DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. december 23. hétfő
15:21

Verstappen megelőzte Ericssont a Mirabeau-ben. Ma alighanem a hollandé lesz a főszerep annak bizonyításában, hogy Monacóban igenis lehet előzni.

Na, de nézzük az ünneplést. Köszönjünk a figyelmet, maradjatok továbbra is a Formula.hu-val.

"Kínáld meg Albert herceget egy shoey-val" - szól be egy másik hang. Hát, erre befizetünk!

"Ez pont olyan, mint amit Schumacher tett 1995-ben" - mondja Ricciardo fülére a boldog Christian Horner, utalva arra a Spanyol Nagydíjra, amit a német ötödik fokozatban ragadt váltóval zárt a 2. helyen.

Nem ez volt az évtized legizgalmasabb monacói futama, de kétségtelenül megvolt a sajátos sztorija, ami miatt még sokáig emlékezhetünk rá.

És valahogy még lassú autóval is megcsinálta, Daniel Ricciardo megnyerte a Monacói Nagydíjat. A dobogóra Vettel és Hamilton állhat még fel. A további pontszerzők Raikkönen, Bottas, Ocon, Gasly, Hülkenberg, Verstappen és Sainz.

Az utolsó kör kezdődik meg. Ricciardo első monacói győzelme felé halad.

Huh, Vettel csúnyán elfékezte magát a Mirabeau-ben.

A VSC-szakasz alatt megnyúltak a különbségek az élen. És az első hat helyezett sorrendje még most is ugyanaz, mint a rajtrácson volt.

Csak Vandoorne állt ki kerékcserére, öt körrel a vége előtt pontszerző helyen tényleg nem érdemes kockáztatni Monacóban. És már ismét szabad a verseny.

Fékproblémája lehetett a Saubernek az első kereket az ütközés előtt elhagyó fekete füst alapján. A hazai pilóta semmit nem tehetett, Hartley pedig még annyit sem. Mindketten kiestek, mindketten jól vannak.

Ohh, Leclerc belerohant Hartley-ba az alagút kijáratánál. Virtuális biztonsági autó. Na, felfordulhatnak még a dolgok?

És végre, az első igazi lekörözés: Grosjean félreállt Ricciardo és Vettel elől.

Még tíz kör van hátra. Ha Ricciardo eddig kibírta, nincs okunk azt feltételezni, hogy miért ne tarthatná a vezetést a végéig.

Csata alakul a 7. helyért Gasly és az őt utolérő Hülkenberg és Verstappen között.

Na tessék, Stroll most jött harmadszor a bokszba kerékcserére, ahogy Szirotkin is háromszor hajtott már be - egyszer a büntetés miatt.

Az is durva, hogy bár nem volt biztonsági autó, ami összehúzta volna a mezőnyt, lekörözések sincsenek, hiszen Ricciardo egyszerűen nem ér utol senkit a sereghajtók közül. Csak a két Williams van körhátrányban, de csak mert a világ összes problémája rájuk zúdult. 

Na, Verstappen előtt végre szabad a pálya, 1:14,260-nal meg is futotta az eddigi leggyorsabb kört.

Ricciardo tempója 1:18-ra javult, de inkább a fogyó üzemanyagnak tudható be, semmint annak, hogy némi erőre kapott volna a Red Bull. Vettel viszont továbbra sem tud vele mit kezdeni.

Verstappen komoly küzdelmek árán átverekedte magát Sainzon, és nem maradtak le a rádiós kommentek sem azt illetően, hogy ki vágta le a sikánt. A holland azért a jelek szerint megtarthatja pozícióját, látszott az szabályosságra való igyekezet a mozdulatán.

Alonso a 7. helyről állt ki az imént, ezzel megszakadt idei pontszerző sorozata. A másik McLaren esélyei pedig nem jók, Vandoorne csak 16.

Sainz sikerrel hajtott végre egy mesteri húzást: úgy engedte el maga mellett a gyorsabb gumikon haladó Hülkenberget, hogy a rá tapadó Verstappen ne tudjon bepróbálkozni.

Alonso váltóhibára panaszkodva parkolt le a Ste Devote-ban. Dupla sárga zászlóval elintézik a mentést. És megvan a verseny első kiesője, nem fog megtörténni az a hallatlan dolog, hogy Monacóban minden rajtoló célba érjen.

Gaslynek volt egy repülése a "Verstappen-kanyarban", de átvészelte épségben. Most pedig már Alonsót támadta a francia, mígnem a McLaren megadta magát a spanyol alatt!

Verstappen pechje, hogy az utolsóként a bokszba hajtó Hülkenberg éppen elé tért vissza, szintén hiperlágyakon - ez azért megnehezítheti az előremenetelét.

Az 50. körben járunk, még 28 van hátra. Érdekes belegondolni, hogy a pole-idő 1:10-es volt, míg az élen a tempó még a verseny ilyen késői szakaszában is 1:19-es. De ez az a pálya, ahol egy beteges autóval is őrizni lehet a vezetést.

És megjött Verstappen a bokszba. Hiperlágy gumikat kapott, hiszen az ultrákon rajtolt. Szóval alighanem övé lesz a legjobb tempó a pályán - és csak a 11. helyre csúszott vissza.

Verstappen a 9. helyen áll közben, ám a nagy többséggel ellentétben ő még nem járt a bokszban, szóval jelen állás szerint a pontszerzési esélyei még mindig nem túl jók.

Hozzávetőlegesen ekkora a különbség az élen.

Ricciardót biztatják a bokszból, hogy nagyon jól csinálja, amit csinál. Hozzátéve, hogy a gumijai legalább remek állapotban vannak. 

Most már azért összetömörült az élmezőny, Ricciardo és az 5. helyezett Bottas 10 másodpercen belül vannak. Az öt pilótából ketten érzik magukat bajban: Ricciardo a motorgondok miatt, Hamilton pedig a gumik állapota miatt.

Stroll ismét a bokszban járt egy probléma miatt, az utolsó helyen állva 1:15,3-mal megfutotta a verseny eddigi leggyorsabb körét. Eközben az élen Ricciardo most 1:20,3-at ment. Őrült futam azért ez a maga módján.

Hamilton nehezen hiszi, hogy az ultralágy gumijai kibírják a hátralévő még közel 40 kört. Ráadásul ő állt ki elsőként, és csak ő kapott olyan gumikat, amelyek korábban már öt körig használatban voltak. Egyelőre még az is opció, hogy az élen állóknak még egy kiállásra szükségük lesz - ekkor pedig Bottas kerülhet helyzetbe a szuperlágyakon.

Ricciardo 1:19-es köröket megy, feltartva Vettelt, a többiek kissé leszakadva. De a középmezőny zöme most gyorsabb köröket fut, mint az élen állók.

Bottas közben jókora hátrányt ledolgozva megérkezett Raikkönen mögé.

"Meg fog javulni?" - kérdezi Ricciardo.

"Negatív" - azaz nem, mondják a Red Bullnál. Hát, sok szerencsét a hátralévő 46 körre...

Egy gyenge köre volt az ausztrálnak, most azért mintha visszatért volna a korábbi tempójához, 1:18-hoz. Persze Vettelnek is a fülére szóltak, szóval nem enged a szorításból a német. Ricciardónak is egy olyan kevésbé használható információt ad a Red Bull, hogy jó lesz ez, ezzel kell kibírni.

"Veszítek a teljesítményből!" - hangzik a még aggasztóbb üzenet Ricciardo rádiójából. Vettel pedig már ott is van a nyomában. Mi lesz ebből?

"Semmit nem kell vele csináli" - jön pár pillanat múlva a válasz a Red Bulltól, ami érthető módon nem nyugtatja meg a hollandot.

"Valami nincs rendben, amikor harmadik fokozatból másodikba váltok" - aggodalmaskodik Verstappen a rádióban. "Várj" - mondják neki, ami egy versenytempóban haladó pilótától elég furcsa kérés.

Már csak Gasly, Hülkenberg és Verstappen adósak a kerékcserével.

Hartley 5 másodperces időbüntetést kapott bokszutcai gyorshajtásért.

A 20 másodperces lemaradásban lévő Bottas egyedüliként a legkeményebb, vagyis a szuperlágy gumikat kapta meg, viszont váratlanul ő a leggyorsabb: most éppen 2 másodperccel jobb köröket fut, mint az előtte állók.

És a két finn is megjárta a bokszot. Mindezek után a sorrend az élmenők között nem változott, csak a különbségek nőttek. Ricciardo vezet 3 másodperccel Vettel és további 6-tal Hamilton előtt. Raikkönen a 4., Bottas pedig reális helyét illetően az 5., de ő elég nagy hátrányt szedett már össze korábban, így egyelőre a kiállásra váró Ocon és Alonso mögött áll.

És Ricciardóval is reagál a Red Bull a következő körben.

És jön Vettel is a bokszba.

Közben többen is törmelékek jelenlétére panaszkodnak a Lowesben és takarítást kérnek.

Oh, és Hamilton megelőzte Ocont, bár az élőkép lemaradt róla. Az alagút kijáratánál történt, viszonylag könnyen, a Force India látványosan nem erőltette a védekezést. Na így még működhet is ez a taktika. Ricciardo viszont közben az élen még futja a legjobb köröket.

Tervezett kiállás volt a 12. körben. A brit megkapta az ultralágy gumikat, és akkora előnye volt már az élmezőnynek, hogy nem is veszített túl sok pozíciót. A 6. helyre jött be, Alonso elé, de éppen Ocon mögé - az lett volna az álomhúzás, ha a Force India előtt sikerül maradnia. De most figyeljük, hogyan és mikor reagálnak a közvetlen riválisok.

És Hamilton máris a bokszban!

Ricciardo most tudta még csak 2 másodpercesre növelni az előnyét Vettellel szemben. 

Strollnál első szárnyat is cseréltek, és szuperlágy gumikat kapott, ezzel innen már a célig is el tud jutni. Viszont hirtelen a két Williams találta magát az utolsó helyen a balszerencsés események nyomán.

Oh, bal első defekt Stroll autóján. Mire a kanadai beporoszkált a bokszba, az élmezőny utol is érte.

Ez még az Ericssonnal szembeni pozíciónyerés pillanatképe.

Hirtelen pedig két Williams került Verstappen mögé, a holland ugyanis megelőzte Strollt az alagút kijáratánál.

10 másodperces stop&go büntetést róttak ki Szirotkinra a rajtprocedúra során történt mulasztása miatt. Ez napjainkban már nagyon súlyos büntetésnek számít, csak a büntetés letöltése miatt kell a bokszba hajtania, és semmilyen munkát nem végezhetnek az autóján. És már ki is hajtott, hogy letöltse ezt az orosz.

Ricciardót Vetteltől és Vettelt Hamiltontól is 1,5 másodperc választja el. Egykiállásos taktikákra számíthatunk, szóval hacsak nem lesz valami zűrzavar (szokott!), akkor a bokszkiállásokon fog sok múlni.

Nem szép látvány a Haasnak, hogy két autójuk áll az utolsó két helyen - Verstappen őket előzte meg eddig. 3 kör elteltével még mindenki versenyben Monacóban.

Ricciardo tehát vezet Vettel és Hamilton előtt. Hartley szólt be a rádión, hogy koccanásba keveredett, de ő sem hajtott a bokszba.

És a Lowest is megúszták, nem alakult ki úttorlasz, sem különösebb koccanás a hajtűben.

Elindult a mezőny, az első 7 helyen maradt a sorrend.

Na de nézzük. Ricciardo, Vettel, Hamliton, Raikkönen, Bottas, Ocon. Lesz-e helycsere az élen, és megússza-e a mezőny baleset nélkül az első kört?

És máris egy vizsgálandó eset: Szirotkin autóján nem voltak fent a kerekek három perccel a felvezető kör kezdete előtt. Ezt pedig a szabály írja elő, szóval aligha ússza meg büntetés nélkül a 13. helyről startoló orosz.

Elindult a felvezető kör.

A rajtfelállást erre a linkre kattintva még gyorsan megleshetitek. Furcsa délutánnak nézünk elébe, már csak azért is, mert a rajt előtt azt mondhatjuk, hogy Daniel Ricciardo számít a győzelem fő esélyesének. Ilyet talán még csak egyszer mondhattunk - két évvel ezelőtt ugyanitt. Akkor a Red Bull bokszhibája miatt az ausztrál csak második lett. Sikerül-e most javítani?

Bottas és Alonso is azt mondja, hogy csapataik előrejelzése szerint már nem lesz eső a futam alatt.

Hamar elállt viszont, és most már száraznak tekinthetők a körülmények. Az ég azonban felhős, és nehéz megjósolni, hogy lesz-e még csapadék a futam alatt.

Érdekes az időjárás: egy órával ezelőtt még rendesen esett az eső a Hercegség felett, amit a Sauber alábbi videója prezentál.

Most még a himnuszt fújja a rezesbanda.

Üdvözölnek mindenkit a rajtrácslányok és a melléjük társult rajtrácsfiúk a monacói rajtrácson - ahol ezúttal minden versenyző előtt egy rajongói üzenetet tartalmazó táblát tartanak. 15:10-kor indul a Monacói Nagydíj felvezető köre.