DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. november 4. hétfő
Egyéb

Heves jeges - Zell am See feltámasztotta a téli versenyzés hagyományát

Rendhagyó és különösen látványos motorsporteseményre került sor január végén, néhány órára a magyar határtól, a festői Salzburg régió csodálatos hegyei között. A Porsche család szülővárosa, Zell am See legjobb sípályáinak szomszédságában versenyautók motorjai dübörögtek fel, feltámasztva egy régi hagyományt.

A település mesterségesen kialakított pályáin és a befagyott tavon már 1937-ben jeges versenyeket rendeztek, de a hosszú évtizedes tradíciót követően az olajválság okozta autóipari visszaesés miatt szünet következett, és csak most, 45 év elteltével támadt fel a rendezvény. Elsősorban a helyi vállalkozások összefogásának köszönhetően éledt újjá a tradíció, és mi sem bizonyította jobban a jogosultságát, mint hogy a havas-jeges-benzingőzös show-t tízezres nézősereg előtt rendezték.

Icehistoric26_resize



A legtöbb felvonultatott modell a Porsche márkajelét viselte, ami csak látszólag meglepő. Bár kevesen tudják, az egyedülálló vonalvezetésű autók formatervezési mintái éppen ebben a városban jönnek létre a Porsche Design Studio tervezőasztalain, másfelől maga a Porsche család is Zell am Seeből származik.

Bár a különböző kategóriákban egymás ellen is harcolhattak az autók, speciális futamokat és bemutatókat is tartottak, melyeken a legkülönbözőbb versenygépek vonultak fel: akadt köztük Formula–E autó, NASCAR-modell, B csoportos raliszörnyeteg és nyolcvanéves Auto Union is, mindez megspékelve napjaink egyik legnépszerűbb versenygépével, az R5-ös Skodával. A nevezők száma meghaladta a 130-at.

GPIceRace 2019 01_resize

A legkülönbözőbb négykerekűek erőpróbái mellett a fő attrakció a síjöring volt, amelynek lényege, hogy a síelőt körbehúzza valami a pályán. Az alapvetően skandináv sportnak egykor a befagyott tó adott otthont, ám most az előre kialakított versenypályán mérték össze a tudásukat a lécesek. A résztvevőket annak idején autókkal, motorkerékpárokkal vagy lovakkal húzták, és olyannyira népszerű volt, hogy a svájci St. Moritz 1928-as olimpiáján külön sportágnak számított. 2019 telén ismét láthatta a publikum, hogyan is küzdenek egymással, a sebességgel és a csúszós pályákkal a nevezők.

GPIceRace_2019_1_resize

Az esemény sztárpilótákban sem szenvedett hiányt, miután a Porsche és az Audi, a Skodával és a Volkswagennel karöltve a legkiválóbb versenyzőit vitte el a helyszínre. Mark Webber, Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl, René Rast és Daniel Abt mellet aláírásokat lehetett szerezni Jan Kopeczkytől is, akiket a fogvacogtató hidegben is fűtött a lelkesedés, hogy megmutathassák tudásukat a hófalak között kialakított íveken.

Daniel Abt, aki az Audi Sport ABT Schaeffler pilótájaként a 2017/2018-as szezonban elhódította a Formula–E csapatbajnoki címét, most az akkori bajnok Audi e-tron FE04 versenyautót vezette, míg René Rast az Audi RS 5 DTM kormánya mögött foglalt helyet. A havon és jégen való látványos felállást a ralivilágbajnok Walter Röhrl tette teljessé, aki a nagy klasszikus Audi Sport quattro volánja mögött tűnt fel.

GPIceRace_2019_19_resize

„Igazán kellemes hétvége volt, hihetetlen hangulattal és fantasztikus emberekkel” – nyilatkozta az eseményről Daniel Abt. „Most először volt lehetőségem jégen autózni egy Formula–E versenyautóval. Elképesztő érzés! Igazán jó móka, főleg amikor a kanyarokban driftelve látod a rajongókat. Remélem lesz lehetőségem rá, hogy a következő évben is részt vegyek az eseményen.”

Lényegesen nehezebb körülmények között kellett boldogulnia René Rastnak. Míg az Audi e-tron FE04 versenyautó hosszú raliszegecsekkel szerelt gumikat kapott, a DTM bajnokának – a versenyautó szűkös kerékjárata miatt – rövid szegecsekkel kellett helyt állnia a jeges pályán. „Ezekkel az abroncsokkal és 500 lóerővel a hátsó tengelyen volt némi tapadási problémám” – kommentálta a futamot Rast. „Ennek ellenére egy DTM versenyautóval a havon és a jégen száguldani érdekes élmény és kitűnő szórakozás volt.”

Icehistoric27_resize

Annak ellenére, hogy ez volt az első „újkori” GP Ice Race, az eseményről több mint 200 újságíró tudósított, amelynek nyilván az is oka volt, hogy talán még soha sehol a világon ennyi modern és történelmi versenyautó nem mutatta meg magát egyszerre téli körülmények között.

Mindent a síelők kényelméért

A Salzburg régió nyáron és télen egyaránt csodás helyszínt kínál a kikapcsolódáshoz és az aktív sporthoz, de a legfontosabb vonzereje kétségkívül az a rendkívüli infrastruktúra, amelyet a síelőknek kínál. Néhány hónapja újabb fejlesztés valósult meg a térségben: az MK Maiskogelbahn és a többfunkciós Kaprun Központ megnyitása a minőséget és a kényelmet tekintve teljesen új magasságokba emeli a helyszínt. A legújabb generációs felvonóprojekt első építési szakaszának befejezése összekapcsolja a Kaprun–Maiskogel–Kitzsteinhorn központokat, amely olyan kalandokat ígér az odautazóknak, mellyel szinte egyetlen környékbeli helyszín sem vetekedhet.

20181128_GBK_MKBahn_resize

További információk:

www.salzburgerland.com/hu/zell-am-see-kaprun

HotelBerner_resize

Magazinunk munkatársait a GP Ice Race során Zell am Seeben az a Hotel Berner látta vendégül, amely csak pár lépésre fekszik a sífelvonóktól, és a gyönyörű óvárosig sem kell túl sokat sétálnia a vendégeinek

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: