DIGITÁLIS MAGAZIN Pontállások Versenynaptárak
2024. május 2. csütörtök
Egyéb

Marton Gergely: Pozitív holland tapasztalatgyűjtés

Problémamentes, tapasztalatokban, biztató jelekben és pozitív benyomásokban gazdag hétvégét zárt Hollandiában, a 2014-es Rallycross Challenge Europe sorozat negyedik állomáshelyén az M-F Motorsport csapata. A 16 éves Marton Gergely és a magyar csapat Skoda Fabia Mk1-es versenygépe ezen a hétvégén egyértelműen megérkeztek az európai sorozat élmezőnyébe, és erőből ott tudtak lenni egy szinten a legfejlettebb külföldi versenytechnikákkal.

A valkenswaardi Eurocircuiten rendezett versenyen többek között a Rallycross Challenge Europe sorozat előző évi bajnoka, Stanislav Susta, öccse, Josef Susta, a korábbi kétszeres Európa-bajnok, jelenleg a Challenge összetettjét vezető Sven Seeliger, a hazai pályán versenyző Thijs Heezen, valamint az Európa-bajnoki futamokon is többször bizonyító Vaclav Veverka is rajthoz állt, így nyugodt szívvel kijelenthető, hogy egy Európa-bajnoki mércével mérve is kiemelkedően erős Super1600-as mezőny gyűlt össze a helyszínen.



 



Ennek fényében öröm leírni, hogy egyenlő erők küzdelmét hozta a verseny, és bizony Gergő is stabilan ott tudott lenni erőből a legjobbakkal. A szombati szabadedzéseken ő volt a legaktívabb pilóta, alig jött le a pályáról, máris állt vissza a rajtelőkészítőbe, hogy újra sorra kerüljön. Szeretett volna minél több tapasztalatot gyűjteni már a hétvége tétre menő szakasza előtt, és ez sikerült is, hiszen csak a szabadedzéseken több kilométert tudott megtenni az autóval, mint az előző, franciaországi Challenge fordulón egy hétvége alatt összesen. Ment félig vizes pályán slick gumikon, szakadó esőben elöl vizes hátul száraz pályára alkalmas gumikon, egyszóval mindenféle tapadási körülmények között ismerkedhetett a holland pálya trükkjeivel.



 

Vasárnap már minden tétre ment és az első előfutam álomszerűen alakult Gergő számára. A rajt és a pilóta reflexei is kiválóan működtek, így a magyar csapat Skodája a cseh Blue Engineering előző évi Challenge bajnok Skodájával fej-fej mellett érkezett meg az első kanyarba. Gergőé volt a belső ív, így ő fordult el elsőként. Micsoda kezdés! A 16 éves magyar tehetség megérkezett a tavalyi bajnok technika és bajnok pilóta, Stanislav Susta elé, egy olyan pályán, ahol épp élete első előfutamát teljesítette. Rögtön megrángatta az oroszlán bajszát, aki ezt nem is hagyta annyiban. Sustának az első körben sikerült egy tiszta manőverrel megelőznie Gergőt, ám a magyar pilóta bejött másodiknak, és abszolútban is a második leggyorsabbnak bizonyult, megelőzve a fiatalabbik Sustát, Veverkát, Seeligert, Heezent és a többieket.



 

 

A második előfutamban ismét Sustával ment együtt, de a cseh ezúttal rakétaként lőtt ki a rajtból, és biztosan elfordult elsőnek. Gergő követte őt a második helyen, és ezt a pozíciót egészen a leintésig meg tudta őrizni. Újabb sallangmentes futam, nyoma sincs technikai problémának, Gergő pedig biztos kézzel hozza a helyén az autót. Ezúttal a harmadik leggyorsabb idő az övé abszolútban, csak Susta és Seeliger gyorsabb nála, minimális különbséggel.



 

A harmadik előfutamban Gergő megint a második helyen tudott elfordulni Susta mögött, és az első körökben sikerült szorosan tapadnia cseh riválisára. Köridői egy újabb abszolút 2. helyre predesztinálták, ám a nagy igyekezetbe sajnos becsúszott egy kis hiba egy kicsúszás formájában, ami komoly időveszteségbe került. Így ezúttal csak a 10. legjobb idő lett az övé, és a döntő biztosnak tűnő első soros rajthelye helyett maradt az 5. rajtkocka, a második sor külső ívén.



 

A döntő rajtjára is megvolt a kész stratégia, Gergő a belső ívet preferálta előzetesen, mivel félő volt, hogy aki a külső íven ragad, azt a többiek kivezetik a mély homokba, ahonnan nincs menekvés. A rajtja viszont olyan jól sikerült, hogy beindult versenyzői ösztöne és automatikusan kereste a helyet, ahol be tudna férkőzni előle rajtoló riválisai mellé. Hely pedig csak a külső íven volt, ezért Gergő betette oda az autót, és így értek el az első kanyarba. Ott azonban az előzetes félelem beigazolódott, belül többen összeakadtak, Gergőnek a poros íven pedig nem volt esélye kivédeni a bukást, ment utasként a homokba Veverkával, ahol mindkettejük versenye véget ért, csakúgy, mint Josef Sustáé. 



 

A döntőben így a magyar pilóta a 8. helyen zárt, ami sokkal rosszabb annál, mint amit a köztes eredmények mutattak, de csalódásra így sincs ok. Gergő újabb 21 értékes ponttal gazdagodott, aminek köszönhetően az összetettben újra előrejött a 3. helyre, és minden esélye megvan rá, hogy a sosnovai záró fordulón bebiztosítsa helyét az év végi pódiumon. Ami ennél is örömtelibb, hogy a Hollandiában látottak egy nagyon szép jövő képével kecsegtetnek a magyar csapat számára, és egy komoly visszaigazolást adtak nekik arról, hogy - minden idei balszerencséjük és problémájuk ellenére - a legjobb úton haladnak álmaik megvalósítása felé. A végeredmény még nem tökéletes, de nem is most kell annak lennie, hiszen még mindig a jövőt építik - sok-sok munkával, hittel, alázattal, kitartással, és olykor kisebb-nagyobb hibákkal, amikből tanulnak.
 

Marton Gergely (Super1600, Skoda Fabia Mk1): "Nagyon jól éreztem magam ezen a hétvégén, minden nagyszerűen működött. Az autó kifogástalan volt végig, és a srácok is nagyszerű munkát végeztek. Mindenkinek megvolt a maga feladata a csapaton belül, és azt mindenki tökéletesen el is látta. Úgy érzem, ami hiba volt, az most az én hibám volt, de tanultam belőle. A tempónk megvolt, és nagyon jó érzés volt azt látni, hogy erőből végig ott tudtunk lenni a 2-3. hely környékén. Sokat is mentünk az autóval, és a technikai problémák is elkerültek minket. Az első két előfutamot sikerült teljesen tisztán lehozni. A tavalyi Challenge bajnok Stanislav Susta kicsit kimagaslott a mezőnyből, de mi többiek nagyon szorosan együtt voltunk, úgyhogy élvezetes futamaink voltak. A harmadik előfutamban megpróbáltam menni Sustával, ami néhány körön át sikerült is, de sajnos utána belehibáztam egyet, amit utólag bánok. Úgy gondolom, hogy ott picit túl sokat kockáztattam, és jobb lett volna inkább nyugodtan behozni a helyén a kocsit, ami ezen a hétvégén a 2-3. hely környékét jelentette. Ha így teszek, akkor a döntőben az első sorból rajtolhattam volna, így viszont a második sorból kellett indulnom, ráadásul a külső ívről, és ez végzetesnek bizonyult. A rajt után az első kanyarban többen összeakadtak előttem, és nekem a poros íven nem volt esélyem kivédeni a bukást, mentem velük a mély homokba, ahonnan ezen a pályán nincs menekvés. Kicsit furcsa volt, hogy nem intették vissza a futamot, mivel három autó ott maradt az első kanyarban, ráadásul (Vaclav) Veverka ki se tudott szállni, de nincs mit tenni, el kell fogadnunk ezt is. Ettől eltekintve viszont tényleg nagyon jó hétvégénk volt, és jó volt végre egy problémamentes versenyen lemérni, hogy hol tartunk erőből jelenleg ebben a mezőnyben. Nincs okunk szégyenkezni, és ez további hitet ad a folytatásra. A csapaton és az autón már nem múlt semmi, bízom benne, hogy Sosnovában már rajtam sem fog, és egy tökéletes versennyel tudjuk zárni a 2014-es Rallycross Challenge Europe sorozatot. Az év végi dobogós hely abszolút elérhetőnek tűnik, sőt, matematikai esélyem még a bajnoki címre is van, és sose lehet tudni, úgyhogy az biztos, hogy mi veszítenivaló nélkül fogunk támadni az utolsó versenyen."


 
Fodor György, csapatfőnök: "Nagyon örülök, mert úgy érzem, minden szempontból tökéletes hétvégét zártunk. A csapat nagyon szervezetten és jól működött, és ismét bebizonyosodott, hogy amikor problémák nélkül tudunk menni, akkor Gergő a Challenge mezőnyben is ott tud lenni a mezőny elejében és fel tudja venni a versenyt a legjobbakkal. Külön nagyon jól esett, és nagyon pozitív visszacsatolás volt számunkra, hogy a Challenge szervezői mennyire komolyan számolnak velünk. Saját autogramkártyát nyomtattak Gergőnek, több TV-stábot is odahoztak hozzánk forgatni a hétvége folyamán, Gergő az idegen nyelven történő interjúadást is gyakorolhatta, és a készülő promóciós videójukban is szerepel majd csapatunk. Gergő a maga 16 évével a legfiatalabb induló a Challenge-ben, és az, hogy magyar csapatként a szervezők velünk is akarják promótálni ezt az európai versenysorozatot, azt mutatja, megjelenésünkben, viselkedésünkben és teljesítményünkben is egyre inkább hasonlítunk egy profi csapatra. A legjobban én persze a teljesítménynek örülök, és nagyon jó volt látni, hogy erőből mennyire elöl tud menni Gergő az autóval. Az idei év tanulóév nekünk, és ilyen szempontból is rendkívül hasznos versenyt zártunk. Sokat tudtunk menni probléma nélkül az autóval, folyton csavargattunk, állítgattunk, finomítgattunk a beállításokon. A csapat fontos tapasztalatokat szerzett a megfelelő gumiválasztásról, és hogy mi mindenre kell odafigyelni egy ilyen pörgős versenynapon, amikor folyton változnak az időjárási körülmények, míg Gergő éles helyzetekben edződött a pályán. Amikor az ember tanul, akkor abban persze mindig benne van a hibázás lehetősége is, de a lényeg, hogy ezekből is tanuljunk. A versenyautóban sokszor a másodperc törtrésze alatt kell fontos döntéseket meghozni, és az, hogy a jó döntések egy idő után reflexből, automatikusan jöjjenek, az bizony csak így, apró hibák és sok-sok saját tapasztalat útján érhető el. Ezen a holland versenyen, úgy gondolom, hogy sok olyan tapasztalattal gazdagodott akár Gergő, akár a csapat, ami beépül és elraktározódik tudásunkba, és a későbbiekben fel tudjuk majd használni a magunk előnyére. Tapasztalatokat szereztünk, élményeket szereztünk, bajnoki pontokat szereztünk, és egyértelmű visszaigazolást kaptunk arról, hogy jó úton járunk. Köszönöm a csapatnak a hétvégi munkát, készülünk tovább a kakucsi OB-futamra és a sosnovai Challenge-re."



 

Rallycross Challenge Europe 2014, Super1600, az összetett állása négy forduló után:

1. Sven Seeliger (német, Ford Fiesta): 103 pont
2. Thijs Heezen (holland, Ford Fiesta): 85 pont
3. Marton Gergely (magyar, Skoda Fabia): 74 pont

Ha ismerőseid figyelmébe ajánlanád a cikket, megteheted az alábbi gombokkal: