DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 5. kedd
F1

Mégsem jó ötlet az ügyfélautók bevezetése?

Legalábbis ez a Force India helyettes csapatfőnökének, Bob Fernley-nek a véleménye, aki szerint könnyen a Forma-1 halálát okozhatja a lehetőség bevezetése a közeljövőben.

A Stratégiai Csoport május eleji megbeszélését követően a négy nagy istálló (Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren) nem zárta ki annak lehetőségét, hogy ügyfélautókat biztosítson a kisebb csapatok számára. Ha mellette döntenek, a Motorsport Világtanács elé kerül a módosítás, a 2017-es lehetséges bemutatkozás előtt.

Bob Fernley szerint Vijay Mallya nem határolódott el teljes mértékben az ötlettől, de úgy véli, nehéz lesz meggyőzni csapatát az ügyfélautók szükségességéről. „Mindeni számára nagyon fontos, hogy a többiek elé tárja a helyzetét” – mondta a brit az Autosportnak. „Vijay konstruktőrként jött a Forma-1-be versenyezni, nem pedig egyszerű résztvevőként róni a köröket.” „A gyártóknak kell meggyőzniük őt egy lehetséges alternatíváról, ami egyébként a munkájuk is egyben. Az én véleményem az – a csapatétól függetlenül –, hogy objektívan kell átgondolni a következményeket, mert félek attól, hogy ez a Forma-1-et örökre tönkre tenné. De hogy mit gondolok én, és mit Vijay, teljesen elkülönül egymástól.”



A Sauber és a Lotus kategorikusan elutasította az ügyfélautók ötletét, míg Fernley nem biztos benne, hogy a sportágnak ezt az irányt kellene követnie. „A Forma-1 DNS-ében vannak a független csapatok, ők alkotják az egész sportág gerincét. Ha megnézzük az utóbbi egy évtizedet, négy gyártó is lelépett innen. A Honda priváttá vált a Brawnnak köszönhetően, így történt ez a BMW-vel is, ahol Peter Sauber – óriási anyagi befektetések árán – vette vissza a csapatot, de a Renault is kivonult, és a magánzó Gerard Lopez vette a kezébe az irányítást. A Toyota volt a legszerencsétlenebb, hiszen miután kiszálltak, nem maradt semmi utánuk. Nagy a kockázata annak, hogy elveszítjük a független csapatokat, hiszen ők a versenyzésért vannak itt.”

Fernley úgy véli, hogy egy gyári csapat megszűnése több gárdát eltűnésével is járhat. „Aggasztó következményekkel járhat, ha egy gyári csapat bedobja a törülközőt, mert az magával ránthat még egy, rosszabb esetben több istállót is. Miután ügyfélcsapat lesz egy gárdából, többé nem tehetik azt, amit ők szeretnének, egy főnök dirigál, és mindig ez lesz a helyzet. Ne felejtsük el, hogy a független csapatok megszűnése rengeteg munkahely felszámolásával járna együtt.”

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: