Nagyon sok ember szeretne vérbeli autóversenyző lenni, amikor látja a TV-ben kedvenc pilótáját, aki futamot nyer vagy éppen bajnok lesz. Ezt sajnos nem mindenki élheti át, ugyanis a valós versenyzés finoman szólva sem olcsó. Azonban el kell kezdeni valahol, és ha nincs lehetőség gokartozásra vagy más valós versenyzésre, akkor egy megoldás marad: ez pedig a számítógép.
Manapság rengeteg program van, mely nagyon jól visszaadja a valós pályán látottakat. Természetesen izomlázad és nyakfájásod nem lesz az erőhatásoktól, viszont mindenben kipróbálhatod magad, amiben csak szeretnéd. Olyan versenyhelyzetekbe kerülhetsz, ami a valóságban lehet, hogy meg sem történik veled. Többek között ezért is nagyon jó dolog a szimulátorozás és ezért szeretik a valós pilóták is, főleg a téli szünet ideje alatt, amikor nem sok lehetőség van a kinti versenypályákon róni a kilométereket.
Nem minden autósjáték szimulátor és nem minden szimulátor autósjáték. Elég, ha egy Need for Speedre gondolunk, vagy akármelyik repülős játékra. Egy hosszabb időszak után most újra számos szimulátor jelenik meg, aminek nagyon örül a közönség. A profi fejlesztőcégek többsége rendelkezik már olyan technológiával, hogy a pályát lézerszkenner segítségével tudják bedigitalizálni, így kapva a lehető legpontosabb nyomvonalat, és útfelületi minőséget. Sokkal könnyebb felkészülni így egy futamra is, ha nincs lehetőséged több száz kilométert utazni azért, hogy alig két órát menjen az ember az adott pályán.
A legnagyobb különbség talán az úgynevezett arcade játékokkal szemben az, hogy ez reális és megpróbálják minél jobban belevinni a valóságot. Nyilvánvaló, hogy ez évről évre egyre jobban sikerül, ezért is elavultak a régebbi programok, és nem csak azért, mert nem annyira szép, mint az új.
A szimulátor nem egy új technológia vagy jelenség, hiszen már bő fél évszázaddal ezelőtt megjelent, az első repülőgép-szimulátorokat például már a második világháború alatt kidolgozták. A mai versenysportban pedig elengedhetetlen egy megfelelő szimulátoros központ. Elég visszagondolni rá, hogy évente hány cikk jelent meg az elmúlt időszakban a Ferrari szimulátoros tevékenységéről.
A határvonalat természetesen nehéz meghúzni egy arcade játék és egy szimulátor között, hiszen az egyes szimulátorok között is nagy különbségek tudnak lenni. Arcade inkább a szórakozásra és a szórakoztatásra készülnek. Ez egy laza, könnyed szórakozás, barátokkal/barátnővel is ideális időtöltés lehet.
A szimulátor sokkal összetettebb. Lényegében egy sport. Esténként leül az ember és 15 versenytársával együtt az a cél vezérli, hogy elsőnek intse le a kockás zászló. Egy elnyújtott versenyhétvége az egész, amely olykor komoly, akár 1-2 hetes felkészülést is igényelhet. A barátokkal, csapattársakkal történő tesztelés során a cél, hogy a lehető legjobb beállítás kerüljön kialakításra.
Majd eljön az a bizonyos várva várt este. Lezajlik az időmérő és kiderül mennyire volt elég az elmúlt 2 hét munkája. A két futam után pedig már kezdődhet a matematika része a dolgoknak, azaz, hogy hány pontot sikerült elcsípni - és szép lassan kezdődik elölről minden, csak egy másik pályán. Minden apró állításra reagál a játék. Ha a szárny dőlésszögét, vagy akár a gumik nyomását módosítják, az egyből befolyásolni fogja az autó menettulajdonságait.
Íme, pár olyan program, amivel manapság is lehet találni olyan közösségeket, akik ezeket használva róják a köröket a virtuális versenypályákon:
Live for Speed (megjelenés: 2003)
Richard Burns Rally (megjelenés: 2004)
rFactor (megjelenés 2005)
RACE07 - The Official WTCC Game (megjelenés 2007)
iRacing (megjelenés : 2008)
rFactor2 (megjelenés : 2012)
RaceRoom Racing Experience (megjelenés : 2013)
Assetto Corsa (megjelenés : 2014)
Project Cars (megjelenés : 2015)
A legrövidebben és talán a legegyszerűbben így lehetne elmondani mi az a szimulátor és mi az a szimulátorozás. A VSR-rel folytatott munka során a későbbiekben részletesebben is betekintést nyerhettek ebbe a világba. A különböző programoktól kezdve a kormányokon át mindenről lesz szó. Tartsatok velünk!