„A Raptor az eredeti sivatagi gép, aminek képességeit most új szintre emeltük,” mondta Ali Jammoul, a Ford Performance programvezető igazgatója. „A vadonatúj Raptorban a Built Ford Tough szemlélet jegyében egyesítettük a nagy sebességű terepezés képességét a fejlett technológiával és konnektivitással.”
Az F-150 Raptor eladásai jó néhány izomautó értékesítési adatait túlszárnyalták. Az elmúlt négy évben az előző generációs Raptor összesített értékesítése meghaladta a Porsche teljes sportkocsi-eladásait, és a Chevrolet Corvette-et is maga mögé utasította.
Erőteljes hardver
Egy nagy teljesítményű, off-road pickupban rendkívül fontos a futómű, és a vadonatúj F-150 Raptor most teljesen új felfüggesztéssel mutatkozik be. Az újratervezett, ötlengőkaros hátsó felfüggesztést kifejezetten a Raptorhoz fejlesztették ki, hogy az eddiginél is több vonóerőt továbbítson a kerekekhez, miközben a vezető magabiztosan, nagy sebességgel autózik a kemény terepen.
„A Raptor bölcsője a Baja 1000 verseny, ezért ehhez méltó futóművet készítettünk hozzá: egy ötlengőkaros szerkezetet, ami minden eddigi Raptor-változatnál nagyobb kerék elmozdulást tesz lehetővé,” magyarázta el Carl Widmann, a Ford Performance főmérnöke. „Úgy álltunk a munkához, mintha eleve egy verseny-pickupot építenénk; minden porcikáját kimagasló precizitással terveztük meg, hogy amikor a vezető a semmi közepén autózva padlógázt ad, a gép dübörgő motorhangtól kísérve vágtasson át a sivatagon.”
Az ötlengőkaros hátsó futóműhöz extra hosszú hosszlengőkarok tartoznak, hogy a terepen jobban megőrizzék a tengely pozícióját, illetve a szerkezet része még egy Panhard-rúd és a kategóriában leghosszabbnak számító* 610 mm-es tekercsrugók is. A felfüggesztés kialakítása mellett a kifinomultabb motorvezérlő szoftver is azt a célt szolgálja, hogy több forgatónyomaték jusson a hátsó kerekekre a lendületesebb állórajt, az erőteljesebb gyorsulás és a jobb gázreakciók érdekében, miközben ezzel egyidejűleg javul az autó rugózása, menetstabilitása, irányíthatósága és tapadása.
A hosszú ugratások és erős talajfogások erőhatását az új generációs FOX™ Live Valve™ belső megkerülő szelepes lengéscsillapítók mérséklik, amelyekben a legmodernebb elektronikus vezérlő technológia a pillanatnyi helyzettől függően szabályozza a csillapítás mértékét. A Raptor minden eddiginél hosszabb lengéscsillapítóit arra tervezték, hogy jobban ellenálljanak a hőhatásoknak, és hogy gyorsabban reagáljanak a terep változásaira. A nagyobb, 79 mm átmérőjű eloxált alumínium lengéscsillapító-testek új, alacsony súrlódási együtthatójú folyadékkal vannak feltöltve, amit kifejezetten a lengéscsillapító súrlódási veszteségeinek csökkentésére terveztek, hogy terepen és közúton egyaránt kényelmes rugózást biztosítsanak.
A futómű magasságérzékelőiből és más szenzorokból érkező jelek alapján a rendszer másodpercenként 500-szor változtatja meg mindegyik kerék csillapítását, olyan gyorsan reagálva, mint amilyen sebességgel az emberi agy dolgozza fel a vizuális ingereket. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy miközben a vezető érzékeli, hogy megváltozott a terep, az autó már át is állt a megfelelő beállításokra.
A Raptor vásárlói most először választhatnak a 35 és 37 colos gumiabroncsok közül; ez utóbbi a legnagyobb méretű gyári gumi egy sorozatgyártású pickup kínálatában. A speciális tervezésű BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 abroncsok maximális tapadást és irányíthatóságot biztosítanak. A 35 colos gumikkal a Raptor 305 mm magas akadályon képes átlépni; az autó első terepszöge pedig 31 fok, a hátsó 23,9 fok, a középső terepszög pedig 22,7 fok. 37 colos gumiabronccsal ugyanezek az értékek 33,1 fok, 24,9 fok és 24,4 fok, a szabad magasság pedig 333 mm. A sivatagi száguldozók és a sziklák közt kalandozók egyaránt értékelni fogják a kivételesen nagy rugóutat, ami 35 colos abroncsokkal elöl eléri a 356, hátul pedig a 381 mm-t; ez 25 százalékkal több, mint amit az első generációs Raptor tudott.
A SuperCrew kivitelben kapható, 3683 mm tengelytávolságú Raptor alapja egy zártszelvényes, nagy szilárdságú acélból készült alváz, amire katonai minőségű alumíniumból és kompozit anyagból készült karosszéria épül. A fejlettebb futómű, az erősebb és hosszabb rugótornyok és a hátsó felfüggesztés alsó lengőkarjainak bekötési pontjai mind azt szolgálják, hogy az autó jobban bírja a terepezéssel járó igénybevételt.
A vadonatúj Raptor szíve egy harmadik generációs, ikerturbós, 3,5 literes EcoBoost® motor, ami nemcsak kimagasló teljesítményt nyújt, hanem a kis fordulatszám-tartományban is jelentős forgatónyomatékot ad le. A legmodernebb turbótöltők, a blokk 10,5:1 sűrítési aránya és a hűtőrendszer nagy teljesítményű ventilátorai gondoskodnak arról, hogy a kemény terep soha ne fogjon ki az autón. Az alapáron járó 136 literes üzemanyag-tartállyal a Raptor EPA-becslés szerinti hatótávolsága több mint 800 km egyetlen tankolással.
A vásárlók hasznosnak találják majd a kategóriában egyedülálló* Pro Power Onboard™ funkciót, amivel pickup-jukat mobil generátornak is használhatják. A Raptorhoz megrendelhető 2,0 kW teljesítményű rendszerről akadálytalanul működtethetők az elektromos szerszámok, a kemping-világítás és egyéb felszerelések.
Az új, 76 mm átmérőjű kipufogó különlegessége a szabadalmaztatott X-elem, a különleges „harsona-hurok” és a Raptorba most először beépített aktív szeleprendszer, ami élvezetesen kihangsúlyozza a motorhangot. Az autósok négyféle hangerő-beállítás közül választhatnak (Csendes, Normál, Sport és Baja).
Az új szabályozórendszerrel felszerelt Ford-gyártmányú, tízfokozatú automata sebességváltó lamelláskuplungos szerkezetű osztóműhöz csatlakozik. Az elektronikus szabályozású hátsó differenciálzár alapáras, a részlegesen önzáró TORSEN® első differenciálmű külön rendelhető. A hajtáslánc végáttétele 4:10. Az autó maximális teherbírása 91 kilogrammal 635 kilogrammra nőtt, a legnagyobb vontatható tömeg pedig 92 kilogrammal gyarapodott, így már eléri a 3700 kilogrammot.
Technológia terepre és országútra
A vadonatúj F-150 Raptor ultramodern vezetőállását úgy tervezték, hogy ne csak kiváló kilátást biztosítson, hanem kényelmes és stílusos is legyen. A szériában adott, személyre szabható, 12 hüvelykes digitális műszeregység jól leolvasható, nagy méretű felületen jeleníti meg a Raptorhoz tervezett grafikákat és animációkat, az off-road adatokat és a navigáció útmutatásait. Az ugyancsak egyénileg beállítható központi kijelző is 12 hüvelykes, ami osztott üzemmódot is kínál, hogy a felhasználók egyszerre többféle funkciót is kezelhessenek, például a navigációt, a zenelejátszást vagy az autó beállításait.
A vezeték nélküli (over-the-air) frissítések lehetővé teszik, hogy a Raptor az idő múltával egyre intelligensebbé váljon; a terepképességet például érezhetően javítja majd a későbbi nyomvonal-térlép és a Trail Turn Assist funkció. A Raptor tulajdonosa a FordPass mobilalkalmazással is kezelheti autóját: szinte bárhonnan nyithatja-zárhatja a járművet távirányítással, ellenőrizheti az abroncsnyomást és az üzemanyagszintet, és olyan, kifejezetten teherautókhoz való funkciókra is számíthat, mint a Zónavilágítás, a Vontatmánylopásra Figyelmeztetés, a Vontatmány Világítás Ellenőrzés vagy az extraként rendelhető Pro Power Onboard™. A vezeték nélküli frissítések a FordPass rendszert is folyamatosan modernizálják, ami további új, hasznos szolgáltatásokat kínál majd a jövőben a terepezéshez.
A Terepvezérlési Rendszer segítségével az autós hétféle (Csúszós út, Vontatás, Sport, Normal, Off-Road, Baja és Sziklán Araszolás) üzemmód közül választva a pillanatnyi helyzet szerint optimalizálhatja a jármű menetdinamikáját. Mindegyik üzemmódban másféle beállítások alapján működik a kormányzás, a váltóvezérlés, a stabilitásvezérlés, az aktív kipufogószelep, az aktív lengéscsillapító rendszer, a gázadás, sőt még a digitális műszeregység megjelenése is megváltozik.
A külön rendelhető 360 fokos kameracsomag segítségével a kabinból minden akadály meglátható az autó körül, az elölnézeti képen pedig a kerekek pillanatnyi állása és nyomvonala is megjelenik, így a vezetőnek a kritikus pontokon nem kell újra meg újra kiszállnia az autóból, hogy felmérje a helyzetet. A különböző kamerák nézetei között egy kapcsolóval lehet választani, ami kényelmesen kézre esik a műszerfalon.
Az alapáras Egypedálos rendszer** az extrém terepeken, például sziklás ösvényeken tesz jó szolgálatot, mert az ilyen helyeken a vezetőnek többnyire minkét pedált használnia kell, egyszerre adagolva a gázt és a fékerőt. Az egypedálos működésmód a fenti műveletek összevonásával mindezt leegyszerűsíti. A vezetőnek kizárólag a gázpedált kell használnia: ha lenyomja, az autó halad, ha felengedi, fékez. A pickup fékrendszere mindig azzal arányosan működik, hogy a vezető milyen mértékben engedi fel a gázpedált.
Az F-150 Raptor alapfelszereltségében az Ösvénymenet is szerepel, ami a sebességtartó automatika terepes megfelelője. A vezetőnek nincs más dolga, mint beállítani a kívánt sebességet, és a jármű önműködően szabályozza a gázadást és fékezést, hogy az autós minden figyelmét a nehéz terepen való kormányzásra összpontosíthassa.
Az alapáras SYNC® 4 természetesebb hangvezérlést, valós idejű térképkezelést és személyre szabható információkat kínál. Az Apple CarPlay™ és Android Auto™ kompatibilitásnak köszönhetően a felhasználók okostelefonjai USB-kábel nélkül csatlakoztathatóak, és számos SYNC AppLink® alkalmazás áll rendelkezésre, például a Ford+Alexa. A készülékeken tárolt zenei listák tökéletes minőségben szólalnak meg a Bang & Olufsen extraként rendelhető 18 hangszórós B&O Unleashed hifin.
A vadonatúj formavilágú kabinban kiváló minőségű anyagok, különleges kidolgozású felületek és átgondolt tárolóhelyek várják az utasokat. Az új kormánykereket lézermaratott embléma díszíti, és a felső középjelzéssel ellátott volán mögött alumínium váltókarok kaptak helyet. Az ülések nagyméretű oldalpárnái jól megtartják a bennük ülők testét, sőt az autóhoz Recaro® kagylóülések is rendelhetők. Az ajtókat, a műszerfalat és a középkonzolt alapáron alumínium betétek, felárért pedig karbonszálas dekorációs elemek díszítik. A hátsó üléssor alatti zárható tárolórekeszben jól elférnek a kötelek és az emelők, hogy szükség esetén kéznél legyenek.
A vadászgépek által inspirált agresszív kisugárzás
Az F-150 Raptor jellegzetessége a nyers, agresszív külső megjelenés. A teljes egészében áttervezett orr-rész az erősen domborított motorháztetővel és a fekete hűtőráccsal hatásosan hangsúlyozza a pickup szélességét.
A gépháztetőn új szellőzőnyílás kapott helyet, akárcsak a sárvédő felső peremén; ezek kialakítását az F-22 Raptor vadászgép ihlette. Az agresszív első sárvédők hatásosan terelik arrébb a nagy sebességnél felkavarodó porfelhőt. A sötétített hátsó lámpatestek közé sötét dekorációs csík rendelhető a plató hátfalára, így az autó hátsó része az orr-rész stílusát tükrözi.
A szélesebb kartervédő nagyobb takarást ad, és előre is jobban kinyúlik. Az acélból készült első és hátsó lökhárítókat kifejezetten a terepezés kemény kihívásaihoz tervezték, és a hátsó elemet úgy alakították ki, hogy a kettős kipufogóvég magasra kerülhessen, tovább javítva ezzel a hátsó terepszöget.
A vásárló megrendelheti a Rigid™ off-road világítást is, amit az első lökhárítóra szerelnek. Az autóhoz három különböző 17 colos keréktárcsa választható; közülük kettő gumiperem-rögzítő funkciós, és mindegyiket úgy tervezték, hogy ne csak tartósak és erősek, hanem mutatósak is legyenek.
A 2021-es F-150 Raptor a Ford michigani Dearborn üzemében készül majd, és az autó nyáron jelenik meg a márkakereskedésekben. A Raptor R változat jövőre érkezik.