DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2025. december 27. szombat
F1

Exkluzív Goodwoodból: Kánikula és benzingőz

Valamivel hat óra után indultam a Chichester melletti Goodwoodba, ahol Lord March birtokán 1993 óta rendezik meg Festival of Speed néven a híres sebességfesztivált. Jómagam immár 2004 óta zarándokolok a Londontól délre 70 mérföldnyire fekvő zöld rengetegbe.

Itt rendszerint mindenféle motorsport ízlés párjára talál és ezúttal sem csalódtak a látogatók: a Formula 1, Moto GP, Indycar, WRC, Le Mans, sebbeségrekord-döntés, motocross és NASCAR mind képviselve voltak. Meglepetésemre már így hajnalban is hatalmas dugóba keveredtem, ezért csupán nyolc után tettem be a lábam a birtokra. Mintha mesebeli erdőbe léptem volna be: a Goodwood ház előtt a szokásos lélegzetelállító szobor ezúttal az 50 éves Porsche 911-esnek hódolt és a paddockban takarosan sorakoztak a aszfalt-szaggató szörnyek a motorsport homályos kezdeti napjaitól a 2013-as gépcsodákig. A XIX. század elején készített gőzhintótól az idei Le Mans 24 órás győztes Audi-ig egy vagyont érő, színes társaság várta a rajongókat. A jelen levő Allan McNish által is kormányzott Audi R18 e-tron quattro a legendás megmérettetés utáni formájában, koszosan, itt-ott megsérülve, büszkélkedett a sorban és a kísérő személyzet elárulta az Autósport és Formula Magazinnak, hogy ez az autó így fog bevonulni a cég ingolstadti múzemába.



A Formula 1-es betontorpedók kavalkádjában arra lettem figyelmes, hogy Denny Hulme 1967-es világbajnokságban diadalmaskodó Brabham-Repco BT24-es fölött ugyanaz az Alastair Gibson görnyed, aki hozzávetőleg tíz évvel ezelőtt Jenson Button BAR-Hondájának versenyekre való felkészítését koordinálta. Goodwood sebességfesztiválja minden bizonnyal szép nyugdíjas foglalkozás számára..

Az esemény nagy attrakciója, hogy a paddock teljesen nyitott bárki számára, itt meg lehetett tekinteni az autókat, mielőtt azok nekivágnak 1,16 mérföldes hegyi gyorsasági pályavonalnak. A raliautók az erdőben kialakított speciális pályán érezték jól magukat (ahová bő félórás bandukolással vagy traktor utánfutóján lehet csak feljutni, közben nem kis mennyiségű port nyelve). Ha valaki vette a fáradtságot és felbaktatott a hegyre, igazi életterükben csodálhatta meg az olyan klasszikusat mint az Alpine Renault, Lancia Delta Integrale és a Subaru Impreza 555 (ez utóbbit az olimpiai aranyérmes brit gyorsasági kerékpáros, Chris Hoy, keze alatt is). Az itt található por mennyisége a Hungaroringet is megszégyeníti és a szervezők a cricket-pályán "műsivatagot" is létesítettek az amerikai és ausztrál gyorsasági sebességrekordok úttörőinek emlékére.

A két évtizede népszerű esemény "gyémántja" az egykori F1 pilóta "Quick" Nick Heidfeld volt, aki a Prosttal való debütálása előtti évben Mercedes-junior pilótaként egy McLaren MP4/13-assal 1999-ben a valaha látott leggyorsabb idővel (41,6 másodperc alatt) meghódította a Goodwood hegyet. Parádéját két római harckocsi-fogat előzte meg és tűzijátékkal, na meg egy Vulcan bombázó látványával és fülszaggató zajával is kedveskedtek a szervezők.

Szombaton Emerson Fittipaldi egy1968-as Lotus 49-Forddal vágott neki a show-nak (amúgy 1974-es McLaren M23-assal szerepelt), míg Nelson Piquet a második világbajnoki címét elősegítő Parmalat Brabham-BMW-jével sok nézőt késztetett nosztalgiázni. Alain Prost 1993-as Williams-Renaultja ugyan jelen volt a fesztiválon (egy korabeli módon berendezett Williams-Renault garázsban), ám a négyszeres bajnok egy 320 lóerős Renault Twin"™Runnal jelent meg. A Renault gazdag motorsport múlttal rendelkezik és elhozták Goodwoodba az első turbómotoros Formula 1 autójukat, Fernando Alonso 2006-os világbajnoki győztes F1 autóját, valamint a XX.század elején szereplő monstrumaikat is. A jelenleg négy F1 csapatot erőforrással ellátó francia cég mókásan a Twizy kisautóját az illető csapatok színeire festette és egy motorjával folyamatosan "elénekelte" az angol himnuszt.

Stirling Moss az 1955-ös Mercedes W196-os F1 autójával parádézott, míg John Surtees motoros "bőrt" öltött magára, ezzel felsorakozva olyan motorkerékpár legendák közé mint Giacomo Agostini, Randy Mamola (aki Valentino Rossi Ducatiját lovagolta meg), Kevin Schwantz és Kenny Roberts. Persze "Big John" 1967-es HondaRA300-asa volánja mögött is feltűnt és hasznos tanácsokkal látta el a WTCC-ben szereplő Gabriele Tarquinit, aki a japán gyártó RA272-ese volánja mögé pattant.

A Formula 1 hőskorát Lotusok tömkelege (49, 72, 88B) képviselte, megfűszerezve BRM-ekkel, Brabhammel, Ferrarikkal, Tyrrellel, egy Arrows-Megatronnal, Benetton-Forddal, Euro Alfa Romeóval, valamint a legendás McLarenekkel. A wokingiak fennállásuk 50 éves évfordulóját ünnepelték Goodwoodban és büszkén állították ki az első világbajnoki címüket Emerson Fittipaldival megszerző M23-ast, a legendás Honda motoros MP4/4-es, az MP4/13-as (Nick Heidfeld Goodwood rekordját őrző gépe), illetve a Peugeot erőforrással ellátott 1994-es MP4/9-essel egyetemben, a Can-Am és Indycarokról nem is beszélve.

Anthony Davidson, Alex Wurz, Allan McNish és Martin Brundle Le Mans autókkal, Riccardo Patrese egy BMW M1 Procarral, Emmanuele Pirro egy Porsche 911-essel, no meg Ferrari 512S-el, Gil de Ferran és Damon Hill egy Lotus Pratt & Whitney gázturbinás Indycarral ijesztgették a gyengébb idegzetűeket, míg a jelenlegi generációból Sebastian Buemi a Red Bull Racing, Marc Gené a Ferrari, Romain Grosjean és Davide Valsecchi a Lotus-Renault, Jules Bianchi / Max Chilton a Marussia, Charles Pic / Alexander Rossi a Caterham, Lewis Hamilton és Nico Rosberg, valamint Brendan Hartley a Mercedes AMG F1 színeiben pompáztak.

Az utcai szupergyors autók paddockjában meg sem lehetett moccanni, hemzsegtek az érdeklődők a McLaren 4-12C GT, a McLaren P1 (amely 930 lóerőt mondhat magáénak, habár Ron Dennis szívesen felkerekíti ezt ezerre...), 458 Spider, F12 Berlinetta és FF Ferrarik, a Lamborghini Aventador LP-700/4 Roadster, a Jaguar F-Type, a Bentley Continental GT Speed, a Rolls-Royce Wraith, a Porsche 911 és az Aston Martin Vanquish körül. A kétszeres NASCAR Daytona 500 győztes Michael Waltrip nagy showt csapott, hatalmas hangzavarban terelte fel az idei NASCAR Sprint Cupban szereplő Toyota Camryját, míg a lélegzetellálító Pikes Peak rekordot megdöntő Peugeot 208 T16 is bemutatta tudását, éppúgy, mint a WRC-ben a Citroennel részt vevő Mikko Hirvonen. A Pink Floyd dobosa, Nick Mason, törzsvendégnek számít, most is egy Auto Unionnal szórakozott, míg a szintén a második világháború előtti korszakból származó Mercedest Jochen Mass "lovagolta" meg.

Ilyen kánikulát (valamivel 30 C fok fölötti hőmérsékletet mértek a birtokon) hét éve nem látott Anglia és ez megviselte a részt vevő hírességeket is. Az "Easy Rider" című filmben szereplő Peter Fonda csak vonakodva akart kimászni az árnyékból, hogy bőrdzsekiben a Captain America Harley Davdisonjával feldöcögjön a hegyen. Abban a pillanatban nem szívesen cseréltem volna vele, jobb volt az árnyékból szemlélni, hogyan "olvad" rá a hollywoodi sztár a chopperjére...

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: