferrari németje pedig már a Spanyol Nagydíj versenytávján is túl van - igaz, úgy tűnik, hogy most versenyszimulációt végez, mert elsőre öt másodperccel lassabb, mint délelőtt.

A Pirelli összegzése a délelőttről:

Két csere történt: Lewis Hamilton Valtteri Bottast, Daniel Ricciardo pedig Nico Hülkenberget váltotta délutánra.

Az ebédszünet alatt a Williams bejelentette, hogy kedden sem tudnak részt venni a teszten, talán, ha minden összejön, akkor szerdán kapcsolódhatnak be. Klikk: https://formula.hu/parc-ferme/21188

 

Visszatért a mezőny a délutáni etapra, úgyhogy visszatértünk mi is, nézzük, hogy mennyi van még ma a Ferrariban, vagy akár a többiekben.

Az ebédszünet egy óra hosszan tart, 14 és 18 óra között folytatódik a teszt. Két csapat pilótát cserél: a Mercedesszel Hamilton, Renault-val Ricciardo folytatja.

Az 1. nap délelőtti összefoglalója:

Sebastian Vettel és a Ferrari az első órától fogva a délelőtti négyórás etap főszereplőjének bizonyult, a német versenyző azonban 11 és 12 óra robbantott: rövid idő alatt 1:20,9-ről 1:18,4-re csökkentette a legjobb köridőt, majd a leintésig még lefaragott pár tizedet, 1:18,161-ig. Teszt ide vagy oda, ez bravúros teljesítmény: a tesztidőszak első óráiban egy másodpercre közelítette meg a barcelonai pályacsúcsot, a C3-as (középső az ötös skálán) gumikeveréken, úgy, hogy a becslés szerint a köridők 1,5 másodpercet lassulnak idén. A Ferrari tette meg a legtöbb kört is, 72-t, így elégedetten vonulhat ebédszünetre.

A Ferrarin kívül a Racing Point tudott 1:20 alá bemenni 13 óráig, Sergio Perez lemaradása Vettelhez képest 1,8 másodperc. A mexikóit Valtteri Bottas és Kimi Raikkönen követte. A Red Bull-Honda Max Verstappennel ötödik helyen zárt: az első két órában az RB15 keveset járt a pályán, ezt követően azonban hamar az élmezőnyben kötöttek ki.

Az Alfa Romeo Raikkönennel a peches kezdés ellenére bizonyult gyorsnak: reggel a finn első kivezető körén megcsúszott és a kavicságyba ásta az autót. Ekkor került elő először a piros zászló, másodszor Romain Grosjean megállása miatt. Az üzemanyagnyomás-problémát észlelő Haas töltötte a legkevesebbet a pályán, 17 kört.

A teszt állása négy óra elteltével, 13 órakor:

Pár perc múlva következik az egyórás ebédszünet, az utolsó percekre Grosjean is visszatért a pályára.

Az utolsó percekre még benépesül a pálya, kilencből nyolc autó (Grosjean kivételével) kint.

A német mögött Perez, Bottas és Raikkönen hármasa: a Racing Point 1,8, az Alfa Romeo 2 másodperccel lassabb.

Vettel tovább száguld: 1:18,161-re faragta a nap legjobb köridejét!

Kevés szó esett eddig a Haasról, amely még mindig 12 körnél tart – a Racing Point és a Toro Rosso azóta elhagyta. A fekete-arany csapat 11 órakor üzemanyagnyomás-problémát jelentett, azóta nincs hír róla.

Perez nem hagyta sokáig annyiban az Alfa üldöző pozícióját, most a Racing Point Vettel mögött. A mexikói a második, aki 1:20 alá befért.

Kimi Raikkönen visszakúszott a második helyre, 14 ezreddel Verstappen elé. Ez még mindig 1:20-as kört takar.

Összehasonlításként a Haas, Racing Point és Toro Rosso csupán 12 körnél jár: nekik nem alakultak sikeresen az első órák – ami teljesen normális egy első tesztnapon.

Sebastian Vettel átlépte az 50. kört. Tekintetbe véve elképesztő köridőit, elmondható, hogy a Ferrari rövidesen egy nagyon sikeres első délelőttöt fog befejezni.

Így áll a teszt három óra elteltével.

Vettel elképesztő tempót diktált, 1:20,9-ről csökkentette a teszt legjobb körét 1:18,4-re. Ez 1,3 másodpercre van a 2018-ban megfutott pályacsúcstól, úgy, hogy a becslés szerint az idei autók 1,5 másodpercet lassultak tavalyhoz képest.

Bottas javított, most a három nagycsapat az első három pozícióban: igaz, a finn is közel két másodperccel lassabb Vettelnél.

Verstappen felugrott a második helyre, de ő még mindig 1:20-on kívül jár.

Vettel még egy óriási darabot faragott le legjobb köréből: a német 1:18,425-nél jár, már az említett másfél másodperces tartományon belül – és alig három óra telt el a 2019-es tesztidőszakból! Ezt a kört a középső, C3-as abronccsal teljesítette, tehát csak az abroncsokban van még körülbelül egy másodperc.

Az alábbi kép azért érdekes, mert idén megnövelték a DRS nyílásának méretét: ez is az előzések fokozására tett törekvés része.

Parádés körét Vettel ráadásul nem is a legpuhább gumival, hanem a C2-es keverékkel érte el.

A Ferrari mögött változott a sorrend: Perez a második helyre ugrott, de ő is 1,5 másodpercre van a némettől.

Ez a kör gyorsabb, mint a tavalyi első négynapos barcelonai teszt bármelyik köre. A tavalyi második teszten született a már említett 1:17,182-es csúcs. Az aerodinamikából fakadó másfél másodperces lassulással kalkulálva idén elméletileg 1:18,7 lenne a maximum, de már nem vagyunk benne biztosak, hogy ezt nem fogják jócskán túlszárnyalni a versenyzők…

Vettel nagyot robbantott, először 1:19,703-at repesztett – már ez is egy másodperccel gyorsabb az azelőtti legjobb körénél –, aztán egy 1:19,137-es kört vágott oda!

Közben kijött a videó Raikkönen kicsúszásáról. A finn a 9 órai kezdés után 5 perccel, kivezető körén dobta el, közreműködve az első piros zászlóban.

Grosjean autóját visszaszállították – szerencsére a bokszutca közel volt –, így folytatódhat az edzés.

Letelt a tesztnap második órája is. Az első két helyezett és legjobb köreik nem változtak, mind a kilenc résztvevőnek van már mért köre.

A második piros zászló a nap folyamán: Grosjean autója megállt az utolsó sikánban.

Negyedszáz kör: Elsőként Sainz a McLarennel, majd Vettel is elérte a 25-öt. Bottas lehet a következő, aki 23-nál jár.

Az Autosport információi szerint a Williams autója még mindig a grove-i gyárban van, ami a szállítás időtartama miatt azt jelenti, hogy a kedd délelőtti részvétel sem garantált…

Megvan a holland első körideje is, egy 1:23, amely a nyolcadik helyre elég. A ma tesztelő kilenc csapat mindegyike rendelkezik időeredménnyel.

Az első két helyet biztosan tartja Vettel és Raikkönen, fél másodpercre a többiektől. A harmadik pozíciót Sainz vette át Pereztől. Már Kvjat is rendelkezik mért körrel, egyedül Verstappen adós vele.

Grosjean is feliratkozott: már csak Verstappen és Kvjat nem teljesített köridőt.

Még nem mutattunk képeket a Honda-motoros autókról, a Toro Rossóról és Red Bullról. Együttesen 8 körnél járnak, mért idő nélkül.

A mezőnyből elsőként Vettel átlépte 20. körét. Bottas következik mögötte, ő 13-nál jár.

A Racing Point is feliratkozott az eredménylistára Perez negyedik helyével. A két Honda-motoros csapat és a Haas nincs még ott.

A Ferrari német pilótája az első megforgásán is átesett, az utolsó kanyarban, minden következmény nélkül.

Vettel a körszámláló alapján is élre állt (12 kör) Bottas (11) és Raikkönen, valamint Sainz (10) előtt.

Letelt a teszt első órája, Vettel vezet a Ferrarival korábbi csapattársa, az Alfa Romeóban ülő Raikkönen előtt. Öt csapat mért kört futott már, négy még adós vele. Az első piros zászlón is túlestünk, Raikkönen az 5. percben kicsúszott.

A finn tovább farag legjobb idejéből, már csak 0,025 másodperccel van az első helyezett Vettel mögött. A csapatok több mint felének már van mért köre, négy istállónak, a Red Bullnak, Toro Rossónak, Racing Pointnak és Haasnak nincsen még.

Kimi Raikkönen az Alfa Romeóval fél óra szünet után visszatért a pályára, és máris felugrott a második helyre.

Elméletileg már csak két másodperces tartományban gyorsulhat a legjobb köridő a tesztelés hátralevő 7 napjában és 7 órájában. A pályacsúcs 2018-ból 1:17,182 (egyébként szintén Vetteltől), és a 2019-es szabályváltozások miatt 1,5 másodperc lassulással kalkulálnak.

Az említett Vettel most belehúzott, és rögtön 3 másodpercet adott Hülkenbergnek: két 1:21-es köre után 1:20,920 következett.

A Ferrariról is mutatunk fotót: az SF90-t két óriási antennával tesztelik, és bár a képen nem látszik, a hátsó kerekek mögé egy valóságos felépítményt húztak fel.

