A WTCC hungaroringi hétvégéjén Dusan Borkovictyal beszélgettünk, aki tud egyet s mást a dolog hátteréről, s mindezt exkluzívan megosztotta az Autósport és Formula Magazinnal.
A Stefan GP Zoran Stefanovic nevével fémjelezve tűnt fel a Formula-1 egén valamikor a 2009-es szezon második felében azzal a szándékkal, hogy helyt kapjon a mezőnyben a 2010-es felvételkor. Tervük az volt, hogy a sportból a gazdasági válság miatt éppen távozó Toyota eszközeit, és a feltételezések szerint kiválóan sikerült autóját vásárolják fel, ám végül elutasították a kérelmüket, amit ők maguk a kései jelentkezéssel indokoltak. Pedig - legalábbis a sajtóban keringő információk alapján - a szerbek a háttérben már komoly intézkedéseket tettek az előkészületek jegyében. Leszerződtették Kazuki Nakajimát és a világbajnok Jacques Villeneuve-öt, tesztpilótájuk pedig Pastor Maldonado lehetett volna.
Nos, ha ilyen dolgok történtek, akkor az érintettek biztosan be tudnának avatni minket abba, hogy pontosan hogyan is állt a csapat felkészülése. Április végén a ralikrossz idei szezonjának olaszországi bemutatóján megkérdeztük hát Villeneuve-öt, hogy ő maga hogyan is látta a 2010-es történteket, de a kanadai azonnal cáfolta, hogy bárkivel is találkozott volna a Stefan GP-től.
"Csak felhívtak engem, ennyi történt" - válaszolta kérdésünkre az 1997-es bajnok. "Megkérdezték, hogy versenyeznék-e náluk, mire én azt mondtam, 'miért is ne?'. De végül semmi nem történt. Soha nem láttam őket, fogalmam sincs, hogy mi volt ez az egész, hogy mi állt mögötte. Senki nem tudja."
Senki? Mi azért teljesen váratlanul mégis ráakadtunk valakire, aki ismeri Zoran Stefanovicot, és fel tudott világosítani minket néhány kényes részletről. Honfitársáról, Dusan Borkovicról van szó, aki újoncként idén a WTCC-ben a Campos által indított egyik Chevrolet RML Cruze-t vezeti. A sorozat hungaroringi hétvégéjén volt alkalmunk egy hosszabb beszélgetésbe bonyolódni a szerb versenyzővel, aki az interjú végén egészen megdöbbentő dolgokat árult el Stefanovicról.
"Ő egy őrült, mármint a szó szoros értelmében őrült. Ismerem őt, és tudom, hogy gyógyszereken él, és havi 100 eurónál nem több a keresete" - kezdte a tényfeltárást Borkovic. "Annak az embernek semmije nincs. Egy Yugót vezet (jugoszláv, majd szerb nemzeti autótípus), és internetes fórumokon osztja az észt azokról az autókról. Elég nagy ugrás ez az F1-hez képest. Az igazság az, hogy egész Szerbiának nincs annyi pénze, ami a Formula-1-hez szükséges lenne."
"Zoran egyszer előállt ezzel a hírrel, hogy megveszi a Toyota csapatát és részt vesz az F1-ben. És mivel Szerbiában tényleg szinte mindenki csak ezt az autósportot ismerte, az emberek azonnal ráharaptak. Persze a sportban is komolyan vették őket, hiszen ha van egy F1-es csapatom, amit el akarok adni, és megkeres egy érdeklődő, akkor arra számítanék, hogy komolyak a szándékai."
És most legutóbb, amikor megint bejelentették nevezésüket, otthon ismét rögtön megjelent a címlapokon a szöveg, hogy 'A Stefan GP újra a Formula-1-be tart'. Pedig csak egy átverés az egész."
Elképesztő szavak. Elsőre talán az a két kérdés juthat eszünkbe, hogy egy ilyen személyt hogyan engedhetnek egyáltalán a sport közelébe, illetve hogy hogyan maradhatott mindez titokban a csapatok és a média előtt. A válasz pedig bizonyára csak annyi, hogy az FIA-nak minden beérkezett jelentkezést kötelessége elbírálni, emellett pedig bizalmasan kell kezelnie a nevezők adatait és hátterét. Ezek után persze már egyáltalán nem meglepő, hogy a 2014-es felvételről is kipottyantak, amit Stefanovic azzal magyarázott, hogy nem sikerült megegyezésre jutniuk egyetlen motorgyártóval sem. Ez kétségtelenül igaz lehet, viszont csak az igazságnak egy apró részlete.
A jelek szerint kóros feltűnési viszketegségben szenvedő Stefanovic annyival azért igyekezett védeni hitelességét, hogy pár évvel korábban belgrádi otthonában bejegyeztette az AMCO nevű céget, amely besorolása szerint repüléstechnikai alkatrészek gyártásával foglalkozik, s azt állította, ezen vállalat bevételeiből finanszírozná jövőbeli csapatát.
Ennek a történetnek a hátterébe nemrégiben Christian Sylt üzleti újságíró próbált bepillantást nyerni, és kinyomozta, hogy a mindössze egyetlen alkalmazottat foglalkoztató AMCO bevétele 2008-ben összesen 3400 euró volt, s emellett az azévi kiadásai 3900 euróra rúgtak, tehát még csak profitot sem termelt, ezek a számok pedig arányaiban mindenképpen megegyeznek Borkovic állításával.
Így már legalább helyén tudjuk majd kezelni a dolgokat, ha a Stefan GP neve néhány év múlva ismét felbukkanna a hírekben.