Idén rekordszámú, hat diák csapat képviselte hazánkat Európa egyik legnagyobb üzemanyag-hatékonysági és innovációs diákversenyén, a Shell Eco-marathon Europe-on, amelyen az győz, akinek saját tervezésű autója a legtöbb kilométert képes megtenni egyetlen liter üzemanyaggal vagy 1 kWh energiával. A jubileumi verseny érdekessége, hogy idén már CNG-vel is indulhattak a diákok. A három napos rendezvény során az egyetemistáknak és középiskolásoknak nem csak a 26 országból érkező közel kétszáz csapattal kellett megmérkőzniük, hanem időnként a feltámadó szél és záporok is nehezítették a futamokat a rotterdami városi pályán.
A magyar diákok a szoros nemzetközi mezőnyben kiváló eredményeket értek el. Az egyetlen úgynevezett városi koncepcióban versenyző magyar különítmény, a győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata 195 kilométert tett meg, ezzel bronzérmet szerzett elektromos hajtású autójával, amelyen napelemek biztosították a segédtöltést. „Idén a dobogó volt a cél, mivel tavaly 4. helyen végeztünk, és nagyon jó, hogy ez sikerült. Főleg, hogy az időjárás sok bosszúságot okozott nekünk a héten. Az utolsó napra azonban kedvezően változott a szél, a nap is kisütött, és a beállításaink is jónak bizonyultak” osztotta meg a siker titkát Zámbó Zoltán, a SZEnergy csapat pilótája.
Az egyik legnépszerűbb kategóriában, a benzines prototípus járművek között a 2008 óta versenyző Óbudai Egyetem hallgatói 565 kilométert tettek meg, így a 14. helyen zárták a versenyt. „Várakozásainkon felül sikerült teljesítenünk, aminek nagyon örülünk. Két évvel ezelőtt volt azonos eredményünk, de azóta megváltozott a pálya haladási iránya, ami így sokkal nehezebbé tette a vezetést, és nagyon örülünk, hogy ilyen körülmények között ezt az eredményt meg tudtuk ismételni” nyilatkozta Sipos Petra, a csapat menedzsere.
A kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola szintén prototípus kategóriában, de elektromos hajtással indult. 405 kilométert futottak, így a 16. pozíciót szerezték meg. „Nagyon büszke vagyok a kis csapatra, hiszen idén a nehezített körülmények között is jól szerepeltünk. Igaz, kicsit rontottunk a tavalyi eredményen, de úgy gondolom, a lehetőseinkhez mértem megálltuk a helyünket” összegezte a 30. Shell Eco-marathon Europe-on történteket Mészáros Károly, a Kandó Electric Team vezető tanára.
A másik középiskolás együttes, a pécsi Árpád Fejedelem Gimnázium diákjai idén először indultak elektromos prototípus járművükkel és 331 kilométert tettek meg, amivel a 21. helyen végeztek. Ahogy a tízedik osztályos hölgy pilóta, Perényi Kitty fogalmazott: „Nagy kihívás volt ezt az autót vezetni, főleg, hogy még jogosítványom sincs. Nagyon sokat tanultam a verseny során, és nem feltétlenül csak az autóversenyzésről. Nagyon jó tapasztalat volt részt venni a Shell Eco-marathonon.”
A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, valamint a Szegedi Tudományegyetem hallgatói idén először vállalkoztak a nemzetközi üzemanyag-hatékonysági kihívásra. A szigorú műszaki és biztonsági vizsgálat előírásainak sikeresen megfeleltek Rotterdamban, ám mért eredményt nem értek el. „Nagyon örülünk, hogy a versenyre összeállt az autónk, és sikeresen átmentünk a technikai vizsgálaton. Nagyon sokat dolgoztunk az elmúlt napokban, éjjel-nappal szereltünk, és ha egy kicsit több időnk maradt volna a verseny végéig, biztosan pályára tudtunk volna lépni” összegezte az első verseny tapasztalatait Zsigmond Ádám a BME csapatának vezetője.
Kasza Krisztián, a Szegedi Tudományegyetem csapatának pilótája is sikeresnek ítélte a hallgatók első versenyét: „A lehetőségeinkhez mérten úgy gondolom, túlteljesítettünk. Nagyon nagy szó, hogy egy teljesen ismeretlen versenyen elsőre sikeresen megfeleltünk minden technikai előírásnak. Sok tapasztalatot gyűjtöttünk, amit remélem, jövőre kamatoztatni tudunk.”
A SHELL ECO-MARATHONRÓL
A Shell Eco-marathon egy egyedülálló nemzetközi verseny, amelyben diákok kísérleteznek újabb és újabb energiahatékonysági technológiákkal, amelyek a közúti közlekedésben alkalmazhatók. A rendezvény lehetőséget biztosít a diákoknak, hogy saját tervezésű és építésű járműveket teszteljenek. A megmérettetés célja, hogy tudományos és mérnöki pálya választására inspirálja a fiatalokat.
A verseny innovatív, problémamegoldó és kreatív gondolkodást valamint együttműködést igényel. Ez egy különleges, személyesen megtapasztalt élmény, amellyel értékes képességekre és tudásra tehetnek szert a résztvevők. A Shell Eco-marathon a Shell Energy Lab-bel és a Powering Progress Together fórummal együtt látogatók ezreit vonzza évről évre és így fontos szerepet vállal a jövő energiájával és mobilitási kérdéseivel kapcsolatos párbeszédben.
A Shell Eco-marathon Europe-ra 30 ország, 16 és 25 év közötti diákjai érkeznek, hogy összemérjék tudásukat. A verseny győztese az, aki az autó tervezésének és a felhasznált technológiának köszönhetően a legnagyobb távot teszi meg 1 kWh energiával vagy 1 liter üzemanyaggal. Azzal, hogy a Shell a rendezvény helyszínének Rotterdamot választotta a versenyhez remekül illeszkedő városi pályával, közelebb hozza a nézőkhöz az Eco-marathont.
A Shell Eco-marathon Europe kézzel fogható bizonyítéka a Shell elkötelezettségének amellett, hogy felelős módon találjon választ a világ növekvő energiaigényére és bemutassa az együttműködés fontosságát azáltal, hogy találkozási fórumot biztosít a diákok, a partnerek és a nyilvánosság számára.
A Shell Eco-marathon Europe 2015. május 21. és 24. között ünnepli harmincadik évfordulóját, s már negyedik alkalommal nyitja meg kapuit Rotterdamban. A rendezvény helyszínén számos kísérőprogram várja az inspirációra vágyó európaiakat, akik érdeklődnek a jövő energiái és technológiái iránt, amelyek választ jelenthetnek a jövő kihívásaira.
A Shell Eco-marathon egy globális kezdeményezés, amelynek hasonló rendezvénye van az Egyesült Államokban és Ázsiában is: a Shell Eco-marathon Americast április 9. és 12. között Detroitban, a Shell Eco-marathon Asiat pedig február 26. és március 1. között a Fülöp-szigeteki Manilában rendezték meg.