1:24,365-tel Hülkenberg ugrott az eredménylista élére. Bottas, Vettel és Sainz rendelkezik még mért körrel.

Bottas a C3-as gumikon érte el legjobb idejét, amely a középső a Pirelli öt keverékből álló skáláján. A teszt egyik faramuci sajátossága, hogy nem beszélhetünk lágy, közepes és kemény abroncsról, mint majd később a szezon nagydíjain, hiszen a Pirelli mind az öt keveréket teszteli. A C1 a legkeményebb, a C5 a leglágyabb.

A finn pilóta negyedóra alatt – ha levesszük a piros zászló alatti állást – 10 körig jutott. A Mercedes nem fecsérli az időt installációs körökkel, rögtön belevágott a tesztelés közepébe.

Bottas 1:24,381-re javította legjobb körét, rajta kívül Sainz jegyzett eddig mért időt.

A Red Bull (Verstappen) és Toro Rosso (Kvjat) is megkezdte a tesztelést – a két Honda-motoros autó.

Raikkönen autóját visszaszállították a bokszutcába – a finnt már előzőleg visszavitték –, így újra szabad a pálya. Megint a szorgos Bottas ment ki elsőként.

A piros zászlónál Bottas már 4. körében járt, Vettel 2-nél, Grosjean és Hülkenberg 1-1-nél tartott. Raikkönen kicsúszása kivezető körén, az 5. kanyarban történt.

Az nem mondható el, hogy a finn először vezeti a C38-at – Fioranóban a bejáratáson ő ült a volán mögött –, de ez az első alkalom, hogy slick gumikon vezeti azt. Könnyen lehet, hogy a tapasztalt finn rosszul mérte fel a körülményeket és túlvállalta magát.

A vétkes Kimi Raikkönen, aki első etapján kicsúszott az Alfával.

És 5 perc után már előkerült a piros zászló!

Bottasé az első mért köridő 1:27,163-mal.

Nem beszélve a rövid videókról: itt Hülkenberg hagyja el először a bokszot. Ő először vezeti a Renault R.S.19-et, melyet szombaton Ricciardo járatott be.

Sainz a McLarennel szintén elsők között hajtott ki – a következő percekben záporozni fognak a fotók az akcióba lendülő 2019-es gépekről.

A lámpa zöldre váltott, elkezdődött a 2019-es tesztszezon, Bottas, Grosjean és Vettel pedig elsőként gurult ki.

Will Buxton kommentátor történelmi pillanatot örökített meg: először lesz élő tévéközvetítés F1-es tesztről.

A 9 órai kezdést megelőző egy órában két csapat – a Haas és Alfa Romeo – bemutató gyanánt a garázs elé tolta autóját. Mások a paravánnal eltakart bokszban indítják be versenygépüket a kigurulás előtt. Perceken belül zöldre vált a bokszutcai lámpa!

  Hétfő (02.18.)
Mercedes Bottas (de.)
Hamilton (du.)
Ferrari Vettel
Red Bull Verstappen
Renault Hulkenberg (de.)
Ricciardo (du.)
McLaren Sainz
Toro Rosso Kvyat
Williams -
Racing Point Perez
Alfa Romeo Raikkonen
Haas Grosjean

Ki vezeti a maradék kilenc autót hétfőn? A Mercedesnél Bottas és Hamilton is szerepet kap, és a Renault ugyancsak megosztja a napot két pilótája között. A nagy nevek közül Vettelt, Raikkönent és Verstappent is láthatjuk még ma.

A Williams kihagyja a hétfői tesztnapot: a csapat nem készült el időben autójával, az FW42-vel. Nem túl ígéretes kezdés Kubicáék számára…

A Haasnál pont fordítva: a csapat fekete-arany külsőjét lassan már meg is szoktuk, a 2019-es autót azonban eddig nem láttuk.

A Red Bull úgyszintén most mutatta meg a szezonra szánt színeit.

Hétfő reggel több olyan autó is bemutatkozott Barcelonában, amelyeket végleges formában nem láttunk. Az Alfa Romeo versenygépéről például már kaptunk pályán készült fotókat, de a végleges festésről még nem.

A tesztelés minden nap két négyórás etapra oszlik: 9 és 13, illetve 14 és 18 óra között tartózkodhatnak autók a Spanyol Nagydíj pályáján.

Köszöntjük olvasóinkat: a két barcelonai tesztről (február 18-21. és február 26. – március 1.) idén is élő közvetítést készítünk a rajongók számára, akik nem szeretnének lemaradni az előszezon eseményeiről. Az élő közvetítésben a nyolc tesztnap minden fontos történéséről igyekszünk beszámolni, képekkel, videókkal és érdekességekkel megtűzdelve.