DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 24. szerda
F1

Tudtad ezt az Olasz Nagydíjakról?

Tudtad, hogy egy kivétellel 1950 óta Monza ad otthont az Olasz Nagydíjaknak és erre a helyszínre látogatott el legtöbbször a Formula-1-es mezőny? A 2013-as Olasz Nagydíj előtt néhány érdekes adat és szám a versenyről...

Az Olasz Nagydíjat eddig 63 alkalommal rendezték meg, egy kivétellel mindet Monzában. 1980-ban a futam Imolában került megrendezésre, azon a pályán, amelyen később a San Marinói Nagydíjat futották.

Monza a hét pálya közül az egyik, amely az első, 1950-es világbajnokság naptárában szerepelt. Másik három további helyszín, Silverstone, Monaco és Spa-Francorchamps szerepel még a versenynaptárban.

A sikánok kivételével az első, 1950-es monzai világbajnoki versenynek otthont adó helyszín nagyjából hasonló vonalvezetéssel rendelkezett. Azonban négy alkalommal (1955, 1956, 1960, 1961) a tíz kilométeres pályán a döntött ovál részt is használták. 1962 óta a futamot kizárólag az eredeti vonalvezetésű pályán rendezik. A sikánok 1972-ben kerültek beépítésre, hogy lassítsák az autót és azóta kisebb módosításokkal, de megtalálható a vonalvezetésben.

Michael Schumacher tartja a győzelmi rekordot az OIasz Nagydíjakon - öt sikernél jár. A német pilóta csak egy győzelemmel előzi meg Nelson Piquet-t, akit kétszer a Brabham, kétszer a Williams pilótájaként intettek le elsőként.

A jelenlegi mezőnyből Fernando Alonso és Sebastian Vettel nyerte a legtöbb futamot Monzában, mindketten kétszer állhattak a dobogó legfelső fokára. Vettel 2008-as győzelme pályafutása első sikere volt és megdöntötte Alonso rekordját, 21 évesen, két hónaposan és 11 naposan a Formula-1 legfiatalabb futamgyőztese lett. Egy nappal korábban Alonso egy másik rekordját is megdöntötte, a német pilóta lett minden idők legfiatalabb pole pozíciót szerző pilótája.

Az Olasz Nagydíjak történetében a Ferrari a legsikeresebb csapat. A vörös autók 18 győzelmet, további 45 dobogós helyezést és 19 pole pozíciót szereztek hazai földön. A Scuderia legutoljára 2010-ben tudta megnyerni az Olasz Nagydíjat. Akkor Fernando Alonso állhatott a dobogó legfelső fokára.

A Ferrari olasz dominanciájával szemben a Red Bull számára Monza kísérteties helyszín. Meglepő módon a háromszoros világbajnok csapat csak dobogós helyezést szerezett Olaszországban (Vettel 2011-es győzelmével) 2005-ös bemutatkozása óta. A testvércsapat, a Toro Rosso szintén egy dobogós helyezést ért el (amely szintén Vettel nevéhez fűződik). Ezen időszak alatt a Ferrari hét, a McLaren nyolc dobogós helyezést ért el.

A 2005-ös Olasz Nagydíj a világbajnokságának negyedik olyan versenye volt, amelyet nem adott fel senki. Húsz autó kezdte meg a versenyt és ugyanennyi is ért célba.

Mindenki tudja, hogy Monza gyors. 2003-ban itt futották minden idők leggyorsabb versenyét, amikor a ferraris Michael Schumacher a versenytávot 247.585 kilométer/órás átlagsebességgel teljesítette. Ugyanez a futam volt a legrövidebb, teljes versenytávú Formula-1-es versenye, 1 óra 14 perc 19.838 másodpercig tartott.

A Formula-1 történetének leggyorsabb pole pozíciós körét is Monzában futották, szintén a Ferrari. Ezt Schumacher csapattársa, Rubens Barrichello teljesítette. A 2004-es versenyhétvégén a brazil pilóta 260.395-ös átlagsebességgel szerezte meg az első rajtkockát.

A Formula-1 történetében 82 olasz pilóta állt rajthoz legalább egy versenyen.

Két olasz pilóta tudott világbajnokságot nyerni - Nino Farina (1950) és Alberto Ascari (1952 és 1953).

Három olasz pilóta nyerte meg hazai versenyét - Farina (1950), Ascari (1951, 1952) és Ludovico Scarfiotti (1966).

Legutóbb olasz pilóta 2005-ben állhatott dobogóra Giancarlo Fisichella személyében.

Olasz pilóta 2011 óta nem szerepel a mezőnyben. Legutoljára Jarno Trulli a Caterhammel indulhatott Formula-1-e versenyen.

Rubens Barrichello tartja a monzai pálya jelenlegi vonalvezetésén a körrekordot - 1:21.046-os idejét 2004-ben a Ferrarival érte el.

Amellett, hogy az egyik legrégebbi futam a versenynaptárban, Olaszország büszkélkedhet a legidősebb futamgyőztessel - Lugio Fagioli az 1951-es Francia Nagydíjat 53 évesen és 22 naposan nyerte meg. A második legidősebb futamgyőztes szintén olasz - Nino Farina. Farina az 1953-as Német Nagydíjat 46 évesen, kilenc hónaposan és három naposan nyerte meg.

Az elmúlt tíz monzai futamból nyolcat a pole pozícióból induló pilóta nyerte. Azonban Monza nem kedvez a pole pozícióból indulók számára. A korábbi 62 világbajnoki futamon a pole pozícióból induló pilóta csak húsz alkalommal tudott nyerni. A leghosszabb időszak, amikor nem a pole pozícióból induló nyert az 13 futam volt 1974 és 1986 között.

Leghátrábbról, a 11. pozícióból indult pilóta, aki Olasz Nagydíjat tudott nyerni - 1971-ben, amikor Peter Gethin a BRM-mel egyetlen Formula-1-es győzelmét szerezte.

Gethin a Formula-1 történetének legszorosabb befutójában is érdekelt, ez is 1971-ben volt. A brit pilóta 0.01 másodperccel előzte meg Ronie Petersont a befutónál, az első öt autó között csak 0.61 másodperc különbség volt.

A Force India pilótája, Adrian Sutil pályafutása során egyetlen alkalommal indulhatott az első rajtsorból, a 2009-es Olasz Nagydíjon. A német pilóta végül a negyedik helyen ért célba - ez pályafutása eddigi legjobb eredménye.

Az utóbbi tíz monzai versenyen négy alkalommal küldték a pályára a biztonsági autót.

Az egyéni bajnoki cím 11 alkalommal dőlt el Monzában, legutóbb 1979-ben a ferraris Jody Scheckter javára. Az idei évben erre matematikailag természetesen nincs lehetőség...

A Mercedes jelentése szerint a pilóták a kör 77 százalékát töltik padlógázon. A leghosszabb padlógázas időszak 16 másodperc. A pilóták körönként átlagosan 46 alkalommal váltanak sebességet, amely az 53 körös futamra vetítve 2438 sebességváltást jelent.

Az évek során több mérföldkövet is elértek az Olasz Nagydíjon:
- Két gyártó és hét pilóta aratta első Formula-1-es sikerét olasz földön: Maserati (Juan-Manuel Fangióval 1953-ban), a Toro Rosso (Sebastian Vettellel 2008-ban), Phil Hill (1960); Jackie Stewart (1965), Ludovico Scarfiotti (1966), Clay Regazzoni (1970), Peter Gethin (1971), Juan-Pablo Montoya (2002) és Sebastian Vettel (2008).

- Olaszországban több pilóta és csapat először szerzett pole pozíciót: Phil Hill (1960), Wolfgang von Trips (1961), Mike Parkes (1966), Honda (1968), Jacques Laffite és Ligier (1976), Jean Alesi (1994), Sebastian Vettel és Toro Rosso (2008).

- Több pilóta is Olaszországban jubilált: Graham Hill (1968), Jacky Ickx (1976), Elio de Angelis (1985), Michele Alboreto (1987) és Kimi Räikkönen (2006) 100. futamát ünnepelte Olaszországban. Jacques Laffite (1984) és Thierry Boutsen (1992) 150. futamukon álltak rajthoz olasz földön, míg Nelson Piquet Riccardo Patrese után másodikként lett tagja a "200-asok klubjának" Monzában, 1991-ben.

És végül, miközben Räikkönen pontszerző rekordja belgiumi kiesésével 27 futam után megszakadt, a Ferrari tovább közelíthet Monzában a McLaren 64 egymást követő futamon szerzett pont rekordjára. A Scuderia jelenleg 59 pontszerzésnél tart...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: