Az elmúlt hat évben a pole-pozíciót megszerző pilóta nyerte az Olasz Nagydíjat, utoljára 2009-ben Rubens Barrichellónak sikerült hátrébbról. Statisztikailag tehát fontos az itteni rajtelsőség, de persze Monzát nem olyan pályának ismerjük, ahol problémás lenne az előzés.
Ezzel zárul közvetítésünk az időmérőről, tartsatok velünk a vasárnap 14 órakor kezdődő futam alatt is.
Hamilton ötödször szerzett pole-t Monzában, ezzel beérte Juan Manuel Fangiót és Ayrton Sennát a legtöbb itteni rajtelsőség tekintetében.
Mögöttük Bottas, Ricciardo, Verstappen, Perez, Hülkenberg és Gutierrez végzett.
A Ferrariké a második rajtsor hazai pályán, Vettel végzett a harmadik helyen Raikkönen előtt.
Rosberg javít ugyan egy kicsit, de ez nem elég Hamilton befogásához, ráadásul a brit is faragott az időn, 1:21,135-tel övé az első hely!
Letelt az idő, de a gyorskörök még most érkeznek be.
A versenyzők kihajtanak a bokszból az utolsó menetre. Kezdődik a finálé, már ha egy időmérőn lehet ezt a szót használni.
Gutierrez hibázott, lesordódott a kavicságyba, így be sem fejezte mért körét.
Az első menet után a Mercedesek mögött Raikkönen, Vettel, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Hülkenberg és Perez a sorrend.
Hamilton 1:21,358-cal az élen az első körök után, három tizeddel gyorsabb Rosbergnél.
Közben megkezdődött a Q3 a Mercedes, a Ferrari, a Red Bull, a Force India, Gutierrez és Bottas részvételével.
A Haas idén még Grosjeannal sem képviseltette magát a Q3-ban, újabb mérföldkőhöz jutott tehát a csapat.
A Q2 búcsúzói: Massa, Grosjean, Alonso, Wehrlein, Button és Sainz.
Gutierrez lett a meglepetésember, aki a 7. leggyorsabb idővel idén először kvalifikált a Q3-ba a Haasszal.
Rosberg nem érte el a célvonalat a kockás zászló lendülése előtt, Hamilton pedig ugyan igen, de nem sikerült javítania! Maradnak az elfékezett gumik a rajtra a Mercedesen.
Csak a 3. és 4. helyen álló Vettel és Bottas maradt a bokszban.
A Mercedesek az élen állnak ugyan, de mégis mindkét autó kihajt még egy körre a hajrában. Hamilton tehát megpróbál megszabadulni az elfékezett gumiktól - továbbra is sárga oldalfalú abroncsokon vannak.
A Red Bullok csak a 9-10. helyre jöttek be a lágy gumikon, miután mindenki teljesített egy mért kört. Jelenleg ez továbbjutást ér ugyan, de a helyükben mi nem éreznénk magunkat biztonságban.
Hamilton azt mondja, kissé elfékezte a most használt lágy gumikat. Ez azért lehet baj, mert ezt a szettet kell használnia a rajtnál - hacsak nem hajt ki egy még gyorsabb körre emiatt.
A Red Bull van még pályán a lágyakon, a többiek mind szuperlágyasak.
A Mercedesek már be is fejezték a Q2-t és visszatértek a bokszba, még mielőtt a többiek megfutották volna első köreiket.
Woah, Hamilton 1:21,498, Rosberg 1:21,809. Mindketten gyorsabbak most a lágyakon, mint a Q1-ben a szuperlágyakon voltak.
Hamilton és Rosberg a sárga oldalfalú gumikkal is könnyedén továbbjuthatnak, és jelen állás szerint ezt is tervezik, így ezen a keveréken kezdhetik meg a futamot.
Már el is kezdődött a Q2, a Mercedesek reagálnak leggyorsabban a zöld jelzésre, méghozzá lágy gumikon.
A búcsúzó Magnussen már nyilatkozik is. A Renault az utolsó két helyen zárt a mért időt futók között, s a dán elismeri, hogy reálisan nézve sajnos ez a jelenlegi pozíciójuk ezen a pályán.
Alonso csak éppen továbbjutott a 16. helyen. A kiesők a mért időt sem futó Ocon mellett a két Renault, a két Sauber és Kvjat. Az orosz egy harsány káromkodással veszi tudomásul a helyzetet.
Záporoznak be az utolsó körök, az első hat helyetett kivételével mindenki visszatért egy újabb próbálkozásra.
Az eddigi eredményekre nézve az a legijesztőbb, hogy a Mecedes és legközelebbi üldözője, Vettel között majdnem akkora a különbség (1,223 másodperc), mint Vettel és az utolsó helyen álló Ericsson között (1,521).
Mindenki túlvan az első mért körökön, egyelőre Alonso is a kiesők között tanyázik.
A Ferrari a lágy keverékeken volt gyorsabb a szuperlágyakat használó Red Bullnál.
A két Ferrari és a két Red Bull pedig be is sorolnak mögéjük az eredménylistán.
A két Mercedes máris az élre állt, Hamilton 1:21,854-es ideje a hétvége eddigi legjobbja.
A pályabírók segítettek tologatni az elektronikai meghibásodás által sújtott autót.
Esteban Ocon időmérője nem tartott sokáig, első gyorskörének kezdetén megállt alatta a Manor, amit leparkolt a pálya szélén.
Magnussené az időmérő első mért köre, és valószínűleg az első füstölős fékezése is az 1-es kanyarban. A dán 1:25-ös idővel kezdett. Ám mire ezt megírtuk, már be is záporozott egy halom másik köridő is.
Közben egy friss hír terjeng a paddockban, miszerint Sergio Perez most már tényleg végleg megegyezett a Force Indiával, és a csapattal marad 2017-re is. Nem megy tehát sem a Williamshez, sem a Renault-hoz, amiről az elmúlt hetekben beszéltek. Massa bejelentése talán tényleg elindította a dominósort...
Megkezdődött az időmérő, néhány autó máris a pályán, egyes pilóták azonban még kényelmesen öltözködnek. 18 perces lesz a Q1, amelynek végén a hat leglassabb autó búcsúzik.
A hiedelemmel ellentétben a Monzában versenyző Ferrari-pilóták élete sem arany. Ma délelőtt megérkezett a paddockba az olasz cég elnöke, Sergio Marchionne, és olyan nyilatkozatokkal rombolta dolgozóinak motivációját, mint hogy a csapat "elbukott" a 2016-os év során. Erről hamarosan bővebben is olvashattok nálunk.
Ezúttal sem ússzuk meg, hogy az időmérő leintését követően még átalakuljon a rajtrács, Romain Grosjean ugyanis begyűjtött egy öt rajthelyes hátrasorolást váltócsere miatt - az elem a harmadik edzésen ment tönkre a Haasban.
A harmadik szabadedzés a pénteki első kettőhöz hasonlóan a Mercedes elsőségével zárult, és miután szombat délelőtt is igen komoly, egy másodperces előnnyen végeztek a riválisok előtt az Ezüst Nyilak, már a legoptimistább jóslatok sem bíznak abban, hogy az időmérőn bárki is megszorongathatná őket. Dehát úgyis mindig az első helyért folyó csata a legérdekesebb, ebből pedig ezúttal is kapni fogunk: Hamilton kilenc pontos előnyt őriz Rosberggel szemben a tabella élén, a bajnoki címet illetően tehát még minden nyitott, és kulcsfontosságú lesz, hogy melyikük szerzi meg a legjobb rajthelyet Monzában.