Középtávú „SUZUKI NEXT 100” terve keretében a Suzuki még az eddiginél is nagyobb súlyt fektet a technológiailag ki*nomult, célirányosan tervezett termékek gyártására – ennek része a márka új platformstratégiája is. Az új Balenót is a nagyobb szilárdságú és csökkentett súlyú új generációs platformra építették, ami hozzájárul a jármű üzemanyag-takarékos működéséhez, ütközésvédelméhez, helykihasználásához és az alapműködések, vagyis az utazás, kanyarodás és megállás terén nyújtott kiváló teljesítményéhez.
Némiképp még a Baleno dizájnját is „alárendelték a funkciónak", hiszen az új modell büszkélkedhet a Suzuki történetének legaerodinamikusabb ötajtós formatervével. Ugyanakkor a sportos építésmód, az avantgárd orr-rész, a körbefutó ablakok és szélvédő, az erőteljes, határozott karaktervonalak, lágy kontúrok és folytonos felületek eleganciát és dinamikát sugároznak. A harmonikus összképet 15 vagy 16 colos felnik és kilenc modern fényezés teszi teljessé, köztük a kasztni ívelt vonalait hangsúlyozó „Prémium ezüstmetál" vagy a színjátszó „Kéksugár gyöngyházmetál".
Az 5 milliméter híján 4 méter hosszú és 2520 milliméteres tengelytávú Baleno „okos helykihasználását" elsősorban a korábban már említett, új platformnak, valamint a korábbinál kompaktabb és kevésbé döntötten elhelyezett motornak köszönheti, plusz annak, hogy a lakberendezők minden rendelkezésre álló millimétert ésszerűen kihasználtak és beosztottak. Emellett az első sor merevebb vázú, kevesebb helyet foglaló üléseit igyekeztek minél messzebb elhelyezni egymástól, méghozzá a szellősebb válltér érdekében. A hátsó üléssor pedig többféle variációban elérhető: az osztatlan verziótól kezdve a különböző arányban osztható támlákon át, a háromféle fejtámaszig bezárólag. Ráadásként a csomagtartó mérete 355 literes, s hogyha mindez még nem elég, a felfüggesztés formáját úgy alakították, hogy a lehető legtöbb hely szabaduljon fel a hosszú és széles tárgyak szállításához. Természetesen bővíthető.
A motorháztető alatt kizárólag benzines egységek rejtőznek, közülük az egyliteres, háromhengeres BOOSTERJET motor jelent újdonságot. A turbófeltöltött és közvetlen befecskendezést is bevető erőforrás csúcsteljesítménye 82 kW, maximális nyomatéka pedig 170 Nm. Ötsebességes manuális vagy hatfokozatú automata sebességváltó kapcsolódhat hozzá, utóbbi hangolása kis sebességnél nagy teljesítményt, magasabb tempónál meg optimális üzemanyag-felhasználást biztosít. Alternatívaként az 1.2 literes DUALJET motor is a vásárlók rendelkezésére áll, ez a kettős befecskendezésű benzinmotor emelt termikus hatásfokával kiváló egyensúlyt teremt a teljesítmény és az takarékosság között. Szintén ötfokozatú kézi vagy fokozatmentes automata sebváltó kapcsolódik hozzá. További lehetőségként enyhe hibridhajtással (SVSH) is választható a Baleno, az SVSH integrált gyújtásgenerátort és kisméretű, de nagy teljesítményű lítiumion-akkumulátort használ.