DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 27. szombat
F1

Az F1-nek szüksége van egy amerikai pilótára

A Formula-1 érdeklődése egyre inkább az Egyesült Államok felé fordul, az igazi sikerhez azonban egy nagyon fontos alkotóelem hiányzik, egy amerikai pilóta. Michael Casey cikke.

Amerikai pilóta utoljára 2007-ben szerepelt az F1-ben, amikor Scott Speed a Toro Rosso istállónál vezetett. A texasi Austinban megrendezett sikeres Amerikai Nagydíj és a 2014-ben érkező New Jerseyi Nagydíj miatt a Formula-1-nek pedig egyre égetőbb szüksége lenne egy amerikai pilótára.

"Hatalmas lökést adna a Formula-1-nek egy amerikai pilóta" - nyilatkozta az 1978-as világbajnok Mario Andretti a The Associated Pressnek. "Ez nem csak Amerikának, de a Formula-1-nek is jó lenne. És ehhez nem férhet kétség. Az államok gazdasági szempontból a legerősebb nemzet, és ma minden, az F1-ben tevékenykedő cégnek van üzleti érdekeltsége az Egyesült Államokban."



Az amerikaiak azonban nincsenek elkényeztetve hazai sikerekkel az F1-ben, hiszen 1978-ban Andretti volt az utolsó amerikai pilóta, aki világbajnoki címet nyert a Formula-1-ben, míg előtte ez csak Phil Hillnek sikerült még 1961-ben. Andretti fia, Michael, aki 1993-ban 13 futamon egy dobogós helyezésre volt képes, már nem volt sikertörténet, hogy Scott Speedről már ne is beszéljünk, hiszen ő két év alatt egyetlen egy pontot sem tudott szerezni az F1-ben. A 2010-ben az F1 látóhatárára kerülő amerikai USF1 istálló pedig nagyon csúfos kudarcnak bizonyult, így ők csak ígérgették a YouTube társalapítójának, Chad Hurleynak a támogatását és Danica Patrick F1-be érkezését - a tisztán amerikai csapat a közelébe se került annak, hogy a 2010-es szezonban a többi újonc istállóval együtt a pályára tudjon lépni.

Az F1 közelében ma is vannak amerikai pilóták, igaz csak kettő, Alexander Rossi és Conor Daly, ők azonban eddig nem tudták megfelelően ötvözni a kulturális és pénzügyi tényezőket ahhoz, hogy végre versenyzői ülést kapjanak az F1-ben. Az amerikai vállalatok ugyanis nemigen akarnak milliókat ölni egy olyan sportba, ami nem igazán népszerű az USA-ban.

"Hihetetlenül nehéz egy amerikainak, főleg azért, mert nincs olyan amerikai pilóta, aki támogatást kapna egy vállalattól" - nyilatkozta a ma már a NASCAR-ban és Global Rally Crossban versenyző Speed. "De miért is akarna egy amerikai cég X millió dollárt elkölteni a Formula-1-re, amikor 10-szer akkora eredményt érhet el a NASCAR-ral? Ezért a támogatási hajlandóságuk nulla."

Egy fiatal amerikai pilóta számára további nehézséget jelent, hogy a pályák és a rendszerek miatt szinte nincs is átjárás az IndyCar vagy a NASCAR és az európai kategóriák között. Ráadásul a fiatal pilótákat támogató mentori rendszerek is teljesen mások az óceán két partján.

"A Formula-1 már sok éve flörtöl Észak-Amerikával, de onnan nézve a Formula-1 nem tűnik az autósport csúcskategóriájának egy fiatal amerikai pilóta szemében. Észak-Amerikában teljesen máshogyan közelítik meg a dolgokat, amire a NASCAR a legjobb példa" - nyilatkozta a McLaren csapat vezetője, Martin Whitmarsh, aki egyben az F1-es csapatok szövetségének is a vezetője. "Észak-Amerikában nincs gokart-program. Az F1-ben pedig kevés kivételtől eltekintve minden pilóta 8-9 évesen a gokarttal kezdi, majd profi gokartversenyző lesz. Így a gokart az ugródeszka a karrierjükhöz."

Whitmarsh szerint ezért, ha egy amerikai pilóta valóban komolyan gondolja az európai karriert, akkor már nagyon fiatalon Európába kell költöznie. Andretti szerint a két amerikai nagydíj hosszú távon valamennyit segíteni fog, több fiatal amerikai pilótát fog inspirálni az F1-re, és a két futam az amerikai cégek befektetési hajlandóságát is növelni fogja.

Ez azonban még csak a jövő, az F1-hez legközelebb álló Rossi és Daly pedig másik utat járt be. Rossi a Caterham istálló tesztpilótája, és emellett a Caterham GP2-s csapatában versenyez, míg Daly egy még alacsonyabb sorozatban, a GP3-ban szerepel az ART istálló pilótájaként. De mindketten a Formula-1-en nőttek fel, Rossi hat évesen az apjával együtt nézte azt a TV-ben, míg Daly története is hasonló volt, azzal a kiegészítéssel, hogy az ő apja, Derek 1978 és 1982 között maga is versenyzett az F1-ben. Rossi 16 éves kora óta már gyakorlatilag Európában versenyez, míg nem sokkal később, 2011-ben 20 évesen Daly is megérkezett az öreg kontinensre. A 2011-ben a Formula Renault 3.5-ben a bajnokság 3. helyén végző Rossi és a GP3-ban jelenleg a bajnokság 2. helyén álló Daly pedig továbbra is bízik abban, hogy egy nap a Formula-1-ben is lehetőséghez jutnak.

"Amikor idejöttünk és futamokat nyertünk, valamint pole pozíciókat szereztünk, akkor bizonyítottuk azt, hogy meg tudjuk csinálni. És ez biztató" - nyilatkozta Daly. "Rossi eddig nagyszerű, és igazán jó munkát végez, így már van egy jó helye a Caterhamnél. De mi nem csak egy amerikai pilótát szeretnénk az F1-ben látni, hanem olyan sokat, amennyit csak lehetséges. Jelenleg azonban csak ketten vagyunk, akik már ülhettek F1-es autóban, de ez is nagyszerű, hogy eljutottunk idáig."

Rossi szerint pedig egy amerikai pilóta a Formula-1 rajtrácsán nagyon sokat jelenthetne a Formula-1 amerikai nézettsége szempontjából, Rossival Daly is egyetért, hiszen szerinte elég megnézni azt, hogy mekkora lelkesedés is lengi körül például Lewis Hamiltont a Brit Nagydíjon, vagy Fernando Alonsót a Spanyol Nagydíjon. "Amerikában van egy versenyünk. És mennyi pilótánk is? Sok rajongó volt kint? Igen. Austin nagyszerű létesítmény és a pálya is fantasztikus. De a valóság az, hogy az amerikaiak kinek szurkoltak? Ez olyan, mint az Olimpia. Amikor Olimpiát nézel, akkor az amerikaiaknak akarsz szurkolni."

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: