Melyek egy jelenlegi F1-es versenyautó legfontosabb alkotóelemei?
Adrian Newey: "Ma az autók szó szerint sok ezer alkatrészből állnak, ezért meg kell próbálunk egy teljességre törekvő képet venni az autóról. Elsősorban ez az aerodinamika, a jármű dinamika, és az autó konstrukciója. Ha ez mind összeáll, akkor jó alapon dolgozhatsz."
Jövőre meg fognak változni a szabályok, de ez vajon drasztikus hatással lesz e az autók technikai és tervezési oldalára?
Adrian Newey: "Igen, 2014 nagy változás, különösen az autó egészére nézve. Az új motorok sok hűtést igényelnek majd, nem csak a belsőégésű motor, de a turbófeltöltő miatt is. Az elektronikának, amit mi KERS-nek nevezünk, szintén jelentős a hűtési igénye. A hűtés pedig nagy kihívás. A sebességváltó szabályok szintén mások lesznek és néhány változás az aerodinamikát is érinti, így ez is egy nagy kérdés. Minden csapatnak nehéz lesz, és mi párhuzamosan próbáljuk fejleszteni az idei autókat és folytatjuk a kutatásokat a jövő évi autókkal kapcsolatban."
Mennyire fontos a versenyzők stílusa a fejlesztési fázis alatt?
Adrian Newey: "Sok száz szenzor van az autóban, ami a telemetria révén megmondja nekünk, hogy mit is csinál az autó. A pilóta pedig hozzá tudja igazítani a vezetési stílusát ahhoz, amit az autó igénnyel. Ha az autó hátsó része ideges, a pilóta eldöntheti, hogy egy más ívet választ-e a kanyarokban, ez alulkormányzottságban fog megmutatkozni, ezért a pilóták visszajelzései, hogy hogyan is viselkedik az autó, nagyon fontosak."
Melyik volt a legnagyobb sikere eddig a karrierjében?
Adrian Newey: "Úgy gondolom, hogy az első világbajnoki címem a Williamsszel nagyon különleges volt, de a McLarennél töltött időszakom is nagyszerű volt. A Red Bullhoz csatlakozni pedig számomra kockázatos és egyben új kihívás volt. Nagyon szerencsés vagyok, hogy korábban dolgozhattam a Williamsnél és a McLarennél is, de új kiívást akartam és egy olyan csapathoz akartam csatlakozni, ahol a kezdetektől ott lehetek, és erre a Red Bull adott lehetőséget. Ezért azzal a reménnyel és álommal érkeztem ide, hogy egyszer futamot nyerhetünk, világbajnoki címet szerezhetünk és ez így egészen fantasztikus."

Van bármilyen F1-es technológia, ami átkerül az utcai autókba?
Adrian Newey: "Igen, persze mókás dolog, hogy a boyracerek autóin mindig feltűnnek a szénszálas hatású műanyag elemek, ami a Formula-1 népszerűségét mutatja. Az autósportban a sebesség növelését hajszoló folyamatos fejlesztéseknek, bár kevéssé nyilvánvaló módon, a könnyűszerkezetes struktúrák és az elektronikai fejlesztések területén van hatása az utcai autókra."
Milyen futurisztikus szabályokat lehet elképzelni az F1-ben a következő 10 évben?
Adrian Newey: "Ez egy nehéz kérdés. Ha meg tudtad volna nézni 10 évvel ezelőtt a jelenlegi autókat, akkor azok egy kicsit furcsának és nevetségesnek tűntek volna. De én remélem, hogy a jelenlegi trend az egyre szigorúbb szabályokat illetően nem fog folytatódni, mert a szabálykönyv alapján történő tervezés vége az lesz, hogy minden autó egyformán néz majd ki."
Végezetül mit tanácsolna azoknak a fiatal mérnököknek, akik ebben a sportban képzelik el a jövőjüket?
Adrian Newey: "Az általános tanácsom az, hogy legyenek kitartóak. Szerezd meg a lehető legjobb diplomát, amit csak tudsz, és ha nem tudsz egyből bekerülni az F1-be, akkor keress valami hasonló helyet az autó-, vagy a repülőgép-iparban, valami rokon területen, az sokat segít. De sok utánpótlás-sorozat is van, GP2, vagy ott vannak a sportautók is, keress és folyamatosan tartsd életben a reményt azzal, hogy folyamatosan pályázgatsz!"
Newey: 2014 nagy kihívás lesz
https://formula.hu/f1/2013/07/16/newey-2014-nagy-kihivas-lesz 2013-07-16 08:00:00 2013-07-16 08:00:00
A Red Bull az egymást követő negyedik világbajnoki címére hajt az idei szezonban, de vajon mit gondol a Formula-1 jelenéről és jövőjéről a csapat sikerei mögött álló, mára már legendás technikai igazgató, Adrian Newey? Az F1-ben a 1990-es évek óta sikert sikerre halmozó szakemberrel a Goodwoodi Sebességfesztiválon a Crash.net készített interjút.