A település mesterségesen kialakított pályáin és a befagyott tavon már 1937-ben jeges versenyeket rendeztek, de a hosszú évtizedes tradíciót követően az olajválság okozta autóipari visszaesés miatt szünet következett, és csak most, 45 év elteltével támadt fel a rendezvény. Elsősorban a helyi vállalkozások összefogásának köszönhetően éledt újjá a tradíció, és mi sem bizonyította jobban a jogosultságát, mint hogy a havas-jeges-benzingőzös show-t tízezres nézősereg előtt rendezték.
A legtöbb felvonultatott modell a Porsche márkajelét viselte, ami csak látszólag meglepő. Bár kevesen tudják, az egyedülálló vonalvezetésű autók formatervezési mintái éppen ebben a városban jönnek létre a Porsche Design Studio tervezőasztalain, másfelől maga a Porsche család is Zell am Seeből származik.
Bár a különböző kategóriákban egymás ellen is harcolhattak az autók, speciális futamokat és bemutatókat is tartottak, melyeken a legkülönbözőbb versenygépek vonultak fel: akadt köztük Formula–E autó, NASCAR-modell, B csoportos raliszörnyeteg és nyolcvanéves Auto Union is, mindez megspékelve napjaink egyik legnépszerűbb versenygépével, az R5-ös Skodával. A nevezők száma meghaladta a 130-at.
A legkülönbözőbb négykerekűek erőpróbái mellett a fő attrakció a síjöring volt, amelynek lényege, hogy a síelőt körbehúzza valami a pályán. Az alapvetően skandináv sportnak egykor a befagyott tó adott otthont, ám most az előre kialakított versenypályán mérték össze a tudásukat a lécesek. A résztvevőket annak idején autókkal, motorkerékpárokkal vagy lovakkal húzták, és olyannyira népszerű volt, hogy a svájci St. Moritz 1928-as olimpiáján külön sportágnak számított. 2019 telén ismét láthatta a publikum, hogyan is küzdenek egymással, a sebességgel és a csúszós pályákkal a nevezők.
Az esemény sztárpilótákban sem szenvedett hiányt, miután a Porsche és az Audi, a Skodával és a Volkswagennel karöltve a legkiválóbb versenyzőit vitte el a helyszínre. Mark Webber, Hans-Joachim Stuck, Walter Röhrl, René Rast és Daniel Abt mellet aláírásokat lehetett szerezni Jan Kopeczkytől is, akiket a fogvacogtató hidegben is fűtött a lelkesedés, hogy megmutathassák tudásukat a hófalak között kialakított íveken.
Daniel Abt, aki az Audi Sport ABT Schaeffler pilótájaként a 2017/2018-as szezonban elhódította a Formula–E csapatbajnoki címét, most az akkori bajnok Audi e-tron FE04 versenyautót vezette, míg René Rast az Audi RS 5 DTM kormánya mögött foglalt helyet. A havon és jégen való látványos felállást a ralivilágbajnok Walter Röhrl tette teljessé, aki a nagy klasszikus Audi Sport quattro volánja mögött tűnt fel.
„Igazán kellemes hétvége volt, hihetetlen hangulattal és fantasztikus emberekkel” – nyilatkozta az eseményről Daniel Abt. „Most először volt lehetőségem jégen autózni egy Formula–E versenyautóval. Elképesztő érzés! Igazán jó móka, főleg amikor a kanyarokban driftelve látod a rajongókat. Remélem lesz lehetőségem rá, hogy a következő évben is részt vegyek az eseményen.”
Lényegesen nehezebb körülmények között kellett boldogulnia René Rastnak. Míg az Audi e-tron FE04 versenyautó hosszú raliszegecsekkel szerelt gumikat kapott, a DTM bajnokának – a versenyautó szűkös kerékjárata miatt – rövid szegecsekkel kellett helyt állnia a jeges pályán. „Ezekkel az abroncsokkal és 500 lóerővel a hátsó tengelyen volt némi tapadási problémám” – kommentálta a futamot Rast. „Ennek ellenére egy DTM versenyautóval a havon és a jégen száguldani érdekes élmény és kitűnő szórakozás volt.”
Annak ellenére, hogy ez volt az első „újkori” GP Ice Race, az eseményről több mint 200 újságíró tudósított, amelynek nyilván az is oka volt, hogy talán még soha sehol a világon ennyi modern és történelmi versenyautó nem mutatta meg magát egyszerre téli körülmények között.
Mindent a síelők kényelméért
A Salzburg régió nyáron és télen egyaránt csodás helyszínt kínál a kikapcsolódáshoz és az aktív sporthoz, de a legfontosabb vonzereje kétségkívül az a rendkívüli infrastruktúra, amelyet a síelőknek kínál. Néhány hónapja újabb fejlesztés valósult meg a térségben: az MK Maiskogelbahn és a többfunkciós Kaprun Központ megnyitása a minőséget és a kényelmet tekintve teljesen új magasságokba emeli a helyszínt. A legújabb generációs felvonóprojekt első építési szakaszának befejezése összekapcsolja a Kaprun–Maiskogel–Kitzsteinhorn központokat, amely olyan kalandokat ígér az odautazóknak, mellyel szinte egyetlen környékbeli helyszín sem vetekedhet.
További információk:
www.salzburgerland.com/hu/zell-am-see-kaprun
Magazinunk munkatársait a GP Ice Race során Zell am Seeben az a Hotel Berner látta vendégül, amely csak pár lépésre fekszik a sífelvonóktól, és a gyönyörű óvárosig sem kell túl sokat sétálnia a vendégeinek