DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 28. vasárnap
F1

McLaren: Méltóképpen jubilálnánk

A 2013-as szezon utolsó európai versenyét az Autodromo di Monza versenypályán, Milánó mellett rendezik. Ez a Formula-1-es naptár leggyorsabb versenypályája, az átlagsebesség meghaladja a 150 mérföld/órát, ez a szezon legnagyobb történelemmel rendelkező helyszíne. A pályát 1922-ben építették és 1950 óta, egy kivétellel (1980) minden évben itt rendezik az Olasz Nagydíjat.


A 3,6 mérföld hosszúságú pálya négy hosszú egyenest tartalmaz, ahol az autók átlépik a 205 mérföld/órás sebességet. Az egyenesbeli sebesség maximalizálása érdekében az autókon alacsony leszorítóerejű csomag kap helyet, melyet kifejezetten erre a versenyre fejlesztettek. De a csapatoknak nem szabad túl sok aerodinamikai tapadást megszüntetni, mert az autóknak féktávon is stabilnak kell maradni. Két alkalommal 200 mérföld/órás sebességről 50 mérföld/órás sebességre kell lassítani két másodperc alatt.

A hosszú egyenesek és a két DRS zóna ellenére Monzában nehéz előzni. Az Olasz Nagydíjat az elmúlt 13 évben tíz alkalommal nyerte a pole pozícióból induló. Tavaly Lewis Hamilton a Vodafone McLaren Mercedes pilótájaként tudott az első rajtkockából indulva győzni. Statisztikailag Monzában a pole pozíció fontosabb, mint Monacóban, mivel a 13 év alatt a Hercegségben csak nyolcszor nyert a pole pozíciót megszerző pilóta.

A Belga Nagydíjhoz hasonlóan a Pirelli a csapatoknak a két legkeményebb keveréket szállítja Monzába. A közepes és kemény keveréken az autók az 53 körös versenyt egy, vagy két kerékcserével teljesítik.

A McLaren irigylésre méltó rekordot tart az Olasz Nagydíjon, tízszer nyerte meg a futamot. Mivel a csapat jövő héten ünnepli fennállásának 50. évfordulóját, ismét erős eredményt szeretne elérni Monzában.


"Mindig szerettem Monzát. Nagyon élvezem a pályát, amely egy kis történelmet hordoz magával és Monza sok mindennel rendelkezik - az egyik legnagyszerűbb pálya a naptárban. A hely különleges: mióta elveszítettük a "régi" Hockenheimet, ez az egyetlen hely a naptárban, ahol valóban szuper alacsony leszorítóerővel lehet menni. És ezt lehet érezni is - az autó hihetetlenül gyorsan gyorsul, félelmet lehet érezni, amikor padlógázon mész és trükkös és megjósolhatatlan a féktáv. De ez teszi a helyet kihívássá és ezt élvezem. Amikor egy jól működő autó van alattad, egy különleges ritmusba kerülsz Monzában: gyorsan mész, így az egész kör gyorsan eltelik. Nincs máshol ilyen. Ez a helyszín nagyon alkalmas arra, hogy a monzai paddock-ban ünnepelje a McLaren 50. évfordulóját. A név egybeforrt az autósport történetével - nem lehetne nélkülük elképzelni a Formula-1-et -, így remélem sikerül megmutatni erőnket és erős eredményt érünk el."


"Monza talán a legcsodálatosabb pálya a Formula-1-ben - történelemmel rendelkezik; már attól a pillanattól, hogy megérkezel, valami más érzés kerít hatalmába, mint más helyszínen. Tény, legjobb Formula-1-es versenyem tavaly futottam itt Monzában - vasárnap délután minden összeállt, csodálatosan tudtam a gumikat óvni és megelőztem Fernando Alonsót, a második helyen értem célba, mellyel beállítottam legjobb eredményem a sportban. Fantasztikus nap volt. A spái csalódás után, ahol megfelelő sebességgel rendelkeztünk a pontszerzéshez, szeretnék ismét jól szerepelni. Ahogyan Magyarországon és Belgiumban, nem számíthatunk egy olyan autóra, amellyel a mezőny elején harcolunk, de remélem, pontszerzők leszünk. Ez mindig érdekes, mert valójában a csapattól és a pilótától függ, maximálisan ki tudja-e használni a lehetőségeket. Amikor ilyen keményen versenyzel, egy jó időmérő edzés kör, vagy okos stratégia a futamon jó befolyással lehet eredményedre - és ez nagyszerű. Így, mint mindig, minden körben arra koncentrálok, hogy a lehető legkeményebben nyomjam."


"Az idei Olasz Nagydíj különleges hétvége lesz az egész Vodafone McLaren Mercedes csapatnak, mivel ezen a versenyen ünnepeljük fennállásunk 50. évfordulóját - ez mérföldkő minden sportszervezetnek, nemhogy egy versenycsapatnak. Mióta 1963 szeptemberében megalakult a Bruce McLaren Motor Racing Ltd és az 1966-os Monacói Nagydíjon bemutatkoztunk a Formula-1-ben, egyik csapat sem tudott több futamot (182) nyerni, mint a McLaren - ez hihetetlen rekord. Megfelelő az időzítés arra, hogy az idő múlását azon a pályán ünnepeljük, amely egyszerre tiszteletreméltó és örökzöld: ami a történelmet illeti semmi nem hasonlítható Monzához. Ez a Formula-1 leggyorsabb pályája, a tiszta sebesség szentélye és a pálya amely mindig helyet érdemel majd a naptárban. Hangulatos helyszín, szeretem. Néhány különleges rendezvényt és meglepetéseket tervezünk jubileumunk ünneplésére, de Monza maga az, amely az egész hétvégét különlegessé teszi."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: