DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 22. péntek
Egyéb

Szimulátorajánló: rFactor 2

Bizonyára sokak számára ismerős cím lehet az rFactor, melyet az ISI fejlesztett. Most a második része kerül alaposabb bemutatásra: két részből álló cikkünkben az rFactor 2-t vesézzük ki.

Meg kell hagyni, manapság igen csak el vagyunk kényeztetve autószimulátorok terén. 10 évvel ezelőtti állapothoz képest meglehetősen nagy a választék, olykor szinte már nem is olyan egyértelmű, hogy bizonyos programok között mi is a különbség. Habár nehezen, de mégis különbséget lehet tenni az egyes programok között, már ami a realisztikusságot illeti. Következzen egy olyan program bemutatása, amely az elmúlt évek egyik legjobb szimulációt adó címei közé tartozik: ez pedig nem más, mint az rFactor2. 

hondaBTCC



Jelen program eladásokat tekintve talán úgy tűnik, eltörpül a jelenleg piacon lévő többi programhoz képest. Ez sajnos így is van, ugyanakkor ennek oka visszavezethető egészen a szoftver 2012. januári debütáláshoz. Ekkor ugyanis nyílt béta verzióként jelent meg a program, mellyel a fejlesztőknek az volt a célja, hogy a nagyérdemű általi visszajelzések segítségével fejlesszék a játékot. Az elgondolás jó volt, ugyanakkor kis híján tragikus véget ért: meglehetősen nagy gyermekbetegségekkel küzdött a szoftver, amit elég nehezen és lassan sikerült kijavítani a fejlesztőknek, ezzel azt eredményezve, hogy a célközönség bizonyos része elfordult az egésztől. Jelen pillanatban 2015-öt írunk: és bátran kijelenthetjük, a program köszöni szépen, él és virul, és sohasem volt ennél jobb állapotban!

Miért tartottam fontosnak ezt elmondani? Nos, mint tudjuk, az éremnek mindig két oldala van. Nem egyszer merült fel a kérdés, amikor valaki kipróbálta ezt a szoftvert, hogy tök jó, de miért ilyen kis bázis használja mégis? A válasz a fentebb leírtakban rejlik: egy nem túl jól időzített kiadás eléggé rányomta a bélyegét a program népszerűségére. A kicsit hosszúra nyúlt bevezető után vágjunk bele a dolgokba!

nascar

Akik már egy ideje szimulátoroznak, azoknak biztosan ismerős lehet az rFactor név. 2006 és 2012 között meghatározó program volt a PC-s autószimulátorokat tekintve. Rengeteg online bajnokság indult a nagy előddel; nem volt véletlen, hogy a 2012-es megjelenéskor nagy figyelem övezte a második részt. Visszatérve még egy mondat erejéig az rFactor1-hez, a program azért is lehetett népszerű, mert akkoriban az egyik legrealisztikusabb szoftver volt, amely még halandó ember számára is elérhető volt. Teljesen korrekt fizika, autókezelés, hozzá megfelelő kinézet tartozott - azonban az évek ahogy teltek, úgy nőttek az igények is, illetve a technikai is fejlődött, emiatt vált indokolttá az új rész.

Az rFactor2 béta megjelenését megelőzően láthattunk néhány videót, amelyből egyértelműen kiderült, hogy a legnagyobb változás a fizikát illetően lesz majd. Ez az ígéreteknek megfelelően történt: az eddigieknél részletesebb fizikai modellt tartalmaz a program, amellyel a többi szoftver nem, vagy csak igen nehezen (az iRacing-et leszámítva) tudja felvenni a versenyt. A fejlesztők az rFactor2 készítése során felhasználták az rFactor Pro fejlesztése során szerzett tudást, illetve tapasztalatokat. Fontos megjegyezni, hogy az rFactor Pro verzióját rengeteg versenycsapat használja mind a mai napig, amely fontos elemét képezi mind az autófejlesztésben, mind az adott futamra való felkészülésben. Érdekességképpen: az rF Pro-t használja szimulátorában például a Red Bull Racing (erről 2010-ben láthattunk videókat is, amikor Sebastian Vettel, illetve Mark Webber bemutatott 1-1 pályát a szimulátorban), McLaren, illetve hogy ne csak az F1-ből legyen példa, a kétszeres Le Mans győztes brit pilóta, Darren Turner szimulátorbázisán is ezt a szoftvert használják.

palya

Legnagyobb változás a gumimodellt illetően történt, ugyanis amellett, hogy a gumikra ható terheléseket és deformációt is valós időben számolja, megjelent a “flatspotting” (elfékezés során találkozhatunk ezzel a jelenséggel, amikor a kevésbé terhelt oldalon a kerék blokkol, és csúszik (másképpen nyíródik) az aszfalton), illetve a túlmelegedés is jelentős hatással van immáron a gumik állapotára. További extra, hogy a gumi deformálódása vizuálisan is látható már, amelyet a fentebb említett terhelésekből számolja ki, majd jeleníti meg.

Az alábbi videóban látni, hogy 3 évvel ezelőtt hogy állt a játék a gumikezelést illetően. Ezek után vajon hány ember várta a megjelenést?

A további új dolgokról, elérhetőségről és árról a következő cikkünkben olvashattok. Folytatás következik…

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: