DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. április 16. kedd
Egyéb

Feco Chrysler múzeumot alapít

Nem hallott még Fecóról? Ennek egyetlen oka lehet: nem volt még Chryslere, Jeepje, Dodge-a, Plymouth-ja, vagy olyan időszakból származó Fiatja, Mercedese, amely a Chryslerrel közös időszak terméke.

Ha ugyanis már volt ilyen járműve, és valami meghibásodott benne, előbb-utóbb minden út Vecsésre, Fecóhoz vezetett, aki tanácsokkal, alkatrészekkel és a Chryslerekre specializálódott szakemberekkel  oldotta meg a reménytelennek tűnő műszaki problémákat. Feco, polgári nevén Ferenc Zsolt, gépészmérnök, aki több mint három évtizede diagnosztizálja, javítja és újítja fel kedvenc amerikai márkájának modelljeit. Saját bevallása szerint mindig is inkább a gépek, mint a humán tantárgyak érdekelték. Ahogy fogalmaz:

20230524_142657



„Történelmi évszámokból keveset, Chrysler alkatrész-cikkszámokból viszont sokszázat ismerek fejből. Viszont egy évszám már régóta motoszkál bennem: ez pedig 1925, amikor is Detroitban Walter Chrysler megalapítja a később Amerika egyik legnagyobbá vált autómárkát, és ennek bizony hamarosan száz éve” – fogalmaz Magyarország egyik legtekintélyesebb Chysler-guruja, aki korábban alkatrészek bontásával, értékesítésével is sokat foglalkozott.

„Az egykori bontóm ma is tele van rozsdás vasakkal, melyek mások számára talán fémhulladéknak tűnnek, de nekünk muzeális kincsek: olyan alkatrészek, amelyek egy legendás márka történelmi relikviái” – mondta Feco, aki úgy döntött, hogy 2025-re, vagyis a Chrysler 100 éves szülinapjára a Chryslerhez, valamint a márkához egykor és most is tartozó más típusok autóinak alkatrészeiből, karosszéria-elemeiből létrehoz egy Chrysler Múzeumot, amelynek üzemeltetője egy magyar Chrysler-történeti alapítvány lesz.

20230524_142336

„Nem steril tárlókat szeretnék, sokkal inkább olyan, amerikai stílusú, első ránézésre roncstelepnek, vagy fémhulladék raktárnak tűnű szabadtéri kiállítóhelyet, amely nem csak a márka nagyságát, de az idő múlását is bemutatja” – folytatta Fecó hozzátéve, hogy a fogyasztói társadalom jelenlegi eldobható világában ezek a járművek, a tartósságot, a több évtizedes használat lehetőségét biztosították gazdáiknak.

Feco elmesélte, hogy igazi „tömegkultusza” Magyarországon a Voyager modellnek volt, amelynek kényelmével, elegáns vonalaival és praktikumával ma sem sok jármű vetekedhet. Majd hozzátette: „Nincs még egy olyan márka a világon, amelynek kreatív dizájnerei létre tudtak hozni egy, a harmincas évek szeszcsempész korszakának életérzését közvetítő, mégis praktikus és klasszikus modellt, mint a PT Cruiser, amely egy időben szintén óriási népszerűségnek örvendett hazánkban.”

20230524_142145

Bár Feco Chrysler-múzeuma tervének megvalósítása még csak most vette kezdetét, manapság is sokan keresik a márka rajongói közül. Mint elmesélte: vannak, akik csak fotózni szeretnének, hiszen már így is különleges hangulata van annak, ahogy a különböző korszakok Chrysler-modelljeinek darabjai békésen pihennek egymáson. Feco tervei szerint nyaranta Chrysleresek számára stílszerű találkozóhelyszínül is szolgálhat majd az egykori bontó, amely ma egy leendő múzeum becses tárgyait őrző raktár, ahol – egy autószerelő műhelyhez hasonlóan – folyamatosan teszik rendbe azokat az alkatrészeket, amelyeken keresztül majd be szeretnék mutatni az autóipar egyik legnagyobb, százéves amerikai sikertörténetét.

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: