Steward
Varga Ákos
Pontállások Versenynaptárak Pilóták Csapatok
2019. március 22. péntek
Egyéb

Feltámadhat a közkedvelt sorozat

Talán sokan emlékeznek még a 2000-es évek közepének formaautós hedonizmusára, amikor gombamód szaporodtak a különböző nemzetközi sorozatok. Ebben az időszakban született meg az A1GP bajnokság, amely 2005 és 2009 között működött, és egy új koncepcióval próbált kitűnni a többiek közül.

Talán sokan emlékeznek még a 2000-es évek közepének formaautós hedonizmusára, amikor gombamód szaporodtak a különböző nemzetközi sorozatok. Ebben az időszakban született meg az A1GP bajnokság, amely 2005 és 2009 között működött, és egy új koncepcióval próbált kitűnni a többiek közül.  A bajnokságot Nemzetek Kupájának keresztelték el, a csapatok hivatalosan egy-egy országot képviseltek. A megszerzett pontokat sem a pilóta, hanem a nemzet kapta, így aztán versenyzőcsere esetén sem forgácsolódtak szét az eredmények. 

Az első generációs Lola

Az első három szezonban az úgynevezett első generációs A1GP autót használták, amelynek kasztniját az azóta megszűnt Lola építette, a motort a Zytek (ma már Gibson) fejlesztette, a gumit pedig az Avon szállította. Ezek a formaautók 2008-ig futottak a bajnokságban, később pedig a Coloni-család vásárolta fel őket, és minimális átalakítás után még további öt évig versenyeztette a flottát az AutoGP néven létrehozott utódsorozatban. Az eredeti bajnokság, az A1GP viszont 2009-re nagy dobással készült. Megállapodtak a Ferrarival, amely a rendkívül sikeres F2004 kódjelű Formula 1-es kasztni kismértékű átalakításával egy gyönyörű formaautót fejlesztett nekik. Ebbe egy 600 LE-s V8-as Ferrari motor került, és máris készen állt az álomautó. 

A "Powered by Ferrari" névre keresztelt szépség viszont mindössze egy évet futhatott, a pénzügyi világbalhézás ugyanis elsöpörte az A1GP-t, az autópark pedig hosszú időre hideg raktárakba került. A 'ki tartozik kinek' című székfoglaló keretében a Magnetti Marelli által gyártott elektronikát az olasz cég sikeresen visszakövetelte, a 21 autóból álló flotta viszont egyben maradt, és néhány évvel ezelőtt az egészet megvásárolta egy dél afrikai cég. Az AFRIX GP névre keresztelt projekt egy ideig szépen haladt a megvalósulás felé, 2015 decemberében már tesztelték is az autót, ám végül a szükséges források hiányában egy időre fiókba került a terv.

A Ferrari F2004

Sokan már lemondtunk arról, hogy valaha ismét pályán lássuk ezeket a gyönyörű, F1-es DNS-sel rendelkező autókat, ám a jelenleg is zajló birminghami Autosport International kiállításon a projekt ismét hallatott magáról. A hírek szerint az elmúlt években sikerült biztosítani a befektetői hátteret, és ha minden jól megy, 2019 végén egy rövid bemutató sorozatot rendeznek Dél Afrikában, amit 2020/2021-ben már egy teljes évad követhet. 

A tervek szerint 2019 december és 2020 március között két vagy három versenyre kerülhet sor, az egyik helyszín pedig biztosan a felújított Kyalami lesz. Az alapkoncepció változatlan, a bajnokság ősz végétől tavasz elejéig futna, amikor az északi féltekén tél van, délen viszont éppen nyár. Új információ viszont, hogy a szervezők visszatérnének az A1GP eredeti koncepciójához, azaz egy Afrikai Nemzetek Kupáját hoznának létre. „Hosszú és nehéz utat kellett megtennünk, mire összeraktuk a megfelelő pénzügyi hátteret a bajnokság elindításához” - mondta Alan Eve, az AFRIX kereskedelmi igazgatója az Autosportnak. „Izak Spies személyében viszont megtaláltuk a megfelelő befektetőt, és most már teljesen biztosak lehetünk abban, hogy az év végén megrendezzük az első versenyünket.”

Spies a vegyipar világában ért el kiemelkedő sikereket az LSP Energy cég vezetőjeként, de ami ennél is fontosabb, megszállott autósport rajongó, aki maga is szokott versenyezni. „Valószínűleg Kyalamiban kezdünk majd decemberben, de a durbani utcai pálya is jelentkezett, hogy szívesen összehoznának egy eseményt. Tárgyalunk más promóterekkel is, például Botswanában - akik szintén benne lennének valamiben a jövőre nézve - és Fokvárosban.” Eve hozzátette, az AFRIX egyik legfontosabb célja, hogy minél több afrikai versenyző legyen a sorozatban, és ennek érdekében egy tehetségfejlesztő programot is elindítanak. Az északi féltekén télen tomboló holtszezont kihasználva viszont nemzetközi szinten ismert pilótákat is délre csábítanának. 

A szépséges „Powered by Ferrari" autókon minimális változtatások történtek. A visszahívott Magnetti Marelli elektronikák helyett a Life Racing gyártott vezérlést a Ferrari V8-as szívó motorjához, ezen kívül megmagasították a pilótafülke oldalát, hogy jobban védje a versenyzők fejét, az autók oldalába pedig Zylon elemek kerültek, amik megakadályozzák, hogy valamilyen éles tárgy átfúródjon a karbon karosszérián - olvasható a hosszabbitas.hu-n

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal:
Olvastad már?