DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 15. péntek
Egyéb

A Sonic the Hedgehog kalandos útja a világhírnévig

Merülj el velünk a Sonic the Hedgehog-történelemben, és nézzük át a ma már közel 1,5 milliárdos eladásokkal büszkélkedő karakter történet.

A Sonic the Hedgehog kétségkívül az egyik legkedveltebb videojáték-franchise. A sorozat 2016-ban ünnepelte fennállásának 25. évfordulóját, de a Sonic-korszak még korántsem ért véget. A franchise eddig együttesen több mint 140 millió példányban kelt el, és egyes játékai minden idők legjobb, mások pedig... legrosszabb játékainak számítanak. Negyedszázados fennállása alatt a Sonicnak sok hullámvölgye volt, ami miatt sok rajongó elfordult a franchise-tól. A SEGA már online kaszinó körökben is próbálkozott terjeszkedni, bár egyelőre csak egy egy saját alkalmazásig jutott. Merülj el velünk a Sonic történelmében, és nézd át újra a sün pályafutásának összes fontos mérföldkövét, hogy eldönthesd, végül is szereted vagy utálod a Blue Blurt.

sonic-the-hedgehog



Hol kezdődött minden

A hírhedt konzolháborúk határozták meg a 80-as és korai 90-es évek játékvilágát. A harmadik konzolgenerációból természetesen a 8 bites Nintendo Entertainment System megkérdőjelezhetetlenül vezetőként került ki. Bár a "Mario-gépnek" rengeteg vetélytársa volt, a piacot mégis nagyjából az övé volt, mivel az évtizedet azzal töltötte, hogy egyik úttörő játékot a másik után dobta piacra.

Egy kis változást a Sega okozott 1989-ben, a Sega Genesis (Mega Drive az Egyesült Államokon kívül) megjelenésével. Ez volt az első igazi 16 bites konzol, amely Japánon kívül jelent meg. A Genesis az akkoriban konzoljátékban valaha látott legfejlettebb grafikával és új stratégiával érkezett. A Sega új játékkínálata a Nintendónál idősebb korosztályt szólított meg, és az Altered Beast című árkád játékcsomag korai siker lett.

Az eredeti megjelenés

A Sega első kabalafigurája, Alex Kidd eredetileg a Sega Master Systemen szerepelt. De nem vált a cég gerincévé, amire szüksége volt ahhoz, hogy felvegye a versenyt a Nintendóval, és sokan úgy érezték, itt az ideje újrakezdeni. Új kabalafigurát keresve a Sega of Japan belső versenyt hirdetett, amelyen a dolgozók ötleteket küldhettek be a karaktertervekhez.

A tervező Naoto Ohshima egy kék sündisznó ötletével állt elő, akinek agyarai és emberi barátnője volt. Ohshima karaktere egy rockzenekar frontembere is volt, egy majommal és egy aligátorral együtt. A Sega amerikai kirendeltségénél Ohshima sündisznóját túl agresszívnek tartották, ezért univerzálisabbá kellett tenni. A hívogatóbb megjelenés érdekében el kellett tűnnie a sün agyarának, ahogy a barátnőjének is. Ő is elhagyta a zenekart.

Bár a sün nem a leggyorsabb állat a világon, a Sega sündisznója szupersebességet kapott - ami akkoriban még nagyrészt ismeretlen volt. A játékmenetet úgy tervezték, hogy egy oldalra gördülő platformer legyen, ami mozgásban tartja őt. A sebesség fogalmának hangsúlyozására a karakter a Sonic nevet kapta -- a hangsebesség elérését leíró melléknévvel. Így született meg a klasszikus Sonic the Hedgehog.

A kezdeti siker

Mielőtt a játékok elmentették volna a fejlődésedet, emlékszel a frusztrációra, amikor bekapcsoltad a konzolt, és végig kellett játszanod a játék első szintjeit, hogy eljuss a jó részekhez? Annyiszor csináltad ezt, hogy végül megjegyezted a szinteket, és megpróbáltál minél gyorsabban végigmenni rajtuk. Nos, a Sonic mechanikája és dizájnja erre a koncepcióra épült. Ahelyett, hogy a sebességet a futás gomb megnyomásával nyerte volna, Sonic ezt egyszerűen úgy tette, hogy előre futott, és idővel fokozatosan lendületet vett.

Ráadásul a legtöbb pályán több útvonalat is bejárhattál. Minden egyes pályát úgy terveztek meg, hogy a magas, gyors utakat választókat jutalmazza, az alacsonyabb, ellenségekkel és különböző akadályokkal teli útvonalakat választókat pedig büntesse.

Ez az innovatív, sebességre épülő játékstílus, Sonic huncut karaktere és a fejlett konzol kialakítása volt az, ami új szintre emelte a rendszer eladásait, maga mögött hagyva a Nintendót.

30 év elteltével a Sonic-franchise több mint 1,38 milliárd eladott és letöltött játékot gyűjtött össze a prémium és ingyenesen játszható játékok között. A SEGA megerősítette a hatalmas számot a legutóbbi FY2021 éves jelentésében, amely az összes fontosabb franchise, IP és játéksorozat eladásait tartalmazza. A Sonicnak tulajdonképpen 240 millióval sikerült növekednie a tavalyi évhez képest az összesített eladások és letöltések számát tekintve.

A Sonic franchise továbbra is él és virul a SEGA számára. A cég nemrég jegyezte be a Sonic Frontiers-t, és az újabb címek, mint például a Sonic Mania, minden platformon óriási eladásokat produkáltak. A jelentés más sorozatokat is részletez, mint a Yakuza, a Virtua Fighter, a Football Manager és a Total War. A SEGA legnagyobb franchise-ai (Sonic, Yakuza, PSO, Persona, Total War) az éves bevétel nagyjából 40%-át adják.

A végső csata a rajongók szeretetéért

Miután a Sonic több tucatszor lepte meg rajongóit fantasztikus új címekkel, és csalódást okozott nekik alulteljesítő és furcsa játékokkal, szinte lehetetlen közömbösnek maradni a franchise és maga a karakter iránt. Vagy még mindig szereted a gyorsítót, vagy már évekkel ezelőtt elfordultál tőle.

Egy dolog azonban Sonickal kapcsolatban ironikusan állandó - a változás. A Sonic-sorozat gyakorlatilag sosem marad ugyanolyan. Az első Sega Genesis megjelenéstől kezdve a Sonic Adventure-ben a harmadik dimenzióba való ugrásáig, majd a csapat alapú akció felé való elmozdulásig és a Sonic Boom sorozat teljes átalakulásáig, Sonic rendszeresen változott az elmúlt két évtizedben. És mivel 2017-ben két új játék megjelenését is tervezik, Sonic jövője, ismét fényesnek tűnik.

 

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: