Miért is jelentős a szerepe?
Még a legprofibb szakemberek is hajlamosak összekeverni az elégedettséget az elköteleződéssel, bár a kettő összefügg, mégsem teljesen ugyanaz. Ugyan a munkakörülményeivel elégedett dolgozó megfelelőnek tartja a munkahelyi légkört és a mindennapos feladatait, ettől még nem garantált, hogy hosszabb távra is elköteleződik a cég iránt. Érdemes tehát külön kezelni a két fogalmat.
A CHEQ megoldásainak segítségével egyszerűen kivitelezhetjük a felmérést, ugyanakkor számos területen nagy hasznát vehetjük. Az egész vállalati kommunikációt magasabb szintre emelhetjük. Ez pedig alapjaiban megváltoztathatja a munkahelyről kialakított véleményeket is.
Mitől függ a dolgozói elégedettség mértéke? Bérezéstől, egyéb juttatásoktól, fejlődési lehetőségektől, az elismeréstől. Ez utóbbinál fontos megállnunk, ugyanis egy globális felmérés arra világított rá, hogy a felmondások 79%-a épp amiatt történik, mert nem érzik megbecsülve magukat. Befolyásoló tényező a munka-magánélet egyensúlya, az elvégzendő feladatok mennyisége, a vállalati kultúra, a vezetőség és még hosszasan sorolhatnánk.
Ebből kiindulva láthatjuk, hogy egyedül a magas bérezés nem jelent egyenes utat a dolgozók megtartásához. Fontos az is, hogy megbecsülve, elismerve érezzék magukat. Ez pedig arra serkentheti őket, hogy még nagyobb teljesítményt nyújtsanak, hiszen a pozitív visszajelzés mindig erőteljes húzóerő.
Milyen gyakorisággal érdemes elvégezni a felmérést?
A néhány kérdésből álló pulzusfelméréseket néhány hetente, a komplexebb, átfogó felméréseket ütemezzük be évenkénti gyakorisággal. Ez utóbbiak természetesen időigényesebbek, mivel akár 50 kérdést is tartalmazhatnak. Eredményt azonban úgy érhetünk el, ha valóban alapos és átfogó felmérést tartunk. A túl gyakran végzett azonban kiválthatja a dolgozók nem tetszését, amivel tulajdonképpen ellentétes hatást érünk el.
Az évenkénti elégedettség felmérés bőven elegendő ahhoz, hogy a dolgozók számára se legyen megterhelő, illetve a vezetőség is lehetőséget kapjon az optimalizálásra.
Hogyan érdemes nekilátnunk?
A lényeges lépések közé tartozik, hogy alaposan megismerjük a célcsoportot, meghatározzuk a felmérés paramétereit, össze kell állítani a komplett kérdéssort. A csatorna kiválasztásánál célszerű a korszerű opciókra hagyatkozni, a papíros kitöltés helyett például a CHEQ applikációt igénybe venni. Ne feledjük a jutalmazást sem, illetve az anonim válaszadás lehetőségét, ezáltal többen is nyitottak lesznek a kitöltésére.
Mindig tájékoztassuk a munkavállalókat, hogy miért is lényeges mindez. Mint láthatjuk, a kommunikáció a kulcs az elégedettség mérésében is.