
Spában szerezted a legtöbb győzelmed, de Monzában egyet sem; itt az idő ennek orvoslására?
Igaz, hogy soha nem győztem még Olaszországban. Ilyen, vagy olyan oknál fogva nem sikerült, de ez nem azt jelenti, nem tudok vezetni a pályán. Csak azért, mert nem győztem korábban a pályán, nem azt jelenti, hogy nem tudok győzni, vagy jó eredményt elérni a jövőben. Igaz, korábban néhány nagyon versenyképes hétvégém volt itt - egyszer, vagy kétszer közel kerültem a győzelemhez -, de valami mindig rosszul sikerült. Remélhetőleg most valódi esélyünk lesz a győzelemre.
Milyennek érzed Monzát?
Egy történelmi hely, különleges megoldással, ahol nagyon magas sebességet tudunk elérni. Valódi kihívást jelent mindenki számára,h ogy gyorsan menjen és ez nagyon jó érzés az autóban. Ez a Tifosik otthona, de sok finn rajongó is ellátogat ide. A hangulat kiemelkedik az összes többi verseny közül. Nagyszerű akkor menni a pályán, ha minden jól működik az autón. Ez az a hely, ahol nagyon, nagyon gyorsak tudunk lenni.
Milyen kihívásokat rejteget a pálya?
Monza mindig nagyszerű kihívás. Teljesen más, mint a többi modern pályán, mivel a vonalvezetés miatt az autót másképpen kell beállítani. Ahhoz, hogy Monzában gyors legyél, az autót aerodinamikailag jól kell beállítani, stabilnak kell lennie a kerékvetőkön és erős motorra van szükség, mivel a kör nagy részében padlógázon megyünk. Azt hiszem, ezeken a területeken jók lehetünk, de pontosan addig ezt nem tudjuk meg, míg a pályán nem leszünk.
Mit gondolsz, Monza fekszik majd az E21-nek?
Egy különleges pálya, nagy sebességet lehet elérni és mindenki a legalacsonyabb leszorítóerejű csomaggal érkezik majd ide. Az alacsony leszorítóerő nem mindig a legjobb autónk számára, de a gyárban keményen dolgozunk, hogy több sebességet és stabilitást hozzunk ki belőle a változtatásokkal. Majd meglátjuk, hogyan sikerül a péntek délelőtt, akkor majd több elgondolásunk lesz arról, mit érhetünk el.
Milyen érzés volt kiesni Spában?
Nyilvánvalóan nem ez volt az első alkalom, hogy idejekorán befejeztem a versenyt és valószínűleg nem is ez lesz az utolsó. Ahogy mondják, azért vagyok itt, hogy versenyezzek és minden futamon célba akarok érni, így természetesen a Spában történtekre nem számítottunk és nem is ideális a bajnokság szempontjából.
Mit éreztél az autóban?
A verseny elején fékproblémáink voltak, de sikerült kezelni őket és minden rendben ment. Tudtuk, a fékek túl melegek és látni lehetett a füstöt, de addig minden rendben volt, amíg egy alkatrész nem hibásodott meg, ekkor már nem tudtam folytatni.
Csalódás, hogy egy rekorddöntés véget ért?
Tudtuk, ez a nap is elérkezik. Hosszú idő óta a legjobb megbízhatósággal rendelkeztünk, így természetes volt, hogy egy napon a szerencse elpártol mellőlünk.

Mennyire várod a monzai futamot?
Nagyon. Ez az a verseny, amelyen tavaly nem indulhattam el és versenyzőként mindig rajthoz szeretnél állni, így már nagyon várom, hogy a péntek délelőtti szabadedzésen pályára gurulhassak. Ez egy történelmi helyszín; a csodálatos pálya fantasztikus helyszínen fekszik és itt versenyezni mindig nagyszerű. Különleges érzés, amikor a monzai egyenesekben átszeled a parkot és nagyon sok lelkes rajongó is kilátogat. Be kell ismernem, nemcsak a versenyzésért várom a hétvégét, hanem azért is, mert az olasz konyha kiváló. Több étterembe is ellátogatok itt tartózkodásom alatt...
Milyen kihívást jelent a pálya?
A tervezőknek olyan autót kell kitalálni, amely nagyszerűen siklik a levegőben. Majd a mérnököknek megfelelő döntést kell hozni, hogy az autóból és a motorerőből a legtöbbet tudják kihozni az egyenesekben. A pilótának az autóban számos komoly féktávot kell teljesíteni, amikor az év során elérhető legmagasabb sebességről lassítanak, így óvatosan kell fékezni, máskülönben elvéted a kanyart. Ezt a hétvége során egész sűrűn lehet látni.
Egyéb más dolog?
Időnként egészen meleg van itt és ez megterhelő a gumik számára. Figyelembe véve, hogy ezt előnyösen tudjuk kezelni az autón, remélhetőleg most is sikerülni fog! Egy kicsit a kerékvetőket is használni kell, amelyet jó nézni a lassításokban! Alapvetően ez egy nagyszerű pálya.
Milyen emlékeid vannak erről a pályáról?
Legutóbb dobogóra állhattam, amikor Monzában versenyeztem, ez 2011-ben a GP2 szériában volt. Nagyszerű lenne-e visszatérni idén újra a dobogóra? Természetesen ezen dolgozunk, majd meglátjuk, mi történik.
Spában egy teljesen más stratégián voltál, mint ellenfeleid; Monzában is hasonló lesz a helyzet?
Spában, figyelembe véve, hogy hol voltunk a verseny első felében, próbáltunk valami mást tenni, mivel a tiszta sebesség nem volt erősségünk. Majd az új gumikkal úgy éreztem, a tapadás sokkal nagyobb, mint korábban,d e tudtam, nehéz lesz a hátrányt ledolgozni. Valami mást próbáltunk, mivel előre soha nem lehet tudni a végeredményt; amennyiben esett volna a verseny közepén, akkor jó pozícióba kerülünk. Monzában nem tudjuk mi lesz addig, míg a szabadedzéseken nem megyünk, le nem ellenőrzünk minden adatot, majd az időmérő edzés után - amikor tudjuk rajtpozíciónkat - meghatározzuk a stratégiát. Még akkor sem dől el minden, mivel a futam során módosítani lehet. Majd meglátjuk, mi történik.
Az egyéni bajnokság nyolcadik helyén állsz és az elmúlt néhány versenyen folyamatosan pontokat szereztél; ez pozitívum?
Igen, Spa volt zsinórban a harmadik futam, ahol pontot szereztem, amely jó a bajnokság szempontjából. Voltak versenyek, ahol gyorsan voltunk és minden jól ment, mint például Németországban, majd voltak olyan versenyek, ahol nem volt mindig minden könnyű, például Spában, így pozitívum akkor pontot szerezni, amikor a dolgok kicsit trükkösebbek. Remélem Monzában is pozitíven zárul a verseny.

Hogyan értékeli a Belga Nagydíjat?
Csalódást keltő hétvége volt, az időmérő edzés nem sikerült olyan jól, mint vártuk, majd a futam első köre nehéz volt, innen már nem tudtunk talpra állni. Romain erős teljesítményt nyújtott és Kimi a fékprobléma előtt néhány pilótát megelőzött. Ez volt az a verseny, ahol jobban is teljesíthettünk volna.
Az E21 nem tűnt annyira versenyképesnek Spában, mint a Hungaroringen; ez aggasztó a szezon hátralévő részére?
Nem hiszem, mivel Spa egy nagyon speciális pálya és a hátralévő helyszínek nem hasonló karakterűek. Az idei évre nézve ez nem aggasztó, de természetesen a jövő évi autó készítése során meg kell tudni, miért szenvedtünk Spában a többi helyszínhez képest, mivel tavaly is valami hasonlót éltünk át. A következő nyolc versenyt nézve, érdekes fejlesztéseink lesznek és arra koncentrálunk, hogy a lehető legjobb eredményt érjük el.
Kimi autójának meghibásodása elkerülhető lett volna?
Bebizonyosodott az, amit hittünk, a fékproblémát a hűtőcsatorna eltömődése okozta, egy sisakrostélyt védő fólia szorult be. Ilyenkor normális dolog, hogy a féktárcsa túlmelegedése esetén már nem lehet hatékonyan hűteni. Ezért Kimi autóján a fékek folyamatosan melegek voltak és láthattuk a füstöt is. Ãgy is sikerült azonban versenyben maradni - láthattuk a pozícióért folyó előzést - amíg az alkatrész teljesen meg nem hibásodott. Ilyenkor az a fontos, hogy az alkatrész a megfelelő hőmérsékleti tartományban működjön. Lehetne nagyobb hűtést biztosítani az esetleges eltömődés miatt? Nem, mert akkor a fék nem nyújt optimális teljesítményt, mivel nem a megfelelő hőmérsékleti tartományban működik. Természetesen kielemzünk minden adatot és azon dolgozunk, hogy elkerüljük a jövőben a hasonló helyzetek megismétlődését. Szerencsétlenség volt Kimi kiesése, de ezis része az autósversenyzésnek, most Monzára kell koncentrálni.
Mit vár a csapat Monzában?
Nagyon más pálya, mint Spa és más aerodinamikai csomag kerül az autóra. Az időjárás általában jobb Olaszországban, mint Belgiumban, így ez segíthet nekünk. Természetesen jobb teljesítményre és eredményekre számítunk, mint a legutóbbi versenyen.
Kimi bajnoki címért folytatott küzdelme csorbát szenvedett; mit tud tenni a csapat a felzárkózás érdekében?
Kimivel újra és folyamatosan dobogóra kell állni. Spái kiesése első volt a Lotus F1 Team csapatnál és természetesen nem szeretnénk több ilyet látni az idei évben. Idén eddig hat alkalommal állhatott dobogóra és nyolc verseny van hátra. Tudjuk, Sebastiannal szembeni hátránya nem lesz kisebb, de Seb mögött a harc egészen szoros, ahogyan az elmúlt néhány versenyen látható volt.
Mi szükségeltetik ahhoz, hogy Kimi a jövő évben is a csapatnál maradjon?
Az egyértelmű, hogy Kimi szeret nálunk versenyezni és szeretnénk, ha nálunk folytatná, ezért dolgozik mindenki keményen Enstone-ban. Úgy látjuk, ő egy kész pilóta és tudjuk, mennyit hoz a csapatnak a különböző területeken. Kimi szeretne biztosítékot arra, hogy minden a helyén lesz, amikor komoly változások lépnek életbe jövő évben a sportban. Keményen dolgozunk megtartásán, azon, hogy a Lotus F1 Team ott legyen ahol szeretné, részletről részletre kerül a helyére minden.

Mit tud elmondani Monzáról?
Ez az a pálya, ahová érthető módon a csapatok és a pilóták örömmel látogatnak. A karakter és a kihívás mindenki számára adott. Ami az autót illeti, Monza különleges hozzáállást igényel, minimális légellenállás szükségeltetik, így lehet a legtöbbet kihozni a hosszú egyenesekből. Ez azt jelenti, Monza specifikus hátszó szárnyakat használunk, miközben az első szárnyakat a konfigurációnak megfelelően próbáljuk beállítani. Valamint az autó belsejét illetően, kihívást jelent a sebességváltó áttételt megfelelően meghatározni a pálya különlegessége miatt.
A pálya feküdhet az E21-nek?
Természetesen nem okoz nagy aggodalmat. Aerodinamikailag hatékony autóra van szükség - amellyel rendelkezünk - és erős motorra, amelyet a Renault szállít nekünk. Egy olyan autó is szükségeltetik, amely az irányváltások során jó, erre az egyenesek végén van szükség. Monza néhány kihívásának köszönhetően csökkenteni lehet a köridőt; például a kerékvetők használatával, amelyek már nem annyira agresszívek, mint korábban. Hatékony felfüggesztésre is szükség van, amelyek engedélyezik a kerékvetők használatát, de annyira komoly aggodalmat már nem jelent ez az alkatrész, mint korábban.
Láthatjuk a hosszabb tengelytávú karosszériát?
Erről gyűjtöttünk adatokat az idei évben és a hosszabb tengelytávú autó megjelenhet Monzában.
És mi a helyzet az Eszközzel?
Monza rövid pálya, ahol az Eszköz nem adna valódi előnyt, mivel a hátszó szárny alacsony leszorítóerővel/minimális légellenállással kerül beállításra, így az Eszköz használata nem jelentene komoly sebességkülönbséget. Ezért a DRS sem olyan jelentős itt.
Hogyan lehet előzni Monzában?
Bár a hosszú egyenesekben szélárnyékot lehet fogni, előzni nem olyan könnyű Monzában, így a pilótáknak keményen kell dolgozni a lehetőség kihasználásán.
Jobb időjárásban bízik, mint Belgiumban?
Csapatként nyilvánvalóan kihívást jelent egy olyan autót építeni, amely minden időjárási körülmény között jól működik, de nem titok, hogy sokkal jobban szeretjük a száraz és meleg időt, mint a hűvös és hideget.
Mit tanult a csapat Spában?
Bosszantó hétvége volt és egyszerűen nem voltunk elég gyorsak az időmérő edzésen és a versenyen. Egyik autó sem volt jó pozícióban az első kör végén, kemény harcot vívunk az előrelépésben. Romain esetében egy kerékcserés taktikát választottunk, amely jó gumikezelést kívánt meg tőle. Ãgy volt a legjobb lehetőség az előnyszerzésre, de a sebesség egyszerűen nem jött ki az autóból. Kimi a tőle várható módon vezetett; nagyszerű előzéseket mutatott be mielőtt kiesett.
Mit lehet elmondani Kimi kieséséről?
A fékek felforrósodtak Spában, de minden jel arra mutatott, hogy Kimi végig tud menni a versenyen. Előzőleg azt nem láttuk, hogy egy sisakrostély fólia beragadt a bal első fék hűtőrészébe. Ez azt jelentette, hogy a féktárcsát nem lehetett hatékonyan hűteni és végül az alkatrész meghibásodott. Ez hatással volt Kimi és a mi világbajnokságunkra is, de harcolni fogunk.
Lotus: Győzelmi esélyeink lehetnek
https://formula.hu/f1/2013/08/31/lotus-gyozelmi-eselyeink-lehetnek 2013-08-31 00:01:00 2013-08-31 00:01:00
A Lotus F1 Team előretekint a szezon tizenkettedik versenyére, az Olasz Nagydíjra.